'RSC Anderlecht wil gedroomde terugkeer deze winter eindelijk afronden'

'RSC Anderlecht wil gedroomde terugkeer deze winter eindelijk afronden'

Gepubliceerd: vrijdag 11 januari 2019 om 09:34vr 11-01-2019 om 09:34

Laatste update: vrijdag 11 januari 2019 om 09:40vr 11-01-2019 om 09:40

Chancel Mbemba werd afgelopen zomer getransfereerd van Newcastle United naar FC Porto. Daar kon de Congolese verdediger zich echter nog niet doorzetten. Een wintertransfer lonkt en naar verluidt gaat RSC Anderlecht opnieuw haar kans wagen.

Foot RDC meldt namelijk dat Anderlecht opnieuw een oogje heeft laten vallen op Mbemba. Afgelopen zomer wilde paars-wit de ex-speler al terughalen, maar tot een deal kwam het toen niet. Anderlecht hoopt deze keer wel een slag te slaan.

Porto betaalde ruim vier miljoen euro aan Newcastle, maar door de weinige speeltijd in Portugal zal de transferprijs wellicht nog wat gekelderd zijn. Mbemba wordt ook gelinkt aan een transfer naar Besiktas, maar veel kwam daar nog niet van in huis.

Terugkeer naar het oude nest
In 2015 betaalden The Magpies nog twaalf miljoen euro voor Mbemba, wiens waarde intussen gedaald is tot 4,5 miljoen euro. Afwachten of Anderlecht effectief een poging waagt voor een terugkeer.

Poll

Moet RSCA hem terughalen?

(826 stemmen)

Plaats een reactie

Toca +44375
vrijdag 11 januari 2019 om 09:37
Nu of nooit meer dan aub.
Vind ik leuk
camargue +4173
vrijdag 11 januari 2019 om 09:56
klopt T, wat die had zelf totaal geen goesting om terug te komen vorige zomer.
Vind ik leuk
Johnmor +612
vrijdag 11 januari 2019 om 10:15
Sta er niet om te springen ze, mijn inziens heeft het verdedigend compartiment geen versterking nodig, enkel wat vertrouwen... liever een patron op het middenveld die de lakens uitdeelt en duidelijke richtlijnen geeft op het veld.
Vind ik leuk
Toca +44375
vrijdag 11 januari 2019 om 10:21
Tja. Een 10 is voor mij ook prioriteit maar een deftige cv kunnen we toch ook gebruiken. Twijfel wel aan zijn fitheid.
Vind ik leuk
Johnmor +612
vrijdag 11 januari 2019 om 10:25
Das waar, kan je evengoed verder met Kara.
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:26
Ik schat Mbemba hoger in, maar mogelijks zitten we sowieso terug opgescheept met Kara. In dat geval zou ik (nog) niet achter Mbemba gaan...
Vind ik leuk
Dirk H +3262
vrijdag 11 januari 2019 om 10:29
Welke verdediger buiten Bornauw kan er uitvoetballen?
Vind ik leuk
Toca +44375
vrijdag 11 januari 2019 om 10:30
Geen enkele. Kara trouwens evenmin.
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:27
Nogmaals Delcroix vond ik heel goed in die 2 (?) keer dat hij speelde dit jaar...
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 15:56
Mbemba kon uitverdedigen én verdedigen, wat toch de eerste prio is voor een verdediger en waar Bornauw toch moet aan werken.
Anderzijds is het zeer twijfelachtig op welk niveau Mbemba zit want heeft al twee jaar amper gespeeld...
Kara is in ieder geval niet de oplossing in mijn ogen. Kunnen ze beter direct doorverkopen wat mij betreft.
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 12:26
Ik dacht eerder ook aan een echte, aanspeelbare en voetballende, maar ook met body, 6 (een soort Vandereycken versie 2019, bv Kouyate), naast uiteraard die onmisbare 10 en een stevige 6. Nu Kara er is, zie ik weinig nut aan nog een CV.
Vind ik leuk
Toca +44375
vrijdag 11 januari 2019 om 12:27
Ja dat vind ik ook maar is kara wel de oplossing natuurlijk?
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 12:34
Neen, ik zag hem liever niet komen, maar nu je hem hebt, moet je het maar ermee proberen.

Trouwens, voor mij was de volgorde altijd : 10, 9, 6, CV. En Mbemba boezemt mij ook niet echt vertrouwen in (fitheid, motivatie?). Dus met Kara en Mbemba zou je twee vergelijkbare spelers voor dezelfde positie hebben, riskeer je de jeugd te blokkeren (toch als ze allebei fit zijn en opgesteld ).

Daarom zie ik ze liever geld geven aan die drie (in mijn ogen) echte prioriteiten.
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:28
Die 6 zou ik zo laten, je moet een goede 10 hebben die complementair is met Trebel imo..
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 13:44
Trebel zie ik eerder als 8, niet als 6. Voor een 6 denk ik eerder aan een Kums++++ 😉. Stevige body, spelinzicht, diepe pas, altijd aanspeelbaar, bal recupereerden.
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:50
Kan ik wel in volgen en zou zeker kunnen werken. Maar ik zie in Trebel meer een werker en kuitenbijter dan Kums, vandaar...

Gerkens kan ook op 8, veel beter zelfs dan op 10!
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 16:05
Gerkens vind ik persoonlijk ook meer geschikt voor de 8 dan de 10, maar dan toch als back-up want voor de basis is hij gewoon te licht.
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 16:04
Ik zie het precies omgekeerd.
Voor mij kan Trebel een goede 6 zijn, maar komt hij tekort op de 8. Hij heeft niet voldoende volume, creativiteit of overzicht voor de 8.
Kums is eerder een 8 want hij heeft meer over-/inzicht, creativiteit, een beslissende pas, maar hij is fysiek te licht om top te zijn.
Daarom zou ik zowel een 8 als een 10 halen.
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 17:12
Tja, van mij mag je het hele middenveld afvoeren. Geen van beide is een echte 6 of 8. Ik vind Trebel onvoldoende als 6, lopen en wroeten, maar dienen als aanspeelpunt voor de verdediging en dan ofwel diep spelen of de 10 bedienen zie ik niet in hem. En zo komen we terug bij het probleem van het uitverdedigen.
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 19:18
Daar kan ik inkomen, maar de 8 is voor mij de absolute leider en dirigent op het middenveld, dus die moet voetballend en qua inzicht nog beter zijn dan de 6.
Ik zie ze Trebel niet vervangen want daarvoor heeft hij een te dik contract en er zullen weinig clubs zijn die hem momenteel willen kopen na een flauw seizoensbegin en een lange blessure...
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 20:15
Daar zien we het verschillend, voor mij is de 8 de loper, die overal moet opduiken, box to box speler (zoals Staelens vroeger), dus zeker niet de absolute leider en dirigent, verre van. De 6 is de verdedigende organisator op het middenveld, eerste aanspeelpunt voor de verdedigers en ballen recupereren, een soort René Vandereycken of eventueel Timmy Simons, de 10 is de echte aanvallende spelverdeler die in de rug van de 9 speelt.
Wel akkoord dat Trebel gaat blijven, maar ik zie hem dus eerder in die lopende 8 rol.
Vind ik leuk
Zetterberg +11760
vrijdag 11 januari 2019 om 20:26
En toch kan ik beide visies volgen! Boeiende discussie!
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 20:58
Je mag ook altijd je eigen visie geven. Er is waarschijnlijk niet echt een goed of fout antwoord, maar altijd interessant om meerdere meningen te lezen...
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 20:57
Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de spelers die je voor ogen hebt wanneer je aan een bepaald nummer denkt, maar als ik denk aan een nr8, dan zijn dat mannen als Lampard, Gerrard, Iniesta, Kroos... Dat zijn mannen die idd heel het veld kunnen bestrijken, maar tegelijk de ploeg op sleeptouw nemen, de lijnen uitzetten, mee verdedigen en toch ook geregeld zelf voor gevaar zorgen...
Bij de nr6 heb je idd Timmy Simons, maar als absolute toppers heb je Xavi, Baresi, Redondo, Khedira, Busquets (ook al draagt die 5 ipv 6).

Allemaal topspelers en leiders, maar puur voetbaltechnisch en qua meerwaarde in opbouw en aanval vind ik die nr8s toch indrukwekkender.
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 21:41
Ik zie je punt (al is Franco Baresi wel een CV of eerder nog libero). Als ik aan een 8 denk, denk ik eerder aan een Lorenzo Staelens of nu Naingolan, terwijl een 6 mij aan René Vandereycken of nu Witsel doet denken. Maar je kan natuurlijk ook Kevin Debruyne op een van die posities uitspelen, en dat verandert dan weer alles.

Maar ik zie het niet zozeer theoretisch of ideaal, maar in de context van het huidige Anderlecht. En daar is een van de grote problemen het uitverdedigen. Het is neit Kara (en al evenmin trouwens Mbemba) die dat gaat oplossen. Daarom denk ik aan een 6 die rust kan brengen, neit enkel ballen afpakken maar er staan als aanspeelpunt voor die verdedigers, waar ze de bal aan kwijt kunnen en die er iets zinvol gaat meedoen. Een 8 zie ik niet echt in die rol, die staat iets offensiever (en eerlijk, ik speel liever met een echte 10 dan met een 8 die een soort mengeling van 6 en 10 moet zijn), een type Kouyate zou ik daarom graag zien komen, en zeker liever dan Mbemba.

Verder staan onze meningen neit zo ver van elkaar : we hebben twee goede middenvelders nodig die complementair met Trebel moeten zijn, al vast een 10 en dan nog eentje 😉. En als die laatste een 6 is, met alle kwaliteiten die jij opsomt en die bovendien als aanspeelpunt voor onze verdediging kan dienen om samen met de 10 de aanval op te zetten, ga ik echt niet vitten over zijn nummer😃.
Vind ik leuk
Patfey +6002
vrijdag 11 januari 2019 om 21:51
En een tweede reactie, eerder op je laatste zin. Ik heb altijd een zwak gehad voor een Redondo en Makelele, en Real heeft telkens er zwaar onder geleden toen ze weg waren.

Uiteraard zijn de namen die jij bij de 8’en noemt spectaculairder en mooier om naar te kijken, maar de 6 is meestal onmisbaar voor het evenwicht, vandaag bij Real is een Casemiro, met al zijn beperkingen, een sleutelelement.

Wat mij ook opvalt is dat, als ik mij niet vergis, de meeste van jouw 8’en zonder een 10 speelden, vandaag eigenlijk een uitstervend ras, Modric is voor mij ook geen echte 10.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 21:52]
Vind ik leuk
Xytox +2117
vrijdag 11 januari 2019 om 22:28
Als je 4-3-3 speelt, heb je normaal een 6, een 8 én een 10, die je in driehoek zet. Als je met de punt naar voor speelt, hebben de 6 en de 8 hebben gelijkaardige taken, maar de 8 staat gewoon iets hoger dan de 6. Als je met de punt naar achter speelt, leunen je 8 en 10 iets meer tegen elkaar aan (is natuurlijk gewoon theorie).

Laat ons een compromis sluiten en zeggen dat we minstens een 10 nodig hebben en ook iemand die voor de opbouw van achteruit kan zorgen en ook een leider is die heel de ploeg mee op sleeptouw kan nemen. Aangezien we er niet uit geraken of het een 6 of een 8 moet zijn, zullen we het een 7 noemen... Beckham, Ronaldo, Figo, Raul, Cantona,...waren ook niet slecht 🤣😉
Vind ik leuk
camargue +4173
vrijdag 11 januari 2019 om 10:30
enkel vertrouwen denk je? daar gaan we er niet mee komen denk ik!

wanneer we uiteraard een goeie spelverdeler hebben dan gaan we de klungelende verdediging wel voor een groot deel ontlasten, da's juist.
Vind ik leuk
Johnmor +612
vrijdag 11 januari 2019 om 10:33
Dus ontlasting geeft vertrouwen 😂
Vind ik leuk
camargue +4173
vrijdag 11 januari 2019 om 10:46
niet alles door elkaar gooien hé :)

Ontlasting geeft eerder een goed gevoel achteraf ... :)
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:28
Ontlasting lijdt tot opluchting in feite?
Vind ik leuk
camargue +4173
vrijdag 11 januari 2019 om 13:48
voila, dat is het :)
Vind ik leuk
K1908 +1631
vrijdag 11 januari 2019 om 13:25
Met een mogelijke terugkeer van Kara wordt dit al helemaal nefast voor pakweg een Delcroix (of zelfs Bornauw).

Als hij komt moeten we wel nog van minstens een verdediger afgeraken vind'k...
Vind ik leuk
JanB +6428
vrijdag 11 januari 2019 om 09:37
In het verleden is de terugkeer van voormalige spelers is niet bij elke club een succes gebleken
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 09:40
Een koopje ?? 4-5 miljoen euro voor een speler die nergens geen niveau haalt ?? zelfs 4-500.000 euro is te veel...beter voluit de kaart van de jongeren trekken, zoals ze nu al bezig zijn.het blijft dan wel een overgangsjaar !...Mbemba is verloren kapitaal, geld in de riool gegooid...maar ja, is er daar wel nog iemand in da bestuur bij RSCA die enigzins iets van voetbal kent ??
Vind ik leuk
Den Didi +379
vrijdag 11 januari 2019 om 09:54
Ik heb het idee dat Marc ook veel met andere dingetjes bezig is en niet alleen met voetbal, hij zou het ook kunnen doen als willy naessens. Over laten aan andere mensen die wat van voetbal kennis heeft, en niet die media geil zijn dat is mijn mening er over
[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 januari 2019 om 09:55]
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 12:26
Ookal ga je voluit voor de jeugd, dan nog moet je een leidersfiguur hebben, waar de jeugd van kan leren (zowel op als naast het veld). En Kara lijkt me nu toch niet de meest geschikte persoon om als voorbeeld te dienen voor die jonge spelers... Dit is tevens ook een van de voornaamste redenen dat Ajax Blind heeft terug gehaald, terwijl zij toch jonge klasbakken hebben in de defensie
Vind ik leuk
Mario_ +1740
vrijdag 11 januari 2019 om 10:03
Zou hem liever zien komen dan Kara. Speler Misschien dat hij nu wel wil terugkeren.
Vind ik leuk
j.caesar +156
vrijdag 11 januari 2019 om 10:16
Twee maal gebuisd ! waarom zou het dan beter gaan bij RSCA ?
Vind ik leuk
blondel +3032
vrijdag 11 januari 2019 om 10:39
De scoutingscel van Anderlecht deugd precies niet.Er worden alleen maar "oude vedetten" teruggehaald.
Vind ik leuk
krulle74 +148
vrijdag 11 januari 2019 om 10:45
Ja man zijn dat de super transfers . ze gingen verjongen want alleen zij hadden de kaart van de jeugd getrokken .
vernieuwend in België.
Zijn dat dan de witte konijnen uit de hoed van arnesen
Ewel Suc6 couckenbak
Vind ik leuk
Zetterberg +11760
vrijdag 11 januari 2019 om 11:55
Verjonging moeten we niet gaan halen, die hebben we al! Ervaring en deftige voetballers er rond, dat hebben we nodig
Vind ik leuk
Heppen1J +496
vrijdag 11 januari 2019 om 11:32
de voetbal profeten.ga het hier eens uitleggen
voetbal kennis.is ver zoeken
Vind ik leuk
Lunam +1859
vrijdag 11 januari 2019 om 12:43
Als het met zijn goesting is graag, anders niet.
Vind ik leuk
Roach +2278
vrijdag 11 januari 2019 om 18:06
Als hij echt wou komen, was hij van de zomer al gekomen, veronderstel ik. Dus als het al lukt om hem terug te halen, in wat voor toestand zal dat dan zijn?
Vind ik leuk
Juju +34
vrijdag 11 januari 2019 om 20:46
Is ZEKER geen slechte speler
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws