'Anderlecht, Club Brugge, Genk én Gent mikken op JPL-smaakmaker'

'Anderlecht, Club Brugge, Genk én Gent mikken op JPL-smaakmaker'

Gepubliceerd: woensdag 13 maart 2019 om 07:00wo 13-03-2019 om 07:00

Laatste update: woensdag 13 maart 2019 om 07:51wo 13-03-2019 om 07:51

Theo Bongonda is aan een sterk seizoen bezig bij Zulte Waregem. De 23-jarige flankaanvaller zat samen met het bestuur en daar kreeg hij te horen dat de club wil meewerken aan een transfer deze zomer.

Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Bongonda zelf heeft ook zijn transferwens uitgesproken en daar heeft Essevee alle begrip voor. De interesse voor onze landgenoot is dan ook niet min, want zowel RSC Anderlecht als Club Brugge mikken op de linkspoot.

Meer nog: Het Nieuwsblad voegt eraan toe dat ook KRC Genk en KAA Gent op de kar springen voor het goudhaantje van Zulte Waregem. Eerder raakte al bekend dat Feyenoord, Mainz en Frankfurt Bongonda ook op de radar staan hebben.

Stevig prijskaartje
Zulte Waregem wil dus meewerken, maar een verkoop komt er enkel aan een juiste prijs. Essevee mikt op een bedrag van meer dan vijf miljoen euro. Zelf betaalden de West-Vlamingen twee jaar terug nog 1,6 miljoen euro. Dat bedrag zal de club ruimschoot overtreffen.

Poll

Waar zou hij het beste passen?

(994 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 13 maart 2019 om 07:05
Ik zie hem naar het buitenland vertrekken.
Zoals altijd gaan ze dit hier niet betalen
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 07:09
Meer al 5 miljoen is meer als 2 miljoen teveel...
Vind ik leuk
Tornado79 +1354
woensdag 13 maart 2019 om 07:20
Niet akkoord.
Ik vind dat spelers van de middenmoot naar belgische topclubs vaak voor te weinig geld worden verkocht.
Topclubs willen zelf voor veel geld verkopen, maar willen in Belgie telkens slechts een habbekrats geven.
Vind ik leuk
FcRazor +1629
woensdag 13 maart 2019 om 08:04
Maar veel kleine clubs willen dan weer alles zo goed als gratis huren van topclubs. Een mes dat van 2 kanten snijd
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 08:13
Heeft met ervaring te maken...
Zie naar het ajax duo.

Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 07:29
Als Anderlecht een speler van 8 miljoen kan kopen dan is 5 miljoen voor Bongonda geen problemen.
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 08:14
Dus omdat ze gerold zijn voor de speler van 8 miljoen moeten ze dit weer doen?
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 08:18]
Vind ik leuk
Toca +50317
woensdag 13 maart 2019 om 08:16
In het zweeds aan t schrijven ofzo?? :-)
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 08:19
Gsm doet soms raar, aangepast
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 07:30
Die ga no de mauves gaan daar kan hij meeste verdienen en meeste minuten maken op de bank
😂😂😂
Vind ik leuk
Freddyploiks +14976
woensdag 13 maart 2019 om 07:35
Weet je wat pas echt om te lachen is? Jimmy kan niet schrijven! 😂
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 08:28
Ik schrijf West-Vlaams geen Brabants 😂😂
Vind ik leuk
Freddyploiks +14976
woensdag 13 maart 2019 om 08:47
Ik schrijf geen Brabants, maar Nederlands. Volgens mij is het West-Vlaams nog steeds geen officiële schrijftaal, laat staan jouw flauw afkooksel. Een smiley zetten behoort meer tot jouw specialiteiten, hou het gewoon daarbij.
Vind ik leuk
Boerken +8336
woensdag 13 maart 2019 om 09:13
Ja meester.
Vind ik leuk
Freddyploiks +14976
woensdag 13 maart 2019 om 09:18
😘kus van de juffrouw
Vind ik leuk
AzEz86 +7369
woensdag 13 maart 2019 om 09:47
En een bank vooruit?
Vind ik leuk
K1908 +2504
woensdag 13 maart 2019 om 11:18
Achteruit! West-Vlaams, zie je...
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 11:19]
Vind ik leuk
Zelfkweek +1373
woensdag 13 maart 2019 om 12:42
Die is voor Bongonda volgens hem , dus dat kan niet ....
Vind ik leuk
Dirkkk +218
woensdag 13 maart 2019 om 12:45
Commentaar op een andere zijn schrijfstijl maar in het echt waarschijnlijk de "r" niet kunnen uitspreken zoals het hoort 😚
Vind ik leuk
Freddyploiks +14976
woensdag 13 maart 2019 om 13:11
Eeeuuhm??! Jaja Dirk...
Vind ik leuk
Dirkkk +218
woensdag 13 maart 2019 om 13:51
Sorry e, was een grapje :)
Vind ik leuk
Freddyploiks +14976
woensdag 13 maart 2019 om 15:47
Ik snap ze niet, ik heb geen enkel probleeem meet het woord “waarschijnlijk”....
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 13:21
Veel west vlamingen schrijven geen Nederlands omdat ze het AN ook niet beheersen. Dit is niet bedoelt als sneer, maar een vaststelling. Wil daarom niet zeggen dat ze allemaal 'schuldig aan zijn'.
Vind ik leuk
voyager +183
woensdag 13 maart 2019 om 14:45
AN ? Bedoeld is dan ook met D en niet met T.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 14:59
Ja en? Schrijf ik dialect? Dacht het niet.Daar gaat het om wijsneus.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 15:04]
Vind ik leuk
donderdag 14 maart 2019 om 07:44
Jet gi langer no et schoole gewist of kik e verstaon da wel wi ah kiek ame mo leute maken e
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 maart 2019 om 07:46]
Vind ik leuk
Filiep +382
woensdag 13 maart 2019 om 07:33
Ik hoop dat ze er het maximum kunnen uithalen en dat hij nog een mooie carrière mag hebben
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 08:17
Ik vrees dat dit tegenstrijdig is.
Hoe duurder hij is, bij een hoe grotere ploeg hij terecht komt, dus meer concurrentie en minder speelzekerheid.
Vind ik leuk
Filiep +382
woensdag 13 maart 2019 om 09:34
Ik zal je moeten gelijk geven
Niettemin als hij goed genoeg is kan hij vechten voor zijn plaats
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 11:12
Ik twijfel of hij goed(constant) genoeg is voor den top in België, laat staan nog een(of enkele) trapje hoger.
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 11:43
Hij speelde in 2,5 seizoenen Celta wel 77 matchen in de Spaanse eerste klasse. Celta eindigde trouwens een van die seizoenen in de top en haalde Europees voetbal. De ploeg van toen zou hier meedoen voor de titel.
Vind ik leuk
TageMeister +7914
woensdag 13 maart 2019 om 11:48
En toch laten ze hem voor 1.,6 miljoen gaan....
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 12:47
Je moet mijn reactie lezen van 9.42 - is op de dool geraakt na die 2,5 jaar zoals veel jonge spelers die plots veel geld verdienen.
Trouwens 1,6 M is nog veel geld voor een speler die geen enkel niveau meer had.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 12:29
Enige nuance BruBru, van die 2.5 seizoen, zat hij 1 seizoen op niveau.
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 12:42
Was toen erg jong ook hé. Was zelfs in ZW bankzitter toen hij vertrok naar Celta. Was toen een eigenaardige transfer.
Ik zie hem liever blijven hoor.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 12:48
Was idd veel te vroeg, snapte die transfer langs geen kanten, dat hem nu verder werkt zoals hij bezig is. Druk eerst je stempel in je eigen competitie, voordat je de stap zet. Probleem tegenwoordig van veel jongeren he (we kunnen een lange lijst neerpennen van te vroege mislukte buitenlandse transfers).

Ik zou zeggen, bevestig nog een jaar, en toon dat je meer matuur wordt, kan me niet van de indruk ontdoen dat er nog steeds geen al te 'goeie kop' opstaat).

Hij heeft niettemin ontegensprekelijk voldoende kwaliteiten.
Vind ik leuk
woensdag 13 maart 2019 om 07:55
Weet je, Bongonda liep meer dan de helft van het seizoen onopvallend te voetballen. En ineens speelt hij een paar goede matchen. En dan is er interesse van topclubs en vraagt Waregem de hoofdsom. Om goed te zijn moet die Bongonda voor dat bedrag nog een seizoen uitblinken en kan hij daarna een stap hoger zetten. Kijk naar Vanaken, die is toch ook naar Brugge gegaan als hij minstens een goed seizoen draaide. Maar een paar goede matchen spelen op een heel jaar, dan stel ik me toch vragen bij zijn werkethiek en attitude. Moest ik een topclub zijn ik ging hem voor dat bedrag absoluut niet halen. Ik zou dat bedrag eerder neertellen voor iemand die al een seizoen uitblinkt en niet ocharme een paar wedstrijden.
Vind ik leuk
Kris1 +1197
woensdag 13 maart 2019 om 08:05
Jouw redenering klopt maar je vergeet dat iemand die een seizoen uitblinkt op de radar van de grote buitenlandse clubs verschijnt. Dan kom je als Belgische topper te kort. Denk maar aan Danjuma o( speelt 5 goede wedstrijden) of Mahle en zijn volgend seizoen weg.
Vind ik leuk
DragonEgg +132
woensdag 13 maart 2019 om 08:51
Danjuma is een slecht voorbeeld vrees ik. Die speelde nog niet meer goede matchen omdat hij heel lang geblesseerd is geweest.
Al geef ik toe dat het die kant uit kan gaan.
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 09:42
Ik vrees dat je maar weinig matchen van ZW hebt gezien dit seizoen. Is de enige speler die hogerop kan en dat ook al bewezen heeft want speelde bij Celta meer dan 70 matchen in de Spaanse eerste klasse. Heeft dan zoals jammer genoeg veel jonge spelers die plots veel geld verdienen een terugval gekend maar is helemaal terug boven water gekomen.
Vind ik leuk
RAFC4000 +704
woensdag 13 maart 2019 om 11:07
Het zal ook het feit zijn dat hij Jong is en belg.
Vind ik leuk
Kris1 +1197
woensdag 13 maart 2019 om 08:08
Ik hoop dat Club die 5 miljoen neertelt. Deze jongen heeft een actie en is vrij snel en leest het spel. Hij zou zeker iets bijbrengen. Als je ziet welke bedragen betaald werden voor Mitrovic, Amrabat en Rezeai dan mag deze som geen probleem betekenen en zal de return veel hoger liggen.
Vind ik leuk
DragonEgg +132
woensdag 13 maart 2019 om 08:53
Als je ziet wat Rezeai opgebracht heeft tot nu toe, is het ook meteen duidelijk waarom je goed moet nadenken voor je zo'n bedragen op tafel legt. Top spelen bij een middenmotor (sorry Zulte, maar op dit moment is dat zo) is makkelijker dan bij een topclub.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 12:16
ik zou rezaei niet meteen afschrijven. Der zijn wel degelijk verzachtende omstandigheden wat hem betreft.

1 Voorbereiding gemist met Club
2 Totaal andere manier van voetballen
3 Met blessure aangekomen
4 Effe spelen, in blessure hervallen
5 Verlies van schoonvader

Lijkt me wat veel op 6 maanden tijd. De stap van middenmoot subtop, duurt voor de meeste wel iets langer. Direct rendement zijn er weinige gegeven.

Kzou volgend seizoen pas een oordeel vellen over hem.
Vind ik leuk
Rebel +2039
woensdag 13 maart 2019 om 09:17
Ik zie hem liever niet bij Anderlecht ,als hij uitdeeld zoals zondag !
Was ook een ferme elleboog !
Vind ik leuk
VeeDeeVee +19229
woensdag 13 maart 2019 om 09:36
Hij is een ongelofelijk talent, maar ik vind hem - zelfs bij Waregem - echt nog niet constant genoeg. Geen gemakkelijke jongen ook, denk ik.
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 09:50
De reden dat hij niet constant genoeg is moet je niet ver zoeken.
Ten eerste geraakte ZW de eerste seizoenshelft met moeite eens aan de 16 van de tegenstander en ten tweede is Bongonda een speler die door zijn acties de tegenstander achter hem moet kunnen doen lopen, nu was het omgekeerd en stond hij meestal bijna linksback.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 12:03
Om in eerste instantie, richting de poll te antwoorden:

Bogonda zijn favo positie is linksbuiten

Rsca: Bolasie, Amuzu, Verschaere kan er spelen
Brugge: Danjuma, Ngonge, Dennis kan er spelen
Genk: Trossard, Paintsil
Gent: heeft niet echt een linksbuiten, half verguisde limbombe en dompé spelen rechts, Chak als die fit is staat vaak links , maar is eigenlijk een centrale man.

Wie heeft meest nood aan Bogonda? Gent dus.

Maar kan een optie zijn bij alle genoemde clubs ,

bij rsca is Bolasie tijdelijk en als verschaere als echte 10 wordt uitgespeeld blijf je enkel met amuzu over.

Bij Brugge, in geval van verkoop danjuma, ligt die positie ook half open (ngonge nog wat jong, dennis hmmm, wisselvallig)

Bij Genk, bij verkoop Trossard, zit je enkel nog met Paintsil. Concurrentie voor die positie is dus ook welkom.

Los van de opties vind ik Bogonda te wisselvallig, zoals VeeDeeVee stelt zou ik gewoon nog een jaar zulte blijven en bevestigen.
Vind ik leuk
Sam DM +32
woensdag 13 maart 2019 om 12:51
Dompe heeft al bijna elke match die hij speelde op links buiten gespeeld...
Met veel succes bovendien! Hoewel hij weinig scoort is hij vaak de gevaarlijkste man in de aanval met Asare in zijn rug.
Wat je zegt over Chakvetadze klopt wel. Die speelt beter centraal achter de spits, waar David nu meestal staat. Toch is hij ook vaak gevaarlijk op de links buiten. Ik zou eerljjk gezegd geen van beiden omruilen voor Bogonda...
Tenzij een van beiden zou vertrekken natuurlijk!
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 13:05
Goei vondst trouwens , david op de 10, speelt daar echt wel zeer degelijk. In mijn tekst ging ik uit van spelers hun favo positie. Ik weet dat die vaak op links speelt, maar staat daar tegen zijn voet. Doordat hem nu geloof ik 11 matchen als linksbuiten speelt, zou je denken het zijn positie is. Tot voor de Gentse periode speelde die daar af en toe eens. Maar goed, dat heeft te maken met een onbalans in de kern he. Gebeurt in verschillende clubs dat spelers op andere posities staan dan hun favo positie. Zie bvb castagne, hier altijd als Rechtsback gespeelt. Nu in Bergamo staat hem een rij hoger, maar dan nog eerder vanop links dan op rechts.
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
woensdag 13 maart 2019 om 13:46
Bij Georgië staat hij ook steevast als left winger opgesteld. Daar doet hij het uitstekend met 5 doelpunten en 3 assists in 7 wedstrijden. Mocht hij dat niveau kunnen gaan aantikken bij ons, dan zal hij beter zijn dan wat Simon heeft laten zien.

Voorts vrees ik er toch wel wat voor of hij daadwerkelijk zijn basisplaats terug zal kunnen veroveren. Ik denk niet dat Thorup uit zichzelf zo snel zijn basiselftal gaat wisselen.

Vadis is al incontournable als patron. Sorloth zal wel in zijn contract hebben staan dat hij zoveel % van de speeltijd moet spelen. Dompé speelt sterk, ook al is zijn rendement wat te weinig en David heeft een goede klik met Vadis op dat middenveld. Dat is tegen Oostende maar weer eens gebleken.

Dus het zal dan eerder door schorsingen of blessures zijn dat hij erin komt te staan of Dompé en David moeten van hun goede vorm afraken tijdens de play-offs.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 13:49
Ik denk dat Chak er gewoon dompé uitzet wanneer hij terug fit is. maar dan ontopic gezien, blijft Chak nog een jaar? ja of neen, dan ik Theo zeer zeker een piste voor Gent.
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
woensdag 13 maart 2019 om 13:56
Voor zowel hem als Gent zou het ideaal zijn om nog 1 à 2 jaar te blijven. Maarja, als ze met veel geld komen aansmijten uit het buitenland dan is hij volgens mij deze zomer al weg.

Ben niet echt fan van Bongonda. Kan geweldig voetballen met momenten maar we zitten al met twee flankspelers met een ietwat wispelturige kop erop. Bovendien toch nog te wisselvallig om er 5 miljoen voor neer te tellen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 maart 2019 om 13:57]
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 14:02
Zelfde mening, maar zoals eerder gesteld, met het aanwezig spelers materiaal bij de genoemde clubs, zal Gent meer nood hebben aan een linksbuiten dan de andere. Maar ja, niemand zegt dat dat theo moet worden natuurlijk
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
woensdag 13 maart 2019 om 14:26
Dat wel, want ik vrees toch weer voor een serieuze carrousel in de zomermercato. Het is zelfs nog niet zeker of Thorup er nog zal zijn. Mijn vrees is toch wel als beide doelstellingen niet worden behaald, dat de voorzitter voor zijn emotionele boon voor Vanhaezebrouck zal kiezen.

Bongonda zou best nog een jaartje bij Zulte-Waregem blijven. Net als Chak bij ons en een Benson bij Moeskroen - mits die volgend seizoen nog een licentie hebben. Op die leeftijd moet je gewoon zoveel mogelijk wedstrijden op niveau spelen.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 14:57
Stabiliteit is soms de beste raad. Ook wat trainerschap betreft. Kiezen voor Hein is weer ander systeem, vanop nul beginnen feitelijk. Ook zo met spelers, als het beetje begint te draaien, moet je niet je bepalende spelers verkopen. Dus volg je volledig wat Chak, Bogon, Benson betreft.
Vind ik leuk
Lord Wenger +17710
woensdag 13 maart 2019 om 17:15
Sowieso zou het geen slimme zet zijn. Thorup levert met het materiaal dat er voor handen is goed werk. Limbombe, Dompé lijken nu in de maat te lopen. Ook tegen sterkhouders al Bronn durft hij harde knopen door te hakken (B-kern) en ook tegen het bestuur zegt hij neen als hij het er niet mee eens is.
Vind ik leuk
Geofpurple +6738
woensdag 13 maart 2019 om 18:10
Kan ik me alleen maar bij aansluiten, Thorup is een aanwinst onder de trainersgilde in de JPL.
Vind ik leuk
Sam DM +32
woensdag 13 maart 2019 om 12:40
Meer dan 5 miljoen... Da's weer typisch Zulte Waregem. Zelf willen ze altijd belachelijk weinig betalen voor een speler van een andere Belgische club, maar vragen wel veel te veel voor een speler die nog alles te bewijzen heeft bij een grote club...
Vind ik leuk
Brubru +5309
woensdag 13 maart 2019 om 12:57
Allemaal gazettepraat. Bongonda is gekocht voor naar ZW normen gigantisch veel geld (ongeveer 1,6 M + reken daar ook maar de dure huur bij voor de zes maanden daarvoor). Als, Ik zeg wel als, er een bod komt tussen 2,5 en 3 M is die weg.
Om een vergelijking te maken : Coopman moest 2 M kosten en zal volgens mij nooit het niveau van een Bongonda benaderen.
En Sam, Theo speelde wel bij een subtopper (op dat moment) in Spanje.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws