Club Brugge op stage in Qatar, maar Finse international weigert te gaan

Club Brugge op stage in Qatar, maar Finse international weigert te gaan

Gepubliceerd: woensdag 9 januari 2019 om 18:30wo 09-01-2019 om 18:30

Qatar wordt steeds populairder bij de Europese clubs. Heel wat bekende namen zijn er dan ook op winterstage, waaronder ook Club Brugge. De Finse nationale ploeg is er ook, maar dan wel zonder Riku Riski.

De spits van HJK Helsinki weigert naar Qatar te gaan om ethische redenen. Qatar kwam in het verleden meermaals in opspraak omdat het de mensenrechten zou schenden.

“Het gaat mij om ethiek en waarden, waar ik naar handel en die ik wil hooghouden k vind dat belangrijk. Ik heb mijn beslissing genomen en blijf daarbij", vertelde hij daarover in het dagblad Helsingin Sanomat.

Qatar organiseert het WK in 2022, maar de gastarbeiders die de stadions bouwen zouden in mensonwaardige omstandigheden leven en werken. Het zijn vooral arbeiders uit Indonesië, India en Bangladesh.

Reactie Bayern
Karl-Heinz Rumenigge, de voorzitter van Bayern München, reageerde al op die kritiek. "We staan ons met onze partners uit Qatar regelmatig in contact, waarbij we ook het thema van de mensenrechten en rechten van arbeiders belichten. Mensenrechtenorganisaties of niet-gouvernementele organisaties getuigen dat Qatar op de openbare kritiek reageert en veranderingen doorvoert."

Plaats een reactie

Geertvdd +4001
woensdag 9 januari 2019 om 18:35
Knappe reactie. Allez, van Riski dan toch. Dat verhaal van Rummenigge geloof ik voor geen halve centimeter...
Vind ik leuk
Knightofh +876
woensdag 9 januari 2019 om 18:47
Riku Riski. Voor mij ben je een held! Je doet wat ik ook zou doen. Ik steun je 100% in dit verhaal!

Stop moderne slavernij.
Vind ik leuk
Prpldynmt +7723
woensdag 9 januari 2019 om 19:40
Ik begrijp je punt, maar moderne slaverij/mensenhandel afschaffen betekent ook voetbal afschaffen.
Vind ik leuk
Geertvdd +4001
donderdag 10 januari 2019 om 06:53
Bah nee, gewoon een paar zaken invoeren, zoals bvb een loonplafond. Wanneer ze als basis, ik zeg zo maar iets, het 10-voud nemen van een gemiddeld jaarloon en dat instellen als maximaal jaarlijks loon voor een voetballer, dan verdienen ze nog genoeg, haal je de huidige absolute decadentie er uit en dan vermijd je dat makelaars zich als onvervalste mensensmokkelaars gaan gedragen want het sop zijn de kolen niet meer waard, hoewel dat laatste ook omgekeerd kan zijn 😉
Vind ik leuk
Xynix +1045
woensdag 9 januari 2019 om 19:41
Knap statement van die jongen, maar als het om ethiek draait kan hij misschien beter stoppen met voetballen en rugby gaan spelen.
Vind ik leuk
Zetterberg +12668
woensdag 9 januari 2019 om 19:53
Amai zoiets weigeren, is wel een beetje riski!

Sorry kon het niet laten...
Vind ik leuk
Freddyploiks +14823
woensdag 9 januari 2019 om 21:08
Riski business
Vind ik leuk
Fie +323
woensdag 9 januari 2019 om 19:54
Elk zijn mening, maar waarom komen er dan nog mensen op reis in België? Het land waar liedjes gemaakt worden om kinderverkrachters in de cel te steunen? Hoe ver ga je er allemaal in? Ik zeg niet dat hij het niet mag afkeuren, moeten we allemaal doen. Maar als hij zo ethisch is zou hij dan beter ook zijn sport laten...
Vind ik leuk
Freddyploiks +14823
woensdag 9 januari 2019 om 20:10
Hier gaat het om een individu, ginder ver om de regering. Qatar is op alle vlakken een voorbeeld van hoe het niet moet. Vrouwenrechten, klimaat, verspilling,... Al hebben wij als westerse wereld weinig reden tot praten.
Vind ik leuk
Zetterberg +12668
woensdag 9 januari 2019 om 20:39
Ik heb net de reeks (laatste aflevering moet ik nog kijken) van ons koloniaal verleden...wat is me dat kotsen seg! Wist er al iets over, maar weer met de neus op de feiten gedrukt!
Vind ik leuk
Xytox +2760
woensdag 9 januari 2019 om 20:42
Wat veel mensen niet weten is dat het voor ons in het verleden ligt, maar er nog altijd landen zijn waar zeer gelijkaardige praktijken heel actueel zijn!
Vind ik leuk
Zetterberg +12668
woensdag 9 januari 2019 om 20:45
Zelfs bij ons is er nog steeds sprake van economische kolonisatie! De wolf ruit wel van baard maar niet van aard
[Reactie gewijzigd op woensdag 9 januari 2019 om 20:45]
Vind ik leuk
Freddyploiks +14823
woensdag 9 januari 2019 om 21:05
De meeste mensen weten niet wat ons verleden is en lopen telkens in dezelfde val. De politiekers moeten zich het meest van al schamen, dat horen intelligente mensen te zijn. Tegenwoordig zijn we weer tegen alles en iedereen (Walen, Marokkanen, Turken, Polen,...). Maar een reisje naar Qatar, Tunesië of Turkije, dat slaan we niet af. Men vergeet dat alles er binnen 50 jaar weer helemaal anders kan uitzien.
Vind ik leuk
Boerken +8324
woensdag 9 januari 2019 om 21:17
Dvd’s ?
Vind ik leuk
Zetterberg +12668
woensdag 9 januari 2019 om 21:57
Nee, gratis te bekijken op VRT.nu...aanrader! Zeker vanaf aflevering 2-3
[Reactie gewijzigd op woensdag 9 januari 2019 om 21:57]
Vind ik leuk
woensdag 9 januari 2019 om 23:31
Ik bekijk de reeks van Maurice De Wilde over collaboratie tijdens WO II (De nieuwe Orde, op YT). Een paar katholieken die de communisten wilden stoppen, veel kanonnenvoer dat tekende om hongersnood te ontkomen, paar idealisten, en veel volk dat overliep voor de centen vanwege schulden. Ook het verzet wordt niet geïdealiseerd, hadden kennelijk ook een behoorlijk percentage klootzakken.
Soit, een soort van huurlingen-junkies, een universeel gegeven bij oorlogen. De grote leider was dan weer zelf een zwaar verslaafde. Waar hij in het begin nog diplomatisch was, en de wens tot oorlog ontkende, werd die man een pillen slikkend wrak. Erger dan Winehouse, Cobain en Morrisson. Je moet eens een aantal roofmoorden in de krant volgen. Als het niet passioneel is, dan niet zelden iets met schulden of verslaving.
Vind ik leuk
Xytox +2760
woensdag 9 januari 2019 om 20:41
Hier heb je enkele idioten die zoiets doen. Daar heb je een staat waar getrouwde vrouwen opgesloten worden indien ze verkracht worden, omdat het als buitenechtelijke seks beschouwd wordt en indien ze nog niet getrouwd zijn moeten ze verplicht met hun verkrachter trouwen indien hij dat wil. De man heeft daar alle rechten en vrouwen hebben evenveel (of minder) rechten als huisdieren, maar ga het vooral zelfs eens testen zou ik zeggen...
Vind ik leuk
Geertvdd +4001
donderdag 10 januari 2019 om 06:54
Die rapper vertegenwoordigt niet onze regering hé. Enfin, toch niet de volledige 😎
Vind ik leuk
Lunam +1988
woensdag 9 januari 2019 om 20:37
Kan Riski wel volgen maar jammer genoeg heeft er niemand een zier om dat hij er niet bij is. Hij zou steun moeten krijgen van andere en meer vedetten, maar geld zoekt geld en beschermt elkander.
Vind ik leuk
Zetterberg +12668
woensdag 9 januari 2019 om 20:40
Omdat hij geen vedette is die zich alles kan permitteren vind ik het net straf! Krijgt misschien wel ooit navolging
Vind ik leuk
Lunam +1988
woensdag 9 januari 2019 om 20:57
Vind het ook straf maar is nu margenieuws, stel je voor dat een Messi of Ronaldo zo iets doet, krantenkoppen zijn te klein. Morgen eens zien op welke pagina dit in mijn krant zal staan, als het uberhaupt er in zal staan.
Vind ik leuk
Mighty +238
donderdag 10 januari 2019 om 14:02
Dat Riski niet naar Qatar gaat kan hen daar inderdaad geen bal schelen. Dat het door de media wordt opgepikt en zo "nieuws" wordt echter wél. Dat is slechte reclame en dat kunnen ze missen als kiespijn.
Vind ik leuk
woensdag 9 januari 2019 om 21:55
Ja maar dat zijn wel eventuele sponsors voor toekomst he want wat telt nu nog in voetbal tegenwoordig, money en ondanks alles moet je daar in meegaan hoor want anders is het roeien met de riemen dat je hebt en waar kom je daar mee, mss in 1b of lager he