Is het probleem van RSCA voorzitter Coucke? Een verschil met Club Brugge en Genk

    Is het probleem van RSCA voorzitter Coucke? "Een verschil met Club Brugge en Genk"

    Gepubliceerd: zaterdag 17 november 2018 om 21:18za 17-11-2018 om 21:18

    Het rommelt tegenwoordig bijzonder hard bij RSC Anderlecht. De ingreep van Marc Coucke om Nany Dimata vakantie te geven, werd hem niet in dank aangenomen door Hein Vanhaezebrouck. Ook de samenwerking met Luc Devroe lijkt stilaan voorbij. Ludo Vandewalle ziet het fout aflopen voor RSCA onder Coucke.

    Volgens de chef sport van Het Nieuwsblad zijn er toch nog wat mankementen aan het beleid van de nieuwe voorzitter van Anderlecht. 'Coucke heeft de club commercieel opgefrist, Proficiat. Maar om zo’n club ook sportief te leiden, is metier nodig en op zijn minst een sportieve achtergrond die verder reikt dan vijf jaar in de schaduw bij Oostende', klinkt het.

    Hij geeft ook enkele voorbeelden waar het wel werkt, bij de concurrentie. 'Bart Verhaeghe (Club Brugge) is sportgek en sponsort zelfs een triatlonteam. Ivan De Witte (KAA Gent) eet, drinkt en slaapt al van jongs af aan voetbal. Bruno Venanzi (Standard) bezoekt al sinds zijn zevende levensjaar elke thuismatch van Standard. Peter Croonen (RC Genk) kreeg als zoon van gewezen bonds- en clubleider Louis Croonen het voetbal met de paplepel ingegoten.'

    Als Coucke wél een succes van RSCA wil maken, moet hij het volgens het dagblad anders gaan aanpakken. 'Marc Coucke heeft nauwelijks voetbalachtergrond. Dat is op zich niet erg, maar dan moet je niet te veel soloslim spelen. Dat deed hij, want op een andere manier is het niet te verklaren dat de voorzitter niet kon inschatten dat het zonder overleg vrijaf geven aan Dimata een enorme negatieve impact zou hebben in het trainers­kabinet.'

    Plaats een reactie

    zaterdag 17 november 2018 om 21:27
    En Vandewalle heeft voetbal geleerd bij HNB een autoriteit(?) op voetbalgebied.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 21:27
    Nany, Nany!
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 21:30
    Dat is een serie op TV.
    Vind ik leuk
    Mike1208 +319
    zaterdag 17 november 2018 om 21:28
    Coucke is de verkeerde man op de verkeerde plaats
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zaterdag 17 november 2018 om 22:15
    Zeldzame onzin. Verhaeghe is wel competent omdat hij een traitlonteam sponsort? Venanzi is wel competent omdat hij van zijn 7 jaar naar elke thuismatch van Standard ging? Coucke is niet competent omdat hij KVO van de ondergang gered heeft en in zijn jeugdjaren “maar” naar Oostendse ploegen ging kijken? Of hoe moet ik het verstaan?
    Vind ik leuk
    FcRazor +1342
    zaterdag 17 november 2018 om 22:31
    Coucke heeft ook andere sporttakken gesponsord, of ben ik achterlijk?
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zondag 18 november 2018 om 04:49
    Uiteraard, wielrennen, Lotto en Quickstep. Ik wou dat niet eens vermelden. In de ogen van Vandewalle is dat waarschijnlijk minderwaardig aan triatlon.
    [Reactie gewijzigd op zondag 18 november 2018 om 04:57]
    Vind ik leuk
    Frefke +909
    zondag 18 november 2018 om 11:43
    Correcte opmerking, let wel voor het eerste gedeelte van jou vraag natuurlijk. :o)
    Maar klein detail misschien.... daar had hij niks in de pap te brokken ! Zijn geldinbreng was zeer welkom maar voor de rest... nada, juist supporteren en basta.
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zondag 18 november 2018 om 18:00
    Zou Verhaeghe iets bij de triatlon ploeg in de pap te brokken hebben? Mij gaat het erom aan te tonen dat de argumentatie van Vandewalle dat Verhaeghe wel sportief competent is, onder meer omwille van die sponsoring, dikke zever is.
    Vind ik leuk
    zaterdag 17 november 2018 om 22:37
    En niemand met een echte voetbalachtergrond , het verschil is dat deze personen het sportieve beleid overlaten aan andere en dat Coucke dat nog moet leren loslaten
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zondag 18 november 2018 om 04:56
    Maar voilgerns Vandewalle hebben die andere, omwille van hun “unieke” achtergrond en ervaring, wel de capaciteiten om hun club sportief te leiden, en Coucke niet. Hij bedoelt dus niet wat jij schrijft. En iuk blijf er dus bij, dikke onzin.
    Trouwens, denk jij echt dat Mannaert of Louwagie, of Leko of Preud’Homme solo slim mogen spelen?
    En is hety geven van twee dagen verlof een een gekwetste speler nu echt een halsmisdaad? Dat lijkt me gewoon een privilege van de baas en als een middenkader daar moeite mee heeft, tough luck.
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 11:27
    Verhaeghe en Dewitte gaan geen soloslim spelenals hun sportief verantwoordelijke er niet achter staat gaat hij hem niet kopen en omgekeerd als zij hem te duur vinden wordt hij ook niet gekocht en het is een kwestie van samenwerken en geen cavalier seul te spelen
    Vind ik leuk
    Frefke +909
    zondag 18 november 2018 om 11:47
    Hij moet zich nog deftig op sportief vlak laten omringen, dacht dat met zijn vazal Devroe te kunnen runnen maar ziet nu in dat het andere koek is dan bij KVO ! H
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 11:51
    Denk je dat Mannaert bij Club alleen werkt, ik denk dat hij ook wel een aantal medewerkers heeft om zijn werk te vergemakkelijken en in te korten
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4868
    zondag 18 november 2018 om 00:19
    Het nadeel van rsca tov andere clubs is dat de media er veel korter opzit en zich overal in moeit en opblaast.

    Los daarvan moet Coucke zich minder met het sportieve bezighouden, doe waar je goed in bent, en dat is de commerciële kant, de puur voetbalzaken moet je overlaten aan mensen die daar meer verstand van hebben. het gezwets over Dewitte, Venanzi en andere voorzitters is eigenlijk totaal niet relevant.
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zondag 18 november 2018 om 05:15
    Ik ga toch niet echt akkoord. het sportieve is toch de kern van de zaak en dan ligt de eindverantwoordelijkheid bij de baas.
    Ik vind de verwijten erg overtrokken, en zie niet direct zaken die buiten de bevoegdheid van een voorzitter vallen, ik zou bijna zeggen, in tegendeel.
    De zaak Dimata. Een, laat ons duidelijk zijn, gekwetste speler een paar dagen extra (of vervroegd) verlof geven, ja dat is een privilege van de grote baas. Hij had de trainer meoten informeren, dat ware handig geweest, OK, maar als die trainer daar niet mee kan leven, dat hij zijn eigen club koop.
    De zaak Sanneh. Nergens staat dat Devroe hem niet wou, enkel dat die hem te duur vond. Dan opnieuw, besluiten dat je bereid bent meer geld uit te geven, opnieuw privilege van de baas.
    Samenstelling van de staf, medische inbegrepen, de vraag stelt zich zelf.
    Zijn Twitters dat de pleog meer kan dan ze laat zien? Heu ja, dat vind ik ook, Dat dit openlijke kritiek op de trainer is? Ja, en dan, dat hort bij de job. Ik weet dat de pers dat die dat hun privilege vinden, maar daar zou ik me ook neutra van aan trekken.i
    Probeert hij tussen te komen bij de ploegopstelling of taktiek? Nergens wordt dat beweerd, de ten laste legging is dat hij dat bij KVO zou gedaan hebben, dus helemaal niet pertinent.
    VDS liet het sportieve aan (zogezegd) mensen met meer verstand daarvan over, we hebben gezien welk zootje die ervan gemaakt hebben.
    Ik zie in de pers een rondje Coucke bashing. Coucke heeft de club gekocht met de bedoeling er terug een grote(re) ploeg van te maken. daarop zal hij uiteindelijk afgerekend worden, dus dat hij de touwtjes in handen wil houden, is normaal. Delegeren is mooi, maar je kan nooit je verantwoordelijkheid delegeren, dus ja, soms moet je tussenkomen. Hoe, dat is een kwestie van stijl.
    Samengevat, veel onzin en gekwebbel van Vandewalle en Coucke heeft zijn stijl en methodes, reken hem daar op af, initieel na dit seizoen en grondiger na drie seizoenen (niet eens de elf van Verhaeghe 😃)
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 01:00
    Als Brugge supporter ben ik het eens met wat velen van jullie zeggen... geeft hem tijd bij Brugge hebben ze toen heel de ploeg weggedaan... daar waren wij als supporter het ook niet eens mee maar kijk nu alles begint te draaien en het heeft toch ook aantal jaar geduurd... hij moet idd nog leren om bepaalde zaken aan andere over te laten of op zen minst overleggen en of samen beslissen wat er gebeurt of niet. Denk eerlijk gezegd dat Hein en Coucke gwn niet zo goed kunnen samen werken alle 2 heel koppige persoonlijkheden en dan wringt da maar ben er van overtuigd dat ze alle 2 professioneel genoeg zijn om het te keren en het worden volgens mij nog heel spannende play offs. Wa deze dwaas van de krant bedoelt weet niemand slaat op niks!
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4868
    zondag 18 november 2018 om 01:10
    Uw eerste like verdient, als brugge supporter toch vrij neutraal reageren. Kzie het niet zoveel club supporters na doen :D
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 07:13
    ????
    Vind ik leuk
    zondag 18 november 2018 om 07:12
    Best dat hij daar zit. Hij is een zakenman en daar mee uit. Of denken jullie dat hij Anderlecht kocht omdat hij zo een grote fan is van die club?? Nee, hij heeft hem commercieel naar zijn hand gezet en daar zal het lee stoppen. Iedereen was blij toen hij begon, maar ik heb het altijd gezegd: pas maar op, hij doet het voor het geld, en hij zal er niets insteken wat hij er niet kan uithalen. Het verschil tussen Coucke en onze Bart, Coucke is voor het geld en Bart is gepassioneerd liefhebber.
    Vind ik leuk
    strat2 +498
    zondag 18 november 2018 om 08:00
    Coucke heeft Hein van Haezenbrouck erbij gekregen als erfenis van het vorige bestuur, met een ontslagpremie van 2 miljoen er bovenop. HvH speelde dit seizoen 90% van de wedstrijden een systeem waar hij de spelers niet voor heeft en is dus voor een topclub en zeker voor Anderlecht misschien ook niet direct de ideale trainer dan? Coucke wou gewoon voorkomen dat Dimata terugviel en/ of dat de kwetsuur nog zou verergeren (wegens al teveel spier gerelateerde kwetsuren dit seizoen.(Kums, Trebel, ...). Overbelasting van bepaalde spieren op training?
    Dat is dan natuurlijk de vraag!
    Vind ik leuk
    Gimini +747
    zondag 18 november 2018 om 10:38
    Coucke is een zakenman , het financiële primeert, dat is geld verdienen , zo simpel is dat . Als je had gedacht dat hij daar met geld ging gooien , dan denk maar opnieuw. Moest hij van Hein op een goedkope manier kunnen buiten wippen, was het al lang gebeurd. Vanden Stock was een voetballiefhebber, maar ook een zakenman, die wist precies dat hij het zinkend schip moest verlaten.
    Vind ik leuk
    firedwarf +3221
    zondag 18 november 2018 om 16:18
    Met alle respect, couke heeft op een half jaar puin geruimd wat andere op 25 j hebben opgebouwd... Ja hij maakt mss hier en daar de verkeerde keuzes ( ik trok al een wenkbrouw omhoog toen ik hoorde dat hij devroe als sportief directeur wou, mislukt bij roeselare en brugge btw ma soit) maar hij maakt tenminste keuzes... Het vorige anderlecht onder roger was dood ziek om niet te zeggen terminaal waarin een bayat besliste wie er gehaald werd voor hoeveel geld en waar er geteerd werd op geld dat er totaal niet was en men de ene put dichtgooide met geld van een transfer waarze dan weer een andere put mee hadden gegraven om daar een vervanger voor te halen. Geef coukie 5 jaar de tijd om anderlecht op rails te zetten en er terug een grote ploeg van te maken ,lukt het binnen 5 jaar niet dan kan je hem afrekenen... Ik vind het triest dat er nu anderlecht supporters SCHREEUWEN om resultaten ( pas op ik vind hein ook niet bekwaam als trainer dus daar kank ze in volgen) terwijl ze weten dat de ploeg volledig ge sannehrt moet worden ( kon het nie laten sorry :p ) Dus nogmaals geef coukie tijd en da komt heus wel goe !
    Vind ik leuk
    Patfey +5538
    zondag 18 november 2018 om 18:03
    Ik kan die enkel volledig onderschrijven, er hoogstens aan toevoegen dat je in die omstandigheden er zelf dicht moet opzitten en beslissingen nemen of er zal niet veel gebeuren.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws