Gaan clubs hun licentie verliezen? 'Dit schandaal is echt niet te onderschatten'

Gaan clubs hun licentie verliezen? 'Dit schandaal is echt niet te onderschatten'

Gepubliceerd: donderdag 21 februari 2019 om 11:10do 21-02-2019 om 11:10

Operatie 'Propere Handen' in springlevend. Het onderzoek focust momenteel op financiële malversaties en zo kwamen Lokeren en Racing Genk al in het vizier van de speurders. Het zal niet bij deze twee eersteklassers blijven, zo verwacht Ludo Vandewalle, chef voetbal van Het Nieuwsblad. 

'Behalve Lokeren en KRC Genk zullen mogelijk nog meer clubs beginnen te zweten', schrijft Vandewalle in zijn commentaar. Vandewalle durft echter nog niet te zeggen of er licenties ingetrokken gaan worden. 'Dit schandaal is echt niet te onderschatten. Het onderzoek zal nog wel even duren en zolang de voetbalbond, de Pro League of de licentiecommissie geen inzage heeft in het gerechtelijk dossier, wordt het heel moeilijk om zo’n drastische beslissing te nemen.'

Mochten witwaspraktijken bewezen worden, dan dreigt volgens bondsregels verlies van de proflicentie. Vandewalle houdt wel rekening met een dergelijk scenario. 'De voetbalfans die de schouders ophalen bij het gerommel met het vele zwarte geld, omdat dit vooral individuele personen en niet de clubs treft, moeten niet te gerust zijn. Indien blijkt dat clubs meewerkten aan witwaspraktijken, kan hun licentie ingetrokken worden. En dan zijn de gevolgen met een degradatie er ook op sportief vlak.'

Lees ook: Komt ook Leko weer in de problemen? 'Mag zich aan een herverhoor verwachten'

Plaats een reactie

Reagens +3512
donderdag 21 februari 2019 om 11:28
Ik zie het niet gebeuren.
Als ze toch een club moeten slachtofferen denk ik wel dat het Mechelen gaat zijn.
Maar realistischer is dat er een paar ronkende namen voor de bus worden gegooid. Maes is een quasi certitude en als ik Leko was zou ik ook naar een buitenlands avontuur kijken.
Vind ik leuk
Kingambo +2941
donderdag 21 februari 2019 om 11:36
Pas maar op, ik heb het al gezegd 't is de schuld van de sossen awel in Genk is die kans al groot dat Hemmeke er voor iets tussen zit, Statler en Waldorf met hunne goede copain en rode rat Daniëlovic voor gene zak te betrouwen...moesten we alles weten man, man , man
Vind ik leuk
Quizmaster +1129
donderdag 21 februari 2019 om 12:39
Leko zou beter in Oostenrijk blijven...
Vind ik leuk
donderdag 21 februari 2019 om 11:29
Pak dr mensen aan en niet de clubs. Supporters, spelers en andere betrokkenen moeten niet gestraft worden omdat enkelen over de schreef zijn gegaan.
Vind ik leuk
donderdag 21 februari 2019 om 13:03
Ja dat is een vrijgeleide dan , in iedere club vind je voor wat euro's wel een gek die alles op zich neemt
Mijn club is veroordeeld geweest voor omkoperij omdat enkelingen hun boekje te buiten gingen , ik vond dit verschrikkelijk maar terecht .
Nu begint iedereen te janken en te bleiten dat dit erg is voor de supporters maar dat is geen uitvlucht om aan een straf te ontlopen.
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20212
donderdag 21 februari 2019 om 11:36
Haal de rotte appels eruit, maar neem geen duizenden mensen (supporters) hun passie weg. Zij zijn de enige dupe!
Vind ik leuk
Toca +52290
donderdag 21 februari 2019 om 11:48
Jij weet zelfs maar al te goed dat het zo niet werkt hé
Vind ik leuk
Ultron1891 +988
donderdag 21 februari 2019 om 12:19
Neemt niet weg dat hij overschot van gelijk heeft natuurlijk.
Vind ik leuk
Toca +52290
donderdag 21 februari 2019 om 12:21
Uiteraard.
Vind ik leuk
donderdag 21 februari 2019 om 12:30
En in het keukenverhaal mocht het dan wel.... consequent blijven he
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20212
donderdag 21 februari 2019 om 12:31
Indien het bewezen wordt bedoel ik he. Ik weet maar al te goed dat desbetreffende clubs kunnen bestraft worden, maar de vele supporters zijn de pineut. Dat geldt zowel bij jullie als bij ons of Genk.. Zonde voor al die mensen.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 11:52
Toch vreemd dat supporters "hun helden" en "hun club" blijven steunen he... Tja, het simpele boerenverstand zeker...
Spelers, bestuursleden, makelaars en clubs verdienen massa's (zwart) geld. Ze leven exuberant, bezitten villa's, rijden rond in dure auto's, laten zich zien op de meest exclusieve feestjes waarbij ze steeds omringd worden door schaars geklede vrouwelijke vleeswaren...
De trouwe supporter die echt moet werken voor zijn modaal loon, waarop hij dan ook nog eens ruimde de helft moet afgeven aan vadertje staat juicht deze helden dan ook nog toe??? Alsof de supporters ook maar iets zouden betekenen voor deze "helden"...
Mensen die met moeite rondkomen op het einde van de maand, die blij zijn als ze zich jaarlijks een vakantie kunnen veroorloven en daarnaast wekelijks hun "gespaard geld" uitgeven aan de heren idolen moeten toch erg dom of erg blind zijn lijkt me...
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20212
donderdag 21 februari 2019 om 12:30
Supporters steunen hun club, hun passie, niet die passanten.
Vind ik leuk
RAFC4000 +810
donderdag 21 februari 2019 om 13:00
Niet voor de heren idolen, maar voor de clubs. Voetbal is een reflectie van de maatschappij. tis niet omdat we hem niet fijn vinden, dat we er uit kunnen stappen. Liefde is blind, dus liefde voor een club ook, dus kunt het moeilijk dom noemen.
Vind ik leuk
donderdag 21 februari 2019 om 13:15
Van al het genoemde lopen er in België enkel tientallen rond maar het merendeel van onze eersteklassers leeft niet exuberant , heeft misschien een enkele een villa , rijden meestal in een wagen van de club ,en ik zie toch niet veel spelers van bv Zulte Waregem of Oostende naar exclusieve feestjes en al zeker niet met schaars geklede dames gaan . Ik heb wel al enkele eersteklassers die zogezegd gekwetst waren hun stretchoefeningen zien doen tussen de gewone mensen op TML maar zij volgden de raad van de diëtiste op en dronken zeer regelmatig
Vind ik leuk
Marcus_A +2235
donderdag 21 februari 2019 om 13:26
Jij ben toch ook een voetbalsupporter, niet?....
Vind ik leuk
Lord Wenger +18240
donderdag 21 februari 2019 om 11:53
België zou zo zichzelf in de voet schieten, terwijl in de buitenlandse competities ook zaken gebeuren die niet zuiver op de graat zijn? We moeten niet heiliger dan de paus worden met de propere handen en bij verlenging die klimaatmarsen.
Vind ik leuk
Toca +52290
donderdag 21 februari 2019 om 11:58
Er gaan geen licenties ingetrokken worden hoor. Buiten links en rechts wat boetes gaat er volgens mij niks gebeuren.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 12:03
Klopt hoor Toca, net omdat er zoveel geld en zoveel belangen spelen bij mensen die macht hebben... Een paar kleinere garnalen zoals een Peter Maes worden geofferd! Wat heeft die man gedaan? 2 miljoen in het zwart gekregen? Peanuts in vergelijking met wat clubs en organisaties zoals de UEFA en de FIFA in het zwart achterover slaan hoor!
Vind ik leuk
JanB +6986
donderdag 21 februari 2019 om 12:16
Toca,
Toch maar niet te vroeg conclusies trekken hoor
Herinner je "Calciopoli" in Italië ?
Juventus degradeerde naar de Serie B en was zijn laatste twee landstitels kwijt. Ook Fiorentina en Lazio Roma verhuisden naar de Serie B. AC Milan bleef in de serie A, maar verloor een fors aantal punten

Vind ik leuk
Toca +52290
donderdag 21 februari 2019 om 12:20
Tja, eerst zien en dan geloven Jan.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 12:01
Denk je nu echt dat België niet zonder het voetbal kan? Dat ons land het niet te boven zou komen als deze problematiek ten gronde wordt aangepakt?
Misschien krijgen andere sporten dan wel een echte kans, goed wetende dat daar dan wel weer een carrousel van geld rond zal worden opgezet...
Zoals mijn grootvader vroeger als verkondigde: Geld mijne man, daar laat ge de duivel mee dansen!
Jammer dat het blijkbaar in de mens (of toch bepaalde mensen) zit om anderen uit te buiten en zichzelf zo te verrijken. Is iets van alle tijden he!
Vind ik leuk
Lord Wenger +18240
donderdag 21 februari 2019 om 12:13
Money always finds it's way. Als het niet via hrt voetbal is, wordt er wel weer iets anders gevonden of begint de carrousel weer van 0 en moet er na x aantal jaar weer een reset gedaan worden.

Geld is een verderfelijk iets en hoe er mee omgegaan wordt is voor het grootste gedeelte in deze wereld fout. Maar het wordt ook met de paplepel van kinds af aan meegegeven natuurlijk.
Vind ik leuk
margot +399
donderdag 21 februari 2019 om 12:17
Als het zo'n vaart loopt is er geen enkele club die nog een licentie krijgt. Zwart geld is eigen aan het voetbal. Waarom zijn het steeds mensen met een dikke portefeuille die in de besturen zitten. Om te witten en niet de krijtlijnen….
Vind ik leuk
Intel +1617
donderdag 21 februari 2019 om 13:27
Precies of zwart geld zit alleen in het voetbal ? Ik denk in de voetbal dat het nog goed meevalt als ge het vergelijkt met de staat de banken en de grote multinationals zijn dit peanuts .
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 14:04
En omdat het hier meevalt mag het wel of is het oké!?
Het verschil met banken en grote multinationals: Iedereen weet dat dit bandieten zijn, niemand verheerlijkt hen!
De voetbalwereld wordt ook nog eens door miljoenen mensen verheerlijkt...
Vind ik leuk
Brubru +5963
donderdag 21 februari 2019 om 14:24
Je moet nu ook niet overdrijven.
Ik ga meer dan 50 jaar naar dezelfde ploeg. Ik verheerlijk daar niemand hoor. Er kent mij daar ook niemand behalve mijn geburen in de tribune. Ik heb nog nooit een gesprek gehad met een bestuurslid of een speler. Voor die mensen ben ik een anoniem iemand ook al heb Ik al 40 opeenvolgende seizoenen een abonnement.
Ik ga omdat ik graag ga. Voetbal op televisie zegt me niets. Ik kijk natuurlijk ook wel eens maar deze week bv zal Ik geen enkele Europese match zien. Ik heb bewust maar 1 televisie en mijn vrouw en dochter mogen beslissen.
Voetbal is mijn hobby maar niet de enige. Je zal mij ook nooit met een shirt van een speler zien rondlopen want Ik heb er geen.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 17:09
Brubru, dan ben jij net als ik een liefhebber van voetbal, van de sfeer, en is het zoals je zegt één van je hobby's. Da's volgens mij een heel gezonde ingesteldheid!
Helaas moet je ook kunnen toegeven dat dit voor heel wat supporters niet zo beleefd wordt... Heel wat fans kijken op naar hun helden, vereenzelvigen zichzelf met de club waarvoor ze supporteren, successen van de club worden ervaren als eigen successen, voetbal is vaak het enige dat kleur geeft aan hun gemiddelde bestaan...
Als voetballiefhebber van de vroegere generatie moet je soms toch ook teleurgesteld zijn in de huidige gang van zaken? Waar zijn de tijden dat spelers na de match een pint kwamen drinken bij de supporters in het cafe? De tijd dat voetballers soms zelfs tijdens en zeker na hun carrière gewoon hun job blijven uitoefenen als gewone mensen?
De tijd dat voetballers hun truitjes nat maakten voor de eer, veeleer dan voor het geld?
De tijd dat er nog echte duels waren, zonder al die cinema errond?
...
Vind ik leuk
Brubru +5963
donderdag 21 februari 2019 om 17:56
Daar heb je gelijk in. Het contrast is enorm. Ook bij ons kwamen de spelers tot een paar jaar terug na de match gewoon een pintje of iets anders drinken in de kantine. Die tijd is spijtig genoeg voorbij. Nu zijn ze - op bevel waarschijnlijk - alleen nog te zien in de vip-ruimtes.
Vind ik leuk
Intel +1617
donderdag 21 februari 2019 om 16:35
Iedereen draagt toch ook die merken of gebruikt ze op veel grotere schaal dan de voetbal . En u geld staat toch ook op die banken u investeerde toch ook in bepaalde dingen . De gezondheidszorg de pharmacie de beurs allemaal draait het om geld en vaak zwart geld heel ons land is gebouwd op geld dat nog niet eens van ons was . Dus voor de voetbal nu met de grond gelijk te maken vind ik belachelijk het is al verbeterd tegenover vroeger dan zat er in elke club zwart geld . Bijna in elke gemeente veel van die sportclubs worden ook gesteund door zwart geld hoor in de voetbal is er gewoon veel controle op tegenwoordig
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 17:01
Grappig... Dus als toch iedereen het doet is het oké!? Vreemde redenering!
Ik ken trouwens weinig sectoren waar miljarden in omgaan zoals in het voetbal wereldwijd...
Vind ik leuk
Intel +1617
donderdag 21 februari 2019 om 18:14
Heb ik dat gezegd ? En er zijn veel sectoren hoor . En ik lees hierboven dat u het vroeger beter vond dan was het allemaal veel corrupter was het 1 en al zwart geld dus u redenering snap ik ook niet . En Als u het zo slecht vind wat doet u dan op een voetbalsite ? Ik denk dat meneer iets te kort komt in zijn leven .
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 19:14
Als je juist leest zie je de nuance toch... Vroeger was het niet per definitie beter maar was het contrast niet zo groot! Wat je denkt over mijn leven laat ik voor jouw rekening, al getuigt dit van weinig respect...
Vind ik leuk
Intel +1617
donderdag 21 februari 2019 om 19:37
Ja u komt gewoon zeer gefrustreerd over voor mij , of u heeft een slechte dag dat kan ook of het ligt aan mij . Ik bedoel maar als u het zo erg vind in het hedendaagse voetbal waarom volgt u het dan nog ? Er zijn sporten of hobby's genoeg toch moest ik zo denken over de voetbal zou ik gewoon niet meer kijken .
Vind ik leuk
j.caesar +1921
donderdag 21 februari 2019 om 13:43
Het zou tijd zijn dat de KBVB wakker schiet !
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 14:09
Een mooie anekdote van mijn oma:
In haar dorp was er een familie eigenaar van meer dan de helft van alle gronden... Mijn oma’s ouders hadden een grote boerderij waar vaak “vergaderd werd”. Op één van deze vergaderingen zei de patriarch van de rijke familie tegen de dorpspastoor: als gij de mensen dom houdt, dan houdt ik ze arm...
Dit speelt zich af in de jaren 40 maar zou evengoed een hedendaags tafereel kunnen zijn!
Vind ik leuk
Gimini +1328
donderdag 21 februari 2019 om 15:49
"De schoolmeester houd ze dom en de pastoor houd ze arm" dat is een heel oud gezegde.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 15:55
Idd, maar hier betrof het geen gezegde... En eigenlijk gebeurt nu nog steeds hetzelfde, alleen is de macht van de kerk verleden tijd! Nu is het enkel nog de macht van het geld... Wordt het gewone volk niet nog steeds arm en dom gehouden? Alleen, heel ingenieus eigenlijk, zorgen de rijken dat de armen net genoeg welvaart hebben zodat ze nog wat te verliezen hebben... Mensen die niets meer te verliezen hebben worden immers te gevaarlijk!
Vind ik leuk
Markske +604
donderdag 21 februari 2019 om 15:52
Ze hadden geen inzage in het gerechtelijk dossier nodig om de scheidsrechters te ontslaan. Vraag me af of Vandenbempt ook nu zal schrewen om de licentie van Mechelen, Beveren, Lokeren en Genk af te nemen. De andere 12 volgen nog, denk ik.
[Reactie gewijzigd op donderdag 21 februari 2019 om 16:00]
Vind ik leuk
Gimini +1328
donderdag 21 februari 2019 om 15:56
Het stinkt als een beerput, die hele affaire rond "zwart geld" . Als de schuld wordt bewezen moeten er sancties volgen. Het is niet zo, dat de "staat" bestolen werd , maar de belastingbetaler , jij en ik , de burger. Ik wil door niemand bestolen worden. Mijn club of niet mijn club.
De staat kan niet bestolen worden , de staat heeft geen geld , de burger breng het geld binnen , niemand anders.
Vind ik leuk
Daydreamer +6867
donderdag 21 februari 2019 om 17:11
Fijn iemand te horen die inderdaad ziet wat er gebeurt! Onrechtstreeks wordt inderdaad de burger bestolen... Dezelfde burger die als een gek staat te supporteren voor de personen die hen bestelen, oh ironie..
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws