Rutten zegt vaarwel tegen tactiek Vanhaezebrouck: ''Moeten zo altijd zesje halen''

Rutten zegt vaarwel tegen tactiek Vanhaezebrouck: ''Moeten zo altijd zesje halen''

Gepubliceerd: zaterdag 12 januari 2019 om 10:14za 12-01-2019 om 10:14

Anderlecht was vrijdag in de eerste wedstrijd onder Fred Rutten met 3-2 te sterk voor het Duitse Hoffenheim. Ruten koos bij zijn debuut voor een 4-3-3. De Nederlander trekt deze lijn door, waarmee hij afscheid neemt van de driemansdefensie van voorganger Hein Vanhaezebrouck.

Rutten wil de spelers zou een houvast geven waarop ze altijd terug kunnen vallen. ''We gaan zeker beginnen met een viermansdefensie, want ik zag al dat de verdedigers zich daar beter bij voelen. In zo’n 4-3-3 moeten jongens in staat zijn om altijd minstens een zesje te halen en nooit door de ondergrens te zakken. Dat vormt de basis'', legt Rutten zijn keuze uit in Het Laatste Nieuws.

Volgens de krant is ook de tijd van te complexe richtlijnen voorbij. ''Ach, ik geef geen kritiek op mijn voorganger'', aldus Rutten. ''De ploeg moet ook eens voor de spiegel staan, maar ik ga spelers niet snel in hokjes duwen en zeggen dat ze dit niet mogen of dat niet mogen. Er zal een duidelijk spelconcept zijn, maar zeker creatieve spelers krijgen veel vrijheid.''

Lees ook: Rutten laat zich uit over versterkingen: ''Ik heb nog veel contact met hen''

Plaats een reactie

Toca +44412
zaterdag 12 januari 2019 om 10:16
Wat meer vrijheid aan de spelers is mss geen slecht idee.
Vind ik leuk
Freddyploiks +13341
zaterdag 12 januari 2019 om 10:18
Oef
Vind ik leuk
Hierulf +1596
zaterdag 12 januari 2019 om 10:42
Creativiteit ! (H)ein-de-lijk... :)
Vind ik leuk
zaterdag 12 januari 2019 om 10:44
Ik ben al blij dat we eindelijk van die belachelijke driemansdefensie af zijn.
Vind ik leuk
j.caesar +177
zaterdag 12 januari 2019 om 11:07
Dan moet hij wel zorgen dat zij over een heel sterk middenveld beschikken, wat m.i. niet het geval is.
Vind ik leuk
strat2 +995
zaterdag 12 januari 2019 om 11:37
Voetbal kan simpel zijn ....als je de essentie beheerst!
Vind ik leuk
firedwarf +3423
zaterdag 12 januari 2019 om 21:17
Voetbal is makkelijk... maar het is moeilijk gemakkelijk te voetballen ;)
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17603
zaterdag 12 januari 2019 om 12:12
Een 3-mans defensie is inderdaad niks voor deze kern.
Vind ik leuk
zaterdag 12 januari 2019 om 12:18
Een goede coach kijkt welk materiaal hij ter beschikking heeft waar hij zijn speelwijze dan aan aanpast.
Een minder goede wil persé zijn eigen ideeën opdringen, ook al heeft hij er absoluut de spelers niet voor.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2019 om 12:20]
Vind ik leuk
Frefke +1090
zaterdag 12 januari 2019 om 14:01
‘t Is zo eenvoudig uitgelegd maar zo kan je beginnen te bouwen, speel een systeem waar je van voelt dat het de spelers geruststelt en vertrouwen geeft. En nee, geen ingewikkelde spelconstructies opleggen dat je spelers niet verstaan en ook niet kunnen uitvoeren.
Vind ik leuk
jacowako +140
zaterdag 12 januari 2019 om 20:24
Vraag mij eigenlijk af of die spelers van de Buffalo's toen zoveel beter waren dan de huidige spelers van Rsca, want heb toen toch wel echt genoten van het geleverd spel van de kampioenen ploeg "AA Gent" onder het bewind van onze ex.trainer Hein... Of heeft ie het soms plots verleerd of verstaan onze spelers geen Kortrijks..???
[Reactie gewijzigd op zaterdag 12 januari 2019 om 20:30]
Vind ik leuk
Mckenzie +4350
zondag 13 januari 2019 om 00:16
Vraag me 't zelfde af. Genoot ook van het spel van de Buffalo 's. Was verheugd toen Hein overnam.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws