Terugkeer Bayat zorgt voor onbegrip: 'Imagoschade voor product voetbal'

Terugkeer Bayat zorgt voor onbegrip: 'Imagoschade voor product voetbal'

Gepubliceerd: donderdag 10 januari 2019 om 20:47do 10-01-2019 om 20:47

De terugkeer van Kara Mbodji bij RSC Anderlecht betekent ook de terugkeer van Mogi Bayat. De spelersmakelaar zou een rol hebben gespeeld in de terugkeer van de verdediger. Ook bij KAA Gent gaven ze aan weer zaken met hem te doen. Dat stuit op onbegrip.

Zo begrijpt Ludo Vandewalle, chef voetbal van Het Nieuwsblad, niet dat Bayat al opnieuw kan samenwerken met Belgische clubs. 'Onze clubleiders klampen zich vast aan de wettelijke feiten en laten zich niet leiden door een deontologisch kompas', klinkt het.

'Terwijl ze er alles aan doen om de excessen in de schoenen van de makelaars te schuiven, schromen ze niet om straks weer zaken te doen met een van de figuren die volgens het federaal parket hoofdverantwoordelijk is voor de ontsporing en normvervaging. En op die manier ook voor de imagoschade van het product voetbal', sneert hij.

De oplossing
Volgens hem zal de voetbalwereld het probleem rond makelaars dan ook niet oplossen. 'Het is de bevestiging van wat we al eerder stelden: de oplossing zal niet uit het voetbal zelf komen."

"Hier en daar zal met het schandaal als argument wel de rem gezet worden op de exuberante commissies die werden betaald. Maar dat is dan vooral omdat dit in het voordeel is van de clubs en de clubleiders zelf. Maar voor het overige zal de regulering toch van buiten het voetbal moeten komen', aldus Vandewalle.

Plaats een reactie

Stamnr 3 +47
donderdag 10 januari 2019 om 20:53
Hoe hypocriet is dat wereldje eigenlijk! Om maar niet over Coucke te spreken. Jawadde!
Vind ik leuk
Lunam +1988
donderdag 10 januari 2019 om 22:22
Wat voor zever om hier Coucke bij te betrekken, sukkel!
Vind ik leuk
Xytox +2760
donderdag 10 januari 2019 om 20:55
Ludo Vandewalle is blijkbaar nog dommer dan ik dacht. Als een speler een makelaar heeft, en een huurdeal gesloten heeft met een club via die makelaar, is het alleen maar logisch dat die makelaar erbij betrokken wordt om de huurdeal stop te zetten. Was trouwens Nantes dat de huurdeal stop gezet heeft om disciplinaire redenen, dus Bayat zijn rol was een pure formaliteit, gewoon omdat hij officieel de makelaar is van Kara.
Is toch allemaal zo moeilijk niet te begrijpen? Tenzij je natuurlijk alles op een belachelijke manier WIL interpreteren!
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 10 januari 2019 om 20:55
Bayat is makelaar van Kara. Die nog onder contract ligt bij Anderlecht. Hij komt terug van een uitleenbeurt. Begrijp de zever echt niet. Er is gewoon geen sprake van een transfer.
Vind ik leuk
Fcb for ever +4265
donderdag 10 januari 2019 om 21:20
Nee dat is juist
Maar je zal ook wel begrijpen ,
Dat de perseptie van jan modaal ,hier helemaal
Niet meer mee is .
Hij heeft geen beroeps verbod gekregen ok !
Maar sta me toe om te zeggen dat
Dit weer een typische Belgische klucht is
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 21:24]
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 10 januari 2019 om 22:12
Dat is zo maar de pers doet ook extra hun best om het nog op te kloppen he.
Vind ik leuk
Fcb for ever +4265
donderdag 10 januari 2019 om 22:18
Tja ,de boekskes moeten gevuld worden he
Vind ik leuk
K1908 +2408
vrijdag 11 januari 2019 om 12:12
Het negativisme en suggestieve journalistiek loopt ondertussen we de spuigaten uit. En niet alleen omtrent het voetbal.

Als je Cools van de week bezig ziet, de manier van interviewen en nieuws brengen is totaal ontspoort, waardoor mensen met meer frustratie zitten dan wat anders, ook als je helemaal tegen pakweg een Bayat of een Van Langenhove bent (wat ik trouwens zeker ben - tegen die 2)
Vind ik leuk
donderdag 10 januari 2019 om 21:36
Vertenten is scheidsrechter bij de kbvb, de volgende speeldag fluit hij een wedstrijd georganiseerd door kbvb, hij is vrijgelaten dus... dezelfde kromme redenering als het goedpraten v bayat?
Vind ik leuk
Toca +50314
donderdag 10 januari 2019 om 22:13
Er valt niks goed te praten want Bayat heeft hier niks gedaan. Dit is toch geen transfer ?
Vind ik leuk
Bart Joos +2655
vrijdag 11 januari 2019 om 07:04
Tja, een ethisch spookbeeld maar bij eventuele vrijspraak is dit een realistisch scenario. Er liggen nog enkele verrassingen te wachten.
Vind ik leuk
wimdevos +635
donderdag 10 januari 2019 om 20:56
onbegrijpelijk...
Vind ik leuk
Zetterberg +12674
donderdag 10 januari 2019 om 20:57
Je kan niet rond Bayat heen als club als de speler in zijn portefeuille zit..dat had ik voorspeld! Wie durft als speler Bayat de rug toe te keren, zal het besnieten! Clubs moeten werken met hem want deze maffiosi heeft de helft van de Belgische spelers in zijn portefeuille of in dat van zijn vriendjes!

Het parket had hem in zijn voorwaardelijke vrijlatingsvoorwaarden moeten verbieden om zich te roeren in het voetbal, maar volgens mij durfden ze dat niet. Stel je voor dat hij vrijgesproken wordt (door procedurefouten of dergelijke), dan zou hij de aanklager voor de rechter kunnen slepen voor gemiste inkomsten door beroepsverbod en geleden imagoschade...dan zou men pas een blauwtje lopen!

Mensen die juridisch onderlegd zijn? Is dat mogelijk?
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 20:58]
Vind ik leuk
THOR4ever +3054
donderdag 10 januari 2019 om 21:32
Je schrijft vaak goede dingen maar nu ben ik het toch niet 100% eens met je. Er is nog geen veroordeling, en zelfs bij een veroordeling lijkt mij een nietig verklaring van alle contracten die correct werden afgesloten alles behalve een juridische evidentie. Ja, contactverboden kunnen nu al worden opgelegd, maar ik denk niet dat de uitvoering van de modaliteiten van geldig afgesloten contracten kan worden tegengehouden.
Vind ik leuk
Zetterberg +12674
donderdag 10 januari 2019 om 22:56
Daarom mijn vraag..ik weet niet wat de juridische mogelijkheden zijn! Thx voor de info
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 22:57]
Vind ik leuk
Bart Joos +2655
vrijdag 11 januari 2019 om 08:35
Onderzoeksdaden zijn sowieso voorlopig. De voorwaarden bij invrijheidsstelling opgelegd door OR zijn verweven met de elementen "à charge" op dat ogenblik. Het is enkel en alleen bij het vonnis of arrest "in kracht van gewijsde" en luidens hetwelk evt lichtzinnig werd gehandeld, procedurefouten begaan, en de particulier nadeel kan aantonen dat schadeloosstelling in overweging wordt genomen.Bij vrijspraak is het net alsof er nooit iets gebeurd is. Dat is de juridische realiteit, de ethische dimensie is totaal verschillend en dan heb ik het geeneens over de maatschappelijke perceptie.
Vind ik leuk
vrijdag 11 januari 2019 om 09:05
Wie zijde gij eigentlijk ieder zijne goeiendag edgard
Vind ik leuk
Lodecol13 +3508
vrijdag 11 januari 2019 om 10:58
Ne rechter ,de rechterhand van de bvb en de makelaars denk ik ,als ge dat leest wat die hier allemaal neerpent ,is hij waarschijnlijk nog advokaat ook
Vind ik leuk
Lord Wenger +17670
donderdag 10 januari 2019 om 21:01
Iedereen heeft het over de transfer van Kara, maar het feit dat onze eigen Mr Louwagie in een interview aangeeft open te staan om in de toekomst terug met Bayat samen te werken, tart alle verbeelding.

Die zou geen voet meer binnen de club mogen zetten. Die gangster.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 21:09]
Vind ik leuk
freejazz +2578
donderdag 10 januari 2019 om 21:04
Leuk om dit allemaal te lezen, hier gaat het tenminste niet over de gouden schoen.
Vind ik leuk
THOR4ever +3054
donderdag 10 januari 2019 om 21:40
Die Vandewalle denkt ook niet verder na dan zijn neus lang is... Hoe moet er dan gesproken worden met de vele spelers die bij hem onder contract liggen. Die moeten voor eeuwig en altijd bij hun club blijven of contractbreuk plegen of hoe stelt hij zich dat voor ???
Vind ik leuk
LDN +255
vrijdag 11 januari 2019 om 02:17
Bayat bezit die spelers niet. Dat zou mensen handel zijn. Een contract kan perfect besproken worden zonder makelaar. Alleen hebben ze liever een makelaar er bij want die heeft ervaring met onderhandelen
Vind ik leuk
VeeDeeVee +19133
donderdag 10 januari 2019 om 22:15
Nagels met koppen, dit hoort NIET!
Vind ik leuk
Markske +576
donderdag 10 januari 2019 om 22:41
Ik weet het zo niet hoor, is er al iemand veroordeeld. Het is natuurlijk prettig om met al die verdachtmakingen mee te lopen. Er wordt natuurlijk elke week geroepen 'dit is omgekocht' en dan is er een voetbalsupporter die toevallig ook onderzoeksrechter is. Dan doen de kuddedieren lustig mee.
Vind ik leuk
Bart Joos +2655
donderdag 10 januari 2019 om 23:20
Bizar. Welk journalistiek toeval toch. Die dekselse Ludo toch :-)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws