Koos Leko voor de verkeerde tactiek? 'Hij leek te flirten met overmoed'

Koos Leko voor de verkeerde tactiek? 'Hij leek te flirten met overmoed'

Gepubliceerd: zondag 14 april 2019 om 23:25zo 14-04-2019 om 23:25

Laatste update: zondag 14 april 2019 om 23:53zo 14-04-2019 om 23:53

Racing Genk was Club Brugge in de kraker op alle fronten de baas en drukte dat overwicht uiteindelijk ook in de score uit: 3-1. In de ogen van Ludo Vandewalle, chef voetbal bij Het Nieuwsblad, werd Club-trainer ivan Leko eveneens afgetroefd. 

'We prijzen de moed van Leko maar hij leek te flirten met overmoed', begint Vandewalle met kritische blik. 'Met de negen op negen en het doelsaldo van 10-2 was het aanvankelijk logisch dat hij zich weigerde aan te passen terwijl Genk dat duidelijk wel deed. Het is een aanvallend systeem maar als je in de hele wedstrijd geen enkele keer Wesley of Schrijvers echt in stelling kunt brengen, zou er een plan B moeten bestaan.'

Vandewalle zag echter dat dit er niet was. 'Geen enkele Club-speler haalde kampioenenniveau, dat niet, maar het bleef ook na de rust te veel in hetzelfde patroon spelen. Toen was de druk van RC Genk nochtans minder. Club Brugge had het meeste balbezit maar deed er te weinig mee. Zelfs de ingevallen Danjuma kon niet flitsen', oordeelt Vandewalle.

Lees ook: Leko erkent zijn meerdere in Racing Genk: ''Ze waren de betere ploeg in alles''

Lees ook: Clement laat zich uit over strafschop tegen Club Brugge: "Was niet beslissend"

Poll

Had Leko zich meer aan moeten passen?

(293 stemmen)

Plaats een reactie

THOR4ever +3460
zondag 14 april 2019 om 23:42
Praat achteraf. Vooral de 11 op het veld in het rood-wit waren niet op de afspraak.
Vind ik leuk
zondag 14 april 2019 om 23:44
Ongeveer niemand was top (Horvath heel degelijk). Voetjes weer op de grond en herpakken op antwerp , niet gemakkelijk maar moeilijk gaat ook en Genk had tot nu toe al 3 opde 4 thuismatchen zodus is er nog niets beslist.
Bluvn Goan !
Vind ik leuk
GVG +257
zondag 14 april 2019 om 23:50
Genk was beter, is niets op af te dingen. Zo'n zaken gebeuren nu eenmaal in het voetbal, een mindere dag, een pass die nette kort of te ver is. Er is echter geen man overboord. Volgende week moet Club zich herpakken tegen Antwerp en gaat Genk het veld op tegen Standard.
Vind ik leuk
pie_111 +387
maandag 15 april 2019 om 08:50
Als hij zich aanpast aan de tegenstander en dan verliest krijgt hij kritiek omdat hij zich heeft aangepast ondanks de huidige vorm...

Na een 9 op 9 met goed spel is het niet meer dan logisch dat je blijft spelen in de huidige formatie.
Genk was gewoon beter.
Vind ik leuk
Lodecol13 +3931
maandag 15 april 2019 om 09:13
niks verloren mannen die punten dat kunnen we thuis nog terug inhalen, het komt in de Po er op aan ,om op verplaatsing punten te pakken , dus veel hangt af wat er op de volgende speeldag gebeurt wij op antw Genk op stand allebij niet gemakkelijk
Vind ik leuk
margot +415
maandag 15 april 2019 om 10:02
In deze competitie kan zelfs Standard en of Antwerp de titel halen. Antwerp is moeilijk te bekampen, en kunnen ze het fysisch halen? Standard is niet in te schatten. Maar.... Leko had geen antwoord op het spel van Genk, dat zonder Pozu sneller en directer loopt. En inderdaad om te scoren moet je kansen afdwingen en dat deed Brugge niet. Pechdag, overmoed... wie zal het zeggen. Danjuma stond deze keer aan de Genk zijde met Ito die Denswill in de vernieling speelde.
Vind ik leuk
freejazz +2678
maandag 15 april 2019 om 10:26
Als Genk-supp ben ik van mening dat Leko zich niet moet aanpassen aan de tegenstander en moet uitgaan van eigen sterkte (en soms valt dat tegen). Clement heeft dat ook ingezien. Tot wanhoop van de supps heeft hij zich in de reguliere competitie 2 maal aangepast aan Brugge, met alle gevolgen vandien. Gisteren ging hij uit van eigen sterkte, met het gekende resultaat.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws