Keuzes Martinez in twijfel getrokken: “Daar wil ik een uitleg voor”

    Keuzes Martinez in twijfel getrokken: “Daar wil ik een uitleg voor”

    Gepubliceerd: dinsdag 20 november 2018 om 09:01di 20-11-2018 om 09:01

    Bondscoach Roberto Martinez is de gebeten hond bij de Rode Duivels. Ex-bondscoach Robert Waseige trekt zijn keuzes in twijfel tegenover Het Nieuwsblad.

    Vooral de keuze om Dries Mertens in de spits te zetten in plaats van Michy Batshuayi zorgt voor vraagtekens. “Ik had mijn vragen bij dat systeem met Mertens in de spits. Maar als je tot de 25ste minuut met 0-2 voor staat, kan je daar niet veel over zeggen. Daar is een tovenaar aan het werk, dacht ik.”

    “Maar uiteindelijk vertelt het scorebord de waarheid. En daarop stond na 90 minuten 5-2. Dan heb je het niet goed gedaan. Dan wil ik een uitleg waarom Batshuayi niet in de spits startte. Zoals de basis van elke ploeg, de defensie, liep te zwemmen en geen enkele taak meer uitvoerde. Dat duidt op een gebrekkige organisatie, wat echt niet meer zou mogen.”

    Lees meer over:Rode Duivels

    Poll

    Met akkoord?

    (169 stemmen)

    Plaats een reactie

    Frefke +909
    dinsdag 20 november 2018 om 09:20
    Ja wat is er daar gebeurd na de 25ste minuut ? Gemakzucht, gedacht van we gaan dit hier is luilekker uitspelen ? We waren nergens meer, organisatie weg, verdediging zinkend schip, middenveld overrompeld... En dit na 20 minuten sprankelend combinatievoetbal.
    Vind ik leuk
    Dan4red +742
    dinsdag 20 november 2018 om 09:25
    niet mee akkoord, of Batsman nu had meegedaan of niet, het kwam er gewoon op aan dat we te zwak verdedigden... Boyata komt dus duidelijk te kort, Kompany was totaal afwezig, en als je dan zo verdedigd, allemaal voor of bijna op de doelman, zonder de tegenstrever in het oog te houden, dan kom je tot dergelijke doelpunten. Het straffe is dat het 2 à 3 keer is voorgevallen in dezelfde match. Bij het 4de doelpunt moet je de positie eens zien van onze centrale verdedigers !!!! Achter Kompany staan er nog 6 spelers...allez triestig, maar het is nu zo...hopelijk wordt 2020 het van het, want anders is het inderdaad een verloren generatie geweest, want die FIFA N°1 positie is het ook niet hé.
    Vind ik leuk
    Frefke +909
    dinsdag 20 november 2018 om 10:15
    2020 het van het... dan gaan er achteraan geen gekwetsten mogn zijn of moeten we intussen een nieuwe verdedigende ster ontdekken... (niks aan de horizon te zien)
    Vind ik leuk
    Wolf1986 +1745
    dinsdag 20 november 2018 om 10:07
    Een goed staande verdediging moet je uit verband kunnen spelen met snelle passing. Daarom kon ik mij wel vinden in Mertens. Bats is geen breker om zich door een verdediging te rammen.
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +2276
    dinsdag 20 november 2018 om 10:48
    En dat is een trainer die zo een onzin neerpent ,als ge 2-0 voorstaat na12min wat heeft dat dan met een aanvaller dries of bats te maken, het resultaat stond er om de kwalifikatie te halen als de ploeg niet uiteenvalt was er geen enkel gevaar om ons te plaatsen
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 10:52
    Zoals Waseige zegt, bij 0-2 kraait daar geen haan naar en is het vakwerk. 3 technisch kleine mannetjes voorin heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Maar als je 0-2 voorstaat dan mag je dat inderdaad zo niet uit handen geven. Maar is dat volledig de schuld van de tactiek? Ik denk het niet. Dit is een mentaal probleem. Bekijk België-Japan op het WK. We staan 0-2 achter en we liggen bij dat moment bijna uit het WK en het loopt stroef. Tot plots Vertonghen scoort. Dan is er dat mentale aspect. België begint te geloven dat het kan en bij Japan sluipt er twijfel in de ploeg. Dan een paar minuten nadien de 2-2 en dan is België helemaal mentaal in het voordeel. Dat is een aspect dat je niet mag onderschatten. Idem met Bremen - Anderlecht 0-3 voorstaan en toch nog verliezen. Je speelt op wolken, de tegenstander ligt knock-out en plots gebeurt er iets. Een penalty, een voorzet die in doel dwarrelt, ....maakt niet uit en de tegenstander put moed uit die goal en put er kracht uit en anderzijds sluipt twijfel in de eigen ploeg en neemt het zelfvertrouwen een knauw. Het is menselijk, het kan gebeuren. Nochtans staat er voldoende kwaliteit en ervaring op het veld bij de Rode Duivels, maar soms gebeuren er mirakels en dit was er ééntje. Helaas niet in het voordeel van België. Maar zolang we het EK en WK halen en daar goed spelen, vind ik deze misstap niet zo erg. Maar dit verlies is niet alleen tactisch te verklaren, deze wedstrijd lijkt mij op mentaal gebied verloren te zijn. Zij kregen een boost en wij een terugslag. En veel wisselmogelijkheden had Martinez niet. Vertonghen en De Bruyne zijn spelers die we echt missen en Lukaku kon hij ook al niet inbrengen.
    Vind ik leuk
    Patfey +5577
    dinsdag 20 november 2018 om 11:59
    Ja, datzelfde heeft een vriend (toen) voetballer mij destijds ook over die Bremen-Anderlecht verteld : op een zeker moment zag ik dat het naar de knoppen was, en dat gebeurt op een voetbalveld. Niks lukt meer, alles lukt bij de tegenstander.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 november 2018 om 12:11
    Inderdaad. Een raar fenomeen, een mentale boost voor de ene ploeg en de andere ploeg die van geen hout, pijlen weet te maken. Het gebeurt wel elk weekend ergens in mindere mate dat je van 0-2 naar 1-2 en dan 2-2 gaat. Maar zo drastisch als deze zondag komt het niet veel voor. Zo ook een beetje in de wielrennerij (dat ik niet zo volg) denk ik. Als je uren alleen op kop aan het beuken bent en 20 km en je ziet telkens uw voorsprong minderen en plots zie je de tegenstander die je al uren niet gezien hebt, wel ver achter u opduiken. En de achtervolger die ineens dan wel de eerste in het zicht heeft. Dat is een mentale kwestie en wie gaat er dan het beste met om.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 november 2018 om 12:14]
    Vind ik leuk
    ElieBo +54
    dinsdag 20 november 2018 om 13:45
    Klopt volledig! Zie je idd ook in andere sporten. In het tennis gebeurt dit nog vaker. De eerste 2 sets winnen met 6-0, in de derde set 5-0 voor staan, en dan komt dat matchpunt dat maar niet gemaakt kan worden... om uiteindelijk toch nog die partij te verliezen... Dit maakt de sport toch net zo mooi, niet? Mocht het wiskunde zijn, dan zou het allemaal veel saaier zijn. En zouden wij op diverse fora niks meer te vertellen hebben ;)
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4868
    dinsdag 20 november 2018 om 16:20
    Don't remind me aan die avond, voor mij nog altijd de zwartste bladzijde ooit
    Vind ik leuk