Van Damme gebruikt de marges die de scheidsrechter hem gunt, hij test de VAR

"Van Damme gebruikt de marges die de scheidsrechter hem gunt, hij test de VAR"

Gepubliceerd: woensdag 24 april 2019 om 16:31wo 24-04-2019 om 16:31

Club Brugge krijgt in volle Play-Off-1-strijd af te rekenen met enkele dubieuze scheidsrechterlijke beslissingen. Op KRC Genk was er de controversiële handsbal van Brandon Mechele, op bezoek bij Royal Antwerp FC werd Jelle Van Damme niet bestraft. Marc Degryse analyseert die situatie.

Al vroeg in de wedstrijd ging Van Damme onnodig door op Loïs Openda in het eigen strafschopgebied. Scheidsrechter van dienst Lawrence Visser had echter niets in de gaten. Ook wie hoopte op een ingreep van de VAR, kwam bedrogen uit. Dat zorgde voor heel wat kritiek op de arbitrage de voorbije dagen.

"Van Damme gebruikt de marges die de scheidsrechter hem gunt", verlegt Degryse de schuld bij Het Laatste Nieuws. "Hij test de ref en de VAR. Van Damme wist tegen Club na drie minuten: 'Oké, ik schop Openda en ik kom ermee weg, dit is dus de zone waarin ik kan bewegen.' Want hij maakte nog een twééde penaltyovertreding, hé - die duw op Openda", refereert Degryse naar het einde van de eerste helft.

Poll

Van Damme maakte twee strafschopovertredingen

(519 stemmen)

Plaats een reactie

VeeDeeVee +21083
woensdag 24 april 2019 om 16:56
Inderdaad, zolang hij dat toekrijgt, zal het blijven gebeuren. Nu ja, hij is dik in de 30, dat krijg je er toch niet meer uit.
Vind ik leuk
Rebel +2388
woensdag 24 april 2019 om 16:58
Ik zou toch is proberen een wedstrijd te winnen zonder een penalty, al die zever alle weken
Vind ik leuk
Luc Hermans +1064
woensdag 24 april 2019 om 17:06
Inderdaad rebel ... het gaat iedere week over wat ze hadden moeten krijgen en niet gekregen hebben, of wat ze niet hadden willen krijgen, ik ben die zever ook meer dan moe, dat ze de voeten maar wat meer laten spreken want die zijn tamelijk onmondig geworden bij Club ...
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 17:15
Mss kan je nu ook beginnen neuten nu ook verbist en niet brugge maar VERBIST toegeeft dat Club een penalty had moeten krijgen !!!!!
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 17:47
Gemakkelijk praten e als u club bevoordeeld is. Zou het eens aan jullie kant willen zien . Dan is het kot ook te klein wss.
Vind ik leuk
Rune1891 +8317
woensdag 24 april 2019 om 18:10
En dan nog een doelpuntensaldo hebben die gelijk is aan die van jullie.... hoezo, onze voeten onmondig?
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 18:10]
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 17:16
Zijn penalties onderdeel van het spel ?
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 17:19
mss moet je die vraag aan genk stellen want wij krijgen geen cadeau’s dat is nu toch wel duidelijk ...niet tegenstaande ik hoop dat genk de titel pakt dan zijn jullie allemaal content en ik ook want als ik aan 1 ploeg de titel niet gun dan is het aan fc corrupt wel !
Vind ik leuk
Daydreamer +7532
woensdag 24 april 2019 om 17:32
The inconvenient truth is dat Brugge geen penalty gekregen heeft waardoor Genk nu 6 punten voorsprong telt en goed op weg is om (oververdiend) de titel te behalen.
Suck it up and get through it zou ik zeggen!
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 17:33]
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 17:41
Wees aub Niet boos op mij omdat ik jullie de titel niet gun ?
Vind ik leuk
Daydreamer +7532
woensdag 24 april 2019 om 17:58
Hey Truth, ik gun RSCA (de ploeg waarvoor ik al 30 jaar supporter) de titel ook niet hoor! In de verste verte niet... Ik gun het elke ploeg die als eerste eindigt en dit jaar lijkt het Genk te worden, tenzij Brugge een geweldige eindspurt in huis heeft! Dan zou ik het jullie ook gunnen! Ik heb alleen moeite met dat eindeloos gezeur over voordeel, niet gefloten fouten, enz... Elke ploeg zal wel eens beslissingen voor of tegen krijgen denk ik dan!
Vind ik leuk
blondel +4271
woensdag 24 april 2019 om 19:24
IDD,iedereen krijgt eens voordeel of nadeel.Maar als dat gebeurt tijdens de play offs,is het dubbel he.Tijdens de gewone competitie heb je nog tijd om het goed te maken,maar hier niet.Je kunt niet ontkennen dat dit 2 fases waren die bepalend kunnen zijn over de titel.Zulke betwistbare fases kom je het liefst niet tegen wanneer er beslist wordt over de titel.Ongeacht dat Club die 2 matchen niet goed speelde.
Vind ik leuk
Daydreamer +7532
woensdag 24 april 2019 om 20:35
Kijk, die redenering volg ik dus echt niet hè... Over de titel wordt niet enkel beslist tijdens de Play-offs maar gedurende het hele seizoen, van de eerste tot de laatste match! Als club tijdens de competitie 4 keer meer gewonnen hadden stonden ze nu langs Genk dus die verliesmatchen zijn net zo bepalend geweest als de matchen nu!
Vind ik leuk
j.caesar +2392
woensdag 24 april 2019 om 17:48
Wat is dat voor een kromme redenering ? Moet den Antwerp onbestraft iedereen wegschoppen ?
Vind ik leuk
Rebel +2388
woensdag 24 april 2019 om 18:25
Het gaat niet over een fase maar over de kwaliteit van het spel
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:28
Nee Rebel, het artikel gaat wel degelijk over die fases.
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 17:01
Er is maar één ploeg bevoordeeld door het geknoei van de VAR dit jaar en dat is Genk.
Vind ik leuk
Smurf4ever +116
woensdag 24 april 2019 om 17:11
Ja 2 matchen maar man... of misschien nog ergens in de competitie... Genk staat al 6 maanden op kop en brugge was niks tegen genk, ze hebben niet eens een deftige kans gehad en ze kregen een penalty cadeau omdat heynen ongelukkig tackeld maar wel 100% strafshop maar voorderest heeft genk jullie kapot gevoetbalt en genoeg kansen gecreerd. jullie dan? niks en tegen antwerp heb ik maar 1 grote kans gezien maar ruudje trap de bal niet binnen de netten. kijk eens in jullie eigen boezem man ipv op de scheids te steken stelletjes zeikerds. jullie zijn precies vergeten dat jullie wel de var wel meehadden bij de play offs vorig seizoen. zie het als een soort karma dat terug evenwichtig is.
Vind ik leuk
blondel +4271
woensdag 24 april 2019 om 19:29
Allez,weer een penalty cadeau.Kijk he smurfke,Brugge en Genk hebben dit seizoen 3 x tegen elkaar gespeeld en 2 x was Club de betere .Dus het kan gebeuren dat Genk ook eens de betere is.En is dat erg!En waar hadden wij vorig seizoen de VAR mee?Op Anderlecht of thuis tegen Anderlecht.? Of ben je dat mischien vergeten dat Club daar 2 x benadeeld was .Dus zeg mij waar?
Vind ik leuk
Erik S +81
woensdag 24 april 2019 om 20:37
Volgens mij vergeet je dat een geldige goal van Genk niet werd toegekend (samatta) uiteindelijk toch gewonnen door verder te voetballen en opnieuw te scoren.... dat is voetbal in essentie toch nog steeds.... elke ploeg heeft wel VAR voor en VAR tegen momenten gekend
Vind ik leuk
TheLord +480
woensdag 24 april 2019 om 17:01
Vandamme heeft een agressieprobleem, jammer genoeg ook buiten het veld. Vraag maar aan zijn ex..
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 17:39
En gij kent zen ex persoonlijk? Of mss abonnee van den dag allemaal en de story?
Vind ik leuk
TheLord +480
woensdag 24 april 2019 om 17:45
Wie weet..
Vind ik leuk
Rune1891 +8317
woensdag 24 april 2019 om 17:05
Die 2e fase, er zijn arbiters die hem op de stip leggen daarvoor, ik zou het wel licht vinden maar van Damme geeft de ref daar natuurlijk wel een aanleiding om te kunnen fluiten, allebei de handen in de rug en er was wel degelijk een duw. (Al ging openda daar wel heel gemakkelijk liggen, wss in de hoop dat er compensatie zou komen voor de eerste fase)
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 17:06]
Vind ik leuk
Smitske +9
donderdag 25 april 2019 om 00:50
Bij dat 2e strafschopgeval heb ik toch mijn twijfels. Dan was die duw van Denswil op Mbokani zo'n 10 minuten voor het einde véél erger.

Wat die 1e fase betreft, ik denk dat dit een gevolg is van een algemene tendens. De termen "zich breed maken" en "het duel aangaan" worden veel te ruim (en het lijkt zelfs steeds ruimer) geïnterpreteerd. Steeds vaker zie je spelers (meestal aanvallers, want verdedigers worden in die fases toch iets vaker (soms onterecht) bestraft) springen wanneer ze sowieso niet meer bij de bal zullen kunnen, waarbij ze niet naar de bal springen maar naar de tegenstander die wél correct het luchtduel aangaat. Als voorbeeld (maar ze zijn zeker niet de enigen), Openda en Wesley hebben dat voorbije maandag in zowat 80% van de luchtduels gedaan die ze aangingen (tegen Van Damme en Arslanagic). Misschien moet dit gegeven in zijn geheel eens wat meer aandacht krijgen in de arbitrage, dan komen uitwassen als die 1e fase met Van Damme waarschijnlijk heel wat minder vaak voor.
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:30
Dus penalty :-D...
Vind ik leuk
Smitske +9
vrijdag 26 april 2019 om 01:05
Omdat sommige mensen nu eenmaal altijd de dikste willen hebben (zoals we in Antwerpen zeggen): Ja, mijn eerste gedacht was "Dommerik! Wat doe je nu? Waarom geef je zomaar een penalty cadeau?".

Na het bekijken van de beelden heb ik wel het gevoel dat de interpretatie van die fase anders KAN zijn al naargelang vanuit welk standpunt je ze bekijkt. Zo zijn er beelden waaruit je zou kunnen concluderen dat Van Damme Openda "pootjelap zet", terwijl het uit andere hoeken dan weer meer (extreem) breedmaken leek. Ik vermoed dus dat hierdoor de var niet heeft ingegrepen. Voor hen was het misschien niet duidelijk genoeg of de fase het terugfluiten van de ref rechtvaardigde. Hoe dan ook, een echte trap heb ik niet gezien.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 april 2019 om 01:10]
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 17:07
Genk de VAR kampioen 2018-2019
Vind ik leuk
Smurf4ever +116
woensdag 24 april 2019 om 17:18
Op basis van 2 matchen amai! Gent was eigenlijk wel terecht penalty hoor maargoed dus eigenlijk eentje maargoed!, geef gewoon toe dat wij jullie overklassed hebben, jullie hebben niks bij mekaar gevoetbalt en er zijn nog 5 matchen tegaan, missch eens beginnen met "hoop hebben dat brugge 4 matchen gaat winnen en genk eventueel punten laat liggen!? richt u maar daarop ipv u viseren naar de scheids toe.
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 17:20]
Vind ik leuk
Boer +530
woensdag 24 april 2019 om 17:25
Wat waren jullie de vorige 2 matchen waard tegen Brugge ?
Vind ik leuk
Smurf4ever +116
woensdag 24 april 2019 om 17:38
Eerste confrontatie was het eindigd op 1-1 maar overwinning was meer verdiend vond ik, dan 2de match brugge thuis tegen genk hebben jullie verdiend gewonnen, wij waren niks en jullie hadden ons bij de keel en nu 3de is het andersom hebben wij jullie overklassed dus redelijk evenwichtig.
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 17:39]
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 18:55
Voorlopig is in het reglement niets te vinden over wat jij vind dat een match waard is. Wij haalden 1-1 in de periode dat jullie zogezegd de allerbeste waren.In competitie dus 1 op 6 tegen ons. We zullen zien wat onze thuismatch geeft. Jullie weten toch ook dat je in deze po's al meer thuis gespeeld hebt dan ons en dus nog 3 uitmatchen voor de boeg hebt.
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 17:13
Vraag voor Rebel en Luc Hermans ? Van wie komt dit ?
Vind ik leuk
Rebel +2388
woensdag 24 april 2019 om 20:02
Van Degryse en daar verschiet niemand van.
Maar daar gaat het helemaal niet over,de kwaliteit van het spel is de essentie en dat was enkel tegen Gent (10 man) en tegen Standard super,dat is te weinig .
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 20:11
Je zegt het zelf ...van degryse dus waarom altijd maar dat geleuter Over club
Gaat iedereen nu ook zijn zegje doen over Club als verbist met een verklaring komt ?
De wedstrijd is gespeeld dus waarom nog altijd diene zever ...het zou de moeite zijn mocht er achteraf nog iets kunnen aan gedaan worden maar dat is wishful thinking zo...time 2 move on !😜
Vind ik leuk
Lord Wenger +19068
woensdag 24 april 2019 om 17:23
Van Damme denkt te vaak dat hij Jason Statham is. Ruytinx had ook dat complex.
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 17:38
Genk is de verdiende kampioen maar door het geklungel van de VAR is PO1 nu niet meer spannend. Misschien die hele Play-Off zever afschaffen?
Vind ik leuk
Truth +4551
woensdag 24 april 2019 om 20:04
Zijn de POs al afgelopen ?
Vind ik leuk
deket +393
woensdag 24 april 2019 om 18:22
Is dat gezever en gebleit van die van Club Brugge eindelijk gedaan?
Al die keren dat Vormer, Wesley etc een onterechte penalty kregen werd er toch niet zo geleuterd. ?
Vind ik leuk
blondel +4271
woensdag 24 april 2019 om 19:33
Aanhalen die feiten,waar hebben wij onterechte penaltys gekregen?Maar roepen wat de kudde roept en dan zal het maar juist zijn.Maar feiten weergeven,nee,dat kunnen ze niet.
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 18:35
Er zijn dit jaar gelukkig heel veel fases juist beoordeeld die dat vorig jaar niet geweest waren. Het trieste is dat de fases die nu door een tweede oog (dat het wel écht moet en kan zien) nog steeds fout beoordeeld kunnen worden... Club wordt hier wel degelijk bestolen.

- Een Anderlecht supporter
Vind ik leuk
JoeCanoe +1554
woensdag 24 april 2019 om 18:49
Mocht je een penalty krijgen voor die situatie met Vandamme ... ik meen van wel. En allicht hadden jullie dan 0-1 voorgekomen (maar ook dat is niet zeker).

Anderzijds zal je moeten toegeven dat die fout van Vandamme volstrekt onnodig was. Op het moment van de overtreding was er geen sprake meer van een doelkans. Dus de eventuele goal die je uit die penalty had kunnen scoren had dan ook maar een goal op een diefje geweest.

Stel dat jullie er 0-1 van hadden gemaakt dan had Antwerp allicht toch nog iets overtuigender op zoek gegaan naar een goal. Dat had kunnen resulteren in een 0-2 maar evenzeer in een 1-1.

Dus ik zou zeggen stop met klagen. Je had de penalty moeten krijgen. Maar het had er wel een geweest waaruit je uit niet-kans toch misschien had kunnen scoren. En zelfs als je hem had gekregen wie zegt dan dat je de match zou hebben gewonnen.
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 18:58
Maar dat is net voetbal.Scoren uit geen kansen.Dat weten jullie toch goed. Jullie match tegen genk : scoren na 4 minuten en dan boeken toe.
En als jullie hardnekkig de muur verlaten slaan wij toe want dan komen er bressen in jullie tactiek, dat toont jullie spel het ganse seizoen eens jullie op achterstand komen. Zie de thuismatch tegen ons. Tel je ze nog?
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 19:00]
Vind ik leuk
Steven007 +132
woensdag 24 april 2019 om 19:58
Hou nu toch is op met zagen man! Probeer eerst al is te komen winnen op de bosuil zonder een penalty nodig te hebben want dat is sinds Antwerp in eerste klasse is ook nog nooit gebeurd! En bekijk ook ineens de verschillen in spelerskern waarde en budgetten dan gade ook ineens beseffen dat Brugge eigenlijk altijd zou moeten winnen!
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 20:01]
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:34
Antwerp zit dan ook nog niet zo lang terug in eerste klasse natuurlijk :p
Vind ik leuk
Boer +530
donderdag 25 april 2019 om 09:39
Hebben daar 1 keer punten laten liggen door blunder van Letica sedert jullie terug zijn op het hoogste niveau. Eens zien hoe jij zou bleiten moest het andersom geweest zijn.
Vind ik leuk
Steven007 +132
donderdag 25 april 2019 om 10:02
Het is duidelijk dat jij een geheugen hebt van een boer! Brugge heeft elke keer al punten laten liggen op de bosuil, 3 x gelijkspel en dan mogt je telkens nog heel blij zijn met dat punt! Of is een gelijkspel geen punten laten liggen voor je? Domme boer!
[Reactie gewijzigd op donderdag 25 april 2019 om 10:04]
Vind ik leuk
Boer +530
donderdag 25 april 2019 om 10:41
We gaan naar kleuterniveau met 007, nooit zonder te verwijten, maja sterk met toetsenbord is ook een gave
Vind ik leuk
Steven007 +132
donderdag 25 april 2019 om 10:57
Ja jij hebt alvast een geheugen van een kleuter dus dat zit wel goed!
[Reactie gewijzigd op donderdag 25 april 2019 om 10:58]
Vind ik leuk
Boer +530
donderdag 25 april 2019 om 11:10
Met uw geheugen zo een formulering moeten wijzigen, sterk.
Vind ik leuk
donderdag 25 april 2019 om 10:29
Aha, een eenzame voorstander van het concept: pas penalty's krijgen wanneer je ook zonder de penalty wint. Interessant!
Vind ik leuk
Steven007 +132
donderdag 25 april 2019 om 10:52
Wat een zever verkoop jij man! Het is duidelijk dat het bij jou ook pijn heeft gedaan! Maar stop toch met concepten te bedenken, Je kan niet altijd de wedstrijdleiding aan je kant hebben dus leer er mee leven! Wij moeten dat ook doen.
Vind ik leuk
woensdag 24 april 2019 om 19:01
Gewoon onbegrijpelijk , iedereen lult hier over de VAR maar zulk een overtreding moet ofwel de scheidsrechter ofwel de lijnrechter zien . Als ze dit niet zien zijn ze niet bekwaam om op hoogste niveau te fluiten . De VAR was in eerste instantie voorzien als hulpmiddel .
Vind ik leuk
Markske +664
woensdag 24 april 2019 om 20:39
Ja, als je als KBVB je beste scheidsrechters levenslang wil schorsen blijf je natuurlijk met de rest aanmodderen.
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:34
Nee Markske, we hebben het over Visser, niet over de beste scheidsrechters...
Vind ik leuk
Markske +664
donderdag 25 april 2019 om 12:22
Dat is het nu juist.
Vind ik leuk
margot +464
woensdag 24 april 2019 om 19:59
Mag het ook over het voetbal gaan aub....Triestig als analisten dan ook nog eens supporter zijn..... De wijze man zwijgt altijd.... Je mag het keren of draaien Brugge faalde tactisch zowel tegen Genk als tegen Antwerp, daar hoor je niets van.... toch verdacht!. De hele week staat in het teken van een niet gefloten strafschop. Volgend jaar een pronostiek voor de niet gefloten strafschoppen....
[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2019 om 20:02]
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:36
Deze fase is voetbal hé. Penalty fases horen erbij.
Je hoort niets over het feit dat Brugge gefaald heeft tegen Genk & Antwerp omdat we dat onmiddellijk toegegeven hebben.

Ja, het is onze eigen schuld dat we verloren zijn, maar we hebben 2 zéér discutabele fases tegen ons gekregen en dat is pijnlijk.
Vind ik leuk
Steven007 +132
donderdag 25 april 2019 om 10:30
Ja dat is ondertussen wel duidelijk dat het pijn doet! Jullie zitten hier op dit forum al dagen te bleiten over die discutabele fases, maar al die keren dat er onterechte cadeautjes zijn uitgedeeld door de wedstrijdleiding was het allemaal ok en werd er niks gezegd? De ene x is het in je voordeel en de andere x in je nadeel is bij elke ploeg zo dus leer er mee leven! Wij moeten dat ook doen.
Vind ik leuk
Boer +530
donderdag 25 april 2019 om 10:49
De keer dat we ze meehebben zitten jullie anders ook dagen te bleiten op dit forum. We zijn allemaal gelijk als het in ons nadeel is, misschien moeten we daar eens allemaal mee leven. En weet moesten wij of jullie niet bleiten bestaat dit forum niet meer !
Vind ik leuk
Vancamp +50
woensdag 24 april 2019 om 21:45
Was Van Damme omgekocht, zo opzichtig twee penaltys maken?
Vind ik leuk
DragonEgg +883
donderdag 25 april 2019 om 09:37
We zijn Visser vergeten te betalen, dju toch!
Vind ik leuk
Vancamp +50
donderdag 25 april 2019 om 22:58
Visser dacht Pots gaat da wel arrangeren maar die zat tegenover de var bij Fientje aan de toog.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws