Kritiek op Boucaut blijkt onterecht: 'Strafschop voor Genk was juiste beslissing'

Kritiek op Boucaut blijkt onterecht: 'Strafschop voor Genk was juiste beslissing'

Gepubliceerd: maandag 15 april 2019 om 10:00ma 15-04-2019 om 10:00

Racing Genk won verdiend van Club Brugge (3-1), het tweede doelpunt van de Limburgers kwam er echter via een discutabele strafschop. Het Nieuwsblad merkte op dat de beslissing van Alexandre Boucaut weldegelijk terecht was.

Brandon Mechele kreeg de bal onbewust tegen de arm, al was die niet tegen het lichaam. De krant ging de regel bekijken en zij kwamen tot dezelfde conclusie: Boucaut maakte de juiste keuze door Genk een strafschop toe te kennen.

'Een arm die weg van het lichaam staat, die bij een sliding opengaat of gewoon boven de schouder wordt gehouden wordt wel bestraft met handspel. Ook als de bal van dichtbij wordt aangeschoten of als de speler met de rug naar de bal staat en niet ziet wat op hem afkomt', luidt de regel.

Ref Boucaut valt niet veel te verwijten, maar de nieuwe regel stuit op veel onbegrip bij iedereen die voetbalminded is. Ook Genk-trainer Philippe Clement deelt die mening. "Ik vind het een slecht reglement", klonk het bij hem.

Poll

Moet voor zoiets strafschop gegeven worden?

(386 stemmen)

Plaats een reactie

maandag 15 april 2019 om 10:02
Genk is gewoon de verdiende winnaar, of ge nu blijft zagen of niet!!
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 10:13
Het gaat daar niet over hé. Daar is iedereen het mee eens.
Het gaat over een reglement dat wringt.
Als je eerlijk bent en voetballiefhebber dan geef je toe dat dit nooit strafschop kan zijn.
Het is geen sinécure om dit soort fasen in een reglement te gieten.

Nog eens en gisteren al geschreven : kun je je voorstellen dat zo een penalty (waar nog niet eens doelgevaar was) bv een bekerfinale beslist ?
Als je bij een schot op doel je in de baan van de bal gooit en je krijgt de bal tegen je arm waardoor je het schot blokkeert dan kan ik daar inkomen maar niet in een flipperkastmoment waar geen van de twee spelers nog wist waar de bal was.
Vind ik leuk
Truth +4548
maandag 15 april 2019 om 10:29
Niemand zal dit betwisten of hij is een blinde !
Maar dat iedereen die fase betwist daar sta ik 100% achter !
Die regel is te gek voor woorden en waar ik mij het meest aan stoor is het volgende !
Als je er voordeel uithaalt is de reactie het is een kutregel maar regel is regel en dus terecht !
Is het een nadeel dan is en blijft het de meest lachwekkende regel !
Objectiviteit en consequent zijn is hier precies een probleem bij veel belgen 🙄🙄🙄
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 12:54
Jean marie...
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 12:54]
Vind ik leuk
Kingambo +2987
maandag 15 april 2019 om 10:04
Moet voor zoiets strafschop gegeven worden. Gelieve mogelijke antwoorden aan te passen als volgt :
- Ja , de regel is duidelijk
- Nee, dit is belachelijk
- Nee, dit is belachelijk maar voor de boeren maken we graag een uitzondering

LOL
Vind ik leuk
Boerken +8615
maandag 15 april 2019 om 10:07
Tof echt tof!
Vind ik leuk
freejazz +2678
maandag 15 april 2019 om 10:10
Heel duidelijk : 1) terechte beslissing van de ref volgens het reglement
2) slecht reglement
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 12:48
Ik deel je mening, maar zeg me wel eens volledig en duidelijk:
Wat doen we dan met de handsbal van Vormer op Standard vorig seizoen, toen hij zijn arm gebruikte om zich recht te houden tijdens het glijden?
Ik hoor hier van NIEMAND een antwoord op...
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 14:22
Misschien was dat een van de redenen om de regels te veranderen ?
Ik vond dat net als gisteren geen hands net als ik deze van Bronn (Genk-Gent), Heylen (Cercle-ZW), D'Haene (KVK-ZW) geen hands vond.
Vind ik leuk
Genkies +316
maandag 15 april 2019 om 10:14
Heel simpel ik vond het ook geen penalty maar Boucaut heeft de regel gevolgd hoe slecht die regel ook is! Brugge heeft verloren omdat ze niet goed genoeg waren, niet omdat de scheids slecht was! Nog 6 wedstrijden en het zal een zware strijd worden tussen 4 ploegen want reken Antwerp daar ook maar bij!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:15
Het is voor allen het zelfde als het moest vallen in de baklijn van Genk dan hoor je niemand daar over discuteren zo zwak was hun voetbal dat ze maar eenmaal in de baklijn zijn geweest
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:23
Een scheidsrechter die de regels in detail volgt kan maar beter stoppen. Er bestaat zo iets als een match en een fase aanvoelen.

grappig als je zo een penalty in het provinciaal zou fluiten en je krijgt controle dan heb je een scheidsrechterlijke dwaling begaan
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 10:25]
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 10:31
Regels zijn der om gevolgd te worden ! Match aanvoelen is dikke zever...

Wat zeg je nu? ik wil willekeur ? want dat creëer je door een match te laten aanvoelen !
Vind ik leuk
oesje +548
maandag 15 april 2019 om 10:26
ze janken weer eens bij Club de strafschop die zei kregen was er geen in geen honderd jaar maar waarom ging da var daar niet op in was het misschien opdat het Brugge was en ze schrik hadden van hun baas bij de bond maar wanneer er een doelpunt kwam van Genk o dan moesten ze het wel nakijken
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 10:37
Ik denk dat je wat gemist hebt. Ook Genk vond het geen penalty.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:39
Oesje, als die penal voor fcb er geen was volgens jou? Zou ik vlug eens naar pearle gaan ze.... PS: zuiverste penal uit JPL geschiedenis is het!
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:52
Zuiverste is miss ook lichtelijk overdreven, maar toch, was pen
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:59
2 man die Ruud omver kegelen, is toch ooh zo zuiver....😋
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 11:05
Ruuudjeeen
Vind ik leuk
Figaro +352
maandag 15 april 2019 om 10:43
Brugge heeft gisteren terecht verloren dat is zeker, maar penalty die ze kregen was wel degelijk terecht, ook al verdienden ze op dat moment niet om langszij te komen. Als je dat niet ziet ben je ofwel blind ofwel een gefrustreerde anderlechtsupporter 🙄
Afgekeurde goal van Genk was ook terecht, duidelijk buitenspel, en tot slot was ook de penalty van Genk terecht ( volgens de nieuwe regels )
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 13:38
Hier is em dan....de grootste voetbalkenner van het gehele zootje. Amaai
Vind ik leuk
Luvabo +276
maandag 15 april 2019 om 10:27
Wie verzint zulke regels! Voor scheidsrechters is dit ook een ondankbare regel, maar zij moeten nu éénmaal de regels toepassen zoals voorgeschreven!
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 10:28
Door neen te zeggen en deze regel geheel af te voeren, komen verdwijnen de goede zaken van deze regel ook !

Is een fase die amper voorkomt é.
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 10:35
Volg je het voetbal wel ? Een fase die amper voorkomt ???
Alleen in de PO’s en we zijn amper 4 speeldagen ver zijn er verschillende gefloten.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 10:37
allemaal via den kluts op den arm ?

Dan is de regel perfect !

Alleen in ons voordeel blijkbaar niet gefloten ;-)
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 10:43
We kregen er ook een in Kortrijk. Ook dat was nooit penalty.

Toch niet vergeten dat een penalty fluiten voor zulke fasen zoveel is als een goal cadeau geven.
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 10:30
Akkoord als ze het voor beide ploegen dan toepassen. Dan had club ook nog een penalty in de 2de helft kunnen krijgen voor een handsbal van genk

2 maten 2 gewichten. Daar wring het schoentje ze fluiten een penalty voor handsball volgens de nieuwe regel aan de andere kant gebeurt zelfde fase en hij fluit hem niet.
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 10:32
deze fase is mij blijkbaar ontgaan...

wat vond je van de fout op Samata ? wordt aangetikt en hierdoor een open kans ontnomen . Ze kruisten elkaar, maar als je achter iemand aanloopt en tikt hem per ongeluk aan ist ook fout...
Vind ik leuk
Dan4red +1259
maandag 15 april 2019 om 10:42
Tagemeister, ik heb daar ook even naar gekeken, en tja... op dat moment kan niemand weten of Samata bij de bal zou geraakt zijn, ingeval die fase er was geweest... dus voor mij geen strafschop...
Vind ik leuk
TageMeister +9431
maandag 15 april 2019 om 11:13
is dat een nieuwe regel?
Vind ik leuk
Diego A M +4529
maandag 15 april 2019 om 11:52
Je hebt gelijk. Brugge heeft verloren door de scheids. Nu content ?
Vind ik leuk
Dan4red +1259
maandag 15 april 2019 om 10:40
Waarom is dat slecht... zolang er geen regel is gaat er altijd interpretaties zijn waarbij de ene zegt penalty en de andere geen penalty. Kijk naar het hockey...bal raakt voet = voetfout = strafcorner... daar is er nooit discussie...dus waarom niet in het voetbal...het is niet omdat het nooit zo geweest is dat het nu niet kan hé.
Vind ik leuk
Brubru +6095
maandag 15 april 2019 om 10:48
Slechte vergelijking.

Kan iemand me eens uitleggen waarom de onrechtstreekse vrije trap zo goed als verdwenen is ?
Vind ik leuk
Dan4red +1259
maandag 15 april 2019 om 10:54
Die zijn er nog, maar handspel is steeks rechtstreeks. Vuistregel is dat alle fouten gemaakt zijn op een tegenstander (behalve obstructie) rechtstreeks zijn, de rest is zo goed als onrechtstreeks (buitenspel, terugspeelbal opnemen van de doelman, ...)
[Reactie gewijzigd op maandag 15 april 2019 om 10:54]
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 11:01
Dit is te belachelijk voor woorden aan vuil te maken degene die dit regelment bedacht heeft daar wel vele jaren moeten over nadenken slimme man
Vind ik leuk
maandag 15 april 2019 om 11:01
Het is te gek! Valt nu te bezien hoe in de toekomst door de refs en de Var zal beslist worden, zullen ze even konsekwent zijn of zullen ze er een zootje van maken zoals al eens meer is gebeurd. Volgens de regels was de beslissing juist, hoe gek het ook is.
Vind ik leuk
Hhti +1714
maandag 15 april 2019 om 14:19
WIe heeft deze statement gemaakt in dit ARTIKEL?? De reporter zelf?? Ik zal het zeggen met de woorden van Clement vorige speeldag.

"Wie lang genoeg gevoetbald weet dat dit nooit hands kan zijn".
Niets meer niets minder. Het had eens andersom moeten zijn? Oeioei, dan was het VARhaege, blauwe bond, enz...
Vind ik leuk
blondel +3840
maandag 15 april 2019 om 16:51
Kijk ,club heeft vorig seizoen ook zulke wedstrijden gewonnen ,verdiend ,maar met zulke betwistbare fases.Het verschil is dat iedereen nu zegt,RC Genk heeft verdiend gewonnen en vorig seizoen zei iedereen,Club wint dankzij VARhaeghe of cadeaus .Maar ze waren toen ook wel steeds de betere ploeg.
Vind ik leuk
Dan4red +1259
maandag 15 april 2019 om 19:13
De meeste zijn hier vorig seizoen Standard - FCB vergeten met het doelpunt van Vormer?
Vind ik leuk
blondel +3840
maandag 15 april 2019 om 23:55
Zulke fases kun je bij elke ploeg uithalen.Waarom alleen die fases van club herhalen.
Vind ik leuk
Dan4red +1259
dinsdag 16 april 2019 om 15:29
Blondel, ik herhaal het net daarom !!! Iedereen van FCB ligt op Boucoud te zagen terwijl hij enkel de regels volgt. Die regels worden gemaakt, en nadien worden alle ploegen daar van op de hoogte gesteld... dus nu in één keer, FCB wordt benadeeld ( want volgens mij is dat ook geen penalty, maar de regels spreken dat tegen) en nu is het als of ze bestolen zijn zoals nooit tevoren... Daarmee dat ik dit aanhaal, dat over een heel seizoen de balans meestal in evenwicht staat...
Vind ik leuk
dinsdag 16 april 2019 om 12:39
Mischien de beelden nog is beter herbekijken. De speler van genk maakt eerst hands om de bal te controleren paar seconden later trapt hij hem tegen mechelen aan

https://sporza.be/nl/2019/04/15/serge-gumienny-over-hands/

Kijk vanaf seconde 0:18

Dus foute beslissing zou vrije trap voor brugge moeten zijn.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 16 april 2019 om 12:39]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws