Nederlandse journalist: België is de enige bananenrepubliek van Noord-Europa

Nederlandse journalist: "België is de enige bananenrepubliek van Noord-Europa"

Gepubliceerd: maandag 15 oktober 2018 om 11:30ma 15-10-2018 om 11:30

Operatie Propere Handen ging inmiddels de hele wereld rond. Ook de Nederlandse sportjournalist Sjoerd Mossou blikt terug op het schandaal.

"Al zouden we het willen, de Belgische voetbalcultuur valt onmogelijk na te bootsen", opent hij in het Algemeen Dagblad. "Best jammer, want nergens zijn schandalen altijd zo charmant, zo knullig ook, overgoten met een jaloersmakend soort joie de vivre."

Voor Mossuu was de Bayat-gate en het omkopingsschandaal ongezien. "Het schandaal van deze week sloeg natuurlijk alles. Het is schokkend in zijn omvang, maar voor wie de afzonderlijke verhaallijnen leest: ze zijn klein en kneuterig. Het legt een bijna schattige cultuur van gesjoemel bloot."

Een bananenrepubliek
Volgens de journalist is de Belgische competitie ideaal om buiten de lijntjes te kleuren. "In België doen ze niet graag aan regels, laat staan aan controles. Iedereen kan vandaag nog een Belgisch clubje overnemen."

Mossou gaat maar door. "Met een paar brievenbusfirma's op de Kaaimaneilanden, drie louche Joegoslavische zakenmannen, twaalf minderjarige Ivorianen, een schimmige fiscalist en het telefoonnummer van een scheidsrechter uit Tubeke, bent u morgen eigenaar van een Belgische club."

"België is de enige echte bananenrepubliek van Noord-Europa, en dat moet vooral zo blijven. Nu al zin in het volgende schandaal", besluit de Nederlandse sportjournalist.

Plaats een reactie

Geertvdd +4024
maandag 15 oktober 2018 om 11:33
Van zodra ik een argument heb gevonden dien ik hem van repliek! 😎
Vind ik leuk
zapperboy +1287
maandag 15 oktober 2018 om 12:55
Noord Europa..... ???
Vind ik leuk
ScheveStek +2271
maandag 15 oktober 2018 om 17:29
Joegoslavië?!
Vind ik leuk
Jozef +45024
maandag 15 oktober 2018 om 20:32
Noord-Europa...

Ben het als Nederlander totaal oneens met alles wat hij zegt. Dat is niet omdat ik nou zo van de Belgen hou, maar omdat corruptie van alle landen en van alle mensen is.
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:37
Dan was de reactie van Johan Derksen een pak verstandiger. "Menen we echt dat dit soort gedrag aan de grens stopt? Wat daar kan, kan hier ook."

Later in programma volgde nog: "In de keuken kampioen divisie (nl 2e klasse) kun je doen wat je wil er kijkt toch geen hond naar."
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:55
En het niveau is zo erbarmelijk, dat je gesjoemel onmogelijk kan bewijzen. Dat geldt trouwens ook voor beide hoogste divisies, met uitzondering van een paar clubs.
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:38
zullen eens zien. Dat. Ze overal gaan zoeken wat je dan heb te zegen
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:39
Klinkt vrij racistisch,..
We zullen morgenavond ze toontje lager horen zingen 🤔
Vind ik leuk
Pagan1964 +3813
woensdag 17 oktober 2018 om 11:36
Dus niet :)
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:47
Gerland daar heb je een punt wat ze daar kunnen kunnen ze hier ook maar te lui
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 11:58
Voor een bolleke kaas en een Heineken kan je dat in Holland ook 🙃🙃🙃
Vind ik leuk
Lord Wenger +18213
maandag 15 oktober 2018 om 12:17
Mossuu moet niet te hoog van de toren blazen, in Nederland is het niet veel beter dat Jan met de korte achternaam een club kan kopen..

Bij ADO den Haag hadden ze ene Meneer Wang die niet over de brug kwam met het beloofde geld als eigenaar. Bij Roda JC hebben ze Korotaev die in de gevangenis heeft gezeten in Dubai voor het uitschrijven van ongedekte cheques. Bij Vitesse zit er nu ook een Rus die eigen mensen in de club steekt (Sloetski ex bondscoach van Rusland). Bovendien krijgen die elk jaar een paar Chelsea C of D spelers.
Vind ik leuk
Fcb for ever +4871
maandag 15 oktober 2018 om 16:30
Een match ,en de waare aard van onze noorderburen komt weer naar boven
Vind ik leuk
Pagan1964 +3813
dinsdag 16 oktober 2018 om 17:45
Ja zo zijn alle Nederlanders, nou goed. Wat jij hier schrijft zegt meer over jou als over anderen. Dom en kortzichtig
[Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 07:58]
Vind ik leuk
Fcb for ever +4871
woensdag 17 oktober 2018 om 05:57
Andenten dat is pas dom en kortzichtig
Blinde mol
Vind ik leuk
Pagan1964 +3813
woensdag 17 oktober 2018 om 08:01
Ach jee, een typefout. Nee mensen die een heel volk over één kam scheren zoals jij. Van die sukkelaars moet de wereld het hebben.
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 18:21
Ze hebben een mesthoop opengetrokken in België en wie kroop daar uit , een hoop Nederlandse journalisten met Dijkshoorn en Sjoerd Mossou op kop die jaren gezocht hebben naar iets en het nu hebben gevonden .
Laat U helemaal gaan kezen .
Vind ik leuk
Jozef +45024
dinsdag 16 oktober 2018 om 07:30
Ja hoor.

Heel Nederland denkt zo...

Alsof alle Belgen op Urbanus lijken en verfijnde praat a la Herman Brusselmans spreken....
Vind ik leuk
dinsdag 16 oktober 2018 om 09:50
Neen dat geloof ik goed maar die halve of hele gekken kunnen hun mening wel in de krant zetten en zo een hele hoop mensen beïnvloeden
Vind ik leuk
zapperboy +1287
dinsdag 16 oktober 2018 om 10:31
Ward, ik zou niet reageren op jozef.
Die zijn zuur-zeikende-arrogantie tegen Belgen is niet te stoppen.
Die mogol heeft als hoofdhobby: denigrerend overkomen op alle Belgen, een echt misselijk figuur.
Vind ik leuk
dinsdag 16 oktober 2018 om 10:36
En dan gaan wij als nederige Belgjes op onze kop laten kakken ik dacht het niet . Maar misschien is het wel verstandig om Uw raad op te volgen voor het op een scheldpartij uitdraait , bedankt in ieder geval
Vind ik leuk
Pagan1964 +3813
dinsdag 16 oktober 2018 om 11:04
Ja maar Ward, diezelfde journalisten zeggen niet alleen iets over Belgie. Ze staan constant op de Nederlandse VP onzin uit te kramen. Dus denk nou niet dat Nederlandse journalisten alleen de Belgen afzeiken en dat alle Nederlanders zo denken
Vind ik leuk
dinsdag 16 oktober 2018 om 12:56
In Nederland heb je 2 soorten mensen , hopeloze arrogante betweters en hele maar dan ook hele gezellige spontane mensen . Al goed dat het merendeel van de tweede soort is en U waarschijnlijk daarbij hoort .👍👍
Vind ik leuk
Pagan1964 +3813
dinsdag 16 oktober 2018 om 12:59
Je hebt overal hopeloze arrogante betweters. Dat is niet aan een land gebonden. Dat zeiden wij over Duitsers. Maar feit is dat het gewoon onzin is. Het is niet aan landen gebonden. Je hebt overal normale en afwijkende mensen
Vind ik leuk
AlexGMillian +1282
maandag 15 oktober 2018 om 18:44
Euhm, de NL competitie is even rot..... wacht tot de bom daar ontploft.
Vind ik leuk
maandag 15 oktober 2018 om 18:59
Onze universiteiten bulken van de Nederlandse studenten. ( Faculteit Dierengeneeskunde Gent bestaat voor 30% uit Nederlanders om maar een voorbeeld te noemen.
Onze ziekenhuizen ontvangen grote aantallen noorderburen die in eigen land niet meer geholpen kunnen worden.
Toch wel een raar volkje die Nederlanders die voor onderwijs en zorg zo massaal naar een “bananen republiek” trekken.
Dit is weer een prachtig voorbeeld van een uiterst arrogante neerbuigende reactie, die dan nog eens te lezen valt in één van Nederlands belangrijkste kranten. (die overigens ook in handen is van geciteerde bananenrepubliek, maar dit terzijde...)
Vind ik leuk
Jozef +45024
dinsdag 16 oktober 2018 om 07:35
Je leest wat je wilt lezen.

Deze opinie wordt niet breed gedragen. Misschien goed om te weten. De man wil aandacht, dit gebeurt altijd en overal. Het gaat namelijk niet zo goed met de kranten. Puike overname...
Vind ik leuk
Jozef +45024
dinsdag 16 oktober 2018 om 07:43
Over de Nederlandse studenten in België: op veel Nederlandse universiteiten wordt gewerkt met numerus clausus. Dit om de kwaliteit te waarborgen.

Over de zorg: die is goedkoper in België en met name mensen uit de grensstreek maken er om die reden gebruik van. Persoonlijk vind ik de Belgische ziekenhuizen, evenals de universiteitsgebouwen erg aftands en verouderd. Scheelt vanzelfsprekend in de kosten...
Vind ik leuk
dinsdag 16 oktober 2018 om 09:53
Doe ons een plezier en moei U met het voetbal in Nederland en hopelijk komt U in België geen ongeval tegen zodat U in een middeleeuwse kliniek beland die alle moeite dan nog gaan doen om U het leven te redden of toch een prima verzorging te geven .
Vind ik leuk
Jozef +45024
dinsdag 16 oktober 2018 om 10:07
Dat bepaal ik zelf wel. Vrijheid blijheid.

Middeleeuws...Dat zijn jouw woorden trouwens.
Vind ik leuk
valere +442
maandag 15 oktober 2018 om 20:01
Heikneuter,wacht tot men eens het potje Johan Cruyff opentrekt
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws