Standard-voorzitter wil competitiehervorming: 'Terug met 18 clubs'

    Standard-voorzitter wil competitiehervorming: 'Terug met 18 clubs'

    dinsdag 12 juni 2018 om 20:15

    Over het competitieformat in de Jupiler Pro League is er al veel inkt gevloeid, maar ook Standard-voorzitter Bruno Venanzi doet er graag zijn zegje over. Hij is lid van het Uitvoerend Comité bij de Voetbalbond. Bij L'Avenir is hij duidelijk: de Play-Offs moeten weg.

    Venanzi is de huidige competitieformule beu. "In de huidige formule zijn er te veel wedstrijden. Wie ver raakt in Europa, zoals Racing Genk of Anderlecht vorig seizoen, heeft een zorg. We hebben namelijk niet de spelerskernen om overal competitief te zijn. Nochtans zijn de Europese toernooien heel belangrijk, ze zorgen voor meer geld en een betere coëfficient."

    De Play-Offs afschaffen zou de TV-rechten doen dalen, maar Venanzi is daar niet bang voor. "Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. In Frankrijk heb je een normaal kampioenschap met twintig clubs. Ze hebben nu hun TV-rechten weer met 60 procent verhoogd. Het is misschien 'sexy' om vier keer per jaar Anderlecht - Standard te hebben, maar dat verlaagt interesse in andere wedstrijden", meent hij.

    "In een klassiek kampioenschap kan je in april ook een match zien tussen de 15e, die strijdt voor het behoud, en de derde, die strijdt voor de titel of een Europees ticket. Dat trekt ook veel volk aan."

    Poll

    Moeten de Play-Offs worden afgeschaft?

    (796 stemmen)

    Plaats een reactie

    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 20:30
    Wa een debiel opmerking. 18 ploegen is in België niet werkbaar. We hadden de ene failliete ploeg na de andere. Er zijn maar 2 opties. Of je past de play-offs aan. Of je speelt met NOG minder ploegen als nu. (En dan 4 keer tegen elkaar)beide hebben positieve en negatieve elementen.
    Competitie met 18 enkel slechte elementen.
    Dat werkte toen niet. Gaat nu ook niet werken. Evolutie is vooruitgang. Geen terug gang.
    Vind ik leuk
    Brubru +3231
    dinsdag 12 juni 2018 om 21:14
    Ik zie echt het verband niet tussen ploegen die failliet gaan en een competitie met 18 ipv 16 clubs.
    In feite heb je meer kans dat ploegen failliet gaan door PO's want 10 ploegen hebben geen inkomsten meer vanaf maart.
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:04
    Daarmee dat het toen elk jaar opnieuw gebeurde...
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 00:34
    Dat lag aan de belachelijke besturen van de clubs die geloofden in sprookjes , zie Van Noppen bij Beerschot . Ook het aantal buitenlandse kernspelers in de hoop dat er een witte merel inzit .
    Als de kleinere clubs de handen in elkaar slaan en zich niet laten afrippen door managers en zelf scouten kunnen ze zo geld verdienen . Een regel creëren dat buitenlandse spelers een zwaar contract moeten krijgen zodat deze beperkt blijven en ploegen zoals bv Moeskroen die kunstmatig in leven worden gehouden bestraffen met degradatie naar de amateurs
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:11
    En geen inkomsten vanaf maart? Verdeling televisiegelden...
    Geen EXTRA inkomsten klopt. Dus daar moet iets aan gedaan worden. Teruggaan is geen optie. En bij definitie nooit vooruitgang
    Vind ik leuk
    dinsdag 12 juni 2018 om 21:16
    Waarom moet België alijden anders doen dat ze gewoon zoals in Frankrijk Italië en Duitsland en de rest werken maar nee België doe weer is debiel
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:08
    Omdat Franse competitie duitse competitie en andere een HEEL PAK meer aan televisierechten hebben. Dus de ploegen krijgen een pak meer geld. Dit is niet moeilijk hoor. In België is er te weinig geld in omloop om 18 profclubs te hebben. Die allemaal in orde moeten zijn met de regels. (Stadion , veldverwarming en dergelijke) dat kunnen de meeste niet betalen. Dus ja dat is debiel.
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    dinsdag 12 juni 2018 om 20:30
    En een match tussen de 9de en de 10de, zonder enige inzet?
    Vind ik leuk
    Brubru +3231
    dinsdag 12 juni 2018 om 21:17
    Er bestaat geen enkele competitieformule waar geen matchen zonder inzet zijn. In feite is er wel inzet want ploeg die 9de eindigt krijgt meer TV gelden dan deze die 10de eindigt.
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 00:37
    Dat waren vroeger wedstrijden waarin eigen jeugd kon getest worden , nu is iedere wedstrijd een met inzet en gaat men liever een onbekende buitenlander halen .
    Vind ik leuk
    dinsdag 12 juni 2018 om 21:30
    Dethklok, wat bedoel je nu eigenlijk ? Dat je het niet eens bent ? Weet je het beter dan een succesvol zakenman, die dezelfde mening deelt als Coucke ? Waarom zou in België hetzelfde competitieformat als in 99% van de andere landen niet werken ? Overal gaan ploegen failliet en dat staat er los van... Trouwens, als Standard dit jaar door de play-offs kampioen werd, zouden volgend jaar diezelfde play-offs afgeschaft zijn...
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:18
    Awel ja dat ik het beter weet als die mannen. Waarom het hier niet zou werken? Omdat hier qua sponsoring geen geld te halen is. Dat je de Belgische competitie vergelijkt met de Duitse of Franse of Italiaanse is gewoon lachwekkend. In kleinere competities heb je bijna nergens 18 ploegen. En ja de Belgische competitie is een kleine competitie. De Nederlandse competitie is zelfs hoger aangeschreven.
    En het is niet omdat Venanzi of Coucke iets zegt dat het daarom klopt he. En er is een verschil tussen afschaffing playoffs willen en terug naar een competitie gaan van 18...
    Zelfs het Schots systeem zou beter zijn als naar 18 gaan.

    Wat ze zelf ook zeggen. Waarom zijn ze van het systeem van 18 afgestapt? Omdat het zo goed werkte?? Nee omdat het niet houdbaar was. Er was verandering nodig. Nu ook niet tevreden? Blijf veranderen. Het originele werkte ook niet.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +3612
    woensdag 13 juni 2018 om 00:23
    99% van de ander landen? ken jij wel iets van voetbal?
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    woensdag 13 juni 2018 om 06:00
    Succesvolle zakenmannen hebben het zelden in de voetbal waar gemaakt :). En nooit gehoord dat Coucke een competitie met 18 wil, hij wil gewoon alle formules onderzoeken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:11
    Het ENIGE probleem waarom professionele voetbalclubs het hier in België zo moeilijk hebben, is door de slechte 'versnippering' van ten dode opgeschreven clubjes in naburige gemeentes, die historisch ooit iets waren maar ook toen maar een zéér beperkt aantal toeschouwers trokken.
    En dan krijg je clusters van kleine clubjes die allemaal al snel aan hun plafond zitten maar weigeren te fuseren. Ik denk aan WB en Lokeren, Kortrijk en Waregem, KVM en Lierse (RIP), Club en Cercle, en in mindere mate Antwerp en Beerschot.
    Los van Antwerpen is de regio en afzetmarkt te klein voor verschillende clubs. Dat zie je NERGENS anders in Europa...
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4267
    dinsdag 12 juni 2018 om 22:20
    Dus teveel ploegen he. Ben akkoord. Dat is niet houdbaar.
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 01:07
    Yup, dat mag van mij de conclusie heten.
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    woensdag 13 juni 2018 om 06:03
    In feite pleit jij voor een gesloten competitie naar Amerikaans model? Want anders komen er altijd andere kleine clubjes hoor, zie maar in Lier, daar zijn al twee opvolgers voor Lierse.
    Je hebt trouwens die kleinere (amateur)clubs nodig om de jeugd te kunnen laten voetballen.
    Een gesloten profclubs is een idee, en daar probeert men naar toe te gaan. maar dan nog, want Union, RWDM, FC Luik proberen terug te komen, dus ik geloof niet in de haalbaarheid van al die fusies.
    Vind ik leuk
    woensdag 13 juni 2018 om 13:41
    Ik zie dat verschijnsel toch niet gauw in onze buurlanden, dat zoals hier kleine clubjes een vaste waarde worden in de hoogste afdeling.
    In Duitsland lukt die jeugdwerking thans wel binnen grote clubs, daar heb je toch geen kleine voor nodig? Een grote club zijn betekent voor mij dan ook niet een succesvolle club zijn, maar gewoon veel volk op de been brengen, een groot marketingbeleid hebben en ergens voor staan, genre Duitsland waar zelfs de degradatiekandidaten hun thuismatchen spelen voor 30.000 à 40.000 man.
    Ik zeg niet dat dat vergelijkbaar is, maar tot voor kort hadden we zelfs geen enkele Antwerpse club in eerste, en zien we al jaren dat clubjes als WB, Lokeren, Moeskroen, Eupen enz. ternauwernood overleven met hun 3000 fans. In élk ander omringend land heeft elke grootstad of provinciestad één of meer noemenswaardige clubs, terwijl bij ons bv Aalst, Turnhout, Leuven, Namur en Mons niet vertegenwoordigd zijn in eerste.
    Who to blame, I don't know. Maar het is wel een VASTSTELLING.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 13 juni 2018 om 13:42]
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    woensdag 13 juni 2018 om 18:38
    Ik denk dat het veel te maken heeft met de omvang en het daaruitvolgende potentieel aan inkomsten. Moesten hier de eerste klasse clubs budgetten als in de omringende landen hebben, zouden die kleine ploegjes weggedrumd worden (zonder daarom te fusioneren, in Duitsland zijn er ook hopen kleinere clubs hoor).
    En ook in Duitsland loopt het voor die grote ploegen al een verkeerd af (Koln, Hamburg) en schitteren soms kleinere clubs (maar wel met een grote aanhang) als Mönchengladbach.
    Wil je echter tot een vergelijkbare situatie kome, moet je het aantal profploegen terugbrengen tot de omvang van land en bevolking vergeleken met Duitsland en Frankrijk, en spreken we dus over 10 of minder profploegen, en kan 1B meteen opgedoekt worden. Niet exact wat Venanzi wil :).
    Vind ik leuk
    donderdag 14 juni 2018 om 22:05
    Ik volg je redenering wel, maar wat ik bedoel is dat die kleine clubs (die inderdaad in elk land bestaan) het daar nooit tot vaste waarde zullen schoppen, omdat ze in omvang tekort komen. Het TV-geld zal ook navenant zijn maar zelfs zonder die inkomsten, kan toch enkel een grote aanhang ervoor zorgen dat je blijft meedoen?
    Geen kijkers, geen geld. Hier bij ons lijkt bijna het omgekeerde te bestaan, het is me een raadsel hoe een investeerder zelfs interesse kan hebben in Eupen/Moeskroen maar dan niet in een club als Lierse (Ok, lopende schulden) of Charleroi. Veel meer historie en potentieel bij die laatstgenoemde clubs.
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    vrijdag 15 juni 2018 om 15:52
    Er is natuurlijk ook de derde belangrijke factor : bilan inkomende/iuitkomende transfers.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 03:05
    De gouden regel luidt: laat uw begroting NOOIT afhangen van transferbedragen ;-)
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    zondag 17 juni 2018 om 10:24
    Dat kunnen die kleine clubs zich echter niet permitteren. En daar heb je dus een punt. Maar we komen ook terug op mijn pint. Voor hoeveel profclubs is er echt plaats On België? Ik vrees niet eens 1 per provincie.
    Vind ik leuk
    zondag 17 juni 2018 om 13:31
    Klopt ja, nauwelijks 1 per provincie zou al goed zijn, met hier en daar een tweede club in een grootstad.
    Je hebt trouwens wel iets met die 'pinten'... Neveneffecten van een AA'er? :D
    Vind ik leuk
    Patfey +4570
    zondag 17 juni 2018 om 15:30
    Neen dikke vingers op een IPhone 😃
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +12693
    dinsdag 12 juni 2018 om 23:10
    Topidee! Waarom maken ze het zo moeilijk..
    Vind ik leuk
    vampire81 +901
    woensdag 13 juni 2018 om 14:21
    eerst en vooral moet afgestapt worden van de puntenhalvering

    preferabel ook van de PO in zijn geheel maar dat 1e is toch nog veel belangrijker

    dat zal zeer waarschijnlijk niet haalbaar zijn met veel ploegen in 1e klasse (zoals 18)

    daarom zou het beter zijn van het aantal ploegen nog te laten dalen en 4 keer tegen elkaar te spelen (zoals ze inderdaad in bijvoorbeeld schotland doen), maar dat reduceren zal zeer moeilijk liggen (zelfs maar doenbaar ?)
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Standard-voorzitter wil competitiehervorming: 'Terug met 18 clubs'