KRC Genk heeft meest opvallende zet gedaan voor komend seizoen

"KRC Genk heeft meest opvallende zet gedaan voor komend seizoen"

Gepubliceerd: dinsdag 2 juni 2020 om 18:45di 02-06-2020 om 18:45

Door de coronacrisis hebben de Belgische clubs bitter weinig inkomsten. Er wordt dan ook vol ingezet op de abonnementenverkoop voor komend seizoen. Sporteconoom Wim Lagae weet dat dit op korte termijn kan helpen, maar de clubs moeten voorzichtig zijn.

Zo heeft KV Mechelen inmiddels al 9.500 abonnementen verkocht. "De echte rekening wordt pas bij de eerste speeldag gemaakt", aldus Lagae bij Sporza. "Dan kun je het aantal verkochte abonnementen vergelijken met het vorige seizoen. Dat is nu koffiedik kijken. Bij KVM hebben veel fans gebruik gemaakt van die kortingsperiode, maar die is nu ook voorbij. Het getuigt wel van een zeker aanpassingsvermogen dat je heel snel met een nieuw voorstel kan komen."

Niet iedereen volgt het voorbeeld van KV Mechelen. "De meest opvallende zet is die van Genk, dat zijn abonnementen sowieso verlengt tot januari 2021. Anderlecht geeft dan weer een korting van twintig procent en overal zit dus wel een terugvordering, een compensatie voor de fans die de 30e speeldag en de play-offs al sowieso gemist hebben. Er wordt hard gewerkt op de marketingafdelingen van de clubs."

Volgens Lagae kan zo'n abonnementenverkoop wel degelijk een verschil maken. "Ja, want deze ticketinkomsten vloeien normaal binnen in juni en juli, een periode waarin clubs normaal weinig andere liquiditeiten hebben. Dit cashbedrag is dan welkom. Elke club heeft vandaag één zekerheid: ze zitten met een gigantische loonlast en met hoge tekengelden terwijl de inkomsten verdampen of opdrogen. Vandaar dat clubs heel snel schakelen."

Logo Bundesliga

Check hier de hoogtepunten van de afgelopen Bundesliga-speelronde

Lees meer over: Jupiler Pro League

Plaats een reactie

Bekijk het laatste nieuws