De elf slechtste transfers van de heenronde: topclubs prutsen erop los

    De elf slechtste transfers van de heenronde: topclubs prutsen erop los

    Gepubliceerd: donderdag 15 november 2018 om 12:00do 15-11-2018 om 12:00

    VoetbalPrimeur.be stelde woensdag een elftal van de 11 beste aankopen samen. Er werd echter ook weer een tientallen spelers aangetrokken, die niets blijken toe te voegen. Uit deze grote groep floptransfers is het volgende gezelschap ontstaan. Met name de topclubs komen er erg slecht vanaf. 

    Het vinden van een nieuwe keeper had voor Club Brugge de hoogste prioriteit. Karlo Letica moest een einde maken aan de keeperscrisis en de landskampioen had drie miljoen euro over voor het Kroatische talent. Aanvankelijk leek de 21-jarige Letica de oplossing te zijn, maar zijn prestaties werden werd de week minder. Een blunder tegen Sint-Truiden (2-2) bleek de druppel, want Ivan Leko gaf nadien Ethan Horvath een nieuwe kans. Zolang Horvath het goed blijft doen, zien we Letica niet meer terug onder de lat. 

    Verspilde miljoenen
    Michel Louwagie, manager van KAA Gent, zit er steeds vaker naast met zijn aankopen. Gent is een handelshuis geworden met 45 nieuwkomers en 59 vertrekkers in de laatste 2 jaar. Zo betaalden de Buffalo's drie miljoen euro voor de Franse rechtsback Arnaud Souquet (26), die het vertrek van Thomas Foket moest doen vergeten. Louwagie spendeerde nog eens drie miljoen aan centrumverdediger Igor Plastun (28), een Oekraïner die overkwam van het Bulgaarse Ludogorets. Zowel Souquet als Plastun vallen echter tegen. De defensie is een gatenkaas getuige de 28 tegengoals, wat meer is dan hekkensluiter Lokeren (25). Voor zes miljoen mag je toch verwachten dat je kwaliteit in huis haalt.

    Anderlecht leek met Bubacarr Sanneh ook zeer zeker van haar zaak. Aangezien de nood tijdens de laatste dagen van de transfermercato enorm hoog was, maakte paars-wit uiteindelijk liefst acht miljoen euro over aan het Deense FC Midtjylland. De 24-jarige Sanneh werd daarmee de op één na duurste aankoop in de clubgeschiedenis. Vanaf het begin werden vraagtekens gezet bij de enorme som en na 14 optredens voor de Brusselaars zijn de twijfels enkel toegenomen. De Gambiaan weet geen leiding te geven aan de defensie en voetballend is het ook matig. Marc Coucke en Luc Devroe hoopten flinke winst te maken op Sanneh, maar dat gaat een heel moeilijk verhaal worden.

    Laurens De Bock maakt de viermansdefensie compleet. De Bock hoopte bij KV Oostende zijn carrière een nieuwe impuls te geven, nadat de keuze voor de Engelse tweedeklasser Leeds United een fout bleek. Gert Verheyen is nog niet overtuigd, waardoor de coach slechts vijf keer een beroep deed op de voormalige Bruggeling. Beide partijen zullen meer hebben verwacht van hun samenwerking.

    Wegkwijnende talenten
    Er bestaan geen twijfel over dat de 22-jarige middenvelder Soyfan Amrabat en Omar Govea over het nodige talent beschikken. Amrabat speelde al zeven interlands voor Marokko, terwijl Govea al drie keer de eer had om voor Mexico uit te komen. Hun loopbanen kennen momenteel helaas een serieuze dip. Amrabat wilde vanwege een gebrek aan speeltijd zo snel mogelijk weg bij het Nederlandse Feyenoord en dacht bij Club Brugge weer tot bloei te komen. Het tegendeel is waar. Meer dan vijf invalbeurten (54 minuten) en een basisplek in de bekerblamage tegen Deinze zat er tot op heden niet in. Amrabat viel zelfs al eens buiten de selectie. Pijnlijk voor een aankoop van 2,5 miljoen euro.

    Govea weet sinds dit seizoen maar al te goed hoe de tribunes er in Jupiler Pro League uitzien. Vorig seizoen blonk de huurling van FC Porto nog uit bij Royal Excel Moeskroen, waardoor de uitleenbeurt aan Royal Antwerp FC een logische stap voorwaarts leek. Sinds een dramatisch debuut op de tweede speeldag heeft Laszlo Bölöni hem al resoluut naar het tweede plan verwezen. Govea kreeg rood tegen Cercle Brugge, waarna hij het merendeel van de duels buiten de wedstrijdkern werd gelaten. De optie tot koop kan nu al de prullenbak in.

    Verkeerde inschattingen
    Clubs maken verkeerde inschattingen, waarbij de ene fail groter dan de ander is. Luc Devroe zal later nog vaak terugdenken aan Kristal Abazaj, nu hij door Coucke aan de kant wordt geschoven voor Michael Verschueren. Abazaj was de tweede aankoop van Devroe en achteraf blijkt dat Devroe vanaf het begin de verkeerde keuzes maakte. Devroe dacht met de 22-jarige flankspeler in Albanië een ruwe diamant te hebben ontdekt. Halverwege de reguliere competitie is het aantal speelminuten allezeggend: 0. Vanhaezebrouck ziet het totaal niet in hem zitten, terwijl hij zelfs bij de beloften niet tot de beteren behoort.

    Uit dit lijstje blijkt dat ook Vincent Mannaert er regelmatig naast zit met zijn gevoel. Mannaert besloot het transferrecord te breken voor Kaveh Rezaei, die indruk maakte bij Charleroi (45 duels, 19 goals). Vijf miljoen euro is veel geld voor een Belgische club, maar Club Brugge nam de gok. De stap van de subtop naar de top blijkt andermaal groot te zijn. Rezaei heeft zich nog geen meerwaarde getoond met 1 goaltje in 9 optredens. Zeker van een basisplaats is hij ook niet en het is de vraag of de Iraniër zijn transfersom ooit nog waar kan maken.

    Mamadou Sylla is dat alvast niet gelukt. Gent had in de zomer van 2017 liefst vier miljoen euro voor hem over, waar hij nu niet eens de helft meer waard is. Zulte Waregem zal spijt hebben dat ze Sylla hebben gehuurd, want één treffer in negen competitieduels is simpelweg onvoldoende. Sylla viel ondertussen meer op door een harde fout op Collins Fai, die hem op rood en twee speeldagen schorsing kwam te staan. Sylla lijkt ons niet de man die Zulte Waregem uit de onderste regionen gaat helpen.

    Mislukte comeback
    Toen Orlando Sa zich deze zomer aanbood bij Standard, sloten de Rouches hun voormalige publiekslieveling maar al te graag weer in de armen. Sa is echter onherkenbaar na zijn korte verblijf in China. Sinds zijn rentree kwam hij vijftien keer in actie (alle competities), waarbij hij amper eenmaal de netten deed trillen. Allesbehalve de garantie voor goals die hij was. Renaud Emond is duidelijk de eerste keus, terwijl de weer fitte Obbi Oulare zijn kans gaat krijgen. Daarnaast zou Standard nog speuren naar een extra spits. Terugkeren naar je ex pakt ook voor Sa niet uit.

    Poll

    Wie is de slechtste transfer van de heenronde?

    (705 stemmen)

    Plaats een reactie

    donderdag 15 november 2018 om 12:10
    Vranjes en Santini zijn nu ook niet bepaald geslaagde transfers.
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:28
    Ingvartsen bepaald ook niet !
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 13:20
    Die is van vorig seizoen, dus die telt niet meer mee.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4843
    donderdag 15 november 2018 om 15:03
    Lol :P
    Vind ik leuk
    jericho666 +2650
    donderdag 15 november 2018 om 13:07
    Spits me 9 doelpunten na de heenronde is idd ni geslaagd
    Vind ik leuk
    dakcota +4468
    donderdag 15 november 2018 om 13:30
    kijk naar je eigen ploeg aub. nu ze nog genieten van goed voetbal en de eerste plaats, tzal zekerniet blijven duren tot einde van't seizoen
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 18:10
    En wat gaat ge doen als het wel zo is en Genk mss zelfs dubbel pakt?
    Vind ik leuk
    dakcota +4468
    donderdag 15 november 2018 om 23:12
    wakker worden? of playstation afleggen.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 12:14
    Ik snap niet waarom iedereen Sanneh zo afschiet. Die jongen heeft zeker kwaliteiten, maar je moet die wat tijd geven. Heeft het potentieel voor de beste kopper in de JPL te worden, moet nog aanpassingstijd krijgen. Hij doet me een beetje denken aan Kara. Was in het begin zeker niet mijn favoriet verdediger, maar na twee jaar was hij de beste verdediger van Anderlecht en bij de besten in de JPL. Dan vind ik Rezai en Sa veel meer een floptransfer. Kenden de competitie al speelden al bij topclubs en kunnen het niet waarmaken.
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    donderdag 15 november 2018 om 12:19
    Voor 8 miljoen verwacht ik toch meer dan een kopper. En hoe lang gaat die aanpassingsperiode duren? Een jaar ofzo. Van een jonge speler kan ik daar inkomen maar hij is toch al 23 he. Zal snel moeten veranderen.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 14:10
    De aanpassingsperiode van Suarez duurde bijna twee jaar, en kijk wat voor een speler hij is geworden. Je moet ook niet alles bij hem schuiven eh. Hij wordt als jonge buitenlandse speler met een enorm prijskaartje waarvoor hij zelf niet verantwoordelijk is gedropt in een ploeg die niet draait, die zelf niet eens op elkaar is ingespeeld. Er zijn al spelers in betere omstandigheden bij Anderlecht gekomen eh. 23 jaar is ook niet per se oud eh. Stel dat je hem vier seizoenen kan houden, dan kan je er nog altijd meer als 10 miljoen voor krijgen dezer dagen met prijzen.

    Hij gaat zeker niet vrijuit eh, absoluut niet. Ik predik alleen voor spelers niet alleen af te kraken op vlak van prijskaartje. Sanneh heeft ons bij mijn medeweten nog geen punten gekost. Vranjes die hier niet instaat vind ik eerlijk gezegd een grotere floptransfer.
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    donderdag 15 november 2018 om 14:29
    Normaal gezien krijgt en heeft een speler natuurlijk geen 2 jaar nodig om aan te passen.
    Buiten Bornauw is de verdediging in feite een lachertje, een groen dan toch. Hij kan zeker niet doen aan die 8 miljoen, maar is sowieso teveel natuurlijk, voor een verdediger, waar je, laten we eerlijk zijn, tot op heden niks aan hebben. Hij loopt als een angsthaas en heeft denk ik 1 goede pass gegeven in de matchen die hij gespeeld heeft.
    Dat hij geen punten gekost heeft weet ik niet echt, hij moest en zou de leider worden. Dat zit er al zeker niet in.
    Ik hoop dat ik fout ben, maar ik vrees dat dat een zwaar verlies voor Coucke gaat worden.
    Zelf zou ik al nooit zoveel geld aan een verdediger geven. Voor minder dan de helft moet je gewoon een evenwaardige aan Sanneh kunnen vinden.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 14:53
    Waar dat de verdediging een lachertje is. Ook het feit van de passen is juist. Maar geloof mij die jongen heeft zeker kwailteiten en gaat nog een meerwaarde voor ons betekenen. Ik snap enkel niet waarom ze hem gehaald hebben als uitvoetballende verdediger terwijl dat duidelijk zijn kwaliteiten niet zijn. Laat hem verdedigen, bij corners voor gevaar zorgen en dat komt in orde, maar zoals je zegt als die moet voetballen is het een ramp. Nu als ik mij niet vergis was het eigenlijk de taak van Lawrence om uit te voetballen. Die werd gehaald als een verdediger met uitvoetballende kwaliteiten.


    Ik geloof ook dat ze voor minder geld waarschijnlijk een speler hadden gevonden die betere prijs/kwaliteit heeft, maar dat neemt toch niet weg dat Sanneh uiteindelijk geen meerwaarde kan betekenen. Ik vind niet dat je dat in zijn gezicht mag werpen, dat is de schuld van Devroe, samen met Hein naar mijn mening de oorzaak van heel de malaise.
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    De toekomst zal het uitwijzen. Hij valt meer op in t algemeen omdat hij een dure vogel is, en Coucke bij zijn aankoop deed uitschijnen of hij superman had gekocht hé. Over de rest van de verdediging wil ik het zelfs niet meer hebben. Die zouden alleen in uiterste nood mogen spelen. En dan nog.
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 16:43
    Ja dat is eigenlijk zijn grootste probleem zijn beeld dat over hem geschept werd, maar ik geloof wel in die gast. Voor de redt heb je wel gelijk. Ik hoop ook dater betere bijkomen dat Vranjes en co enkel in uiterste nood moeten spelen.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4843
    donderdag 15 november 2018 om 15:05
    Ge zit fout toca, en ge zult er happy om zijn dat je fout zit :P
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    donderdag 15 november 2018 om 15:18
    Ga jij het ei uit zijn broek halen dan. 😀😀 tegen dat hij de leider van de verdediging is ben ik op vp pensioen vrees k.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4843
    donderdag 15 november 2018 om 15:22
    Hoe ver sta je van je pensioen mss ? :P
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    donderdag 15 november 2018 om 15:25
    heb altijd gezegd dat ik bij 50.000 likes op VP pensioen ga.. ;-)
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4843
    donderdag 15 november 2018 om 16:18
    ik geloof dat sanneh dan wel de toca deadline haalt, als je u een beetje rustig houdt :P
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 12:34
    Standard heeft zo goed als niets betaald voor Sa , Sanneh daarentegen daar hebben ze Anderlecht goed mee liggen gehad .
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 14:07
    Oke maar aan dat prijskaartje kan Sanneh niets doen. Ik vind dat je hem moet plaatsen naast andere spelers ongeacht zijn prijskaartje en dan vind ik hem niet de slechtste transfer. Het prijskaartje moet je afrekenen op Devroe en niet op hem.

    Sa is er trouwens in geslaagd om nog minder bij te brengen dan Sanneh. Een prijskaartje maakt een speler naar mijn mening net slechter.
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +2237
    donderdag 15 november 2018 om 18:02
    Ik denk dat u zijn manager ondertussen geworden bent zo een uiteenzetting en verdediging voor een speler die met 8milj op zijn hoofd ,ni kan verdedigen ne goeie voorzet geven alleen op corners bruikbaar volgens uw kennis van zaken sorry dat is maar pover zeg
    Vind ik leuk
    CedricVDE +1194
    donderdag 15 november 2018 om 18:40
    Ik heb zijn matchen bezien. Iedereen breekt hem af op zijn fouten, die er zeker zijn, maar vergeet niet dat hij ons tegen Standard eigenhandig de drie punten heeft bezorgd door eerst een gemaakte goal eruit te halen en die goal op corner binnen te koppen. Heeft ook al naar mijn mening ten onrechte enkele goals op zijn conto gekregen die zeker niet zijn fout maakten. Puur door zijn prijskaartje is hij de slechtste van heel de hoop en niet door zijn capaciteiten als speler.

    Eigenlijk kun je dan evengoed Rezai de slechtste vinden is de duurste transfer in de Club geschiedenis en heeft nog niets laten zien voor Club. Ik ben echter nog genuanceerd. Bij u is alles zwart wit, well guess what it's not. Ik zou zwijgen als ik niets zinnig te zeggen heb. Blijkbaar kent niet iedereen dat.
    Vind ik leuk
    Mckenzie +4015
    donderdag 15 november 2018 om 13:29
    Nergens voor nodig, dit 'lijstje'.
    Vind ik leuk
    DirkRAFC1 +596
    donderdag 15 november 2018 om 15:31
    Een kleine nuance toch bij Omar Govea.
    Zijn debuut eindigde dan wel na pakweg 15 minuten in mineur maar daarna raakte hij jammer genoeg ook nog eens geblesseerd en sukkelde een tijdje met zijn knie.
    ik zou dus niet te snel de conclusie trekken dat hij voor Antwerp niet meer in aanmerking komt.
    Vind ik leuk
    Makke53 +335
    donderdag 15 november 2018 om 20:51
    Geduld is wat we nodig hebben. Sanneh is momenteel slecht, Toca, maar gezien wat er hier allemaal is geschreven is geduld een boodschap. Een maand spelen met dezelfde ploeg. Dan kan je misschien iets zegge!
    Vind ik leuk
    Rebel +1426
    vrijdag 16 november 2018 om 11:08
    Gaat hier gelukkig maar over de 11 slechtste transfers,anders waren we hier 2 dagen aan het lezen,het is misschien gemakkelijker om de 3 beste op te sommen
    Vind ik leuk
    Reagens +2309
    vrijdag 16 november 2018 om 18:40
    Souquet hoort vooralsnog niet thuis in dit lijstje.
    Is langzaamaan zijn niveau aan het opkrikken.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws