VP 11, de centrale verdedigers: Servische reus, revelatie en sterke duo’s

VP 11, de centrale verdedigers: Servische reus, revelatie en sterke duo’s

Gepubliceerd: woensdag 2 januari 2019 om 11:00wo 02-01-2019 om 11:00

Laatste update: woensdag 2 januari 2019 om 12:04wo 02-01-2019 om 12:04

2018 is voorbij en een nieuwe jaargang is begonnen. VoetbalPrimeur.be stelt daarom een Team van het Jaar samen en jouw stem telt. Eerder waren de doelmannen en de linksbacks aan de beurt. Nu kijken we naar de beste centrale verdedigers. De twee beste verdedigers krijgen een plekje in het team.

Takehiro Tomiyasu

  • Club: Sint-Truiden
  • Leeftijd: 20 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 21 matchen/1.890 minuten
  • Doelpunten/assists: 1/0

De Japanse invasie bij STVV zorgt voor blije gezichten op Stayen. Takehiro Tomiyasu is daar een voorbeeld van. De centrale verdediger kwam voor een schijntje (350.000 euro) over van het Japanse Avispa Fukuoka en de 1m88 Tomiyasu had geen moeite met aanpassen aan de Belgische competitie. De marktwaarde van de 20-jarige Japanner wordt nu al geschat op zes miljoen euro. STVV vraagt echter een bedrag rond de tien miljoen euro.

Sebastien Dewaest

  • Club: KRC Genk
  • Leeftijd: 27 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 16 matchen/1.420
  • Goals/assists: 2/0

Sebastien Dewaest is een rots in de branding bij leider KRC Genk. De centrale verdediger is niet enkel bikkelhard maar ook zijn statistieken zijn dit seizoen niet mis. In alle competities maakte hij al vijf doelpunten. Dewaest zelf barst dan ook van het vertrouwen.

Joseph Aidoo

  • Club: KRC Genk
  • Leeftijd: 23 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 21 matchen/1.807 minuten
  • Goals/assists: 1/0

Aidoo is net als ploegmakker Sebastien Dewaest aan een sterk seizoen bezig. De Ghanees speelt ook indrukwekkend in de Europa League. Hij is dan ook beloond door de UEFA met een plekje in het Breakthrough Team 2018.

Brandon Mechele

  • Club: Club Brugge
  • Leeftijd: 25 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 15 matchen/1.350 minuten
  • Goals/assists: 0/0

Brandon Mechele miste vorig seizoen geen enkele minuut bij landskampioen Club Brugge en ook dit seizoen is de verdediger een absolute sterkhouder. Solide, secuur en zonder franjes (niet de verdediger van rivaal Anderlecht, red.). Ook in de Champions League maakte Mechele indruk. Inmiddels werd de verdediger ook al opgeroepen door bondscoach Roberto Martinez voor de Rode Duivels.

Dylan Bronn

  • Club: KAA Gent
  • Leeftijd: 23 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 12 matchen/918 minuten
  • Goals/assists: 5/0

Dylan Bronn kwam geblesseerd terug van het WK. De Tunesiër kampte vervolgens met een nieuwe blessure, maar nu staat de verdediger er weer. Met vijf doelpunten in 12 matchen kan Bronn cijfers voorleggen waar een aanvaller blij met zou zijn. De afgelopen zeven matchen scoorde de verdediger drie keer.

Sigur Rosted

  • Club: KAA Gent
  • Leeftijd: 24 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 20 matchen/1.786 minuten
  • Goals/assists: 5/0

De centrale as van de Buffalo’s is bijzonder productief. In alle competities scoorde Rosted al zes keer. Daarmee is hij de topscorer van KAA Gent. Coach Jess Thorup is dan ook verheugd dat zijn centrale verdedigers voor de doelpunten zorgen. KAA Gent is naarstig op zoek naar een scorende aanvaller.

Dino Arslanagic

  • Club: Antwerp
  • Leeftijd: 25 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 17 matchen/1.504 minuten
  • Goals/assists: 1/0

Arslanagic viel een maand geleden geblesseerd uit in de verloren wedstrijd tegen Sint-Truiden (1-3). Sindsdien verloor Antwerp twee keer in drie matchen. Coach Laszlo Bölöni liet de verdediger drie minuten voor tijd invallen tegen Moeskroen, maar als Arslanagic 100% fit is zal hij ongetwijfeld weer het centrale blok vormen met Jelle Van Damme. Arslanagic zijn naam valt ook bij de Rode Duivels.

Aleksandar Vukotic

  • Club: Waasland-Beveren
  • Leeftijd: 23 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 20 matchen/1.800 minuten
  • Goals/assists: 1/0

Aleksandar Vukotic kwam afgelopen zomer als onbekende over van het Bosnische FK Krupa voor 345.000 euro. Met zijn 2m01 is de centrale verdediger een luchtmacht op zijn eigen. De Serviër heeft na zijn transfer dan ook meteen zijn waarde bewezen bij Waasland-Beveren en in de Jupiler Pro League. Ondanks dat Vukotic afgelopen zomer werd aangetrokken twijfelde Waasland-Beveren niet om in oktober zijn contract al te verlengen tot 2023.

Dorian Dessoleil

  • Club: Charleroi
  • Leeftijd: 26 jaar
  • Aantal matchen/minuten: 20 matchen/1.800
  • Goals/assists: 0/0

Dorian Dessoleil zou het niet erg vinden zijn hele carrière bij Charleroi te blijven, maar de verdediger is ook ambitieus. Een stap naar het buitenland of naar een Belgische topclub is de logische volgende stap. Ook wordt zijn naam genoemd bij de Rode Duivels. “Ik had er nog nooit aan gedacht, maar dat er vorig jaar wat over mij gesproken werd, bracht me op ideeën. Maar ik denk dat een selectie een droom is voor elke Belgische speler”, aldus Dessoleil.

Stem hieronder op jouw favoriete centrale verdediger in de Jupiler Pro League.

Poll

Wie is de beste verdediger?

(895 stemmen)

Plaats een reactie

VeeDeeVee +19119
woensdag 2 januari 2019 om 11:07
Dewaest en Tomiyasu voor mij!
Vind ik leuk
12a34b +1277
woensdag 2 januari 2019 om 11:09
Sanneh?
Vind ik leuk
VeeDeeVee +19119
woensdag 2 januari 2019 om 11:10
Bij de grootste flops zou die zeker een kans maken, ja.
Vind ik leuk
woensdag 2 januari 2019 om 13:28
Kweenie ik vind ook dat Sannes er bij moet staan!!😂
Vind ik leuk
woensdag 2 januari 2019 om 11:12
1-3 verloren tege cercle? Ge bedoelt sint truiden. Tege cercle hebbe we 2 x gewonnen
Vind ik leuk
woensdag 2 januari 2019 om 11:17
Mechele en Aidoo
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 11:26
Dewaest 2de momenteel. Wat een joke.
Mechele - Tomiyasu (maar 6 % momenteel !)
Vind ik leuk
freejazz +2577
woensdag 2 januari 2019 om 11:38
Jij hebt een naam gekozen waarbij je op een geniepige en onopvallende wijze bepaalde clubs kunt afbreken onder het mom van 'neutraliteit'. Ik heb je al enkele dagen in de gaten. Welnu 'Dewaest 2° is een joke', verklaar u dan nader op een objectieve en 'neutrale' manier.
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 12:01
Oh la, ik word al gevolgd. Wel grappig :D
Even eerst iets tegenspreken. Mæhle, Berge, Malinovskiy, Pozuelo, Trossard en zelf Samatta verdienen om in de team te staan. Dus er is helemaal geen afbreuk ten opzichte van een andere club.

Tomiyasu speelt al een heel seizoen lang op hoog niveau te spelen en bijna 100 % foutloos.
Mechele identiek met Tomiyasu.

Dewaest is een goede verdediger, maar niet van het niveau Tomiyasu en Mechele. Hij is ook al even vervallen dit seizoen in zijn oude gewoontes, Tomiyasu en Mechele hebben dit beide niet gehad.

Maar maak je geen zorgen er zullen wel een stuk of 4 a 5 spelers van jouw club in de team komen. Terecht voor alle duidelijkheid.

Toont trouwens ook aan dat er amper gekeken wordt naar de kleinere clubs.
[Reactie gewijzigd op woensdag 2 januari 2019 om 12:02]
Vind ik leuk
freejazz +2577
woensdag 2 januari 2019 om 13:37
Ik geef toe, dit is een volwassen uitleg. Ik geef hierbij ook toe dat ik je fout heb ingeschat. Mea culpa.
Vind ik leuk
donderdag 3 januari 2019 om 17:53
Hallo Neutrale fan,

Over welke "oude gewoontes" heb je het dan?
Vind ik leuk
freeman +13836
woensdag 2 januari 2019 om 12:05
Niemand kan maar enigszins tippen aan Brandon Mechele !
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1474
woensdag 2 januari 2019 om 12:21
Arslanagic, zonder twijfel!.

Ook een veel toffere kerel dan Dewaest en minstens drie keer beter. :-)

(Dit bericht is speciaal bestemd voor onze vriend freejazz, andere mensen hoeven deze boodschap niet serieus te nemen)
Vind ik leuk
freejazz +2577
woensdag 2 januari 2019 om 13:38
Dirk, ik kan er best om lachen. Tof.
Vind ik leuk
DirkRAFC1 +1474
woensdag 2 januari 2019 om 13:54
Dan krijg jij van mij een plusje. ;-)
Vind ik leuk
freejazz +2577
woensdag 2 januari 2019 om 14:39
Ik zal er 2 aan jou geven.
Vind ik leuk
Messifanboy +1205
woensdag 2 januari 2019 om 16:30
Ben echt blij dat hij niet meer bij ons speelde want hij is voor mij de hoofdverantwoordelijke van onze laatste plaats enkele jaren geleden...
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 12:30
Ten eerste , ik vind dat wie 30% van de speeltijd mist, door blessures of andere zaken niet eens in aanmerking komt,los van hun kwaliteiten, dus schrap Bronn, Mechele en Dewaest maar.

Doe mij dan maar Tomiyasu, speelt zo goed als alles. Stvv is de revelatie, speelt goed, pakt weinig doelpunten.

Ten tweede vind ik het raar er niemand van standard vermeld staat. Al heb ik de lijst van linksbacks gemist. Mss staat Laifis daar
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 12:55
Juist, Laifis moest hier altijd in staan. Ik vind Dylan ̀Bronn een goede speler, maar als je hem nomineert, dan toch ook Vanheusden
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 13:03
Yep had zijn naam verwacht, maar met van heusden nie stillekes aan door te breken, staat die mss onder backpositie, maar kheb het hier nog nie gespot die topic (was bij iedereen wel beetje druk met andere zaken vermoed ik ) :D
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 13:23
Linksbacks is al gepasseerd. Geen Laifis. Lijkt erop dat Juklerød die gaat winnen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 2 januari 2019 om 13:26]
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 13:27
Dan is dat een flater van VP. Niet dat Uronen die wint. maar dat Laifis er nie instaat :P
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 23:20
Het gaat Juklerød worden zo te zien
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 23:21
Vind ik helemaal ok. Ik heb op hem gestemd
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 23:24
Ja ik ook. Juklerød en Uronen verdienen het alle 2. Eerstgenoemde heeft nu wel een dip, maar ik sta zeker achter de keuze
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
donderdag 3 januari 2019 om 11:07
Bij mij was het eerder omwille dat op rechts sowieso Maehle zie winnen. Het hoeft niet al Genk te zijn die de klok slaat, centraal dan ook op Tomiyasu gestemd omwille van alles gespeeld, stvv revelatie, meteen aangepast, gekocht voor een prikje. Zelfde verhaal als juklerod eigenlijk.
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
donderdag 3 januari 2019 om 15:59
Het lijkt nu toch Uronen te worden :D
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
donderdag 3 januari 2019 om 16:30
De genk lovers die het niet kunnen verkroppen zekers. Waar zit de Antwerp aanhang hier. Dirk trommel ze effe op :P
Vind ik leuk
THOR4ever +3054
woensdag 2 januari 2019 om 17:02
Dewaest heeft toch geen 30% gemist ? Die speelt echt het seizoen van zijn leven en wordt blijkbaar door velen hier onderschat. Sterk in de verdediging, speelt regelmatig goed diep en is niet ongevaarlijk in de 16 van de tegenstrever.
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 17:21
dat dat nu 25% of 30% is maakt niet zoveel uit denk ik. Die speelt goed ja, maar aan de ander kant, kan je ook niet beweren dat mijn voorkeur voor een Tomiyasu ongegrond is. Die speelt alles, speelt bij een minder aangeschreven team, en toch zo weinig goals pakken. Terwijl een dewaest de jpl door en door kent. Zou ook zeggen extra pluim voor tomiyasu voor de vlotte aanpassing bvb. Zeg ik ook niet dat dewaest zwak is. Maar om nu de 2 beste cv te kiezen. Dan zou ik idd niet voor dewaest kiezen idd
Vind ik leuk
THOR4ever +3054
woensdag 2 januari 2019 om 21:58
Het ligt ook allemaal niet zover uit elkaar. Ik kijk misschien door een te blauwe bril ; Dewaest naast de Japanner zou een top-duo zijn, Dewaest heeft een vijftal wedstrijden gemist in de gewone competitie maar werd opgesteld in 11 van de 12 EL wedstrijden. Daarom was mij niet opgevallen dat hij in de competitie enkele malen rust had gekregen. Komt ook door het rotatiesysteem van Clement; niet omdat hij minder goed is. Hij scoorde dit seizoen ook al 5x (alle competities samen). Dat is 1 doelpunt minder dan onze ‘topschutter’ vorig seizoen...
Vind ik leuk
Geofpurple +6653
woensdag 2 januari 2019 om 22:05
Als we dan toch rekening houden met de EL wedstrijden + competitie, zou ik dan eerder Aidoo zetten, mist veel minder wedstrijden. En staat ook in het breakthrough team. Denk dat we op rechts een onbetwiste Genk speler als winnaar gaan hebben
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 23:22
Ik verwacht dat Dewaest opnieuw back-up wordt op termijn. Lucumi nog maar net terug van blessure en vòòr zijn blessure was Lucumi sterkhouder naast Aidoo.
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
woensdag 2 januari 2019 om 12:58
Alweer wordt Standard De Liège (neen, ik ben geen fan van Standard) over het hoofd gezien.

Ochoa niet bij de keepers
Laifis niet bij de centrale verdedigers (absolute sterkhouder)

Als je Dylan Bronn (een goede speler) erbij zet, dan toch ook Vanheusden. Hebben beide ongeveer evenveel gespeeld en maken beide indruk.
Vind ik leuk
woensdag 2 januari 2019 om 23:20
Jammer dat Bornauw niet in dit lijstje staat. Hoort (nog) niet bij de 2 beste in België, maar is toch een van de weinige lichtpuntjes bij Anderlecht dit jaar
Vind ik leuk
Neutrale fan +1196
donderdag 3 januari 2019 om 16:00
Toont te weinig momenteel om tussen al deze namen te staan, vind ik
Vind ik leuk
donderdag 3 januari 2019 om 11:07
Dewaest en Dessoleil, zonder enige twijfel. Zijn zelfs kandidaat RD's.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws