Incidenten stapelen zich op in België: “Voetbalbond draagt verantwoordelijkheid”

Incidenten stapelen zich op in België: “Voetbalbond draagt verantwoordelijkheid”

Gepubliceerd: maandag 11 februari 2019 om 18:14ma 11-02-2019 om 18:14

De incidenten stapelen zich de laatste tijd op in België. De Klassieker tussen Standard Luik en RSC Anderlecht werd ontaard door uitdagend gedrag en afgelopen speeldag was er ook controverse tijdens de Brugse derby.

Er zijn ook meer en meer supportersrellen en incidenten. Professor filosofie en ethiek aan de UGent Ignaas Devisch vindt dat de voetbalbond moet ingrijpen. "De bond heeft er een zekere verantwoordelijkheid in om supporters en clubs over heel België, zeker die aan de top, mee te responsabiliseren in dat verhaal waar voetbal moet voor staan."

"Als het dan alleen maar iets wordt waar je de ander probeert zoveel mogelijk te pijnigen, moet je je als verantwoordelijke organisatie toch de vraag stellen: ‘Wat is de toekomst van onze sport, welk voorbeeld willen we geven aan jeugdspelers, welke waarden willen we uitdragen?’", vertelt Devisch tegenover Sporza.

"In alles waar die sport om draait, zou dat aanwezig moeten zijn: op training, bij de ouder die langs de kant zijn kind iets toeschreeuwt, de verantwoordelijke, de supporter, enz... Sport is geen vrijplaats om je op een gewelddadige manier te buiten te gaan. Ik vrees dat dat voor sommigen nog altijd het geval is”, aldus Devisch.

Poll

Met akkoord?

(252 stemmen)

Plaats een reactie

Bart Joos +3031
maandag 11 februari 2019 om 18:26
Woorden van grote wijsheid. Ik vraag me af hoe die "heren" er 's avonds bij thuiskomst, mee wegkomen. Plaatsvervangend, tenenkrullende schaamte.
Vind ik leuk
MoCa +690
maandag 11 februari 2019 om 18:27
Inderdaad hoog tijd dat ze eens hun verantwoordelijkheid nemen !!! Pronken met onze Rode Duivels kunnen ze maar de eigen competitie laten ze verloederen. Maar ja, onze Rode Duivels spelen bijna allemaal in een buitenlandse competitie zodat ons Jupke-league niet meer belangrijk is voor hen !!! Zakken vullen en wegwezen is het motto van die triestige bond.
Vind ik leuk
Reagens +3502
maandag 11 februari 2019 om 18:32
Wat een lapzwans is die Devisch toch.
Omdat 5 kleuters in het weekend wat onnozel staan te doen bij een vlag is er iets mis met de sport?

Valsspelen wordt geaccepteerd in voetbal. Zo simpel is het. De vraag is alleen hoe ver je mag gaan.
[Reactie gewijzigd op maandag 11 februari 2019 om 18:33]
Vind ik leuk
w-b forever +2023
maandag 11 februari 2019 om 18:48
Den bond en zijn verantwoordelijkheid!!!Ik wist niet dat dit samen ging.
Vind ik leuk
TageMeister +9179
maandag 11 februari 2019 om 19:20
Wat een heisa omdat der enkele ego's een probleempje hebben dat ze voor aap gezet worden... Toen ze dit zelf deden wast uiteraard grappig...
Vind ik leuk
maandag 11 februari 2019 om 19:26
Met pijn in het hart moet ik u volledig gelijk geven,als Club dit deed was het een ludieke actie nu hemeltergend. Spelers en supporters lopen er gefrustreerd bij omdat het niet loopt zoals het zijn moet en de analisten doen er nog een schepje boven op
Vind ik leuk
blondel +3826
maandag 11 februari 2019 om 19:54
Het begint allemaal met het respect van onze eigen supporters voor andere ploegen.Daar begint alles mee.Hier staan nu reeds 6 reacties en één daarvan is niet beledigend.Maar wel direkt de bond op z n plichten wijzen en zelf geen kritiek kunnen verdragen van supporters van andere ploegen.Zoals het gezegde zegt" begin bij jezelf"als je iets wil veranderen.
Vind ik leuk
MoCa +690
maandag 11 februari 2019 om 21:05
Denk niet dat mijn reactie ook maar beledigend was tegenover enige club. Gewoon hun verantwoordelijkheid nemen zodat vorige precedenten geen gevolg meer kennen ! Kritiek mag en moet er zijn, alleen laat het binnen de perken blijven !!!!!!
Vind ik leuk
VeeDeeVee +20206
maandag 11 februari 2019 om 21:02
De supporters worden al genoeg getreiterd, laat het maar uit.
Vind ik leuk
Don John +211
dinsdag 12 februari 2019 om 07:18
Brugge en Anderlecht zijn bv Kv Mechelen niet, dus er gaat niets gebeuren.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws