'Clubs uit 1B doen Coucke voorstel waar topclubs uit JPL niet akkoord mee zijn'

    'Clubs uit 1B doen Coucke voorstel waar topclubs uit JPL niet akkoord mee zijn'

    woensdag 17 oktober 2018 om 07:30

    De Pro League wil zich door het voetbalschandaal laten kennen en zorgen voor transparantie van transferdossiers. Daarnaast maken Marc Coucke en co ook werk van de competitiehervorming in ons land.

    Dinsdag zat de voorzitter van de Pro League samen met de clubs uit 1B, dat om de competitiehervorming, voorzien voor het seizoen 2019-2020, te bespreken. Coucke luisterde naar de voorstellen die leven bij desbetreffende clubs.

    Volgens Het Laatste Nieuws blijkt daaruit dat zij een voorstander zijn van een 2x12-plus 3x8-formule. In dat geval wordt er eerst een competitie 'eerste klasse' en 'tweede klasse' gespeeld van twee keer twaalf teams.

    Nadien zullen de eerste acht onder elkaar uitmaken wie de titel en de Europese plaatsen binnenhaalt. De laatste vier van eerste klasse en de eerste vier uit tweede klasse spelen ook tegen mekaar. De laatste acht zullen tot slot uitmaken wie degradeert naar de amateurreeksen.

    20 clubs in 1A
    Dit voorstel leeft dan weer helemaal niet bij de topclubs in ons land. Zij opteren meer voor één profcompetitie met 20 clubs. In dat geval moeten er vier clubs verdwijnen uit het profvoetbal. Om dat te doen slagen, bestaat de kans dat er een overgangsjaar met 24 eersteklassers plaatsvindt.

    Poll

    Welk voorstel geniet jouw voorkeur?

    (642 stemmen)

    Plaats een reactie

    Hierulf +1032
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:41
    20 ploegen dus 38 wedstrijden... voor alle clubs was destijds 34 al te veel ! 12 ploegen in 1A en 12 in 1B wat mij betreft.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2242
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:43
    Nu spelen ze 40 wedstrijden dus...
    Vind ik leuk
    Geertvdd +2940
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:12
    Is idd de gulden middenweg. In de huidige opzet is 1B niet leefbaar...
    Vind ik leuk
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:44
    Ze maken het altijd veel te ingewikkeld. 18 teams zonder play offs is de beste formule
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14902
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:45
    Gewoon 18 clubs zonder Play-Offs, is dat nu zo moeilijk? Waarom altijd maar méér clubs in 1A willen?
    Vind ik leuk
    AzEz86 +6274
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:51
    Logisch toch? de "2e klassers" willen naar 1A om meer inkomsten te hebben...
    Waarom de "1e klassers" dit zouden willen weet ik niet, mss meer "makkelijkere" tegenstanders?

    Ben het overigens wel eens met de 18 ploegen in 1A, maar mss wel een soort van degradatiewedstrijd met de 2e laatste van 1A (de laatste zou sowieso degraderen) en de nummer 2 van 1B (de 1e zou sowieso stijgen)?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 17 oktober 2018 om 07:53]
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14902
    woensdag 17 oktober 2018 om 07:56
    Ja, zoiets. Waarom moeten ze het altijd zo ingewikkeld maken.
    Vind ik leuk
    pitroken +95
    woensdag 17 oktober 2018 om 08:46
    in andere landen doen ze nog een normale competitie,waarom hier al die zever?
    Vind ik leuk
    freejazz +1053
    woensdag 17 oktober 2018 om 09:40
    Ik begrijp je wel, maar de echte drijfveer is (hoe kan het anders ?) 'money money money'. Hier in België zitten we met zowat het laagste bedrag aan TV-gelden (in vgl. met de grotere en de evenwaardige competities). Dit bedrag kan gedeeltelijk opgekrikt worden door extra TV-gelden, nl. uit de Playoff 1 competitie. Enkel op die manier kunnen wij hier die financiële achterstand een klein beetje dichtfietsen. Of dit sportief gezien interessant is, blijft natuurlijk een andere vraag.
    Vind ik leuk
    Goaltje +1087
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:16
    Er moet iets veranderen in 1B, los van 'money money money'. Je kan in 1B de eerste of tweede periode met afstand winnen of verliezen en dan nog blijven zitten of stijgen owv de play-off tussen de twee periodewinnaars. Een heel seizoen goed spelen en in de twee periodes eindigen als tweede met 1 punt op de eerste ? Brengt niets op. Als je erover nadenkt is het om u te bescheuren. Money money money gaat daar niets aan veranderen. Waarom denk je dat de spelers van KWM al 2 maand gefrustreerd rondlopen ?
    Vind ik leuk
    freejazz +1053
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:39
    Ik geef je hier 100% gelijk. 1B als ergste en nadien play-off 2, het zijn precies zoethoudertjes voor de kleintjes. Enkel play-off 1 telt nog, en enkel play-off 1 brengt gewin (kassa). Met quasi hetzelfde effect als de champions-league; de sterksten gaan met het grote geld lopen waardoor ze weer sterker kunnen worden. M.a.w. een vicieuze cirkel waar de anderen niet meer tussen geraken en daardoor zelf in de neerwaartse spiraal terechtkomen.
    Vind ik leuk
    Reagens +2167
    woensdag 17 oktober 2018 om 11:27
    Ze gaan het verkloten das nu al duidelijk. Geen enkele van die formules is beter dan de huidige.
    En 18 of 20 eersteklassers? Van de 16 eersteklassers vandaag zijn er al 2-3 die nauwelijks leefbaar zijn.
    Voor mij moeten de PO's blijven en een eerste klasse met 14 clubs. Niet dat zoiets ooit geaccepteerd zou worden, maar je kan maar dromen.
    Vind ik leuk
    Goaltje +1087
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:17
    De formule in 1B is een klucht, een triomf van on-logica.
    Vind ik leuk
    freejazz +1053
    woensdag 17 oktober 2018 om 12:31
    Inderdaad, 1B is zelfs niet het vagevuur, maar de hel voor profclubs.
    Vind ik leuk
    maandag 22 oktober 2018 om 11:23
    Ik denk dat we het allemaal erover eens zijn dat het huidige competitieformat een gedrocht van jewelste is, enkel en alleen gericht op de belangen van de grote ploegen in PO I:
    * er is geen enkele spankracht verbonden aan PO II, de hoofdprijs is een KANS op Europees voetbal!
    * onderaan de stand is er in PO II ook geen spanning te beleven, want de laatsten van beide reeksen kunnen niet zakken
    * de zakker uit 1A en de stijger uit 1B zijn half maart (!) technisch werkloos, en moeten zich 5 maand lang onledig houden met het spelen van oefenwedstrijdjes. Hierin zit trouwens ook een element van concurrentievervalsing, want deze 2 clubs organiseren 5 à 6 thuiswedstrijden minder dan andere clubs, en derven dus de bijhorende recettes.

    Ik kan me niet voorstellen dat er 4 clubs gaan zijn die willen afzakken naar de Eerste Amateurliga. Uit diverse studies is trouwens gebleken dat er in België een (economisch) draagvlak is voor een 24-tal profclubs. In die optiek is het enige valabele alternatief de 12+12-formule met 2 fases:
    1) 22 wedstrijden voor ELKE club
    2) de 8+8+8-fase met 14 wedstrijden voor ELKE club
    ==> PO I: de eerste 8 van 1A met behoud van punten
    ==> PO II: de laatste 4 van 1A en de eerste 4 van 1B, met verlies van alle punten: in het beste geval redden alle 1A-clubs zich, in het slechtste geval degraderen ze alle 4
    ==> PO III: de laatste 8 van 1B met behoud van punten: deze clubs vechten om het behoud in de profliga

    Er zijn aan deze formule enkel maar voordelen verbonden:
    1) PO I wordt uitgebreid met 2 clubs, daar kunnen de "kleinere" clubs niet tegen zijn
    2) PO II wordt een razend spannende reeks, misschien wel de spannendste van allemaal, bovendien hoeft een degradatie naar 1B dan niet zo catastrofaal te zijn, het jaar erop zijn er alweer 4 kansen om te stijgen naar 1A
    3) ook in PO III is er spankracht aangezien de degradatie naar de amateurreeksen moet vermeden zien te worden
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws