Boek van Kompany krijgt... nul sterren: 'Clichés, gewauwel en krullende tenen'

26-01-2020 08:30
27

Het boek 'Een jaar om nooit te vergeten' van Vincent Kompany ligt momenteel in de rekken. In dat boek vertelt Kompany over zijn laatste seizoen bij Manchester City. Het Nieuwsblad kon al een exemplaar bemachtigen en geeft het... nul sterren. 'Clichés, gewauwel en krullende tenen', luidt de kop.

'Inhoudelijk heeft het de diepgang van een plas water', klinkt het scherp bij recensent Wim Vos. 'Dit is een aanfluiting van alles waar een goed voetbalboek voor hoort te staan. Kritiekloos wauwelt Kompany een eind weg over elke wedstrijd die City dat seizoen afhaspelde en zwaait hij met het wierookvat richting elke speler, ploegmaat en tegenstander die de revue passeert.'

'Kompany schildert City af als een ideële sprookjeswereld, waarin iedereen dikke vriendjes is en waar alle spelers nederige, hardwerkende zielen zijn. Onze tenen ging er spontaan van aan het krullen. Nog meer omdat Kompany rijkelijk put uit het grote clichéboek. Elke bescheiden ploeg die door City in de pan wordt gehakt, is uiteraard een veel moeilijker tegenstander dan iedereen denkt. En toen Kompany tegen Leicester dat fameuze doelpunt maakte waarmee hij City aan de titel hielp, was hij “die ochtend wakker geworden met het gevoel dat ik iets speciaals zou doen". Kramp in de tenen.'

Fans van de Rode Duivels komen kennelijk ook niet aan hun trekken. 'Nog zo'n euvel: dit boek, een vertaling, is overduidelijk bedoeld voor de Engelse markt. De interlands met België krijgen nauwelijks een vermelding. Ook het nawoord van de vertaler, bedoeld om zijn werk ook aan deze kant van de Noordzee relevant te maken, helpt niet. "De tovenaar van Anderlecht" luidt de titel - en dat is niet ironisch bedoeld.'