Minister neemt drastisch besluit: 'Gokreclame hoort niet in ons voetbal'

Minister neemt drastisch besluit: 'Gokreclame hoort niet in ons voetbal'

Gepubliceerd: woensdag 5 december 2018 om 08:14wo 05-12-2018 om 08:14

Laatste update: woensdag 5 december 2018 om 08:53wo 05-12-2018 om 08:53

Veertien van de zestien eersteklasseclubs worden gesponsord door een gokkantoor. Het Vlaams Parlement wil dit in de toekomst gaan aanpakken. Zo vaardigde minister Koen Geens al een KB uit. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

Vanaf 1 juli wordt gokreclame verboden op shirts waar minderjarigen mee spelen. Daarnaast worden ook reclames in sportprogramma’s beperkt. "Het is een eerste stap in de goede richting maar we zijn er nog niet", reageert Peter Naessens, directeur van de Kansspelcommissie.

Gokreclame volledig bannen uit het voetbal zal dan wel nog niet voor morgen zijn, toch is de link naar matchfixing of omkoping snel gelegd. "Te veel reclame, dat is een probleem. Door de duidelijke aanwezigheid van gokkantoren wordt de indruk gewekt dat gokken onlosmakelijk met voetbal is verbonden. Er is geen beperking."

Strengere regels
Het Parlement zal woensdag het dossier behandelen. Groen en SP.A willen nog een stap verder gaan in het bannen van gokreclame. "Waarom wordt gokken op wedstrijden door voetballers niet gewoon helemaal verboden? En niet alleen op eigen wedstrijden? De slinger is doorgeslagen", aldus Imade Annouri (Groen).

Ze beseft het gevaar van gokken. "Daarom willen we de reclame verder inperken zoals dat ook voor alcohol en sigaretten geldt. In eerste instantie op televisie, maar ook online, bij de openbare omroep. Daar kunnen we niet ver genoeg in gaan."

Poll

Een goede zaak?

(367 stemmen)

Plaats een reactie

VeeDeeVee +17612
woensdag 5 december 2018 om 08:17
Wat een toepasselijke foto, VP. Het einde van Olibet? :D
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 08:17
De foto die ze erbij kiezen XD
Vind ik leuk
hoekschop +3452
woensdag 5 december 2018 om 08:24
Waar blijft de scherpe tweet van mister clean (Geert De Vlieger)?
Vind ik leuk
Hierulf +1597
woensdag 5 december 2018 om 08:49
Terecht !
Vind ik leuk
Boerken +7596
woensdag 5 december 2018 om 09:35
Geldgraaiende ministers horen ook niet in de regering thuis .
Vind ik leuk
Geertvdd +3892
woensdag 5 december 2018 om 11:44
Wedden van wel? 😎
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 09:42
Jupiler pro league ???
Vind ik leuk
TageMeister +6352
woensdag 5 december 2018 om 09:45
Vanaf 1 juli wordt gokreclame verboden op shirts waar minderjarigen mee spelen.

dus eigenlijk verboden op alle shirts, behalve in de senioren afdeling ?

Of zal een 17jarige een ander shirt krijgen in een A-ploeg?
Vind ik leuk
Lupo +562
woensdag 5 december 2018 om 09:49
eindelijk
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 10:01
Ge noemt u competitie de "jupiler pro league" ma reclam voor alcohol mag nemeer 😅 --》maakt er de spa plat league van dan...
[Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 10:02]
Vind ik leuk
Wolf1986 +1859
woensdag 5 december 2018 om 10:38
De Jupiler 0.0 pro league.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 10:10
Terecht natuurlijk, maar waarom alleen de minderjarigen?
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 12:22
Eerst toelaten en aan mee doen : zie al die politici in eretribunes en raden van bestuur en dan .... willen verwijderen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 5 december 2018 om 12:25]
Vind ik leuk
Vlad +3420
woensdag 5 december 2018 om 13:10
Ze zouden alle gokreclame moeten verbieden, als je ziet welke BV’s er tijdens het WK voor verschillende gokkantoren uitgebreid reclame maakten, dit enkel om zichzelf te verrijken en anderen de miserie in te helpen, dan bekennen die ook kleur en geven ze aan enkel geldwolven zonder meer te zijn, zonder enige deontologie. Die simpelaars hebben een publieke verantwoordelijkheid te vervullen...
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 13:31
Gokken door voetballers verbieden op wedstrijden van eigen ploeg niet alleen,maar op gelijk welke andere matchen! Contracten alle voetballers aanpassen en hopen dat dit voorbeeld mag zijn voor de Uefa en Fifa.
Vind ik leuk
woensdag 5 december 2018 om 14:19
Tis ne tijd van verbiede en nix meer van mogen... Lot de mense zelf is kieze wa ze me hun geld doen... Al die politieke onzin. Hou u bezig me zake die ertoe doen.. Armoede, gezondheid,ed...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws