Boze STVV-fans schrijven open brief: 'Hallo Tokio? Tandje bijsteken graag'

28-09-2020 15:17
1

Het gaat van kwaad naar erger bij STVV. De afgelopen drie matchen werden gewonnen, alleen op de openingsspeeldag wonnen de Kanaries. Het overkoepelende Supportersverbond roept zijn club daarom in een open brief op om van zich te laten horen.

Het gaat dan ook niet enkel over de slechte resultaten. De STVV-supporter kan zich niet meer vereenzelvigen met de vele buitenlanders in de ploeg en de bestuurskamer, klinkt het. "Steeds meer supporters blijven thuis omdat het hen gewoon niet meer interesseert. We kunnen alleen maar hopen dat de leidinggevenden van onze geliefkoosde club dit tijdig inzien", aldus voorzitter van het Verbond Mike Swysen bij Het Belang van Limburg.

Er schort bovendien heel wat aan de communicatie. "Dat is al enkele jaren een probleem. Van de echte bestuurstop horen of zien we niemand. Ze staan ook niet open voor discussie. Het is hoog tijd dat de Japanners uit hun ivoren toren komen."

De vele buitenlandse spelers dan. "We snappen ook wel dat het tegenwoordig niet realistisch is om met elf spelers van onder de kerktoren te spelen. Maar er zijn toch mogelijkheden om die lokale verankering te verbeteren? Er zijn clubs waar ze bepaalde waarden en normen wél hoog in het vaandel dragen. Bij STVV zijn die van ondergeschikt belang…"

Dit alles stortte het Supportersverbond in een open brief naar de club toe:

GO HARD OR GO HOME

Met uitsterven bedreigd. De STVV-supporter die getooid in geel en blauw zijn team vooruit schreeuwt op Stayen. Corona? Een drogreden. De biotoop van de STVV-supporter staat al veel langer onder druk. Meer dan ooit tast hij in het duister nu zijn favoriete club bestuurd wordt vanuit het land van de rijzende zon. Lichtpunten zijn er amper, pijnpunten in overvloed. Nochtans klonk de ambitie van de Japanners bij aankomst veelbelovend: snel naar PO1. Tot zover de woorden. De daden? In seizoen 1 een PO1-ticket te grabbel gooien door de verkoop van sterkhouders aan rechtstreekse concurrenten. In seizoen 2 de competitie aanvatten met een wel erg bedenkelijke kern, Brys ontslaan om daarna met eerst Hayen en vervolgens Kostic een grijs seizoen af te haspelen. Het huidige seizoen is zowaar nog erger: spanning om PO1 lijkt nu al om te slaan in degradatiestress.

Sportief is er dan ook heel wat mis: deze STVV-kern is totaal onevenwichtig. Sterkhouders van de voorbije seizoenen werden nooit waardig vervangen. Zij die er wél nog zijn worden simpelweg aan de kant geschoven. Bepaalde profielen ontbreken volledig terwijl andere posities vierdubbel bezet zijn. Nochtans vliegen de miljoenen regelmatig over de toonbank. Niet voor kwaliteitsvolle Belgen, die zijn blijkbaar absoluut geen prioriteit. Tot zover de lokale verankering. Niet dat buitenlanders een probleem zijn. Wel wanneer deze miljoenentransfers soms zelfs te zwak zijn om de bank warm te houden. Vermoedelijk hebben de verantwoordelijken hiervoor al even geen spiegel meer in huis...

Voeg daaraan nog aan toe dat Muscat niet bepaald een wondercoach blijkt te zijn en de malaise is compleet. Ondertussen blijft het oorverdovend stil vanuit Japan. Communiceren met de achterban zou een aardig begin zijn. Hallo Tokio? Een beleid zo transparant als een roetpiet verdient heus wel een woordje uitleg... Maar woorden alleen zijn onvoldoende. Het is vijf na twaalf. Tijd voor beleidsmatige én sportieve daadkracht. Een tandje bijsteken graag. Of maak er maar een heel gebit van. Dat ziet er beter uit wanneer de spiegel toch eens wordt voorgehouden. Enkel op die manier kan de STVV-supporter zijn favoriete club opnieuw met plezier en passie aanmoedigen. Of zoals zo mooi te lezen valt op het oefencomplex: GO HARD OR GO HOME!