Joos laat zich kritisch uit over VAR: 'Sport moet ontroeren en beroeren'

Joos laat zich kritisch uit over VAR: 'Sport moet ontroeren en beroeren'

Gepubliceerd: zaterdag 9 februari 2019 om 20:16za 09-02-2019 om 20:16

De VAR lag afgelopen weekend weer serieus onder vuur na enkele foute beslissingen. Ook Filip Joos lijkt niet helemaal tevreden geweest te zijn met het geleverde werk op de vorige speeldag.

Zo zag Joos het doelpunt van Mehdi Carcela in de topper tegen Anderlecht afgekeurd worden. 'Het wonderlijke doelpunt van Mehdi Carcela zondag tegen Anderlecht heeft een nieuw VAR-tijdperk ingeluid', schrijft hij in De Standaard.

'Tot zondag werd de videoref enkel op de korrel genomen wanneer hij blunderde - de laatste keer gebeurde dat zo'n vier eerder, toen Club Brugge geen strafschop kreeg nadat Birger Verstraete van KAA Gent zich op Hans Vanaken had gestort als was hij een aan een liaan slingerende Tarzan die Jane in de smiezen kreeg.'

Luikse VAR
Ook in Luik greep de VAR in. 'In Luik waren de mannen in het busje kop van Jut, terwijl iedereen besefte dat ze het bij het rechte eind hadden. Dat kan maar één ding betekenen: niet de drie videorefs zelf vormden het probleem, maar wel het mechanisme dat ze vertegenwoordigen', oordeelt Joos.

'De VAR als systeem, de deus ex machina die sinds een paar jaar ingrijpt in voetbalwedstrijden. Haast iedereen verzuchtte zondag op Sclessin, desnoods diep in zijn binnenste: doodzonde dat er VAR was.'

Rechtvaardigheid
Volgens Joos is de romantiek van het voetbal toch ietwat verdwenen door de VAR 'Juist, hoor ik u denken, de rechtvaardigheid? Hadden we die niet tot hoogste goed verkozen, toen we de VAR installeerden? Kan zijn, maar hear hear: sport is niet rechtvaardig. Sport moet zelfs niet rechtvaardig zijn. Het leven is dat ook niet, kijk gerust om u heen, voorbeelden te over. Sport moet ontroeren. En beroeren', vindt Joos.

'De VAR is een kind van het geld. En dus van zijn tijd. Van de vooruitgang ook, want wat we kunnen, zullen we ook doen. Zonder echt na te denken over de gevolgen. Zonder te beseffen dat we radicaal zouden ingrijpen in de beleving van de voetbalsport. Natuurlijk zal de klok niet worden teruggedraaid, de videoref is een blijvertje', besluit hij toch enigszins cynisch.

Poll

Moet de VAR afgeschaft worden?

(342 stemmen)

Plaats een reactie

TageMeister +9468
zaterdag 9 februari 2019 om 20:23
Gevallen en blijven botsen die man!
Vind ik leuk
Brubru +6132
zaterdag 9 februari 2019 om 21:59
Hij heeft op 1 punt niet 100 maar 1000 percent gelijk.
Ook ik vind dat de VAR een deel charme wegneemt.
Het uit de bol gaan na een goal is weg omdat je onbewust weet dat je moet wachten op de VAR.
Doodzonde.
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 20:24
De hypokriet Joos zegt het nu zo terwijl hij een voorstander is van de var zolang het maar in zijn gedachten een voordeel is
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 20:27
Ik zou liever een VAR zien zoals in het hockey daar is de VAR de beslisser en elke ploeg heeft 3x recht op de VAR en indien gelijk verliezen ze hun recht niet
Vind ik leuk
Wim1966 +2201
zaterdag 9 februari 2019 om 20:33
100 procent akkoord!
Gedaan met zinloze discussies achteraf van "de VAR had dit toch moeten zien..." en al die lege Joos meningen
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 20:59
Ach ... die Joos zal altijd moeten kunnen zagen over de scheidsrechters, hij weet het altijd beter ... dat ze hem anders maar eens een match laten fluiten dan kunnen we pas eens goed lachen ...
Vind ik leuk
MoCa +690
zaterdag 9 februari 2019 om 21:07
De VAR maakt dikwijls onbegrijpelijke beslissingen omtrent van alles en nog iets. Vandaar de frustraties !!! Moesten ze consequent optreden, geen probleem !!!
Vind ik leuk
Xynix +1180
zaterdag 9 februari 2019 om 21:10
Stel nu eens dat die wondermooie goal aan de andere kant was gevallen en dat die bvb door Trebel gemaakt was, dan zegt iets mij dat er op Sclessin weinigen zouden gedacht hebben "Zonde toch dat de VAR er was"? Stel dat je een titel, PO1 of Europees voetbal mist of zelfs degradeert door een wereldgoal van de tegenpartij die onreglementair was, dan ga je balen als een stekker en achteraf niet relativerend zeggen dat het best wel romantisch was. Velen vonden het onrechtvaardig toen de Rode Duivels door Les Bleus uit het WK werden geknikkerd. Stel je eens voor dat de Duivels in die match door een handsbal werden uitgeschakeld, zonder tussenkomst van de VAR. Nog romantisch, Filip? Mogelijk heb ik het mis, maar is Cercle Brugge een tijdje geleden niet gedegradeerd na een betwistbaar doelpunt? In de Vereniging vonden ze dat van weinig romantiek getuigen. Ik hoop dus voor de vriendin van Filip Joos dat hij op Valentijn zijn romantiek uit een ander vaatje tapt😉
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 22:10
Jaja, de VAR mag enkel gebruikt worden als het niet in het voordeel van Anderlecht is. Want als de VAR correct ingrijpt in het voordeel van Anderlecht neemt dat de charme van de sport weg. Tot daar de logica van Filip Joos, wanneer gaan jullie eens objectieve mensen aan het woord laten?
Vind ik leuk
Brubru +6132
zondag 10 februari 2019 om 00:13
Zoals de 2-1 tegen Eupen ???
Hij heeft gewoon gelijk dat het een deel van het mooie in voetbal wegneemt.

Mij valt het op dat de grootste tegenstand tegen de huidige VAR komt van de "oudere" voetbalfan. Deze hebben natuurlijk de gouden voetbaljaren meegemaakt waar het geld veel minder op de voorgrond trad dan nu.
Vind ik leuk
L3690 +79
zaterdag 9 februari 2019 om 22:35
Joos heeft 100% gelijk. Voetbal moet een passie zijn.
Vind ik leuk
voyager +184
zaterdag 9 februari 2019 om 22:39
de var verdoezelt veel onkunde van de scheidsrechters, de scheids en de lijnrechters vertrouwen te veel op de var waardoor zij zelf geen beslissingen durven te nemen, de var moet het dan maar klaren.
Buitenspel is buitenspel en daarvoor moet de lijnrechter niet wachten met vlaggen tot de var tussen komt. Nu hebben de scheids en lijnrechters blijkbaar bang om eens fout te fluiten/vlaggen en daardoor is er frustratie en bij de spelers en supporters. Het spel wordt hierdoor ook veel te lang stil gelegd en zo gaat de schwung uit het spel.
Vind ik leuk
Patfey +6503
zondag 10 februari 2019 om 12:40
Beter niet te snel vlaggen of heb je liever een doelpunt dat niet gevalideerd kan worden omdat de scheidsrechter te vorige affloot?
Vind ik leuk
zaterdag 9 februari 2019 om 22:49
Met dat gezaag van iedereen op Joos. Hij heeft gewoon gelijk op dit punt. Hij heeft net zoals iedereen zijn karakter maar zegt vaak wel eerlijke zaken en speelt op gevoel zoals iedere fan. En hier slaat hij de nagel op de kop. Een neutraal persoon
Vind ik leuk