'In Youth We Trust' moet RSCA ook titels opleveren: 'Geloof dat we dat kunnen'

    'In Youth We Trust' moet RSCA ook titels opleveren: 'Geloof dat we dat kunnen'

    Gepubliceerd: donderdag 6 december 2018 om 08:01do 06-12-2018 om 08:01

    RSC Anderlecht lijkt dit seizoen toch de kaart van de jeugd te trekken. De Brusselaars blijven evenwel ambitieus en gaan voor de titel. Albert Sambi-Lokonga gelooft dat dat zeker mogelijk is.

    Wie midden jaren '90 naar Match of The Day op BBC keek, kent ongetwijfeld de legendarische uitspraak van Martin Hansen. "You don't win anything with kids". Een uitspraak die Sambi-Lokonga niet gelooft. "Zelfs met zoveel jongeren geloof ik dat we kampioen kunnen spelen", zegt hij in Het Nieuwsblad.

    "Op voorwaarde dat we snel bijleren. Zo voetbal ik nu al een pak agressiever dan vroeger. Veel jongeren zijn ook volwassener dan jullie denken. Kijk naar Doku: die is 16, maar qua fysiek is hij voor op zijn leeftijd. Hij is ongelofelijk. De jeugd moet ook ­blijven luisteren naar jongens als Kums, Trebel, Didillon en Boeckx. Met een mix van jong geweld en ervaring is de titel nog mogelijk", zegt hij.

    Die anciens lijken echter teleur te stellen dit seizoen. Sambi-Lokonga vindt dat de jeugd het wél goed doet, maar kan leren van de anciens. "De jeugd heeft zich alleszins niets te verwijten. We staan op een goed niveau, maar moeten vooral nog leper worden. De bal leren bijhouden aan de cornervlag als we op voorsprong staan in de 90ste minuut, bijvoorbeeld. Jonge gasten willen altijd scoren, hé. Dat metier hebben we nog niet", besluit hij.

    Plaats een reactie

    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 08:08
    Werken met de jeugd loont op termijn altijd. Het begin is het moeilijkste maar je moet ze de tijd geven. Blijven investeren in opleiding. En ze kunnen houden natuurlijk. Het talent dat sommige hebben koop je niet meer in het buitenland.
    Vind ik leuk
    strat2 +488
    donderdag 6 december 2018 om 08:51
    Maar dan mogen het geen loze woorden blijven he! (In youth we trust).
    Want verleden week tegen Genk zette Vanhaezebrouck liever een half fitte Kums, die volgens sommigen heel plat was, in plaats van Verschaeren, die de week ervoor een van de uitblinkers was. Laat ons dus maar met zijn allen hopen dat dit GEEN bla bla bla verhalen blijken te zijn om het publiek te sussen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 08:52]
    Vind ik leuk
    K1908 +1170
    donderdag 6 december 2018 om 09:51
    Verschaeren had een hele wedstrijd gespeeld vorige week en in de Youth league bijna een halve match. Als hij wer dopgesteld, zouden er weer zeggen dat hij verbrandt word...

    Het zal altijd iets zijn, ik wil hem wel wat zaken verwijten (HVH), maar op die keuze heb ik niets aan te merken...
    Vind ik leuk
    strat2 +488
    donderdag 6 december 2018 om 10:35
    Hij was fit, en Kums niet, DAAR draait het om.
    Zo kan,je altijd bezig blijven met als...als...als..., en dan je gelijk halen.
    Feit is dat Vanhaezebrouck gewoon altijd zijn eigen zin doet, tegen alle logica (zijn systeem waar hij de spelers niet voor heeft) en verklaringen van het bestuur in, en altijd excuses heeft als het dan mis loopt.
    Er waren drie doelen voor het seizoen, twee daarvan zijn weg, het derde is al geen must meer, zover heeft Hein het gekregen, na ontelbare uitvluchten, verkeerde systemen, en een volledige ploeg gekwetsten.
    Als ik me niet vergis, haalde hij na de wedstrijd tegen Genk nog als excuus aan dat Kums niet fit was.
    En wat betreft de nieuwe TD: als er een nieuwe technisch Directeur komt, dan zou het me zelfs niet verwonderen dat die bij blijvende slechte resultaten eerder ontslagen zal worden dan Hein Vanhaezebrouck.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 10:39]
    Vind ik leuk
    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 10:41
    Er stonden 4 jeugdspelers in de basis!!
    Dat is het dubbele wat het bestuur vraagt, denk je nu echt dat ze een 16 jarige als verschaeren 3 matchen per week gaan laten spelen?
    Geen enkele club gaat met een heel beloftenteam spelen.
    Dus als we elke week moeten gaan zeveren waarom er geen volledige ploeg beloften op het veld staat, dan blijven we bezig.
    Vind ik leuk
    strat2 +488
    donderdag 6 december 2018 om 10:59
    Kums was niet fit, en valt steeds terug in blessure. Dus is het onverantwoord om hem te laten spelen.
    Het gaat ook niet over elke week een volledig beloftenelftal te laten spelen, het ging over die specifieke wedstrijd.
    Verschaeren had trouwens maar 20 minuten gespeeld in een van die wedstrijden, en dat is beduidend minder dan een doorgedreven training van een paar uur.
    Als je als bestuur een slogan lanceert, dan is het mijns inziens toch beter als je geloofwaardig overkomt?
    Dat is dit jaar, om diverse redenen jammer genoeg niet altijd het geval. Laat ons hopen dat er vanaf nu een lijn getrokken wordt, en dat men zich daar dan toch voor het grootste gedeelte aan houdt.
    Coucke heeft volgens mij wel zeer veel goed werk geleverd, maar is geen expert als het op het sportieve aspect aankomt.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 11:00]
    Vind ik leuk
    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 11:08
    Als Trebel terug komt, zal Sambi ook veel minder spelen hoor. Zo gaat dat éénmaal.
    Je moet op jeugd inzetten, maar je moet echt niet verwachten dat die elke week gaan starten. Daarom dat Verschueren sprak over 2 jeugdspelers in de kern.
    Zoals de week ervoor in sint truiden met 5 spelers in de ploeg die samen geen 100 jaar zijn is echt niet realistisch.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 6 december 2018 om 11:09]
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 11:35
    Toca
    Ik dacht begrepen te hebben dat he bestuur vraagt elk jaar twee nieuwe jeugdspelers naar de A-kern over te hevelen. Hebben ze ook iets gezegd over hoeveel er moeten spelen? Ik zou dat eigenlijk vreemd en fout vinden, ik ben geen liefhebber van quota’s, eerder van een strategische richting.
    Vind ik leuk
    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 11:39
    Dat weet ik niet meer, maar ik dacht van niet.
    Er moeten er wel 2 in de kern zitten, en ik neem aan dat ze ook wel hun minuten ergens moeten maken.
    Maar je kan toch nooit een trainer verplichten lijkt me.
    Of je moet echt een vod van een trainer aantrekken natuurlijk.
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 11:41
    Wel jaarlijks twee nieuwe erbij, niet zomaar twee dacht ik.
    Vind ik leuk
    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 11:44
    bedoelde ik ook, woordje vergeten.
    Nu 2 per jaar is volgens mij niet weinig. Als het fixen gaan we mss wel makkelijker jeugspelers bij andere clubs kunnen roven.
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 13:29
    Ik zei het al, ik houd niet van quota’s, en deze quota vind ik fout. Een gemiddelde van 2 per jaar over 5 jaar, dat zie ik zitten, maar elk jaar 2, niet echt. Er gaan immers jaren zijn dat er geen twee zijn die goed genoeg of klaar zijn en wat dan? iemand brengen die neit goed genoeg of voor wie het te vroeg is, of, misschien nog erger, het jaar dat je er drie of vier hebt die goed genoeg zijn, er maar twee laten stijgen om reserve te hebben voor het volgende jaar?
    Vind ik leuk
    Toca +40198
    donderdag 6 december 2018 om 13:56
    Zoals meestal, zijn we het eens..
    2 per jaar is veel te veel.
    Dat lukt nooit, en nergens trouwens.
    Vind ik leuk
    MrComment +1974
    donderdag 6 december 2018 om 14:14
    Het is geen quota, het is een doel. Dat is niet hetzelfde.
    Het is de bedoeling om elk jaar een tweetal jongeren te laten doorstromen naar de A-kern. Dat is op zich een mooi doel. Dat dit niet elk jaar lukt dat is goed mogelijk.
    Maar het is geen verplichting, wat een quota eigenlijk wel is.
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 15:17
    Misschien is MV slecht gekwoteerd in het artikel dat ik las, maar daar was het aangegeven als een opdracht, niet een bedoeling en dus wel een verplichting. En dat is een hemelsbreed verschil. Anderzijds is een vrijblijvend doel dan wel weer vederlicht.
    Vind ik leuk
    K1908 +1170
    donderdag 6 december 2018 om 11:43
    2 nieuwe per jaar, 35% van de kern bestaande uit eigen jeugd (eigen jeugd is dan ook een speler die werd opgeleid binnen de club, maar misschien reeds 26 jaar oud is...)

    Dat had ik begrepen...
    Vind ik leuk
    K1908 +1170
    donderdag 6 december 2018 om 11:46
    Ik heb wel het gevoel dat je het met oogflappen bekijkt. Om die reden ga ik hier niet te ver op ingaan.

    Mischien net: het is altijd gemakkelijk al die uitspraken te doen en soms speel ik er zelf ook zeker mee. Maar probeer in het achterhoofd te houden dat wij NIET weten wat er gebeurd op Neerpede, misschien had Verschaeren de laatste training last aan bepaalde spiergroepen. Misschien was Verschaeren te laat op training/match en werd hij daarom naar de bank verwezen. Misschien was Kums aan het begin van de wedstrijd pijnloos en kwam er toch weer iets de kop op steken tijdens de wedstrijd....

    Enfin, je snapt het punt wel hoop ik...
    Vind ik leuk
    Knightofh +603
    donderdag 6 december 2018 om 10:39
    Probleem is dat mensen denken dat investeren in jeugd en jeugd kansen geven per definitie betekent dat ze elke match moeten spelen.

    Soms is meetrainen met de A-ploeg en minuten maken door invallen als eerste jaar al een enorme groei...
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 11:36
    Niet elke match, maar wel veel matchen. Ik geloof totaal niet in “geleidelijk brengen”.
    Vind ik leuk
    K1908 +1170
    donderdag 6 december 2018 om 11:48
    In vele gevallen lijkt me dat toch noodzakelijk. Jonge spelers gaan sneller 'vliegen' en hebben een onvolgroeid gestel => sneller blessures. Je moet dat allemaal niet onderschatten. het zijn niet allemaal beren als Lukaku, dat was zelfs een uitzondering op dat vlak...
    Vind ik leuk
    Patfey +5536
    donderdag 6 december 2018 om 13:25
    Ik denk dat het afhangt van wat we er onder verstaan. Als het gaat om 3 minuutjes per maand spelen, geloof ik er niet in, neen. Dat je moet rekening houden met het type en gestel van speler, volledig akkoord. maar als je gaat kijken naar degenen die het echt gemaakt hebben, die hebben al snel heel veel speelminuten gekregen, terwijl de meesten die men heel, heel geleidelijk bracht ofwel uiteindelijk toch te kort kwamen ofwel weg zijn.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws