Vanderhaeghe over inmenging Coucke: ''Zijn voorkeur ging uit naar de nummers 10''

Vanderhaeghe over inmenging Coucke: ''Zijn voorkeur ging uit naar de nummers 10''

Gepubliceerd: woensdag 16 januari 2019 om 10:09wo 16-01-2019 om 10:09

Laatste update: woensdag 16 januari 2019 om 10:11wo 16-01-2019 om 10:11

Yves Vanderhaeghe keerde in november terug bij KV Kortrijk, nadat hij daarvoor in een jaar tijd bij zowel KAA Gent als KV Oostende op straat was gezet. Yves Vanderhaeghe onthult tegenover Sport/Voetbalmagazine dat hij bij zijn twee vorige werkgevers te dealen had met inmenging van bovenaf.

Bij KV Oostende was het voorzitter Marc Coucke die in de kleedkamer. ''Het gebeurde, maar dat was meestal vóór de match'', aldus Vanderhaeghe. Coucke gaf daarnaast zijn kijk op de opstelling. ''Hij gaf wel eens hints.'' Vanderhaeghe en Coucke zaten niet altijd op één lijn qua visie. ''Ik luisterde en dacht erover na. Mijn visie is bijvoorbeeld: met werkers op het middenveld kom je al ver. Terwijl zijn voorkeur uitging naar de meer lichtvoetige, technische spelers, de nummers tien zeg maar.''

Bij KAA Gent kreeg Vanderhaeghe dan weer input van voorzitter Ivan De Witte en algemeen manager Michel Louwagie. ''Tijdens de wekelijkse vergaderingen spreek je altijd wel over voetbal natuurlijk, over de match die voorbij is en over degene die volgt, en dus wordt er wel eens gezegd "zou je deze misschien niet eens kunnen..." Tenslotte zijn zij de bazen en mogen ze hun mening verkondigen. Maar dan doet een trainer nog altijd wat hij wil'', besluit de oefenmeester van Kortrijk.

Plaats een reactie

Zetterberg +13493
woensdag 16 januari 2019 om 10:13
Lijkt me wel logisch dat ze hun visie geven...aan de trainer om de echte knopen door te hakken!
Vind ik leuk
Vlad +4841
woensdag 16 januari 2019 om 10:19
Clubs zouden dus veel kunnen besparen door hun trainers te ontslaan en de voorzitters langs de zijlijn te plaatsen. Stel je voor... laat ons van 1 speeldag per seizoen voorzitterdag maken waar de voorzitter voor 1 wedstrijd de plaats van de trainer in neemt. Spektakel en animo gegarandeerd...
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 10:30
Great, haha, comedy van de bovenste plank.
Vind ik leuk
woensdag 16 januari 2019 om 10:48
Ik zie Lambrecht al voor mij rechtvliegen bij een doelpunt van Lokeren en Coucke de polonaise inzetten met de 4de scheidsrechter .
Neusje van de zalm zou dan zijn dat de trainers na de wedstrijd hun voorzitter ontslaan
Vind ik leuk
camargue +6554
woensdag 16 januari 2019 om 16:54
Lambrecht? die zit waarschijnlijk in zijn auto aan de zijlijn te sakkeren :)
Vind ik leuk
donderdag 17 januari 2019 om 10:12
In welk stadion kan men nog in een auto langs de zijlijn staan ?
Vind ik leuk
camargue +6554
donderdag 17 januari 2019 om 10:42
den heizel :)
Vind ik leuk
camargue +6554
woensdag 16 januari 2019 om 10:30
in elk bedrijf wordt er dagelijks samengezeten en de stand van zaken besproken, alsook de lijnen uitgezet voor de toekomst.

Een bijkomende mening over iets is daarom verre van slecht wanneer daar het positieve van wordt meegenomen in de verdere besluitvorming.

Het tegenovergestelde zou pas bizar zijn, wanneer de voorzitter totaal geen mening zou ventileren!
Vind ik leuk
blondel +3827
woensdag 16 januari 2019 om 16:38
Ik zie het toch anders.VDHaeghe is aangesteld voor het sportieve,dus hij beslist erover.Omgekeerd moet VDHaeghe ook niet gaan zeggen wat Dewitte en Louwagie moeten doen.Ieder zijn taak zeker zal het beste zijn.
Vind ik leuk
camargue +6554
woensdag 16 januari 2019 om 16:52
de trainer is maar een onderdeel van het geheel.

Ik zeg dan ook zeker niet dat de voorzitter de ploeg moet gaan opstellen, verre van zelfs, maar een tweede of derde opinie kan nooit kwaad denk ik. Het is dan aan de trainer wat hij wel of niet daarvan meeneemt in zijn taak achteraf.

Dit gebeurt dagelijks in het bedrijfsleven, waarom zou dat niet mogen kunnen in het voetbal?
Vind ik leuk
JanB +6986
woensdag 16 januari 2019 om 10:38
M.i. is het toch een zeer eenvoudig gegeven voor élke werkgever
Als je een verantwoordelijke aanstelt (een trainer) dan heb je die toch gescreend, heb je toch met hem eens gepraat en heb je je visie uitgelegd
Om je dan - tijdens het seizoen - te moeien met het sportieve is er écht over.
Ofwel ben je niet tevreden en gooi je de trainer buiten
Ofwel ben je tevreden en blijf je op je tribunestoel zitten
Ik ben jàren voorzitter geweest van een sportvereniging en mijn credo was steeds 'vertrouw de trainer en laat hem werken'
Vind ik leuk
TageMeister +9188
woensdag 16 januari 2019 om 10:45
Dus je mag nooit een mening geven, of uw visie ?
werkt dit dan ook omgekeerd dat een trainer zich absoluut niet mag moeien met de andere zaken? Dus geen inspraak in transfers en contracten, want dat is zijn taak niet...
Vind ik leuk
Vlad +4841
woensdag 16 januari 2019 om 12:58
Van een voorzitter met voldoende voetbalkennis kan je dat nog aanvaarden, maar van deze die ten onrechte denken dat ze een grondige voetbalkennis hebben...Dat een trainer insprake heeft in transfers daarintegen is maar normaal, de trainer weet welk systeem hij wil spelen en welke spelers hij daarvoor verkiest, dat kan een voorzitter onmogelijk zelf beslissen, daar is een samenwerking nodig, de trainer en de scouting het sportieve deel van de transfer, de voorzitter beslist en betaalt.
Vind ik leuk
TageMeister +9188
woensdag 16 januari 2019 om 13:21
vanaf wanneer heb je voetbalkennis ? wat is voetbalkennis ?

Je eindigt met de voorzitter beslist en betaald... heeft hij dan plots voor transfers wél de nodige kennis .

Ik weet waarom ik dit net aanhaal . Voor mij heeft een trainer zeggenschap in transfers(het bepalen van een profiel) maar moeten er binnen een club individuen(moet zeker niet de voorzitter zijn) die waken over de visie van de club.

Verder zou het dom zijn om iemand zijn mening niet te aanvaarden, want zelfs een dom individu kan een schitterend idee hebben. De beste ideeën ontstaan vaak uit een brainstorm aan den toog....maar daar ontstaan ook de domste. Het is aan den trainer om de juiste zaken mee te nemen, want niemand heeft alle wijsheid in pacht .
Vind ik leuk
blondel +3827
woensdag 16 januari 2019 om 16:41
Waarom zit iedereen dan op Coucke zijn kap ,omdat er slechte transfers zijn gedaan.Hij is toch de "voorzitter".
Vind ik leuk
Vlad +4841
woensdag 16 januari 2019 om 18:18
Wat betreft transfers, akkoord, zoals ik reeds vermeldde, wat betreft opstelling en spelwijze niet akkoord.
Vind ik leuk
TageMeister +9188
woensdag 16 januari 2019 om 18:58
Dus niemand mag aan den trainer een suggestie geven of met hem over tacktiek, opstellingen of spelers spreken?


Voorzitter mag om uitleg vragen en zijn mening geven, hij mag deze niet opdringen.
Vind ik leuk
Vlad +4841
woensdag 16 januari 2019 om 23:32
Mocht ik trainer zijn en een voorzitter komt in de kleedkamer zeggen hoe ik het moet doen, dan is dat voor mij een blijk van gebrek aan vertrouwen en neem ik onmiddelijk mijn ontslag, ik zou zelfs niet meer het veld betreden. Hangt trouwens ook veel af van welke voorzitter, Coucke als voorbeeld, zonder een verleden in het voetbal en met de voetbalkennis van een goudvis, die de trainers met een succesvolle spelers/trainerscarrière eens gaat komen vertellen hoe ze het moeten doen, komaan zeg....het is net als met de auto rijden, auto rijden leer je door ervaring, je kan niet zomaar met een pak centen af komen, een rijbewijs kopen en de 24h van Le Mans rijden...ook een voorzitter moet zijn plaats kennen, wederzijds respect noemen ze zoiets, maar voor sommigen is het van ‘we gaan eens voetballeke spelen’...
Vind ik leuk
TageMeister +9188
donderdag 17 januari 2019 om 05:44
Als dat is in een volle kleedkamer heb je gelijk.

Maar iemand zonder rijbewijs kan ook wel veel van het verkeer kennen e
Vind ik leuk
camargue +6554
woensdag 16 januari 2019 om 10:59
Jan, dat is toch wel kort door de bocht uw uitleg hoor! Elke werkgever zal er op toezien dat iedereen (maar dan ook iedereen) zijn werk doet in het bedrijf, ongeacht die zijn status. Bovendien zal de voorzitter niet aan zijn trainer uitleggen hoe dat die zijn job moet doen. Maar een mening van een derde partij kan een trainer dikwijls uit zijn tunnelvisie halen, wanneer die trainer kost wat kost wil vasthouden aan zijn grote gelijk ... Het mooiste voorbeeld daarvan hebben we onlangs nog gehad met Heintje ...
Vind ik leuk
TageMeister +9188
woensdag 16 januari 2019 om 10:46
Lijkt mij logisch dat er zulke gesprekken plaatsvinden, dat er ideeën uitgewisseld worden en keuzes verdedigd worden. Zolang den trainer mag en kan beslissen is er daar niets mis mee. Net zoals het logisch is dat een trainer ook zijn ideeën moet meedelen over transfers etc.
Vind ik leuk
Julien +1359
woensdag 16 januari 2019 om 11:37
Overbodig artikel, tabbladvulling ....
Vind ik leuk
JoeCanoe +1431
woensdag 16 januari 2019 om 12:45
Lijkt mij een perfect gezonde situatie. Ik krijg van mijn bazen ook de opmerking om eens iets zo of zo te proberen. Soms pik je dat op en soms veeg je daar je voeten aan.
Het is echter van belang waar en wanneer iemand die opmerkingen krijgt. Is dat in een onderlinge afstemming dan perfect ok. Is dat in het bijzijn van de ganse ploeg dan ondermijn je het gezag van een trainer.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws