'KBVB vat koe bij de hoorns: bestuurslui uit Mechelen en Beveren ondervraagd'

'KBVB vat koe bij de hoorns: bestuurslui uit Mechelen en Beveren ondervraagd'

Gepubliceerd: vrijdag 11 januari 2019 om 19:24vr 11-01-2019 om 19:24

Na weken vol opschudding en ongeloof is het de laatste tijd opvallend stil rond Operatie Propere Handen. Het federale parket is volop bezig om alle eindjes aan elkaar te knopen in het dossier. Daar wacht de Belgische voetbalbond echter niet op.

Volgens Sporza heeft de KBVB deze vrijdag zelf initiatief genomen. Het bondsparket heeft vijf bestuurslui van KV Mechelen en Waasland-Beveren opgeroepen om te ondervragen. Het gaat om Olivier Somers (mede-eigenaar), Stefaan Vanroy (sportief directeur) en Thierry Steemans (financieel directeur) van KV Mechelen en Dirk Huyck (voorzitter) en Olivier Swolfs (CFO) van Waasland-Beveren.

Zij werden onderworpen aan enkele vragen over mogelijke matchfixing in het Belgische voetbal en dan specifiek in KV Mechelen-Waasland-Beveren van vorig seizoen. Op de slotspeeldag van de Jupiler Pro League had Malinwa zich toen nog kunnen redden als het won van de Beverse opponent. Dat gebeurde ook (2-0), maar omdat degradatieconcurrent KAS Eupen evenzeer een riante (en verdachte) 4-0-overwinning uit de brand sleepte, zakten de Antwerpenaren uiteindelijk alsnog.

Poll

Goed dat de KBVB zelf initiatief neemt?

(271 stemmen)

Plaats een reactie

VeeDeeVee +17604
vrijdag 11 januari 2019 om 19:50
Sommigen snappen het duidelijk nog altijd niet. Wachten op het gerecht, neen? Het gerechtelijk onderzoek draait om fiscale fraude, matchfixing is slechts een miniem geheel in de hele zaak. Daarnaast bestraft het gerecht individuen, geen voetbalclubs.

Het onderzoek vd KBVB staat daar compleet los van en de bondsregels zijn duidelijk. Indien een bestuurslid betrokken is bij omkoping (alsook verzaakt heeft aan de meldingsplicht) is degradatie de sanctie.

Duidelijker kan toch niet?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 19:51]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:00
Ge weet toch dat sportief degraderen nog steeds degraderen is he... ook als er ploegen om andere redenen degraderen... die regel is al lang geleden ingevoerd na het failliet van rwdm waarbij beveren er toen wel in bleef... dus tzal toch 1B worden hoor...
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17604
vrijdag 11 januari 2019 om 20:03
In geval van omkoping niet, maar soit. Ik leg gewoon uit hoe het ineen zit, over een uitspraak spreek ik me niet uit. De KBVB zal haar werk wel doen en oordelen. Ik heb trouwens niet gezegd er niet op sportieve degradatie moet gerekend worden he, enkel dat de KBVB helemaal niet hoeft te wachten op het gerecht, want dat gaat jaren duren. De focus ligt daar trouwens op heel andere zaken.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 20:01
Tmoeten meer dan de helft vd bestuurslui zijn ook... ook duidelijk, niet?
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17604
vrijdag 11 januari 2019 om 20:04
Klopt niet hoor. Geloof niet alles wat op jullie Forum verschijnt.
Vind ik leuk
zaterdag 12 januari 2019 om 16:01
nee voor de waarheid moeten we bij de shoutbox van Lokeren zijn, das waar...
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17604
zaterdag 12 januari 2019 om 16:38
Waarom zit je altijd naast de kwestie te praten? Of dit stuk nu over WB, Cercle Brugge of FC Poelkapelle is, dat maakt geen verschil. Dat persoonlijke gedoe raakt ferm afgezaagd. Bij een stuk van uw club waar ik op reageer, hoef je niet over Lokeren te beginnen.
Vind ik leuk
zaterdag 12 januari 2019 om 19:34
Je reageert toch ook gewoon vanuit je lokeren-gevoel of niet toch???
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17604
zaterdag 12 januari 2019 om 19:59
Ik lees het stuk en reageer daarop.
Vind ik leuk
TomBMB +22
zaterdag 12 januari 2019 om 10:51
Bij meer dan de helft kan de club geschrapt worden.
Vind ik leuk
wimdevos +536
vrijdag 11 januari 2019 om 20:16
Ik lees op Sporza dat deze ondervraging maandag plaats vindt, echter hier op VP wordt gesteld : "zij werden onderworpen aan enkele vragen..." : zienersgaven...
Vind ik leuk
vhynnor +93