Couckenbak heeft in minder dan een jaar een ruïne gemaakt van Anderlecht

"Couckenbak heeft in minder dan een jaar een ruïne gemaakt van Anderlecht"

Gepubliceerd: maandag 15 april 2019 om 13:15ma 15-04-2019 om 13:15

Anderlecht zit in een zware crisis, zeker na de stilgelegde partij tegen Standard. Michaël Verschueren ligt die verantwoordelijk vooral bij de spelers, maar Marc Coucke blijft zeker niet buiten schot.

Coucke wordt helemaal gemaakt door columnist François Colin. "Wat heeft Marc Coucke aangericht in het Astridpark?", vraagt hij zich af bij De Witte Duivel. "Het trotse instituut was al enkele jaren in verval, maar Couckenbak heeft er in minder dan een jaar een ruïne van gemaakt. Natuurlijk is het niet allemaal en alleen zijn schuld, maar – zoals de Engelsen zeggen – ‘the buck stops with him’."

Coucke heeft zich zwaar mispakt aan Anderlecht. "Hij dacht dat hij, die het bescheiden KV Oostende, Europees voetbal had geschonken, Anderlecht naar de voetbalhemel zou loodsen. Met zijn geld en voetbalverstand was alles mogelijk. Helaas, hij bracht Musona en Milic mee uit Oostende, drukte de transfer van Sanneh (acht miljoen euro voor een modale verdediger die door Genk negatief was gescout) door, bemoeide zich met de kleedkamer, ontsloeg zowat jan en alleman en haalde de ziel uit de club. Met als eindresultaat de schande van Sclessin."

De opstand van de fans is dan ook logisch. "Het pleit niet voor Coucke dat hij of zijn mensen niet wisten wat er bij de fans leefde. Het gesprek met de ultra's, voorzien voor vanavond, had al weken geleden moeten plaatsvinden. Na de kwalificatie voor de Play-Offs waande Coucke Marc zich echter weer een topvoorzitter, die naar de tweede plaats en de voorronde van de Champions League lonkte. Hij wordt echter de eerste voorzitter van Anderlecht in 55 jaar die geen Europees voetbal haalt."

Poll

Moet Coucke weg bij Anderlecht?

(1934 stemmen)

Plaats een reactie

Mckenzie +4951
maandag 15 april 2019 om 13:19
Wat een zever! Het was een zeer slecht seizoen. Kan gebeuren. Al dat drama begint wat op de zenuwen te werken.
Vind ik leuk
Toca +52681
maandag 15 april 2019 om 13:29
Het drama gaat nog wat jaren duren denk ik. Dus best niet te druk in maken.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 13:30
En is al jaren bezig...
Vind ik leuk
Toca +52681
maandag 15 april 2019 om 13:32
Dat is zo en de modale fans zijn het ook beu. Ik verwacht volgend seizoen een daling van 20 % van de abonnees.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 13:38
Tenzij men open communiceerd en prijzen laat dalen voor bestaande abbonees...
Vind ik leuk
Toca +52681
maandag 15 april 2019 om 13:46
Heb de indruk dat niet teveel mensen die communicatie nog ernstig nemen.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 14:05
als ze eerlijk is en de doelen realistisch

dus niet over titels etc. spreken
Vind ik leuk
Mckenzie +4951
maandag 15 april 2019 om 14:21
Misschien ben ik naïef, maar hoop dat de heropstanding in juli begint. Het kan niet anders dan dat we eerder vroeg dan laat weer bovenaan staan.
Vind ik leuk
Toca +52681
maandag 15 april 2019 om 15:13
Vraag is natuurlijk wat je verwacht van de wederopstanding. Dieper als dit jaar kunnen we niet zakken. Weet niet of play off 1 waar we niet meekunnen nu beter is dan dat we nu play off 2 zouden spelen. Het Anderlecht dat we ooit gekend hebben zie ik eerlijk gezegd nooit of niet snel meer terugkomen.
Vind ik leuk
Mckenzie +4951
maandag 15 april 2019 om 15:21
Het Anderlecht dat ooit Europese bekerfinales speelde wellicht nooit, maar dat van 't begin van de eeuw moet kunnen. Simpelweg de absolute top van België, jeugdspelers die elders in Europa carrière maken. Geloof me, beste Toca, dat komt wel terug.
Vind ik leuk
Toca +52681
maandag 15 april 2019 om 16:18
Eerst zien en dan geloven makker.
Vind ik leuk
E.V +3073
maandag 15 april 2019 om 17:59
Komaan Toca, blijven geloven. Ik kan me niet voorstellen dat een Verschueren en Arnesen dit niet rechttrekken. Geef ze nog wat tijd, ik ben er vast van overtuigd dat we volgend seizoen een volwaardige play off 1 team hebben.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 14:33
Ik zie al een aantal jaren geen mooi voetbal op Anderlecht. Dus maak er slechte seizoenen van. Dit is trouwens een artikel waar veel waarheid in zit. En soms moet je helemaal uitgeteld op het canvas liggen om het best in uzelf naar boven te halen. Laat ons hopen dat dit ook gebeurt.
Vind ik leuk
Mckenzie +4951
maandag 15 april 2019 om 14:38
Weet je, vorig seizoen eindigde Genk vijfde en in '17 achtste als ik me niet vergis. Wij zijn dit niet gewoon, maar het komt heus wel goed. Misschien moeten we de kelk maar eens helemaal ledigen om dan helemaal terug te komen.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 17:37
Dat is het nu net. Als Anderlecht ook de afgelopen 40 jaar eens 10de werd en dan 1ste en dan vierde en dan zesde en dan derde en 11de enzovoort, dan is dat normaal. Maar ze spelen al elk jaar om een gooi te doen naar de oppergaai. Dan is het voor de supporters abnormaal dat je moet vechten voor PO I en daar met geluk nog niet laatste staat.
Vind ik leuk
j.caesar +1975
maandag 15 april 2019 om 16:55
Het was reeds een ruine toen Coucke de hele handel overnam; anders had hij niet een kapitaalinjectie van 30 miljoen moeten doorvoeren.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:24
François Colin voor de verandering weer eens veel kort door de bocht.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 13:29
Wa ne zever! Aan de modalen toog in Vlaanderen hoor je verstandigere analyses.

Punt 1 de transfers : de 2 spelers van KvO werden meermaals genoemd bij ons voor er sprake was van Coucke.
De te dure verdediger dat klopt, maar zijn bij eender welke andere club op deze planeet al de transfers een schot in de roos???


Dan over het feit dat hij er met de grove borstel is doorgegaan. Was dit dan niet nodig? Alles met de grond gelijk maken en dan heropbouwen is enorm drastisch, maar er waren drastische maatregelen nodig. Zowel financieel als sportief wast slecht dus zo fenomenaal goed werkten deze mensen niet.


Heeft Coucke zelf fouten gemaakt? Uiteraard wel. Maar wie niet? Dus laat hem hier uit leren, geef hem 5 jaar en dan pas kunnen we zeggen hij deed het goed of fout!
Vind ik leuk
Steven007 +119
maandag 15 april 2019 om 14:55
Dat is net het probleem de ultra's geven hem geen 5 jaar, dan denk ik dat hij zijn huis ook opnieuw kan heropbouwen als dit nog enkele jaren zo doorgaat, kijk laatste bedreigingen die ze net hebben uitgesproken, het is duidelijk voor de harde kern Coucke moet weg!
Vind ik leuk
Frefke +1554
maandag 15 april 2019 om 15:19
Wat bedoel je met je laatste paragraaf ? Als hij zo doorgaat spelen we binnen 5 jaar bij de amateurs. Of een andere mogelijkheid is dat hij misschien al weg zal zijn tegen dan...
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 16:00
Wat wil jij ? verder doen hoe we bezig waren?Geen kapitaalsverhoging? als we aan dit tempo(laten we tempo Herman) verder zouden doen ist binnen de 5 jaar gedaan met een licentie krijgen !

Dus tja dan moet je eerst slopen en dan herop bouwen en da laatste kost geld !
Bouwen aan de kern had sowiso gemoeten hoor...

Maja der zijn nu al mensen die heimwee hebben naar het dynamische duo BAYAT/Herman...
Vind ik leuk
E.V +3073
maandag 15 april 2019 om 18:02
Eindelijk iemand met een correcte en doordachte analyse. Ik deel jouw mening Tagemeister. Geef deze mensen tijd om te werken.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 18:03
als Coucke verkoopt vrees ik het ergste !
Vind ik leuk
E.V +3073
maandag 15 april 2019 om 22:54
Ze roepen allemaal om Coucke buiten maar heeft iemand van die roepers ook een oplossing?
Als ze hem nu even de tijd geven samen met Verschueren en Arnesen dan ben ik er zeker van dat we terug een waardig play off 1 team krijgen. Geduld is een schone deugd he ..lol
Vind ik leuk
dinsdag 16 april 2019 om 06:22
Heeft Coucke dit onheil niet over zichzelf afgeroepen...?
Hij blies direct hoog van de toren met grote show dat hij het onmiddellijk beter zou doen dan het vorige bestuur. Hij zou er eens direct de schwung in brengen! Getweet alom ...
Dit komt nu als een boemerang terug in zijn gezicht!

Niet vergeten dat hij al invloed had op 3 transfertperiodes!

Hij heeft zich mispakt aan het instituut Anderlecht. Dat is helemaal geen Oostende!

Maar je hebt gelijk dat je hem wel voldoende tijd moet geven.

Wat een verschil trouwens met wat op Antwerp gebeurd. Net het tegenovergestelde!
Een eigenaar die zo stil mogelijk probeert te werken aan de weg naar de top en onmiddellijk geduld daarvoor vroeg én kreeg. Ze hadden daar natuurlijk al wel wat meegemaakt de voorgaande 20 (!) jaar ...
En zie hoe snel het daar gaat ...
Vind ik leuk
TageMeister +9431
dinsdag 16 april 2019 om 07:08
2 transfer periodes! De eerste mocht hij niets doen...

Wa was de laatste goede transfer van Herman?
Vind ik leuk
K1908 +3057
maandag 15 april 2019 om 13:30
Hopla, die outlul zal ook nog eens iets schrijven. beetje olie op het vuur, of er dan waarheid in zijn relaas zit is totaal onbelangrijk voor die mens, hits en likes ja, enige wat telt.

Ik heb het totaal tegen die reacties van onze "supporters" dit weekend, maar ik beeld me toch telkens weer een dikke kassei tegen zijn smoel in, wanneer ik zijn columns lees...

(Voor de duidelijkheid, het zal altijd bij 'dagdromen' blijven)
Vind ik leuk
JaiVes +114
maandag 15 april 2019 om 13:44
Ja, Coucke heeft fouten gemaakt, maar ook veel geïnvesteerd in Anderlecht en dit was met het oog om met Anderlecht mee te spelen voor de top in België. Er zijn heel wat ontslagen gevolgd maar misschien was het ook nodig en hij is nu bezig met een nieuw bestuur en een nieuwe richting in te slaan. De malaise is al jaren aan de gang en zou met Roger VDS ook naar een culminatiepunt zijn gekomen. Na de dood van Constant en het afscheid van Michel Verschueren is het gewoon elk jaar bergaf gegaan. We hielden enkel nog onze reputatie uit het verleden over.
Dit seizoen is een rampseizoen, ik hoop dat se directie de trainer nu verplicht om de jonkies terug in het elftal te droppen. De supporters zullen begrijpen en aanvaarden dat ze een wedstrijd verliezen, maar ze zullen de nodige ervaring opdoen voor volgend seizoen. En laat het bestuur nu het seizoen 19-20 voorbereiden. Met een juiste strategie en doelgerichte aankopen kan Anderlecht volgend jaar met Michael Verschueren, Frank Arnesen en een goeie trainer weer meespelen voor de titel. En dat Coucke nu niet op de vorige speeldagen aanwezig was, wel we hebben immers toch gevraagd dat hij zich zou bezig houden met het financiële luik en afblijven van het sportieve. Weet wat je vraagt!
Vind ik leuk
depeet +48
maandag 15 april 2019 om 13:55
toen club brugge is overgenomen was het net het zelfde 6-1 rammeling op anderlecht niets of niemand was nog goed , Verhaeghe en Manaerts kende er niets van , Wroclaw basaksehir 2x uitgeschakeld in augustus en nu dezelfde mensen zijn top volgens de pers en uiteindelijk als club bv geen kampioen wordt hebben ze niets meer gewonnen dan anderlecht behalve europees voetbal volgend jaar , Genk vorig jaar geen po1 met de zelfde kern en nu mischien kampioen …..geduld is een schone deugd en dat zouden die ouwe gasten van vrijdag toch moeten weten …..we zijn het seizoen begonnen met Coucke en Devroe en gaan stoppen met Coucke Verschueren Arnesen ….zijn er fouten gebeurd zeker maar meer de vorige jaren dat dit seizoen ….
Vind ik leuk
JanB +7008
maandag 15 april 2019 om 14:35
Vriend
Ik denk dat je een van de meest genuanceerde, objectieve en nuchtere teksten geschreven hebt
Idd toen Verhaeghe en Manneart begonnen was het een "va et vient" van personeel en een sportief massacre
Misschien het énige verschil met Anderlecht is dat de supporters altijd vierkant achter de ploeg zijn blijven staan en er nooit geen abonnee weggebleven is
Ik denk dat dàt de kracht van Club is
Ook Anderlecht moet die weg op en de supporters moeten er blijven in geloven want dit is de énige positieve manier om vooruit te geraken
Niemand wil toch een competitie zonder de rivaliteit van Anderlecht, Club, Standard, Genk, Gent, Antwerp e.a. ?
Enkel positieve rivaliteit kan het niveau omhoog helpen en ons Europees opnieuw op de kaart zetten
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 14:36]
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:59
Ge moet eerst de ruïne opruimen voor je aan de echte grote kuis kunt beginnen
Vind ik leuk
margot +415
maandag 15 april 2019 om 14:05
Het verval was al langer bezig en is niet dat enkel aan Coucke mag toegewezen worden. Als je meer dan 300 personeelsleden telt, dan weet je dat er meer aan de hand was. Fouten zijn er ongetwijfeld gemaakt door vertrouwen te schenken aan mensen die de verwachtingen transfers) niet hebben ingelost. Dit gekoppeld aan een trainer die niet altijd de nodige realiteitszin aan de dag legde - zijnde voetballen volgens de spelers die beschikbaar zijn en in functie van hun kwaliteiten. Op nostalgie bouw je in deze wereld niets meer. Wat is DNA van Anderlecht in een wereld die zich met de snelheid van een TGV voortbeweegt. Als het "huis" versleten was is het beter het volledig af te breken en een nieuw te bouwen. Dat vraagt tijd en geduld en in calculatie van fouten. Wat is daar mis mee. Niet Coucke moet tegen die bal stampen.... of begrijp ik het verkeerd. Niets, maar dan ook niets kan de actie van die supporters op Standard goedkeuren. Dat je niet kan akkoord kan gaan met de gang van zaken is best te begrijpen, maar moet je daarom baldadigheden? Het wordt hoog tijd dat de pers een de vinger op de wonde legt en niet op de personen schieten die nog bereid zijn hun centen in dit spelletje te steken....
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 14:10
Voetbalvoorzitter moet zich bezighouden en in alle omstandigheden met zijn club en NIET met de beurs op de wereld en vakantie tijdens belangrijkste faze in PO(???) België. Nostalgie naar de tijd van Geuze Van den Stock en Geuze St-Louis.
Vind ik leuk
depeet +48
maandag 15 april 2019 om 15:28
als je ceo bent of voorz van rsca dan heb je mensen rond je die dat opvangen , het is paasvakantie en hij beloofd zijn kinderen om op reis te gaan ….ik zie echt het probleem niet man wakker worden in de tijd vd geuze hadden ze nog geen internet
Vind ik leuk
DOMI +677
maandag 15 april 2019 om 14:40
Een goed bestuur weet wat zijn supporters denken zonder woorden en luistert naar hen i.p.v. te beloven en de schuld naar de spelers en/of de supporters te schuiven. Dit zat er al lang aan te komen en was voorspelbaar!
Vind ik leuk
Marcenkie +258
maandag 15 april 2019 om 15:44
Het bestuur ging vroeger naar de supporters om uitleg te geven of ze te bedaren, wat ik nu zie steken ze zich weg en sturen ze hun kapitein ernaar toe...hoe moet ik dat noemen....
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 17:17
Dit is echt dikke zever, dit was een proces van jaren, van Holsbeek is de grootste schuldige en Roger vandenstock omdat veel te laks was een schim van zijn vader. De eerste waarschuwing was Weiler daarna ging het van kwaad naar erger met de afschaffing van het scoutings systeem en de inmenging van gangster Bayat als dieptepunt!!!!!
Vind ik leuk
wimdevos +651
maandag 15 april 2019 om 19:20
Het grote verschil tussen Constant en Roger was dat eerstgenoemde wel veel voetbaldoorzicht had...
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 17:50
Waarom verkoopt vanderstock in hemelsnaam Anderlecht?
Een instituut doe je niet van de hand, tenzij je weet wat er aan de hand is.
Laat Marc maar zijn werk doen en het zal meer dan een instituut worden.
Je kan hem moeilijk afrekenen op het wanbeleid van zijn voorganger die instemt met een kapitaalverhoging van 30 miljoen als ik verkoop in eer en geweten moet ik later niet bijpassen.
Mijnheer vanderstock kom uit u kot en kom uit voor u fouten leg ze niet bij een ander dat siert u niet . Een zinkend schip verlaat men niet.
Vind ik leuk
Gimini +1343
maandag 15 april 2019 om 23:18
Eindelijk nog iemand die de situatie ziet zoals ze is , ratten die het zinkend schip verlaten hebben.
Vind ik leuk
Julien +1371
maandag 15 april 2019 om 18:03
De verrijzenis zal niet mee voor dit jaar zijn. De vasten hebben net iets te lang geduurd.
Vind ik leuk
wimdevos +651
maandag 15 april 2019 om 19:19
De mooiste gebouwen rijzen op uit een ruïne, niet uit chaos...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws