Advocaten in Propere Handen-dossier willen wet op de spijtoptanten vernietigen

Advocaten in Propere Handen-dossier willen wet op de spijtoptanten vernietigen

Gepubliceerd: donderdag 14 februari 2019 om 09:50do 14-02-2019 om 09:50

Twee advocaten van verdachten in het dossier 'Propere Handen', het grootse voetbalschandaal in ons land, hebben het Grondwettelijk Hof gevraagd om de wet op de spijtoptanten te vernietigen. Mochten zij in het gelijk worden gesteld, dan kunnen de verklaringen van spijtoptant Dejan Veljkovic waarschijnlijk de prullenbak. VRT Nws bracht het nieuws donderdag naar buiten.

VRT Nws schrijft dat het gaat om advocaten Frank Scheerlinck en zijn collega Joris Van Cauter. Het duo verdedigt respectievelijk de Cyprotische voetbalmakelaar Nedzad T. en Thierry Steemans, financieel directeur van KV Mechelen. Op donderdag 7 februari, de laatste dag van de wettelijke termijn, stuurden ze hun verzoekschrift naar het Grondwettelijk Hof. Het Hof heeft bevestigd dat het verzoekschrift is ontvangen.

Advocaat Scheerlinck draagt acht argumenten aan voor de vernietiging van de wet. Het zou in strijd zijn met het met het gelijkheidsbeginsel. Volgens de advocaat zorgt de wet er voor dat niet alle verdachten in dit proces dezelfde mogelijkheden hebben om zich te verdedigen.

Gevolgen
Vooralsnog zijn de gevolgen van deze begonnen procudere onduidelijk. Het zal minstens maanden duren voordat het Hof een uitspraak doet. Wordt het verzoekschrift verworpen is er niets aan de hand. Een vernietiging betekent in principe dat de verklaringen van Veljkovic niks meer waard zijn en niet meer mogen gebruikt worden in het onderzoek. Overigens kan de wet ook deels vernietigd worden. Dan zou het kunnen dat er geen gevolgen zijn voor het onderzoek.

Reactie kamp-Veljkovic
Kris Luyckx, advocaat van Veljkovic, plaatste inmiddels een veelzeggende reactie op Twitter.

Plaats een reactie

VeeDeeVee +18511
donderdag 14 februari 2019 om 10:07
Alweer een schuldbekentenis als je het mij vraagt... Voor het gerechtelijk onderzoek kan dit positief uitdraaien voor die pipo's, maar voor dat van de KBVB is het tegendeel evenzeer waar. Als je met zo'n dingen moet afkomen, heb je stront aan de knikker, sowieso.
Vind ik leuk
donderdag 14 februari 2019 om 10:27

Actie Propere Handen wordt Actie DOOFPOT
Hopelijk zakt Waasland Beveren
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 februari 2019 om 10:28]
Vind ik leuk
tropisteveel +1908
donderdag 14 februari 2019 om 11:42
Men is in ieder geval zijn uiterste best aan het doen om het daarop te laten uitdraaien.
Nu Waasland Beveren veroordelen is rechtspraak a la Kurt:
hoop dat hier nog steeds het principe geldt dat men Onschuldig is tot de schuld bewezen is.
Vind ik leuk
Filiep +280
donderdag 14 februari 2019 om 10:10
Sommigen voelen het heet worden onder hun gat
Vind ik leuk
Toca +47686
donderdag 14 februari 2019 om 10:11
Ik blijf erbij dat heel die operatie propere handen op niks gaat uitdraaien en dat alles zijn gangetje zal blijven gaan.
Vind ik leuk
t757498 +633
donderdag 14 februari 2019 om 14:56
Best mogelijk dat het in de doofpot beland .Maar wat nut heeft het nog om onze centen aan het voetbal te geven Ze zijn bang dat er grote koppen zouden vallen ,Een echte schande als ze dit niet ophelderen. zou de UEFA daar eventueel niet kunnen in tussen komen
Vind ik leuk
TageMeister +7154
donderdag 14 februari 2019 om 10:15
ik hoop da we daar niet op moeten wachten, want een wetswijziging kan lang duren in ons land...

Vind ik leuk
TageMeister +7154
donderdag 14 februari 2019 om 10:15
is dit schuld bekennen wat ze doen ?
Vind ik leuk
Filiep +280
donderdag 14 februari 2019 om 12:01
Volgens mij wel
Vind ik leuk
Lei +0
donderdag 14 februari 2019 om 12:18
Het gaat hier over het luik witwassen waar steemans is bij betrokkenen niet over de eventuele fixing.
Vind ik leuk
blondel +3282
donderdag 14 februari 2019 om 15:56
Nee,het gaat over spijtoptant Veljkovic.Hij wordt nu aanzien als de man die de volledige waarheid gaat spreken.en daarom minder gestraft gaat worden.Hij probeert gewoon zijn hachje te redden.En heeft hij de waarheid gesproken,niet vergeten,is een halve crimineel als het al geen grote is.
Vind ik leuk
Alain Vdb +12
donderdag 14 februari 2019 om 11:37
Het wordt te warm onder hun eigen gat daarom proberen het zo op te lossen hopelijk trappen ze der niet in he
Vind ik leuk
Filiep +280
donderdag 14 februari 2019 om 12:02
Of ze rekken tijd om het te laten verjaren
Vind ik leuk
Patfey +6199
donderdag 14 februari 2019 om 18:15
Een kat in het nauw doet rare sprongen😃.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws