Spelersgroep van Genk is razend: 'Een gevangene, ze weten wanneer we seks hebben'

Spelersgroep van Genk is razend: 'Een gevangene, ze weten wanneer we seks hebben'

donderdag 19 oktober 2017 om 07:00

KRC Genk pakte onlangs uit met een nieuw initiatief. De spelers van de Limburgers worden rond de klok in de gaten gehouden door de club. Wanneer ze eten, slapen of zelfs seksueel actief zijn. Met een polsbandje registreert men élke beweging. Dat zorgt voor heel wat controverse binnen de spelersgroep.

De 'Whoop', een polsbandje met onder andere een hartslagmeter moet de spelers van Genk in de gaten houden. Het toestel monitort hen de klok rond en verzamelt heel wat data. Op basis daarvan wordt het recuperatievermogen berekend en het aantal uren slaap dat een speler nodig heeft. Het bandje staat in de verbinding met de smartphones van de voetballers, zo weten zij tot op de minuut wanneer ze het best gaan slapen.

Genk hoopt daarmee de individuele prestaties van de spelers te verbeteren, maar het zorgt voor heel wat wrevel. Zo weet Het Laatste Nieuws dat Thomas Buffel het weigert om de tracker te gebruiken. "Criminelen dragen een enkelband, bij Genk is het een polsband. Ik voel me net een gevangene", zegt een speler die anoniem wil blijven. Een andere reageert: "Op de club weten ze zelfs wanneer we seks hebben."

Privacy
De tracker kan niet weten waar de drager zich bevindt, maar wel wél wanneer de nachtrust onderbroken wordt. "Volgens mij is dit een schending van onze privacy", klinkt het uit de spelersgroep.

Bij Genk zelf vinden ze het een goed idee. "Voor ons is dit een middel om bij te dragen tot het professioneel begeleiden van onze mensen, die daar overigens positief op reageren", zegt physical coach Ruben Peeters. De investering, met goedkeuring van Albert Stuivenberg, kostte zo'n 13.000 euro. Het is nog maar de vraag of ze er bij Genk ook mee zullen doorgaan na kritiek uit de spelersgroep.

Poll

Is het een goed initiatief van Genk?

(1411 stemmen)

Plaats een reactie

Lunam +259
donderdag 19 oktober 2017 om 07:06
Is er toch beetje over, doet me denken aan een enkelband bij gevangenen.
Denk niet dat het geleverde voetbal door dit absurd idee, plots zo veel beter zal worden.
Vind ik leuk
AzEz86 +2710
donderdag 19 oktober 2017 om 07:29
Echt wel, bij Barca en Real gebruiken ze die ook hoor.... (Sarcasme)
Vind ik leuk
Toca +7896
donderdag 19 oktober 2017 om 07:27
Hoop dat hun sex beter is dan hun voetbal :-)
Vind ik leuk
AzEz86 +2710
donderdag 19 oktober 2017 om 07:30
't Zal mooi zijn voor diegenen die die gegevens moeten bekijken (met die piekjes van 5 minuten :-p )
Vind ik leuk
Garland +2523
donderdag 19 oktober 2017 om 09:01
Het is al te hopen dat ze vaker scoren.
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 14:53
veel "balbezit" weinig scoren :D
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 07:55
Handig toch? Weten ze meteen na welk standje ze best recupereren. ;)
Maar alle gekheid op een stokje, dit gaat er volgens mij lichtjes over. Dat men dit doet voor een week, om inderdaad de fysieke paraatheid en het recuperatievermogen te beoordelen lijkt me nog redelijk,maar om nu constant gemonitord te worden... Dat is idd schending van de privacy.
Vind ik leuk
Toca +7896
donderdag 19 oktober 2017 om 08:08
Ja dit is idd een schending van de privacy. Dat kan toch niet anders. Is volgens mij ook niet wettelijk.
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 08:03
Dat gaat er toch wel een beetje over...
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 08:46
Hopelijk gaan ze dit ook niet invoeren bij andere clubs. Serieuze schending van de privacy zoiets.
Vind ik leuk
Garland +2523
donderdag 19 oktober 2017 om 09:02
Het idee is op zich goed, maar het kan absoluut niet.
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 09:23
Dat is er inderdaad ferm over! Denk niet dat dit zomaar mag ook.
Vind ik leuk
freeman +2853
donderdag 19 oktober 2017 om 10:50
Welk effect het oplevert, gaan we volgende zondag misschien opmerken bij hun wedstrijd op Anderlecht ?
Vind ik leuk
NeRooie +242
donderdag 19 oktober 2017 om 11:04
Als ik ook zo'n loon heb als die manen mag mijne baas mij ook een polsbandje geven
Vind ik leuk
Drekovic +3373
donderdag 19 oktober 2017 om 12:38
Gewoon schandalig , alle bestuursleden en staf moeten dan ook zo maar een bandje dragen en de resultaten moeten voor de spelers te raadplegen zijn.
Vind ik leuk
donderdag 19 oktober 2017 om 16:10
Aan de spelers vragen of ze hier mee akkoord zijn, een verklaring laten tekenen, dat ze het zelf willen. De spelers die dit niet willen, hebben het recht om het niet te doen.Voetballers zijn ook maar mensen en hebben ook recht op privacy! Dus als dit uit de spelersgroep komt, zou ik er maar snel mee stoppen !! De resultaten zijn nu niet goed, dan moet je je spelersgroep, niet nog erger gaan frustreren, met deze flauw kul allemaal!
Vind ik leuk
DDT +1019
donderdag 19 oktober 2017 om 19:08
ach sommige managers achten het ook nodig om track and trace systemen in wagens te plaatsen omdat ze denken dat vertegenwoordigers beter gaan werken tja, wie vals wil spelen speelt toch vals
Vind ik leuk
CobraX +44
donderdag 19 oktober 2017 om 23:30
Ik zal je vertellen wat het resultaat daarvan gaat zijn. De spelers die weigeren zo'n bandje te dragen, gaan "plotseling" uit de ploeg verdwijnen en/of zullen geen contractverlenging krijgen. Bij Genk zullen ze ontkennen dat dit iets te maken heeft met het niet dragen van het bandje.

Gewoon compleet afschaffen. Dit is een schending van de privacy. Dit kan echt niet door de beugel.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Spelersgroep van Genk is razend: 'Een gevangene, ze weten wanneer we seks hebben'