Krijgt Belgische competitie grote hervorming? Het was een wake-upcall

    Krijgt Belgische competitie grote hervorming? "Het was een wake-upcall"

    vrijdag 17 augustus 2018 om 14:48

    KV Mechelen moet zich dit seizoen weer naar Eerste Klasse A zien te promoveren. De onverwachte degradatie van Malinwa vorig seizoen lijkt toch wat teweeg hebben gebracht in de Belgische voetbalwereld. Mogelijk met grote gevolgen voor de competitie.

    De formule van Eerste Klasse B met slechts acht ploegen staat al lang ter discussie. "Die formule maakt van deze reeks toch een beetje het vagevuur van het Belgische voetbal. Ook in 1A hoor ik steeds meer stemmen die daar iets aan willen ­veranderen", vertelt Johan Timmermans, voorzitter van KV Mechelen, in Gazet van Antwerpen.

    Het zou weleens voor een enorme verandering kunnen zorgen. "De degradatie van KV Mechelen was voor veel clubs een wake-upcall. Buiten de G5 loopt vrijwel elke ­eersteklasser het risico om ooit hetzelfde mee te maken. Voor bepaalde clubs - ik noem geen namen - zou dat wel eens het einde kunnen betekenen. Als die degraderen, zijn ze op sterven na dood", klinkt het.

    Plaats een reactie

    vrijdag 17 augustus 2018 om 14:56
    Gewoon dringend die Beneliga invoeren. Met Ajax, PSV, Feyenoord, AZ, Utrecht, Vitesse, Club Brugge, Anderlecht, Genk, Gent, Standard en Antwerp kan je een competitie creëren die structureel 6de wordt in Europa.
    Vind ik leuk
    camargue +1409
    vrijdag 17 augustus 2018 om 14:59
    We lopen nu al enorm achterop met onze budgetten tov Nederland, ik zou dan toch iets voorzichtiger zijn.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +8678
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:03
    Misschien dt budgetten dan omhoog kunnen, tvrechten worden dan onderling verdeeld!
    Vind ik leuk
    camargue +1409
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:07
    Zou inderdaad nodig zijn om gelijke tred te kunnen houden, want anders is het een maat voor niets en zijn wij de kneusjes van die competitie
    Vind ik leuk
    Xytox +870
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:43
    De grootste financiële verschillen tussen Nederland en België zitten niet in het tv-geld, maar in de stadions. In Nederland heeft zelfs een staartploeg een moderner stadion dan de toppers in België en dat genereert een pak meer inkomsten.
    Het nieuw stadion van Feyenoord zou voor een groot deel door de stad Rotterdam betaald worden en iedereen vind dat ok, zelfs de andere ploegen. Moest dat in België gebeuren zouden de Bart Verhaeghes en vrienden nogal van hun oren maken!!! Ze zijn zo bang dat een ploeg een moderner stadion zou hebben dat ze er alles aan doen om het te blokkeren, maar dan wel janken als bij hen iemand anders hetzelfde doet bij hun project...
    Als we met het Belgisch voetbal vooruit willen, zou iedereen een beetje minder egoïstisch moeten zijn en minder moeten klagen en zagen, maar blijkbaar is dat onze favoriete bezigheid hier in België!
    Vind ik leuk
    camargue +1409
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:48
    Ben ik het grotendeels mee eens voor wat de stadions betreft want hier in Belgie krijg je niks meer geregeld wegens het feit dat er steeds wel iemand zijn 'belangen' geschaad wordt. De ene partij blokkeert al lachend de andere. Ik ben er al lang voorstander van dat de privé de nieuwe stadions bouwt en voor een aanvaardbare prijs verhuurt aan de betreffende ploegen. Zelfs dat kan blijkbaar niet in België wat in het buitenland de normaalste zaak van de wereld is.
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +1306
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:27
    Eerst uw zelf geschreven stuk bekijken altijd onozelhedenen schrijven als u de aktualieit van de.laatste 10 jaar maar een beetje gevolgd hebt is brugge al alles aan het proberen is de nodige vergunningen te verkrijgen om een stadium van 40.000 pl te bouwen dus er zijn er veel die dat tegenhouden en de sup van bijna alle ploegen zijn maar blij dat het niet in orde komt
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 17 augustus 2018 om 16:32]
    Vind ik leuk
    JDP +125
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:49
    Beste, wat je schrijft is niet juist. Het stadion van Feijenoord moet bijna 400 mio gaan kosten. De stad financiert daarvan 10% (en wordt daardoor aandeelhouder). Zij stelt ook de grond ter beschikking en neemt kosten op zich voor infrastructuur (wegen e.d.) rondom het stadion. Maar vertel dus niet dat de stad het stadion betaalt.
    Vind ik leuk
    CZNK +157
    vrijdag 17 augustus 2018 om 14:59
    Ja maar dat wilt zeggen dat de eerste paar jaar telkens een Nederlandse kampioen zal zijn. Want de realiteit is wel dat Ajax en Psv, Feyenoord kwalitatief en financieel veel sterker zijn dan de Belgische topploegen..
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:02
    Dan is het maar zo... ben uitgekeken op die clubs zoals eupen, moeskroen, lokeren, beveren enzovoort.
    Vind ik leuk
    blondel +2152
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:20
    Ja ,en wat ga je zeggen als onze teams niet bij de eerste 4 eindigen,bijgevolg,geen enkele belgische ploeg die europees speelt.Want daar moet je dan ook rekening mee houden.Ben dan eens curieus hoelang je daarna daarover gaat zagen.
    Vind ik leuk
    SD +7961
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:08
    Dat wil ik nog zien !
    Vind ik leuk
    SD +7961
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:08
    Stop met die hollanders. Zie hun EL-resultaten; die bieden gewoon geen meerwaarde.
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:13
    Op basis waarvan neem je met alle respect Antwerp erbij?
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:59
    Levensvatbaarheid mijnheer. Antwerp heeft enkel en alleen maar wanbeleid gehad . Zowel de vroegere politiek in stad Antwerpen en het oude bestuur hebben hierin schuld. Antwerp een mooi stadion vr 40000 supporters en een ploeg dat mee doet aan de top. Je zal zien. Het zit vol. Royal Antwerp fc is de club die nog het meest kan groeien van allemaal. Zie het mooie verhaal van Gent. Antwerp heeft meer supporters als Gent toen ze nog in hun oude stadion speelde. Wanneer Antwerp een nieuw stadion zal bezitten van 40000 plaatsen dan zal het vol zitten. Vol mijnheer. Of tg wel straf dat Antwerp zoveel nieuws krijgt. Zeker als je bedenkt dat dit maar een ploegske heeft tot hiertoe. Je kan je voorstellen wat het moet geven indien ze een ploeg hebben.
    Ff geduld.
    Vind ik leuk
    blondel +2152
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:22
    Gewoon wachten op een andere trainer dan Boloni,en het mooie liedje van den Antwerp is gedaan.Zo vlug zal het gaan.
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 14:07

    Leer uw geschuedenus. Samen met standard luik meeste 1ste klasse wedstrijden. Meest asntal toeschouwers voir een 1ste klasse wedstrijd. 1966 voor 47000 man. In 1987 voor 42000 mensen. Antwerp komt . Wacht maar. Twanbeleid daar is gedaan
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 17:28
    Dan KV Mechelen ook erbij?
    Vind ik leuk
    zaterdag 18 augustus 2018 om 14:02
    Zeker en vast.
    Vind ik leuk
    Riddlin +2155
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:16
    Antwerp?
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:49
    Om zoals bij de damescompetitie na 2 jaar er mee te stoppen , dat de Belgische topploegen als eens trachten te winnen tegen de ploegen die je NIET opnoemt en iedereen terug met zijn voetjes op de grond komt na 3 overwinningen . Hoeveel was Ajax - Standard nu weer en hoeveel punten hebben wij gehaald de laatste jaren in de CL ?????
    Altijd eerst nadenken voor je onzinnige dingen post
    Vind ik leuk
    Paars hart +173
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:12
    Tja standard 😃🤔
    Vind ik leuk
    RubenRSCL +215
    vrijdag 17 augustus 2018 om 19:33
    Ajax zou me da team elke Belgische ploeg verslaan maar ok
    Vind ik leuk
    RubenRSCL +215
    vrijdag 17 augustus 2018 om 19:34
    Het was 3 jaar en standard was toen ook 1 keer kampioen gespeeld en Twente 2 keer dus
    Vind ik leuk
    Johnmor +360
    vrijdag 17 augustus 2018 om 17:43
    Die hollanders lachen daarmee en willen da nie...
    Vind ik leuk
    Goaltje +893
    zondag 19 augustus 2018 om 18:33
    Antwerp ???
    Vind ik leuk
    Zetterberg +8678
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:05
    Er viel maar één ploeg af, hoe kan een hervorming dit voorkomen? Vroeger vielen ze per twee af...
    Vind ik leuk
    camargue +1409
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:09
    Volgens mij een competitie met 2 snelheden A en B, waar de, met alle respect, kleinere ploegen tegen elkaar uitkomen en waar de kampioen direct Europees voetbal afdwingt. De grote ploegen kunnen het dan onder elkaar uitvechten voor CL en EL
    Vind ik leuk
    Patfey +4870
    vrijdag 17 augustus 2018 om 21:25
    Dus gewoon nog meer ploegen naar tweede klasse? Daar gaan de ploegen die niet G5 zijn, nooit mee akkoord.
    Vind ik leuk
    Don John +85
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:16
    1a met 18 ploegen : heen en terug en eerste is kampioen geen playoff
    dit zijn 34 wedstrijden, 6 minder goed voor overvolle
    kalender
    2 laatsten zakken naar 1b

    1b met 10 ploegen : 2 rondes van 18 wedstrijden = 36 wedstrijden
    1e na 36 wedstrijden is kampioen en promotie
    Winnaars van iedere ronde spelen tegen elkaar
    en winnaar van de finale gaat ook naar 1a
    Nog altijd niet ideaal maar ja....zo hebben de ploegen in 1b toch iets
    meer kans op terug op het hoogste niveau te spelen en de 2 laatsten van
    1a die verdienen een of meerdere jaren in 1b
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:43
    Welke achterlijke debiel dit heeft voorgesteld en doorgekregen weet ik niet maar dat hij rijp is om de rest van zijn dagen in een gesloten instelling voor geestesgestoorden te zitten ben ik zeker . Of was het om de opmerkelijke opmars van Beerschot Wilrijk te stoppen , 2 x kampioen spelen in dezelfde reeks , vervolgens in de 2de ronde in 1B enkele dubieuze rode kaarten en als klap op de vuurpijl een duidelijk vooringenomen scheidsrechter in de beslissende wedstrijd tegen Monaco B
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:51
    Idem jaar ervoor met Lierse.
    Vind ik leuk
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:53
    Was ik nog vergeten , een kampioen die niet overgaat . Uniek in de wereld denk ik
    Vind ik leuk
    Mike1208 +151
    vrijdag 17 augustus 2018 om 15:57
    Is Gent een top ploeg????
    Vind ik leuk
    DieterW +188
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:30
    Maak een eerste klasse op basis van budget, accommodatie en jeugdwerking. Max 18 ploegen. De rest amateurvoetbal enkel indien alles voldoet kan je stijgen of niet voldoet dalen. Er is in België geen plaats voor 2 profliga's.
    Vind ik leuk
    TageMeister +4052
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:54
    Is vreemd dat hij dit onderwerp belangrijk vindt na de degradatie.


    Vind ik leuk
    TageMeister +4052
    vrijdag 17 augustus 2018 om 16:54
    Maak 2de klasse levender door minstens 2 ploegen die kunnen stijge.
    Vind ik leuk
    Reagens +1863
    vrijdag 17 augustus 2018 om 17:17
    Ik zou opteren voor 2 eersteklassers minder en dan kan je mss nadenken over 2 stijgers.
    Een reguliere competitie in 2de gevolgd door play-offs in navolging van het Amerikaanse systeem. M.a.w. starten met een kwartfinale (over 2 wedstrijden) enz enz. Op zijn minst is het format dan een stuk interessanter. De plaatsen in de 'reguliere' competitie bepalen dan tegen welke ploeg in het klassement je uitkomt + gunstigste uit/thuis.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Krijgt Belgische competitie grote hervorming? "Het was een wake-upcall"