Scheidsrechtersbaas Verbist reageert na buitenspelfase in Cercle - Club Brugge

Scheidsrechtersbaas Verbist reageert na buitenspelfase in Cercle - Club Brugge

Gepubliceerd: dinsdag 12 februari 2019 om 13:50di 12-02-2019 om 13:50

Laatste update: dinsdag 12 februari 2019 om 13:58di 12-02-2019 om 13:58

Na de partij tussen Cercle Brugge en Club Brugge was er heel wat te doen om het buitenspeldoelpunt van Cardona. De aanvaller kreeg de bal terwijl hij buitenspel stond, maar de scheidsrechter en de VAR grepen niet in.

Tijdens Extra Time werd er al minutenlang gedebatteerd over de buitenspelsituatie. Serge Gumienny gaf eerder al aan dat Cardona wel in een buitenspelpositie stond, maar door een nieuwe regel niet afgevlagd mocht worden. Op de website van de KBVB komt scheidsrechtersbaas Johan Verbist met zijn mening.

Geen lijn
Verbist spreekt niet over de bewuste regel, wel over de positie van Cardona. Volgens hem kon de VAR niet ingrijpen omdat het busje geen buitenspellijn heeft. "Na een voorzet vanop links komt Irvin Cardona, al dan niet in buitenspel, in balbezit. Hij gaat alleen op doelman Ethan Horvath af en scoort", zegt Verbist.

"Gezien de posities van Brandon Mechele, Irvin Cardona en Stefano Denswil en het feit dat de VAR nog niet beschikt over de buitenspellijn is het onmogelijk te zien of de Cercle-aanvaller buitenspel staat", klinkt het.

Plaats een reactie

Boer +474
dinsdag 12 februari 2019 om 13:53
Is deze die vorig jaar gebruikt werd dan niet meer bruikbaar Heer Verbist.
Vind ik leuk
Ultron1891 +996
dinsdag 12 februari 2019 om 13:59
Ik dacht dat ze die vorig jaar ook niet hadden hoor.
Vind ik leuk
Shredder +3187
dinsdag 12 februari 2019 om 14:00
Fout. Werd gebruikt in Anderlecht - Club Brugge om buitenspel Diaby te bewijzen. Nu plots niet meer. Bizar.
Vind ik leuk
VaSy +1234
dinsdag 12 februari 2019 om 14:22
Fout.
De var heeft nog nooit over een lijn beschikking gehad.
Die lijn wordt bijgezet voor de televisiekijker en achteraf in programma's zoals extra time voor de analisten.

De var EN scheids hebben nog nooit over dergelijke lijnen beschikking gehad. :)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 14:22]
Vind ik leuk
Shredder +3187
dinsdag 12 februari 2019 om 15:46
Fout. Hij heeft de lijn van de TV-beelden gebruikt, die nu toevallig niet meer gebruikt mogen worden. Dat heeft Bellon zélf gezegd.

https://www.voetbal24.be/news/33258/videoref-die-doelpunt-van-diaby-afkeurde-reageert-na-heisa
Vind ik leuk
VaSy +1234
dinsdag 12 februari 2019 om 16:01
Tsss. :)

https://www.voetbalprimeur.be/nieuws/831554/straks-extra-hulp-voor-de-var-binnenkort-zitten-we-samen-.html
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:37
Ja, en? Staat alleen in dat ze NU niet over de beelden van Telenet beschikken en dus ook de lijn niet te zien krijgen, als je het artikel in de reactie boven jou leest, lees je duidelijk dat ze tijdens die match (brugge anderlecht) wél over die beelden beschikten én ze ook wel degelijk hebben gebruikt, dus shredder heeft gewoon gelijk.....
Tssss
Vind ik leuk
VaSy +1234
dinsdag 12 februari 2019 om 16:41
Rune..
Moet ik dan nog naar hierboven verwijzen wat de scheidsrechter baas vermeld? :)

Of artikel hieronder? puntje 2..
Het is wel duidelijk dat ze over geen lijn beschikken he. En als ze over een lijn beschikte, gingen ze dat zeker niet afschaffen als het juist was..

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190115_04104896
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 16:43]
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:53
Staat er ergens in vermeld dat er vorig jaar geen of wel gebruikt werd gemaakt van de lijn van Telenet? Nee toch?

In het artikel dat shredder wordt letterlijk de VAR van die match geciteerd:

Het trio refs in het videobusje had al twijfels op basis van de maailijnen op het veld. Dat verschaft echter geen enkele zekerheid over buitenspel. "We hebben het dus onmiddellijk gecheckt met de technologie. Ook wij beschikken over de tv-beelden met de virtuele buitenspellijn", vertelt Bellon.

Is die vent dan uit zijn nek aan het lullen of weet die niet meer wat hij enkele uren voordien heeft gedaan?
Hij zegt letterlijk dat de beelden van Telenet gebruikt werden...
Vind ik leuk
VaSy +1234
dinsdag 12 februari 2019 om 17:33
Als je echt volgens die redenering de discussie wil voeren.
Staat er ergens vermeld dat die Telenet beelden met lijn gebruikt mogen worden? Het feit dat ze ermee bezig zijn, doet mij sterk vermoeden van niet, Rune.

Niet-officiële lijnen die door Telenet aangeboden werden. klinkt niet echt als iets 'neutraal' he.
Zouden ze die lijnen van Telenet mogen gebruiken, dan zouden ze nu geen €700 uitgeven zodat dit tegen de PO's in orde is..

Hij lult daar dus letterlijk uit zijn nek.
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:57
Citaat uit een artikel van de Morgen over die match:
 Zo ook in de topper op Anderlecht, waar Abdoulay Diaby en heel Club Brugge hun gejuich zagen verstommen toen ref Bart Vertenten de gelijkmaker afkeurde op advies van de video assistant referee (VAR). Zij beschikken over tv-beelden met een virtuele buitenspellijn. Diaby stond een halve voet buitenspel bij het vertrekken van de pass van Wesley.

https://www.demorgen.be/sport/videoref-verdedigt-beslissing-om-diaby-s-goal-af-te-keuren-b0883d4e/


2e artikel waarin letterlijk staat dat ze tijdens die match wel degelijk de tv beelden hebben gebruikt, jouw artikels gaan enkel over het feit dat er een nieuw contract is afgesloten en dat de VAR nu zelf ook over die lijn beschikt
Vind ik leuk
VaSy +1234
dinsdag 12 februari 2019 om 17:38
Ik heb stillekes aan het gevoel dat het hier eerder over de buitenspelval van Diaby gaat dan over lijnen van de VAR.

Het gebruiken van die lijnen is helemaal niet juist. zij hadden twijfel, maar moeten het doen met hun technologie. Het feit dat ze er Telenet beelden hebben bijgehaald, is voor mij een grote fout.

Fase van Diaby had gewoon door moeten gaan, want het was niet te zien met het blote oog. Niet door de scheids, niet door de lijnrechter en niet door de VAR die beelden heeft gebruikt die niet gecontroleerd zijn door een 3de patij. (en dan heb ik het over de lijn die gecontroleerd moest worden)

Volgens de lijn op de Telenet beelden is het buitenspel. Klinkt dat correct voor jou? Voor mij niet. Want Telenet is een niet neutrale derde partij hier, die op haar beurt gecontroleerd moest worden, dat kon nooit op die tijd.

Conclusie; foute beslissing van de VAR.
Diaby had door moeten gaan. (of ik nu ne Mauve ben of ni..)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 17:39]
Vind ik leuk
Wim1966 +2177
dinsdag 12 februari 2019 om 15:53
Die hebben ze ondertussen al helemaal opgesnoven in dat busje. Weg lijn en weg concentratie...
Vind ik leuk
Ultron1891 +996
dinsdag 12 februari 2019 om 14:01
Ja, wat is het nu ???? Gumieny zegt eerder deze week "géén buitenspel"...Verbist zegt "we weten het nie"... ja, als de heren scheidsrechters er al niet uit geraken...intriest in feite. Dat ze al eens beginnen met op dezelfde lijn te zitten. Misschien nog een teambuilding eventje doen :-)
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:06
Gumienny is een ex scheids, maw is gewone toogpraat van hem.
Vind ik leuk
Toca +52317
dinsdag 12 februari 2019 om 14:09
Probleem is dat ze ook geen lijn hebben om samen op te zitten blijkbaar.
Vind ik leuk
Boerken +8576
dinsdag 12 februari 2019 om 14:13
Twas blijkbaar een slappe koord dat ze hadden
Vind ik leuk
DOMI +651
dinsdag 12 februari 2019 om 14:18
Dat is het nu juist.... ze kunnen niet op dezelfde lijn zitten want ze hebben gewoon geen lijn!
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:52
Verbist heeft gelijk , geen lijn waardoor niet zichtbaar , spijtig genoeg voor Club
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:05
Het systeem met de lijn is er wel maar komt maar in gebruike vanaf de po's, maw toont het belang vd competitie aan!
Die van vorig jaar jaar hangt nog aan de teen van Diaby en is niet meer bruikbaar...
En tussen ons gezegd en gezwegen : Javaux toonde in de Waalse tegenhanger van extra time aan dat het geen buiten spel is en de regels vd fifa bevestigen dat maar hierbij is er nu genoeg gezeverd daarover.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 14:08]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:07
7' discussie in Extra-Time tussen Degryse en Joos. Beste analisten, brengt dit niet bij tot agressie? Hopelijk vanaf vanavond voor eerste keer meer duidelijkheid met VAR in de Champions League, ook denkend aan publiek IN stadion! "Wanneer de ref een fase opnieuw bekijkt, zal er op de schermen in het stadion en op televisie info verschijnen. Zo moet het oordeel van de scheids voor iedereen duidelijker worden."
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 14:08]
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
dinsdag 12 februari 2019 om 14:17
Dus die lijn is nu de uitleg maar een teen dat zien ze zonder lijn als het brugge is en ne voet en ne meter dat dat zien ze ook zonder lijn niet op kortrijk was er ook geen lijn ,was nochtans duidelijk geen buitenspel van brugse speler ,maar var en ref en lines man zijn nog altijd op zoek naar de juiste lijn , tijd dat heel dat scheids en var committee eens onder de loep genomen wordt naar de eerlijkheid van de betreffende personen
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:40
Bij die match (club anderlecht) hadden ze wel degelijk de beelden van Telenet en dus ook de bewuste lijn, die hebben ze dan ook gebruikt, bellon (var) gaf dit achteraf gewoon toe
Vind ik leuk
Vlaming +1874
dinsdag 12 februari 2019 om 14:17
Wat een zever : zelfs zonder lijn was te zien dat die van cerkel met zijn kop (lichaamsdeel waarmee de bal mag gespeeld worden) buitenspel stond.
Maar wat baten kaars en bril als de var het niet een wil.
Vind ik leuk
Philip R. +434
dinsdag 12 februari 2019 om 20:44
Dat is het hem juist... al die niet-Club gezind zijn, zien NIET dat die Cerclespeler zijn VOLLEDIGE hoofd voorbij alles van Denswil hangt!!!! Waarom nog gebruik maken van beelden, lijnen en VAR als het niet gezien WIL worden? Pure competitievervalsing en manipulatie is dit! Illegaal eigenlijk...
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:24
Het is iedere week wel iets met de schijds en de var vorige week kwamen ze ook al niet tussen met zware fout op Hans Vanaken zal wel een komplot zijn tegen Club Brugge, komt van hoger hand volges mij ????
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 14:27]
Vind ik leuk
blondel +3829
dinsdag 12 februari 2019 om 18:39
Ook gehoord van de staatsveiligheid zeker.JE moet ermee opletten he.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:26
Dit zou dan duidelijker moeten worden door gebruik van de VAR in Champions League voor eerste maal. Met dank om aan publiek IN de stadions te denken. Op TV zie je alles met vertraagde beelden, in stadion staat het publiek te kijken in het ongewisse wat er aan de hand was, samen met die lachwekkende komst van de scheids naar dat vogelkastje. Boucaut moet zelfs 3x gaan kijken om beslissing te nemen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 14:31
hoog tijd dat de VAR eens uitgerust wordt met alles er op en er aan want anders blijft de discussie duren
Vind ik leuk
j.caesar +1928
dinsdag 12 februari 2019 om 14:36
Bij de RTBF zei Javaux dat door het feit dat Amrabat bewust de bal raakte er geen sprake kn zijn van buitenspel, of dezelfde mening als Gumyenni.
Vind ik leuk
Shredder +3187
dinsdag 12 februari 2019 om 15:50
Waarom lieg je? Hij zei net het tegenovergestelde.
Vind ik leuk
Lodecol13 +3888
dinsdag 12 februari 2019 om 15:57
Zijn 2 franstaligen vrienden ,hoe moeten die dat begrijpen in het vlaams,niet zo geven ze hun mening lijk alle franstalige altijd doen naar hun gelijk uitleggen
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:45
Euhm, het bewust spelen van de bal gaat over een pass, niet over een afgeblokt bal die vanop 20 cm afstand werd afgeblokt, zoals in het voorbeeld van extra time,(Anderlecht Zulte waregem) toen Kums de bal afblokte (vanop een veel grotere afstand dan waar Amrabat zich bevond) vlagde de grensrechter die fase onmiddellijk en correct af...
Vind ik leuk
Jake Genk +226
dinsdag 12 februari 2019 om 15:20
Misschien compensatie voor vorig jaar ?
Vind ik leuk
reality +368
dinsdag 12 februari 2019 om 15:26
Ge moet nogal een kieken zijn om zo een redenering af te geven, hij moet er juist voor zorgen dat ze die wel hebben, en dat de VAR moet zwijgen als er buitenspel is en niet gevlagd wordt is ook zo een schijnheilige maatregel. Het lijkt wel opzettelijke maatregels om bepaalde clubs te bevoordelen of juist te benadelen.
Vind ik leuk
Boktor +837
dinsdag 12 februari 2019 om 16:22
Comicle Ali zou van deze scheidsrechterbaas nog kunnen leren hebben.
Vind ik leuk
chris71 +36
dinsdag 12 februari 2019 om 16:32
Dat Javaux en Gumienny dan eerst eens de buitenspelregel leren. Dit is de regel in deze fase:
Als een speler in buitenspelpositie die die bal ontvangt van een tegenspeler die bewust de bal speelt (behalve wanneer het gaat om een tegenspeler die bewust de bal ‘saved’) wordt niet beschouwd als voordeel te halen uit zijn positie.

Wel hier wordt de bal niet bewust gespeeld door Amrabat. Hij blokt het schot af. Dit valt dus zelfs onder gesaved. ( want volgens mij schiet de cercle speler op doel ) Dus in deze fase is het wel degelijk buitenspel.

En hoe belachelijk is de reactie nu weer van Verbist. Ze beschikken over geen lijn. Wel ik stel me de vraag dan ook waarom de goal vorig seizoen van Diaby wel degelijk afgekeurd werd. En ik vermoed dat de VAR ook dit seizoen reeds tussenkwam bij zo een fases.

Verbist: wees gewoon eerlijk en zeg waar het op staat. De VAR ging alweer in de fout.
Vind ik leuk
Rune1891 +7332
dinsdag 12 februari 2019 om 16:48
Zoals zo vaak proberen ze zich nu in alle bochten te wringen om toch maar hun gelijk te halen, zelfs de regels verdraaien behoort nu tot hun arsenaal... toch grappig dat in het voorbeeld van gisteren op extra time de ref wel correct floot en daar helemaal geen heisa over was...
Vind ik leuk
Luvabo +275
dinsdag 12 februari 2019 om 17:05
Ik vind de discussie over die buitenspel eigenlijk buiten proportie. Gaan we nu echt blijven muggenziften over enkele millimeters? Als we nu over een voetverschil kunnen discussiëren, akkoord, want dat kan de lijnrechter met het blote oog zien. Je moet hierin toch een beetje realistisch zijn vind ik!
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 18:40
Over 1 ding kunnen we dus over de clubkleuren heen zeggen dat de var niet werkt . Vroeger waren er hier discussies over buitenspel , lichte strafschoppen en lichte rode en donkergele kaarten .
Na invoering van de var zou alles gedaan zijn ...
Arm scheidsrechter- en var korps het beloofd weer in de play-offs !
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 18:41]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws