Vanaken houdt nog rekening met Anderlecht: Met hen weet je nooit

Vanaken houdt nog rekening met Anderlecht: "Met hen weet je nooit"

Gepubliceerd: donderdag 10 januari 2019 om 12:20do 10-01-2019 om 12:20

Laatste update: donderdag 10 januari 2019 om 12:36do 10-01-2019 om 12:36

Hans Vanaken bereidt zich met Club Brugge in Doha voor op de terugronde. Naast het vele trainingswerk had hij ook tijd om bij Sporza even vooruit te blikken op de terugronde en het Gala van de Gouden Schoen. 

Racing Genk lijkt de grootste concurrent voor de titel te worden, al houdt Vanaken ook nog rekening met Anderlecht. "Anderlecht? Met hen moet je altijd rekening houden. Standard kon vorig jaar met zo'n achterstand bijna de titel pakken en je mag zeker een ploeg als Anderlecht nooit afschrijven", vertelt hij.

 Vanaken weet niet wat de komst van nieuwe coach Rutten zal geven in Brussel. "Ze hebben een nieuwe trainer. Je weet nooit wat zoiets geeft. Voor hetzelfde geld zetten ze plots een mooie reeks neer", aldus Vanaken.

Gouden Schoen
Vanaken is een van de grote favorieten om op 16 januari de Gouden Schoen te winnen. "Hoe hoog ik mijn kansen inschat? Redelijk hoog. Ik heb een fantastisch 2018 gehad met veel goals en assists. Zulke statistieken heb ik in een jaar nog nooit kunnen voorleggen. Maar je weet niet wat de stemmers doen”, zei hij daarover.

Poll

Maakt Anderlecht nog kans op de titel?

(426 stemmen)

Plaats een reactie

Bob Marley +324
donderdag 10 januari 2019 om 12:27
Mooie woorden van wie de verdiende winnaar van de gouden schoen 2018 zou zijn.
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 12:27
Wie zijn wij om de gouden schoen tegen te spreken. De nuchtere man die altijd juist is lees ik hier altijd.
Vind ik leuk
Zetterberg +11759
donderdag 10 januari 2019 om 15:30
Alleen gelooft hij het zelf niet wanneer hij het zegt! Is een beleefd teken van respect tov Anderlecht...
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 15:45
Interviews zijn dan ook altijd dezelfde clichés hé.
Zo begint ook elk antwoord altijd met, ja ik denk het wel :)
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:22
Ik met toch zeggen dat hij tegenwoordig vrij hoog in mijn achting staat.

In ieder geval, de kans is miniem, maar ze bestaat. Laat me me daar maar aan vasthouden.. :P
Vind ik leuk
Toca +44373
vrijdag 11 januari 2019 om 11:59
Bij mij ook en ik ben lang geen fan geweest. Maar goeie voetballer en bescheiden kerel.
Vind ik leuk
Joesay +814
donderdag 10 januari 2019 om 12:28
Racing Gek... 😂🤣 VP, het is echt niet te veel om nog eens het artikel te herlezen vooraleer het posten
Vind ik leuk
jericho666 +2974
donderdag 10 januari 2019 om 12:33
Ze razen wel als een gek door de competitie dus ergens klopt het wel 😉
Vind ik leuk
Joesay +814
donderdag 10 januari 2019 om 12:36
Is wel waar ma toch 😁
Vind ik leuk
sus +597
donderdag 10 januari 2019 om 12:29
Racing gek woehahahha toppie...
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
donderdag 10 januari 2019 om 12:37
They are Racing like a gek through the voetbalfields.
Vind ik leuk
Brubru +4013
donderdag 10 januari 2019 om 12:38
Natuurlijk maakt Anderlecht nog een kans. Al is het alleen te danken aan het absurde competitieformat en misschien de competitievervalsende mercato.
Vind ik leuk
Reagens +2535
donderdag 10 januari 2019 om 12:42
Zoveel frustratie in 1 post.
De wintermercato bestaat al hoe lang? Op zich zie ik daar de competitievervalsing niet van in.
En zo absurd is het competitie format ook niet. Maar dan moet je wel naar alle ploegsporten in alle landen kijken en niet enkel de voatbalcompetities in de 5 grote landen.
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 12:59
Omdat dit al lang bestaat is het niet fout ?
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 13:35
Voor het ingevoerd is, heeft iedereen er ook mee ingestemd. Hoe kan je het dan als fout bestempelen?
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 13:55
Omdat je overal (ook in het bedrijfsleven) en altijd kan bijsturen als er iets fout loopt. Wij (jij en ik ook) hebben ook al beslissingen genomen die we nadien ongedaan maakten of bijstuurden. Niets fout aan, maar er aan vasthouden, daar is wel iets fout aan.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 16:18
De sportwereld heeft zo zijn eigen structuren en regels. Al snap ik je punt wel. Desalniettemin in andere sporten is het nog erger. PO , stand iedereen nul punten, de eerste krijgt bonuspunten. NBA= po met rechtstreekse uitschakeling.

Vindt je dat dan eerlijker? Denk het niet. Vooralsnog , de clubs hebben ingestemd met het huidige format. Moet men achteraf niet komen vertellen van ja maar dit en dat is oneerlijk. Als je dat vind, moest je in de eerste plaats er dan ook niet mee ingestemd hebben.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
donderdag 10 januari 2019 om 20:40
Ik heb niet mogen stemmen hoor
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 20:44
Het zijn dan ook de voetbalclubs zelf die daarover beslissen. De Clubs zijn akkoord, anders was dit format er nooit geweest. Sinds wanneer zijn het de supporters die over de spelregels zouden beslissen?
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
donderdag 10 januari 2019 om 13:57
Doe wintermercato, daar spreek ik me niet over uit, maar die klote play offs zijn pertinent oneerlijk, de enige ploeg die er nadeel uit haalt, is diegene die 30 speeldagen goed heeft gewerkt en verdiend op kop staat...
En het is niet omdat ze daar 10 jaar geleden allemaal mee akkoord gingen, dat het daarom niet fout kan zijn, tzijn alleen maar domme mensen die nooit van gedacht veranderen
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 14:08
We moeten eerlijk zijn, het draait om geld van de tv rechten. Denk dat als je nu terug gaat naar een gewone competitie met 16 clubs en 30 speeldagen onze competitie nog verder gaat achteruit boeren op financieel vlak.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
donderdag 10 januari 2019 om 14:15
Dus voor geld danst den beer en moeten we een oneerlijke competitie er maar bij nemen?
In Nederland zijn ze er toch ook van afgestapt?
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 14:21
Hebben we een keuze? Dit jaar zal Club er mss van profiteren hé, en ik denk niet dat je het spijtig zou vinden als ze door de play offs kampioen worden.
In Nederland was het systeem anders hé. Daar gingen de play offs niet om de kampioen.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
donderdag 10 januari 2019 om 14:26
Ik blijf dan ook nog altijd bij mijn standpunt, die puntenhalvering blijft oneerlijk... als we na 30 speeldagen 7 punten achter staan voor de halvering en die maken we goed, dan pas kan je het echt verdiend noemen, niet zoals Standard geweest en enkel maar een kans maken door de halvering van de punten...
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 14:37
Ben is benieuwd met welke oplossing of voorstel ze gaan komen vanaf 2020? dacht ik.
Hoe simpeler de formule hoe liever ik het heb in feite.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
donderdag 10 januari 2019 om 14:54
Ik zie ze nog afkomen met play offs en iedere voorzitter van een ploeg mag met 2 dobbelstenen smijten om te weten met hoeveel punten ze mogen beginnen
Vind ik leuk
CobraX +584
donderdag 10 januari 2019 om 15:06
Ik weet nog goed hoe Anderlecht (i.p.v. Standard) kampioen werd na een goede reeks in PO1. Ik was toen op een vriendenfeestje waar ook een Standard supporter aanwezig was. Wel, ik schaamde me kapot. Vieren zat er niet echt in, want ik vond het niet eerlijk.

Standard is tot dusver ook 2x boven ons geëindigd door die halvering. Dat vond ik ook telkens zuur omdat het gewoonweg niet eerlijk is. Die puntenhalvering moet dringend verdwijnen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 15:07]
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 15:30
Denk je dat ze zich bij standard zouden schamen ? Het systeem is zo wie op het einde van de play offs eerste staat is kampioen. Al de rest is bijzaak.
Vind ik leuk
CobraX +584
donderdag 10 januari 2019 om 16:32
Kan best zijn dat het systeem zo is, maar dat maakt het nog steeds niet eerlijk. En net omdat het niet eerlijk is, voelt het fout aan hier.

Dit gezegd zijnde moeten wij nog wel een keertje boven Standard eindigen dankzij de halvering, gewoon al om de balans in evenwicht te brengen (2-1 voor Standard nu op dat vlak).
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:50
"Niet eerlijk" is echt de uitspraak van de kleine die het spelletje niet kon winnen. Volgens de regels, dus per definitie eerlijk!

Goed systeem? Twijfels.. Maar eerlijk in ieder geval...
Vind ik leuk
CobraX +584
vrijdag 11 januari 2019 om 15:33
Onzin. Wij hebben het spelletje destijds van Standard gewonnen, dus het heeft niets met slechte verliezer te maken. De puntenhalvering is reglementair, maar niet eerlijk. Of je het nu 1 seizoen, 1 maand, 1 week, 1 uur, 1 minuut of 1 seconde op voorhand weet, verandert daar niks aan. Punten die op een correcte manier verdiend werden, worden ineens afgenomen.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 19:24
De enige reactie over die discussie die ook steek houdt. De rest is nutteloze blabla.
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:48
En wilden ze het nadien ook terug invoeren. Echt drogargumenten die je aanhaalt. Je weet in welk systeem je speelt voor het seizoen begint, dus je kan daar rekening mee houden.

Atletiekers pieken toch ook naar periodes? Dat noemt men topsport.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
vrijdag 11 januari 2019 om 14:08
Mij gaat het er niet om of het op voorhand geweten is of niet, het gaat mij over het feit dat die puntenhalvering gewoon niet eerlijk is, 5 ploegen krijgen een gigantisch voordeel in die play offs en de ploeg die een gans jaar hard en goed heeft gewerkt en ENKEL die ploeg, wordt gestraft...
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 14:16
Ik snap wat je wil zeggen, maar ik denk dat je mijn antwoord niet wil begrijpen:

JE WEET DIT VOOR HET SEIZOEN!!!
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
vrijdag 11 januari 2019 om 19:59
Maakt niks uit, blijft oneerlijk
Vind ik leuk
blondel +3032
donderdag 10 januari 2019 om 21:11
Dan moeten ze maar een beetje inventiever gaan werken ,onze clubs.
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:45
Aangezien voor iedereen dezelfde regels gelden en die al jaren gekend zijn niet nee. Als je na al die jaren nog geen formule gevonden hebt om de wintermercato te overleven (idem voior de halvering trouwens) dan ligt dat maar aan 1 iemand/instituu en dat ben je zelf.

Vind ik het een goede zaak, nee. Vind ik het belachelijk om te zeggen dat zoiets vervalsing is, ZEKER! Nogmaals, iedereen heeft dezelfde regels te volgen, KAN dus geen vervalsing zijn...
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
donderdag 10 januari 2019 om 12:49
Is het niet uw Zulte-Waregem die in deze wintermercato tot nu toe al de meeste spelers gehaald heeft? 🤔
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 12:59
Hij is een tijd weggeweest, had ons nochtans beloofd om zijn frustraties over Anderlecht hier niet meer te komen uiten.
Als Coucke morgen een scheet laat, en die kans is groot, is het voor Brubru ook competitievervalsing. Dat denk ik zowat elk jaar Zulte de meeste spelers haalt in de winterstop is bijzaak hé man.
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
donderdag 10 januari 2019 om 13:19
Ik snap die heisa eerlijk gezegd niet rond die wintermercato. De regels zijn toch gelijk voor iedereen bij inkomende en uitgaande transfers?

Dat de ene club meer middelen heeft dan de andere dat is nu eenmaal de realiteit. In het echte leven heeft ook niet iedereen dezelfde middelen. Waar eventueel wel over mag geklaagd worden is dat tv gelden niet eerlijk verdeeld zouden worden (al weet ik niet hoe die verhoudingen nu liggen).

En voor transfers die binnenlands blijven, staan de clubs toch gewoon vrij om mee te werken aan de transfer in kwestie of dat ze de speler aan zijn contract houden..
Vind ik leuk
Toca +44373
donderdag 10 januari 2019 om 13:42
Ben ik helemaal in mee Lord. En dat niet iedereen fan is van de play offs weten we allemaal, maar het is nu zo, en het ziet er niet naar uit dat die snel terug gaan verdwijnen.
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
donderdag 10 januari 2019 om 15:23
De Play-offs zijn een andere paar mouwen natuurlijk. Maar daar ben ik persoonlijk noch voor, noch tegen.
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:53
Idem, maar valt wel indezelfde lijn niet?
De regels bestaan (al jaren) en zijn gekend door iedereen. Stop dus allemaal met blijten en zorg dat je erop voorbereid bent! :-)
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
vrijdag 11 januari 2019 om 16:03
Op dat punt sowieso Al snap ik in deze zowel de voor als tegenstanders. Maar het is inderdaad niet iets dat als een donderslag bij heldere hemel uit de lucht komt vallen.
Vind ik leuk
Brubru +4013
donderdag 10 januari 2019 om 13:42
Ik zou dat ook zeggen moest Anderlecht een titel op die manier verliezen hoor. Ik ben hier inderdaad een tijdje weggeweest want ik heb ook een leven naast voetbal in tegenstelling tot sommige anderen.
Maar goed, iedereen die een andere mening heeft is gefrustreerd. Ik ben 1 dag terug en het begint al. Tot nooit meer.
Vind ik leuk
Brubru +4013
donderdag 10 januari 2019 om 13:37
Inderdaad maar ik blijf dat als voetballiefhebber competitievervalsing vinden. Ik zou veel liever de uitkomst meemaken zonder mercato. Mag dat ? Je bent 21 matchen begaan met het klassement en dan speel je tegen soms compleet andere ploegen. Dat vind ik niet kunnen en ook niet van mijn ploeg.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 13:52
De wintermercato maakt als vanouds deel uit van het voetbal. Hoe kan je dan uberhaupt over vervalsing spreken??? Als dit je dan toch zo dwars zit, zou ik me gaan focussen op een andere sport.
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 13:57
Deze redenering is toch wat kort door de bocht.
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 14:07]
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 14:05
Tweemaal fout geredeneerd. Omdat iets al lang bestaat (en neen, de wintermercato maakt NIET vanouds deel uit van het voetbal, ook hier zit je fout) kan het niet mis zijn. (heb het hierboven nog aangehaald en verdedigd). Ten tweede, omdat Brubru iets dwars zit in de sport die hij graag volgt zou hij voor een andere sport moeten kiezen. Ik weet zeker dat jij hier in het verleden ook niet steeds akkoord ging met wat er in ons hedendaags voetbal gebeurd is, en daar is trouwens niets mis mee. Maar daardoor focus je toch ook niet op een andere sport.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 16:25
Gaat er hem om dat iemand zich ook van zijn woord moet leren houden. Als je hier weggaat om redenen dan u niet meer zinnen, moet je dat dan maar doen. Dan weer eens terugkomen, om hetzelfde gefrustreerd gelul te verkopen, houdt weinig steek.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 16:28
Ten eerste fout redeneren bestaat niet. Het is niet omdat jij anders denkt , dat een ander fout redeneerd. Ook andersom niet, het is niet omdat jij er een andere mening op nahoud dat jij fout redeneerd. Denk je dat ik voorstander ben van de huidige competitieformule??? halloo???? Neen niemand. Maar daar blijven over janken en zagen, het is wat het is, en zo is het leven ook eenmaal. Of doet je dat in het dagdagelijks leven ook, constant vitten op zaken die u niet zinnen, en het zou zus en zo moeten zijn. Mss in de politiek gaan ofzo .
[Reactie gewijzigd op donderdag 10 januari 2019 om 16:30]
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 21:33
Jouw wederwoord was gevat en beleefd, tot de laatste 2 zinnen, daar verlies je de pedalen. Jammer.
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
donderdag 10 januari 2019 om 21:53
Het gaat er gewoon om , dat je zaken moet leren accepteren zoals ze zijn, ook al ben je inhoudelijk niet akkoord met iets. Zoals ik ook aanhaal, ben ik niet in zijn geheel akkoord met de huidige format. Uiteindelijk zijn het ook niet de supporters die beslissen hoe de competitieformule eruit ziet. Als de clubs een akkoord hebben daarrond. Waar zitten we ons dan eigenlijk druk te maken?

Kan je ook gaan stellen dat het feit dat Genk Europees speelt dit seizoen? Is dat eerlijk? Eigenlijk gaat het daar gewoon niet over. Clubs hebben hiermee ingestemd, en of we dat nu goed vinden of niet, doet er an sich niet toe.

Wees getroost, der zijn veranderingen op til, hopelijk voor u, vallen die meer in uw smaak
Vind ik leuk
freejazz +1710
donderdag 10 januari 2019 om 23:10
Ik heb die zaken ook leren accepteren. Ik heb toch nooit gezegd dat ik tegen play-off en halvering van de punten ben. Ik heb zelfs niet gezegd dat ik tegen wintertransfers ben, lees maar na. Ik heb enkel gezegd dat de argumentatie van 'het bestaat al zolang dus is het niet fout' bij mij niet opgaat als zijnde een waardige argumentatie. Hopelijk nu een beetje uitgeklaard tussen ons.
Vind ik leuk
CobraX +584
donderdag 10 januari 2019 om 15:17
Als het aan mij lag, mocht een voetbalclub transfers doen op eender welke dag van het jaar net zoals alle andere bedrijven in de wereld...
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:57
Dat mag ook nu he, alleen mag de verhuis van de speler enkel in die periodes. De deal op zich kan evengoed in maart of november...
Vind ik leuk
CobraX +584
vrijdag 11 januari 2019 om 15:14
Dat bedoelde ik uiteraard niet. Ik bedoelde meteen speelgerechtigd zijn of eventueel een opzegtermijn uitzitten zoals in het bedrijfsleven het geval is.
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 15:16
Had het door, just teasing :-P
Vind ik leuk
Lord Wenger +16288
donderdag 10 januari 2019 om 15:31
Dat mag uiteraard, maar als iedere ploeg aan deze carrousel meedoet is het toch een beetje te makkelijk om het onder de noemer competitievervalsing te plaatsen.
Vind ik leuk
Lodecol13 +2692
donderdag 10 januari 2019 om 12:58
Zolang dat ge als ploeg bij het halveren van de punten geen 7punten achterstaat is alles nog mogelijk , daarna word het een moeilijke taak om die punten.nog in te halen zeker als ge dat op genk en of brugge moet doen
Vind ik leuk
camargue +4172
donderdag 10 januari 2019 om 14:47
klopt, daarom dat ik ook beaam wat Vanaken in het interview verteld. Indien RSCA, net zoals de andere 5 ploegen korter bij elkaar komen te staan net voor de play-offs, dan maakt RSCA zeker kans om nog kampioen te spelen. Of dat verdient zou zijn, dat is een andere vraag!
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 11:59
De laatste jaren laten bijna alle ploegen veel liggen in de play-offs hoor. vorig jaar hadden we zelfs nog even hoop in Anderlecht.. :P

Zo werkt het nu eenmaal. Veel en zware matchen --> momentum --> iedereen kan sterk groeien of in de problemen geraken, maar dat ligt dan aan je eigen manier van werken en niet aan de competitieformat..
Vind ik leuk
Fcb for ever +3418
donderdag 10 januari 2019 om 19:08
Inderdaad Hans met Anderlecht ben je nooit klaar,
Al denken de meeste Mauve op dit forum er anders over
En dat verbaasd mij
Ik merk ook de laatste tijd toch een bepaalde gelatenheid ,zelfs bij de de über Mauve toca
Where is Anderlecht ?
Vind ik leuk
K1908 +1630
vrijdag 11 januari 2019 om 12:01
Iereeee! :-)
Komt allemaal goed.. :-)
Vind ik leuk
Heppen1J +496
donderdag 10 januari 2019 om 19:14
je moet niet komen zagen over halveren ze zijn destijds allemaal
er mee akkoord gegaan eerlijk is het niet
Vind ik leuk
Heppen1J +496