De kassa rinkelt: Club Brugge verdient (nu al) vele miljoenen aan Champions League

De kassa rinkelt: Club Brugge verdient (nu al) vele miljoenen aan Champions League

Gepubliceerd: maandag 19 oktober 2020 om 18:00ma 19-10-2020 om 18:00

Laatste update: maandag 19 oktober 2020 om 19:45ma 19-10-2020 om 19:45

Club Brugge neemt dit seizoen als enige Belgische vertegenwoordiger deel aan de groepsfase van de Champions League. Met Zenit Sint-Petersburg, Borussia Dortmund en SS Lazio staan er niet alleen mooie affiches op het programma, ook financieel legt het miljoenenbal onze landskampioen geen windeieren. VoetbalPrimeur.be haalt haar rekenmachine boven en maakt de Brugse balans op.

Startgeld
Als Belgische kampioen plaatste Club Brugge zich rechtstreeks voor de lucratieve Champions League. Die prestatie alleen al spekt de clubkas met liefst 15,25 miljoen euro! Ter vergelijking: in de Europa League moeten Royal Antwerp FC, KAA Gent, Standard Luik en de andere ploegen het stellen met 2,92 miljoen … Zelfs als je zes keer met de billen bloot gaat, levert deelname aan de CL dus wel wat op.

Coëfficiëntenranglijst
Naast het startgeld heeft de UEFA ook een systeem op poten gezet om ploegen te belonen op basis van hun Europese prestaties uit het recente verleden. In totaal zit er in deze tweede pot 585 miljoen euro. Die wordt onderverdeeld in aparte coëfficiëntie-eenheden van 1,108 miljoen per stuk. Hoe gaat de toekenning nu in haar werk? De 32 deelnemers aan de groepsfase worden gerangschikt volgens hun Europese coëfficiënt.

Het nummer 32 op die lijst ontvangt één coëfficiëntie-eenheid (wat dus neerkomt op 1,108 miljoen euro), het team met de beste coëfficiënt krijgt 32 eenheden (een slordige 35,5 miljoen). Aangezien Club Brugge in de huidige CL-poules over de op vijf na laagste coëfficiënt beschikt, heeft het recht op zes van die eenheden. Dat komt neer op 6,648 miljoen euro.

Tv-geld
Als meest gemediatiseerde voetbalcompetitie ter wereld maken ook de tv-kijkers de Champions League natuurlijk enorm winstgevend. Daarom heeft de UEFA nog een derde financiële pijler opgesteld: die van het tv-geld. Elke deelnemer krijgt een deel van de koek, afhankelijk van het aantal aanwezige teams uit datzelfde land. Aangezien Club als enige het Belgische voetbal vertegenwoordigt, hoeft het niets af te staan. Zo strijkt Blauw-Zwart nog eens zes miljoen euro extra op.

Prestaties
Aan ticketverkoop zal in deze coronatijden hoogstwaarschijnlijk nauwelijks tot niets te verdienen vallen, dus wordt het des te belangrijk voor Club om ook sportief te presteren. Hoe meer punten je behaalt, hoe meer prijzengeld je immers mag bijschrijven. Bij een overwinning op het kampioenenbal reikt de UEFA 2,7 miljoen euro uit. Voor een gelijkspel komt daar nog eens 900.000 euro bij. Zo mochten de West-Vlamingen in de vorige campagne rekenen op 2,7 miljoen, na drie gelijke spelen. Een nederlaag laat de kassa vanzelfsprekend onaangeroerd.

Overwintering
Het duizelt de gemiddelde werknemer nu al bij die torenhoge bedragen, maar bij een overwintering in de Champions League schiet het prijzengeld nóg verder de hoogte in. Plaatsing voor de achtste finales levert 9,5 miljoen euro op, een kwartfinaleplek 10,5 miljoen euro, deelname aan de halve finale 12 miljoen euro en een finaleplek maarliefst 15 miljoen euro. De winnaar van de Champions League krijgt daar nog 7,5 miljoen euro bovenop.

Opbrengst Club Brugge
Startgeld: 15,25 miljoen euro
Coëfficiëntenranglijst: 6,648 miljoen euro
Tv-geld: 6 miljoen euro
TOTAAL: 27,898 miljoen euro

CL = kassa kassa!
Laat er geen twijfel over bestaan: alleen al op financieel vlak is deelname aan de Champions League de sleutel tot de hemelpoorten, zeker voor Belgische clubs. Net geen 28 miljoen euro ziet Club Brugge op de rekening verschijnen dankzij haar avontuur! Dat is zelfs ten opzichte van de andere Europese vertegenwoordigers uit de Jupiler Pro League een wereld van verschil, tot ruim 20 miljoen. Saillant detail: het is al voor de vierde keer in vijf jaar tijd dat Club het tot de groepsfase van het kampioenenbal schopt … Geen wonder dat de kloof met de concurrentie steeds groter wordt.

Check hier de beste voetbalvideo’s
Meer video’s

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws