'Eersteklassers grijpen naar matchfixing en zwart geld om degradatie te ontlopen'

'Eersteklassers grijpen naar matchfixing en zwart geld om degradatie te ontlopen'

Gepubliceerd: dinsdag 26 maart 2019 om 10:30di 26-03-2019 om 10:30

Heel wat Belgische eersteklassers hebben verlies gemaakt, maar liefst tien van de zestien clubs hebben rode cijfers. Ludo Vandewalle hoopt dat dat probleem van de baan is door de aankomende Financial Fair Play.

Vooral kleine clubs moeten het hoofd vaak boven water proberen houden. 'Het zal de schrik niet verminderen. Ook dan zal er naar andere middelen worden gegrepen om 1B te ontlopen. De herintroductie van zwart geld is er eentje van. De pogingen tot matchfixing een andere. Daar zijn actuele bewijzen van', opent hij in Het Nieuwsblad.

'Het is de verantwoordelijkheid van de topclubs om ons land op de voetbalkaart zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Daar is geld voor nodig. Tegelijkertijd hebben ze ook de macht om ons voetbal gezond te houden', gaat Vandewalle verder.

Schrik voor degradatie
'Het schrikbeeld van 1B dat de kleinere clubs tot grote legale én illegale financiële risico's noopt, moet worden bijgesteld. Verminderd. Een grotere solidariteit is noodzakelijk. Laat de clubs uit 1B wat meer kruimels uit de tv-pot. Dan hoeven clubs die uit 1A degraderen niet met de strop rond de nek naar buitenlandse eigenaars te lopen.'

Plaats een reactie

VeeDeeVee +20212
dinsdag 26 maart 2019 om 10:36
Dat je als hoofdredacteur van een nationale krant ongestraft zo'n dingen mag neerpennen, kan er bij mij echt niet in. Die spreekt puur vanuit zijn voorliefde voor Beerschot.. Dit hoort niet.
Vind ik leuk
Biezebaaze +155
dinsdag 26 maart 2019 om 10:39
Ik zie het niet wat jij ziet. Ik vind dat hij gelijk heeft.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20212
dinsdag 26 maart 2019 om 10:44
Je kan spreken over aanwijzingen ja, maar bewijzen? Bij mijn weten is er nog geen uitspraak geweest. Het verhaaltje rond de financiële problemen en dergelijke klopt wel, maar insinueren dat er daarom teruggegrepen wordt naar matchfixing, vind ik wel zeer kort door de bocht.
Vind ik leuk
Biezebaaze +155
dinsdag 26 maart 2019 om 10:46
Op die manier kan ik je beter volgen. Als hij dat niet aan elkaar linkt leest geen mens wat er geschreven is. Toch?
Vind ik leuk
j.caesar +1924
dinsdag 26 maart 2019 om 10:43
Nooit gehoord van persvrijheid ?
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20212
dinsdag 26 maart 2019 om 10:45
Tuurlijk wel, maar met dat woord houdt het ook op. Ik vind dit straf, maar hij is lang niet de enige, dat weet ik ook wel. Het is nu eenmaal een hot item.
Vind ik leuk
Knightofh +905
dinsdag 26 maart 2019 om 10:48
Er is persvrijheid, maar er is ook integriteit in de journalistiek.
De man in kwestie spreekt voor zijn beurt en claimt dat er zwart op wit bewijzen zijn. Echter is er nog maar bitter weinig geweten over de rol van de bedrijfsleiders... enkel geruchten. Beetje meer integriteit mag dan wel.
Vind ik leuk
Rune1891 +7232
dinsdag 26 maart 2019 om 11:01
Persvrijheid wil niet zeggen dat je zomaar alles mag schrijven wat je denkt he, als er morgen een journalist jou van moord beschuldigd en een gans artikel in de krant zet waarop jij veroordeeld zou moeten worden, valt dat dan ook onder persvrijheid? Nee, want dat is een pertinente leugen waarvoor ze vervolgd kunnen worden...
Vind ik leuk
K1908 +2991
dinsdag 26 maart 2019 om 11:49
Persvrijheid is niet gelijk aan partijdigheid.
De pers moet vrij zijn alles 'objectief' weer te geven. M.a.w. objectief berichten over iets wat een regering verkeerd of goed doet, dus niet berichtten wat jij VINDT dat ze verkeerd doen. Hetzelfde in voetbaljournalistiek. Je baseert je niet op geruchten om een artikel te schrijven.

Komt dit uit een column? Dan is het eventueel goed te praten...

EDIT: ik lees eerst door volgende keer, denk dat m'n punt hier al 3 keer uitgeschreven staat, excuus.. :-)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 26 maart 2019 om 11:50]
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 17:17
Persvrijheid ok, maar leugens en zever verkondigen zonder bewijs is eerder strafbaar!
Vind ik leuk
TageMeister +9207
dinsdag 26 maart 2019 om 11:15
Uiteraard heeft hij een punt, maar zal dit een oplossing bieden op langer termijn?
Uiteraard niet !
Clubs betalen gewoon teveel loon uit en hebben een te grote kern .

De clubs moeten structureel veranderen, minder buitenlanders, maar méér eigen opgeleide spelers .
Vind ik leuk
Zelfkweek +1462
dinsdag 26 maart 2019 om 11:25
Zo simpel is het.....
Vind ik leuk
TageMeister +9207
dinsdag 26 maart 2019 om 11:29
jammer genoeg ist niet simpel, maar door iemand geld te geven zonder dat ze der iets voor moeten doen, los je geen structureel probleem op .
Vind ik leuk
K1908 +2991
dinsdag 26 maart 2019 om 11:51
Ik volg je, alleen zal het moeilijk zijn die tendens om te draaien...
Vind ik leuk
j.caesar +1924
dinsdag 26 maart 2019 om 11:57
Die man zegt uiteindelijk dat in het enge wereldje van het voetbal het resultaat de middelen rechtvaardigt. Wat is er daar mis aan ?
Vind ik leuk
dinsdag 26 maart 2019 om 12:29
Het is geen herintroductie van zwart geld, dit zit al tientallen jaren in ons voetbal. Deze man is naief.
Vind ik leuk
deket +310
dinsdag 26 maart 2019 om 15:17
De bond zit nog in hun winterslaap
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws