‘Dochters Vanden Stock doen niet mee aan kapitaalsverhoging Anderlecht’

‘Dochters Vanden Stock doen niet mee aan kapitaalsverhoging Anderlecht’

Gepubliceerd: dinsdag 12 februari 2019 om 08:02di 12-02-2019 om 08:02

RSC Anderlecht zal voor 26 februari een kapitaalsverhoging van 35 miljoen officieel moeten maken met het oog op de licentie. De dochters van Roger Vanden Stock doen alvast niet mee.

Claire en Julie Vanden Stock zullen niet mee investeren. Daardoor zullen hun 5 procent aandelen in waarde dalen en zal de familie Vanden Stock bijna verdwijnen bij paars-wit. Deze maand moeten de clubs uit de Jupiler Pro League hun licentiedossier indienen. Marc Coucke moet de schulden afbouwen en zal een kapitaalsverhoging van 35 miljoen in de club steken.

Dat wil zeggen dat alle aandeelhouders van Anderlecht procentueel evenveel moeten investeren anders verliezen hun aandelen aan waarde. Alle aandeelhouders zijn ook akkoord gegaan. Biermiljardair Alexandre Vandamme (5 procent) over Michael Verschueren (5 procent) en de familie Davignon (5 procent) tot en met Johan Beerlandt van bouwbedrijf Besix (5 procent).

‘Alleen Claire en Julie Vanden Stock (5 procent) zeggen neen. Toen hun vader Anderlecht vorig jaar verkocht aan Coucke behielden zij nochtans een symbolisch pakket aandelen omdat hun familie al aan paars-wit gebonden is van toen grootvader Constant Vanden Stock in 1969 bestuurslid werd. Die band mocht niet doorgeknipt worden, maar nu is de situatie toch al veranderd’, zo meldt Het Nieuwsblad.

Plaats een reactie

tropisteveel +1869
dinsdag 12 februari 2019 om 08:16
Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
enz....
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:19
straks spelen we in de KoekebakArena !
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 10:25
Hoe de naam ook is , een nieuw stadion met een degelijke grasmat is meer dan welkom
Vind ik leuk
tropisteveel +1869
dinsdag 12 februari 2019 om 13:14
.....als hij zelf maar niet zingt, in zijn arena
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 08:16
Ze willen niet helpen om de put te vullen die papa gemaakt heeft.
Vind ik leuk
AzEz86 +7062
dinsdag 12 februari 2019 om 08:27
Beetje zonde...
Echter zou ik ook niet graag de miljoenenput van mijn vader dichten, dus toch enigszinds begrijpelijk.
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 08:37
Kunnen ze beter hun symbolische pakketje ineens verkopen.
Vind ik leuk
jericho666 +3050
dinsdag 12 februari 2019 om 09:15
De symboliek van Vanden Stock moet ergens toch behouden blijven puur voor de verdienste van Constant. Al blijft er binnen 10 jaar maar 0,01% van de symboliek over een Vandenstock-loos Anderlecht zou "raar" aanvoelen.
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 09:22
En toch blijft bij mij het gevoel hangen dat vooral Roger en zijn aanhang onze club naar de financiele afgrond hebben gebracht.
Vind ik leuk
jericho666 +3050
dinsdag 12 februari 2019 om 09:28
Ik denk eerder dat Roger het de laatste jaren veel te weinig opgevolgd heeft waardoor Herman teveel zijn gang heeft kunnen gaan.
Maar aangezien hij de eindverantwoordelijkheid droeg, volg ik je redenering wel
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 09:29
Dat is zeker ook een feit, er zijn contracten en lonen uitgeschreven die ze eigenlijk niet konden betalen.
En zoiets betaal je nadien letterlijk en figuurlijk cash.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 12:33
Eindelijk gaan de ogen open :-)
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 12:52
Die van mij zijn al lang open hoor.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 13:14
ja, maar ik bedoel algemeen. Hopelijk beginnen meer en meer mensen dit te beseffen door zo'n zaken te lezen.
Vind ik leuk
K1908 +2020
dinsdag 12 februari 2019 om 10:09
Waarom dan?
In het verleden leven helpt niet vooruit. Ze zouden beter hun onderdeel verkopen, momenteel heb ik het gevoel dat ze het nog hebben om tegen te werken...
Vind ik leuk
jericho666 +3050
dinsdag 12 februari 2019 om 10:31
Het % aandelen lijkt me niet groot genoeg om te kunnen tegenwerken.
En ik zeg niet dat ze in het verleden moeten leven maar het zeker niet vergeten. De band met de Vanden Stock familie doorknippen hoeft voor mij absoluut niet
Vind ik leuk
K1908 +2020
dinsdag 12 februari 2019 om 11:57
Dacht dat ik eens had gelezen dat dat procentueel aantal genoeg was om veto's te stellen aangaande bepaalde beslissingen. Kan me vergissen natuurlijk.

Ik denk dat dat vooral een sentiment voor de supporters is, die band met het verleden, lijkt me verder niet echt een toegevoegde waarde te hebben. Roger is toch ook nog erevoorzitter niet? Nietszeggend postje, maar genoeg als band met het verleden imo. ;-)
Vind ik leuk
tropisteveel +1869
dinsdag 12 februari 2019 om 08:41
+ is ook wel ' grâce à papa' dat ze aan aandelen geraakt zijn.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 08:42]
Vind ik leuk
Brubru +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 10:01
Een kapitaalsverhoging dient niet om putten te dichten.
Vind ik leuk
tropisteveel +1869
dinsdag 12 februari 2019 om 13:15
...om zakken te vullen?
Vind ik leuk
j.caesar +828
dinsdag 12 februari 2019 om 10:31
Ik denk eerder dat papa te veel vertrouwen had in zijn "manager" en diens vriend B
Vind ik leuk
Weareleko +164
dinsdag 12 februari 2019 om 09:14
De ondergang van Coucke bij RSCA is daarmee ingezet
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 09:22
Als er iemand verantwoordelijk is voor de ondergang van Anderlecht is het het oude bestuur wel..
Vind ik leuk
Brubru +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 09:59
Dat weet niemand. Misschien heeft het oude bestuur er wel voor gezorgd dat Anderlecht nog bestaat, wie zal het zeggen.
Vind ik leuk
Toca +47499
dinsdag 12 februari 2019 om 11:24
Hij is gaan lopen omdat het water aan de lippen stond.
Nu zitten ze en wij als supporters met de gebakken peren.
Er bestaat geen enkele zot die deze schulden zomaar gaat betalen. Het zal tijd vragen, veel tijd.
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 10:00
Dat is een les die de geschiedenis ons geleerd heeft : jonge hongerige wolven worden oude vadsige koningen.
En als ze dan nog eens groot geworden zijn in de graaicultuur vd vorige eeuw dan loopt je structuur achter de feiten aan en kan je de omschakeling niet in een paar jaar maken.
Maar in voetbal en aan de top in België al zeker is dat een eeuwigheid.
Vind ik leuk
K1908 +2020
dinsdag 12 februari 2019 om 10:11
En dat leid je af aan? -.-'
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 10:11]
Vind ik leuk
Hierulf +1806
dinsdag 12 februari 2019 om 09:25
Dat ze maar hun aandelen verkopen aan mensen die willen de club helpen !
Vind ik leuk
TageMeister +7111
dinsdag 12 februari 2019 om 09:43
lijkt mij simpel verkoop de aandelen dan !
Vind ik leuk
Brubru +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 09:57
Zo simpel is het niet natuurlijk.
Als ze hun aandeel verkopen moet iemand anders ze kopen en blijft de situatie wat ze is.
Niet iedereen heeft zin om zijn geld in een geldverslindend circus te stoppen. Vorige week nog ergens gelezen van een bestuurder dat je geld dat je in een voetbalclub stopt geld moet zijn dat je niet nodig hebt maw je ziet het niet onmiddellijk terug.
Coucke wil het kapitaal verhogen met 35 miljoen maar steekt daar zelf natuurlijk die 35 miljoen niet in.
Nee, hij vraagt een inspanning van alle aandeelhouders.
Naargelang het bedrag dat die zullen investeren zal hun percentage aandeelhouderschap stijgen, dalen of gelijk blijven.
Dat is bij alle kapitaalsverhogingen het geval.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 10:07]
Vind ik leuk
dinsdag 12 februari 2019 om 09:54
Mogen misschien niet van papa... ofwel is het weggegooid geld onwetend ze meer ?
Vind ik leuk
ROBSON +3831
dinsdag 12 februari 2019 om 10:22
Anderlecht weldra failliet?
Vind ik leuk
j.caesar +828
dinsdag 12 februari 2019 om 10:33
Het oud bestuur moet in de kassa heel diep gegraaid hebben om een put achter te laten van 45 miljoen gekoppeld aan een omvangrijke en veelal waardeloze kern.
Vind ik leuk
Brubru +4730
dinsdag 12 februari 2019 om 10:50
Wat een onzin.
Anderlecht heeft hetzelfde probleem als alle andere ploegen.
Een veel te duur personeelsbestand.
Vroeger werkten veel vrijwilligers voor een symbolisch bierbonnetje voor hun plezier bij hun club.
Nu moeten die allemaal rijkelijk vergoed worden.
Al eens op gelet als je een match bijwoont hoeveel mensen daar rondlopen in een kostuum van de club?
Dat is allemaal personeel hé.
Neem daar de dure contracten van de spelers en staff bij, de ontslagvergoedingen......
Zonder extra inkomsten uit Europa en dan nog liefst CL komt je er niet.
Iedereen heeft het dan over inkomsten door verkoop van spelers. Akkoord maar als je dan spelers koopt als Sanneh en Vranjes die niet spelen dan is het geld van bv de verkoop van Dendoncker al weer weggegooid.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 februari 2019 om 10:59]
Vind ik leuk
firedwarf +3643