Het netwerk van Rutten: Tien ex-spelers die Anderlecht hem kan bezorgen

Het netwerk van Rutten: Tien ex-spelers die Anderlecht hem kan bezorgen

Gepubliceerd: dinsdag 8 januari 2019 om 18:00di 08-01-2019 om 18:00

Laatste update: dinsdag 8 januari 2019 om 18:10di 08-01-2019 om 18:10

Fred Rutten (56) werd zondag benoemd tot hoofdcoach van Anderlecht. Rutten zit bijna de helft van zijn leven in het trainersvak en was eindverantwoordelijke bij zeven verschillende clubs. In totaal kwamen 234 spelers onder zijn leiding in actie. Op zoek naar versterkingen zal ook Rutten zijn mening geven. VoetbalPrimeur.be vond tien spelers die eerder met Rutten werkten en die wel eens in aanmerking kunnen komen voor een hereniging met de Nederlander.

Karim El Ahmadi (Mar)
Club: Al Ittahad (Sau)
Leeftijd: 33 jaar
Marktwaarde: 3 miljoen euro

Van de 234 spelers zijn er slechts zeven die bij die bij meer dan één club samenwerkten met Rutten. El Ahmadi behoort tot dat selecte groepje. Het was Rutten die El Ahmadi bij FC Twente vormde tot een middenvelder van nationaal topniveau. El Ahmadi werd na het seizoen 2007/08 voor vijf miljoen euro verkocht aan Feyenoord, waar beide heren in 2014, mede op voorspraak van Rutten, elkaar terugvonden. De 53-international van Marokko verdient nu veel geld in Saoedi-Arabië, maar als iemand hem kan overtuigen om terug te keren naar Europa is Rutten het wel. El Ahmadi heeft namelijk veel te danken aan Rutten. Zo zei El Ahmadi ooit: ''Toen ik jong was, heeft hij mij als het ware ook opgevoed als profvoetballer.'' El Ahmadi zou de ideale strateeg en aanjager van Anderlecht kunnen worden.

Balazs Dzsudzsak (Hon)
Club: Al Ittahad (VAE)
Leeftijd: 32 jaar
Markwaarde: 3,5 miljoen euro

Dzsudzsak steeg onder Rutten tot grote hoogte bij PSV. In de 96 matchen dat Rutten een beroep deed op de klassieke linksbuiten, was Dzsudzsak goed voor liefst 40 goals en 37 assists. Dzudszak werd voor 18 miljoen euro verkocht aan Anzhi, maar trok na een half jaar al verder naar Dinamo Moskou, waar hij wisselende tijden kende. Nadien belandde Dzudszak in Turkije en de zandbak. Dzsudzsak zou met zijn acties, voorzetten en standaardsituaties voor een aanvallende impuls kunnen zorgen bij paars-wit. Bovendien heeft hij Rutten hoog zitten: ''Ik zie de trainer als mijn stiefvader. Hij weet alles van me.''

Guram Kashia (Geo)
Club: San Jose Earthquakes (VS)
Leeftijd: 31 jaar
Marktwaarde: 1,5 miljoen euro

Anderlecht heeft naast creativiteit ook nood aan een sterke leider in het centrum van de defensie. Kashia (31) zou met al zijn ervaring perfect zijn voor deze rol. En het feit dat Rutten een oude bekende van hem is, kan ook meehelpen. Rutten werd in het jaargang 2012/13 knap vierde met Vitesse en Kashia was de onbetwiste leidersfiguur in dat elftal. Kashia werd een clubicoon en koos deze zomer na acht seizoenen trouwe dienst voor een avontuur in de Verenigde Staten. Kashia is net als Rutten een gevoelsmens, dus als Kashia zou worden gepolst door Rutten, wordt de Georgiër waarschijnlijk aan het twijfelen gebracht.

Jeremain Lens (Ned)
Club: Besiktas (Tur)
Leeftijd: 31 jaar
Marktwaarde: 3,5 miljoen euro

Twee seizoenen, 86 duels. Het moge duidelijk zijn dat Lens bij PSV een belangrijke pion was voor Rutten. Lens betaalde het vertrouwen terug met 19 doelpunten en 27 assists. Lens werd in zijn PSV-periode international van Oranje en vier jaar later derde op het WK 2014. Rutten hielp zijn loopbaan daarbij op gang. Via Dinamo Kiev, Sunderland en Fenerbahçe kwam Lens (31) afgelopen zomer bij Besiktas terecht, waar de rappe vleugelspeler in zijn eerste seizoen tussen bank en basis pendelt. Mogelijk staat hij open voor een nieuwe samenwerking met Rutten.

Ibrahim Afellay (Ned)
Club: Stoke City (Eng)
Leeftijd: 32 jaar
Marktwaarde: 1,5 miljoen euro

Rutten maakt als assistent van Guus Hiddink de grote doorbraak van megatalent Afellay mee en als Rutten zelf aan het roer komt bij PSV, wordt Afellay in het seizoen 2009/10 aangewezen als aanvoerder. Twee seizoenen later realiseert Afellay een droomtransfer naar FC Barcelona. Hoewel hij de landstitel en Champions League wint, slaagt hij er niet. Al kende Afellay met een gescheurde kruisband en peesblessure ook buitengewoon veel blessureleed. De laatste kwetsuur hield hem zelfs 438(!) dagen aan de kant. Uitleenbeurten aan Schalke 04 en Olympiakos zijn niet succesvol en afgezien van zijn eerste jaar pakt ook de keuze voor Stoke City niet goed uit. Stond na een conflict met coach Paul Lambert, sinds 30 december 2017 niet meer op het veld. Hoog tijd dus om weg te gaan. Rutten kent de gebruiksaanwijzing van 'moeilijke jongen' Afellay als geen ander en zou de 53-voudig international terug kunnen laten schitteren. De naam Afellay is zelfs al gevallen in Brussel.

Wilfried Bony (Ivo)
Club: Swansea City (Wal)
Leeftijd: 30 jaar
Marktwaarde: 7 miljoen euro

Kashia stond bekend als de leider van Vitesse, maar spits Bony was de absolute sterspeler. Bony groeit onder Rutten uit tot een sensatie in de Nederlandse Eredivisie. Bony scoort uit alle hoeken en standen. In 36 duels vindt hij 37 keer het net. Wow! De Ivoriaanse krachtpatser wordt na dit wonderseizoen voor 16 miljoen verkocht aan Swansea City, schopt het tot Manchester City en komt via Stoke City terug bij Swansea. Zijn eindrapport in de Premier League: 115 duels, 36 treffers. Bony degradeerde met Swansea en mede door een blessure kwam hij tot op heden amper zes keer in actie op het tweede niveau. Met zijn kwaliteiten en staat van dienst, waaronder 52 caps voor Ivoorkust, zou hij met Landry Dimata hét koningskoppel kunnen vormen. Over de prijs valt ongetwijfeld nog te onderhandelen met Swansea.

Rick Karsdorp (Ned)
Club: AS Roma (Ita)
Leeftijd: 23 jaar
Marktwaarde: 7,5 miljoen euro

Rutten zou ook de naam van Karsdorp aan kunnen reiken bij Frank Arnesen en Michael Verschueren.  Het was Rutten die jeugdproduct Karsdorp bij Feyenoord omtoverde van 'nummer 10' tot rechtsback. Het bleek een gouden zet. De 19-jarige Karsdorp kwam zo uit het niets tot 19 optredens in Feyenoord 1 en het was een opmaat voor zijn mooie toekomst als rechtsback. Karsdorp heeft een ongekend loopvermogen en combineert dat met een goede eindpass. Zo kwam hij in het seizoen 2015/16 tot 10 assists. Na 101 matchen bij 'zijn' Feyenoord maakte hij de overstap naar AS Roma. Daar kwam hij door blessureleed en stevige concurrentie nog niet verder dan vier optredens. Een uitleenbeurt is in een win-winsituatie voor beide partijen. En een extra rechtsback is geen overbodige luxe voor Anderlecht. Dinsdagmiddag werd bekend dat Anderlecht daadwerkelijk aast op Karsdorp. De Brusselaars moeten wel snel zijn, want onder meer Feyenoord ligt op de loer.

Douglas (Ned)
Club: -
Leeftijd: 30 jaar
Marktwaarde: 400.000 euro

De 56-jarige Rutten wordt in zijn vaderland geroemd voor onder meer het ontdekken van talent en het beter maken van jonge spelers. Rutten sloeg met Douglas de spijker andermaal op z'n kop. De boomlange Douglas (1m92) werd gescout in Brazilië, door Rutten gelanceerd bij FC Twente en de fysieke centrumverdediger zou bij deze club uitgroeien tot steunpilaar in het elftal dat Twente in 2010 de eerste landstitel bezorgde. Douglas werd aangemoedigd om zich snel tot Nederlander te naturaliseren, maar toen dit proces eenmaal was voltooid, volgde slechts één oproep voor het Nederlands elftal. Geen speelminuten. Na uitstapjes naar Dinamo Moskou, Trabzonspor en Sporting Lissabon is Douglas sinds enkele maanden clubloos. Douglas zou zich dan ook zeker verheugen op een telefoontje uit Brussel.

Eljero Elia (Ned)
Club: Basaksehir (Tur)
Leeftijd: 31 jaar
Marktwaarde: 1,5 miljoen euro

Nog een gevestigde naam uit het Nederlandse voetbal, die veel te danken heeft aan de coach Rutten. Elia heeft met clubs als Hamburger SV, Juventus, Werder Bremen, Southampton en Feyenoord een indrukwekkend CV. Zonder de lessen van Rutten bij FC Twente had Elia het echter nooit zover geschopt. Dat erkent de linksbuiten ook. "Ik heb zoveel van die man geleerd'' en ''Fred Rutten kon precies de juiste snaar raken'' zijn slechts enkele van de vele lovende uitspraken. Elia heeft zijn vizier gericht op een comeback bij Feyenoord, maar lievelingstrainer Rutten kan hem wellicht eerst nog verleiden tot een tussenstop in Brussel.

Ismail Aissati (Mar)
Club: Denizlispor (Tur)
Leeftijd: 30 jaar
Marktwaarde: 500.000 euro

Aissati speelde als 17-jarige talent namens PSV de sterren van de hemel tegen AC Milan. Rutten genoot als assistent vanaf de zijkant. Rutten had een zwak voor Aissati en haalde de creatieve middenvelder in 2006/07 een half jaar op huurbasis naar FC Twente. Bij Vitesse kwam het bijna tot een nieuwe hereniging. ''Mocht ik bij Vitesse tekenen, dan is het puur omdat meneer Rutten hier trainer is'' zei Aissati destijds. Helaas voor Rutten vonden club en speler geen akkoord, waarna Aissati begon rond te zwerven in Rusland en Turkije. Op zijn 30e heeft Assaiti zijn loopbaan bij Denizlispor weer op de rails (29 duels, 10 assists), maar voor Rutten zou hij hoogstwaarschijnlijk een vertrek overwegen.

Lees ook: Profielschets Fred Rutten: man met gouden hart en duidelijke achilleshiel

Poll

Wie is de meest interessante optie voor RSCA?

(899 stemmen)

Plaats een reactie

sceptomaan +308
dinsdag 8 januari 2019 om 08:48
Dit is toch ook gewoon maar schrijven om te schrijven?
Vind ik leuk
Wankstar123 +1783
dinsdag 8 januari 2019 om 08:54
Helft van deze spelers zijn op de weg terug of al lang langs hun hoogtepunt...
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 09:00
Zijn dat spelers voor de veteranen van Anderlecht ?
Vind ik leuk
sus +597
dinsdag 8 januari 2019 om 09:08
een fitte boni maakt er nog 25 dit seizoen...
Vind ik leuk
Wim1966 +1544
dinsdag 8 januari 2019 om 09:16
Bij die veteranen dan?
Vind ik leuk
CedricVDE +1296
dinsdag 8 januari 2019 om 09:30
Timmy Simons, Olivier Deschacht, Mbokani, Rafaelov, Totti,... Er zijn genoeg spelers die op dat niveau nog een belangrijke rol kunnen spelen ze. Is gewoon een misvatting dat veel mensen maken, je kan als veldspeler afhankelijk van je stijl echt wel tot 35 jaar shotten ze zeker een type Bony die het niet moet hebben van zijn snelheid. Eerst de speler eens bekijken misschien.
Vind ik leuk
Wim1966 +1544
dinsdag 8 januari 2019 om 10:27
Beste, bedankt om mij te overtuigen dat oudere spelers ook nog mee tellen. Ik speelde zelf tot 43 competitie en niet bij de veteranen.
Er wordt echter overal beweerd dat de nieuwe coach zo'n voorstander en ontdekker is van jeugdig talent. Mijn opmerking moet je in dat kader situeren.
Je arrogante afsluiter mag je achterwege laten. Ik heb Bony vaak aan het werk gezien bij City waar hij toch ruim tekort kwam voor een basisplaats.
Vind ik leuk
CedricVDE +1296
dinsdag 8 januari 2019 om 11:03
Die arrogante afsluiter was inderdaad niet nodig, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Ja je moet jeugd hebben, maar er is dit jaar niemand die in zijn ploeg zoveel kansen geeft aan de jeugd als Anderlecht. Er staan minimum twee spelers onder 20 jaar aan de basis, soms zijn het er 4 als Saelemaekers en vroeger Sambi ook mee speelden. Zet daar dan nog eens een Cobbaut bij een Didillion een Dimata, Gerkens soms die ook allemaal onder de 23 jaar zijn en dan kom je uit op een heel jonge ploeg. Vergelijk dat eens met bijvoorbeeld Antwerp. Ik denk niet dat die mannen een verzwakking gaan zijn en daardoor ons jeugdbeleid gaan blokkeren echt niet. Als Dauda wordt uitgeleend hebben we maar twee spitsen. Het is ook vooral omdat hij Bony kent dat deze gedachtegang want dat is het uiteindelijk tot stand is gekomen.
Vind ik leuk
Wim1966 +1544
dinsdag 8 januari 2019 om 11:24
Als Anderlecht zich wil spiegelen aan Ajax en ook voluit de kaart van de jeugd wil blijven trekken dan is er echt geen nood aan 'anciens'.
Doorselecteren op jeugd is mijn advies. Ook jeugd kan ervaren overkomen cfr De Jong bij Ajax. Hij straalt een heel rustige ervaren stijl uit.
Ik heb wel vertrouwen in de paarse evolutie na de Hein-malaise en hoop echt dat ze sterker worden dan voorheen.
Vind ik leuk
CedricVDE +1296
dinsdag 8 januari 2019 om 11:27
Tuurlijk kunnen die jongeren een leider worden, maar dat is veel minder efficiënt dan voor een ancien met veel meer ervaring. Bony is nu ook niet de leider die de ploeg gaat doen draaien, maar met zijn ervaring, zijn neus voor de goal, zijn torinstinct, denk ik echt dat hij een aanwinst kan zijn voor de ploeg en ook voor Dimata. Ik denk niet dat zijn leeftijd daar een effect op heeft. Ik begrijp je standpunt, maar ik denk echt dat Bony een aanwinst kan zijn, indien volledig fit uiteraard.
Vind ik leuk
Rune1891 +4707
dinsdag 8 januari 2019 om 12:16
Bij Ajax zijn ze voor het evenwicht ook Tadic en huntelaar gaan halen, nu ook niet bepaald jonkies, maar Tadic is wel 1 van hun belangrijkste spelers
[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 12:16]
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
dinsdag 8 januari 2019 om 15:34
Ajax heeft geen 30'ers rondlopen juist ja .... Tadic is 30, Huntelaar mag van jou ook naar de veteranen die is al 35. Shöne 32. Blind gaat dan weer richting tram 3.

Oeps Rune zijn post niet meteen gezien. Wat hij dus zegt. :D

Op rsca loopt er al voldoende jeugd rond, iets meer ervaring mag best
[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 15:40]
Vind ik leuk
sus +597
dinsdag 8 januari 2019 om 22:41
hij speelde wel bij city he....
bij ons zou hij scoren met 2 vingers in zijn neus daar ben ik nu eens zeker van...
was een fenomeen in arnhem...
bekijk die maar eens op you tube....
dan gaan je ogen wel open...
28 goals in 26 matchen bij vitesse
15 goals bij city waar hij op de bank zat...
34 goals bij swansea...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 22:49]
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 10:42
De spelers die jij opnoemt (misschien uitgezonderd Mbokani) zijn dan ook superprofs die 100 % leefden voor hun voetbal ,
bij meerdere voorgenoemde spelers heb ik sterk mijn twijfels
Vind ik leuk
CedricVDE +1296
dinsdag 8 januari 2019 om 11:04
Ja oke maar de Belgische spelers hebben het nooit op topniveau gehaald. Bony heeft bij City ondanks de stevige concurrentie toch goede cijfers neergezet. Bij Swansea in zijn eerste periode was die ook een goalgetter in de PL. Dan moet die toch echt wel een aanwinst zijn voor de JPL.
Vind ik leuk
sus +597
dinsdag 8 januari 2019 om 09:39
ik denk het niet, als ze die kunnen nemen....
is 30 jaar dus perfecte leeftijd...
geloof mij die boni is een fenomeen ,tenminste als hij fit is....
niet twijfelen ,gewoon nemen als de kans er is...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 09:40]
Vind ik leuk
Freddyploiks +13327
dinsdag 8 januari 2019 om 10:51
Ken jij Bony eigenlijk? Is 30 jaar en zat vorig seizoen nog bij City.
Of ik hem ooit bij Anderlecht zie spelen, daar twijfel ik wel sterk aan. Iets te goed voor België uw ‘veteraan’.
Vind ik leuk
Wim1966 +1544
dinsdag 8 januari 2019 om 11:16
Zie mijn hogere en eerdere reactie als antwoord op je vraag.
Vind ik leuk
Freddyploiks +13327
dinsdag 8 januari 2019 om 11:39
Ben ik deels mee akkoord, maar een speler met ervaring kan de rest echt wel vooruit helpen. Een spits of middenvelder van 17 jaar is naar mijn mening niet meteen klaar om deze ploeg te dragen. Een beetje hulp van oud gedienden kan volgend mij geen kwaad.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 11:40]
Vind ik leuk
Boerken +7576
dinsdag 8 januari 2019 om 13:07
Een mix is nog altijd het beste, niet alle jongeren kunnen die druk alleen aan , trouwens zo zouden ze snel opgebrand kunnen raken en zou jammer zijn van hun talent
Vind ik leuk
Quizmaster +238
dinsdag 8 januari 2019 om 09:06
Dat begint op een bejaardetehuis te lijken....
Vind ik leuk
Paars hart +268
dinsdag 8 januari 2019 om 09:29
Anderlecht heeft een heel jonge ploeg, dus ervaren spelers die de jongeren kunnen begeleiden is zeker niet slecht.
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 09:15
Amedee kan oek nog tege een balleke sjotte moar no brussel met voituur heet oem skrik van elk zijne goeiendag edgard
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 09:16
Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld..............
Vind ik leuk
agdh +1855
dinsdag 8 januari 2019 om 09:50
Enige speler die iet wat nuttig zou kunnen zijn is Bony
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 09:50
Buiten Karsdorp niemand interessant lijkt me
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 10:13
Alles vanaf 30j kunnen ze missen
Vind ik leuk
Zetterberg +11760
dinsdag 8 januari 2019 om 12:13
Waarom? Evenwichtige kern is ook evenwicht in leeftijd, dat niet wil zeggen dat we niet de kaart van eigen jeugd moeten blijven trekken
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
dinsdag 8 januari 2019 om 15:43
Dus moest Tadic ertussen staan, zou je hetzelfde zeggen :P. Moet het gezegd dat Messi en Ronaldo de 30 voorbij zijn? Leeftijd zegt hoegenaamd NIKS. De vraag is wat niveau je nog hebt.
Vind ik leuk
Lodecol13 +2692
dinsdag 8 januari 2019 om 10:27
koop ze allemaal ze kennen de trainer ,zijn dan ook allemaal direct inzetbaar gaan er daar in andl nog veel nut en plezier aan beleven
Vind ik leuk
RSCA 35 +414
dinsdag 8 januari 2019 om 11:27
Qui va payer ça?
Le seul joueur utile est Bony, peut-être
Tous les joueurs de plus de 30 ans: ne le faites pas!
Peut-être juste tous acheter!
Rutten les connaît tous!
Peut les utiliser immédiatement!
Et puis Rutten devient champion pour la première fois
Quel marin qui apparaît sur Voetbalprimeur!

[Reactie gewijzigd op dinsdag 8 januari 2019 om 11:29]
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 12:55
heel juist, alleen jammer dat Rutten je uitleg niet begrijpt...
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 20:12
Haha :D
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 20:22
HiHi ( Franse versie)
Vind ik leuk
Mario_ +1740
dinsdag 8 januari 2019 om 11:31
Elia en de gratis Douglas.
Karsdorp zou welkom zijn, maar is die haalbaar ?
Bony zal idd wel zijn goals maken, maar dan moet de prijs toch deftig omlaag, en wil hij wel komen ?
Verder te veel risico op het lijstje, blessures en posities die reeds bezet zijn.
Vind ik leuk
Bonanza +887
dinsdag 8 januari 2019 om 18:21
Natuurlijk willen die niet komen. Zou jij naar een ploeg gaan die zelfs een fitte Stanciu niet opstelde? Zullen ze zeker de gepensioneerde bond op t plein zetten. (Hopelijk not, ervaring erbij ja, mannen van 35 neen)
Vind ik leuk
VeeDeeVee +17555
dinsdag 8 januari 2019 om 13:04
Dat ze maar verder kijken dan enkel naar Nederlanders.
Vind ik leuk
12a34b +1125
dinsdag 8 januari 2019 om 16:57
Op Karsdorp na precies een rusthuis
Vind ik leuk
Roach +2278
dinsdag 8 januari 2019 om 17:37
Ik zie tussen deze namen toch ook niet echt de grote redder zitten. Een wintertransfer zou in principe direct inzetbaar moeten zijn, op niveau en met op zijn minst een klein beetje kennis van de competitie, maar die drie voorwaarden zie ik bij niemand op dit lijstje vervuld. Langs de andere kant, ik zou zelf ook bij God niet weten wie wel in aanmerking komt...
Vind ik leuk
Geofpurple +5642
dinsdag 8 januari 2019 om 18:53
Meer dan de helft van dit lijstje betreft posities waar we niet die directe versterking nodig hebben. Elia Linksbuiten, Lens Rechtsbuiten, Balasz Linksbuiten, Dat er naar Karsdorp gekeken wordt ok, maar das ook maar weer een tijdelijke oplossing voor de rechtsback. Alexis dan een rij hoger???

De enige 2 die in aanmerking komen, zijn Bony spits positie. Maar ze zullen wel een jonger en goedkoper iemand vinden. En Kashia eventueel, betaalbaar, ervaring, voor centraal achteraan. Ook niet meteen een grote kaartenpakker. Toch wel te verkiezen boven Douglas (niet wedstrijd fit)
Vind ik leuk
ScheveStek +1693
dinsdag 8 januari 2019 om 18:59
De bejaarden-bond kan wel iets met deze spelers!
Vind ik leuk
dinsdag 8 januari 2019 om 20:27
Brol en afdankertjes van een ander. Coucke, ga terug shampoos verkopen in uw garagebox
Vind ik leuk
Mario_ +1740