Chaos dreigt in 1A en 1B: 'KV Mechelen en Waasland-Beveren de pineut'

    Chaos dreigt in 1A en 1B: 'KV Mechelen en Waasland-Beveren de pineut'

    Gepubliceerd: woensdag 14 november 2018 om 07:30wo 14-11-2018 om 07:30

    Het matchfixingschandaal in ons land belooft nog het één en ander te worden. Zo riskeren zowel KV Mechelen als Waasland-Beveren een verplichte degradatie, al kan dat pas bijzonder laat gecommuniceerd worden. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

    Beide clubs worden ervan verdacht de laatste (en onderlinge) wedstrijd uit de reguliere competitie van vorig seizoen gefixt te hebben. Allerlei telefoongesprekken werden afgetapt waaruit bleek dat bestuurders samen met Dejan Veljkovic de degradatiestrijd wilden bepalen.

    Indien de voetbalbond vindt dat de feiten zijn bewezen, zullen Mechelen en Waasland-Beveren verplicht degraderen. Malinwa plaatste zich vorige week voor de finale om promotie naar 1A. Indien er voor dan (1 maart) geen uitspraak is, belooft het chaos te worden.

    Clubs in het ongewisse
    Indien Mechelen schuldig bevonden wordt, dan promoveert de tegenstander uit de promotiewedstrijd. Indien Malinwa ook de tweede periode wint, dan promoveert het team die – na Mechelen – het meeste punten haalde doorheen het seizoen. Men vreest dat er pas in juni of juli een beslissing komt omtrent die situatie.

    Ook voor Waasland-Beveren wordt het een boeltje. De Wase fusieclub riskeert ook de degradatie, maar ook hun sportieve prestaties zijn afhankelijk van hun (eventuele) bestemming. Indien zij laatste eindigen in 1A én schuldig bevonden worden aan matchfixing, degraderen ook zij naar Eerste Amateur.

    Poll

    Moeten zij degraderen?

    (810 stemmen)

    Plaats een reactie

    woensdag 14 november 2018 om 07:35
    Eerlijkheid duurt het langst.
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    woensdag 14 november 2018 om 07:35
    Als het bewezen wordt wel.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 07:40
    Ik ben van mening dat de ganse club hier niks aan kan doen. Straf de individuen die dit georganiseerd hebben keihard, maar de Supporters, hoeveel dit er zijn doet er niet toe, niet.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5355
    woensdag 14 november 2018 om 07:50
    Wat als der ne fix is geregeld met Beveren, maar die zijn daat niet op in gegaan?
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    woensdag 14 november 2018 om 08:11
    Volgens de reglementen moet je elke poging tot omkoping melden. Indien niet staat dat gelijk aan omkoping.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5355
    woensdag 14 november 2018 om 08:51
    THX !

    en wat als bvb(zuiver hypothetisch) Leko wist van omkoping of poging hiertoe ?

    straffen ze dan zijn huidige club, of zijn toenmalige club of enkel hemzelf.

    In mijn stelling heeft hijzelf 0,0 zelf te maken met fixing ! hij wist dit enkel van een andere match ...

    Nogmaals zuiver hypothetisch...
    Vind ik leuk
    Toca +39990
    woensdag 14 november 2018 om 08:55
    Geen idee. Maar weet niet dat hij daarvan wist hoor denk het niet zelfs.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5355
    woensdag 14 november 2018 om 08:59
    daarom dat het telkens omschreven is als zuiver hypothetisch...
    er kan door de makelaar héél suggestief gezegd geweest zijn, dat KvM ging winnen.

    Vind ik leuk
    Toca +39990
    woensdag 14 november 2018 om 09:03
    Nu heeft dit in feite niks met Brugge te maken. Dus denk niet dat zij voor iets moeten vrezen. Zou ook niet logisch zijn hé.
    Vind ik leuk
    TageMeister +5355
    woensdag 14 november 2018 om 09:05
    Toca toch, Logica en België....

    Vind ik leuk
    Toca +39990
    woensdag 14 november 2018 om 09:07
    Ook waar. Naar Belgische logica zou er in feite niemand gestraft worden.
    En kan alles gewoon verder zijn gangetje gaan. Met Bayat en de rest.
    Vertenten die Anderlecht- Club Brugge fluit, enz..
    Vind ik leuk
    Patfey +5518
    woensdag 14 november 2018 om 09:02
    Ik denk enkel hemzelf.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +3334
    woensdag 14 november 2018 om 10:32
    Dan wordt hij gestraft. Aan de huidige snelheid mag je duidelijkheid hieromtrent in de zomer van 2048 verwachten. Na de middag, uiteraard...
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 23:12]
    Vind ik leuk
    9000 +386
    woensdag 14 november 2018 om 15:31
    😂
    Vind ik leuk
    donderdag 15 november 2018 om 11:25
    Die match niet gezien zekers zei het toen al hier klopt iets niet
    Vind ik leuk
    Chroom +343
    woensdag 14 november 2018 om 08:40
    Dan Moeskroen ook, heeft al jaren gesjoemeld met medewerking van Pierre Fran¢ois.
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 10:07
    Als dat aangetoond kan worden, zeker en vast.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 08:53
    Als REM en KAS ook onderzocht zouden worden kan men deze ook degraderen. En indien later zou blijken dat KVM en WB niet aan matchfixing gedaan hebben kan KBVB zijn wonden likken....
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 09:01
    Ik herinner me de affaire Standard- Waterschei...is er toen een ploeg gedegradeerd...?! NEEN! Wel nu ook niet, straf degenen die geprobeerd hebben (is eigenlijk niets gebeurd, want ergens anders waar NIKS over te lezen valt is er de laatste 20’ een wonder gebeurd) maar straf niet degenen die er niks mee te maken hebben nl. spelers, meeste bestuursleden en supporters!
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 10:23
    Jij kent je geschiedenis niet volledig
    1) Waterschei is in de affaire met Tilleur WEL moeten degraderen, ondanks dat er enkel een poging tot omkoping werd gedaan, en dat nog door een buitenstaander (ex-speler van Thor en tevens toenmalig speler van Tilleur). Niemand van het bestuur had er wat mee te maken. En de supporters van Waterschei stonden al gereed om de promotie naar 1° nationale te vieren. Het eindstation werd echter 3° klasse.
    2) In de zaak die jij vernoemt werd Thor niet gedegradeerd juist OMDAT er NIEMAND van het bestuur bij betrokken was. Maar de betrokken spelers, zowat de volledige kern, werden geschorst tot het einde van dat kalenderjaar. Waterschei was toen verplicht om snel een nieuw elftal te kopen, iets wat hun financiële doodsteek werd, want na nieuwjaar konden ze 2 elftallen betalen.
    3) Eendracht Aalst en Cercle Brugge werden ook enkel op basis van 'sterke vermoedens' verplicht te degraderen.
    Conclusie: waarom werden al die supporters toen niet gespaard en zou dat nu wel moeten ? Zoals Toca hier al meermaals gemeld heeft : 'de regels moeten (en zullen) gevolgd worden'
    Vind ik leuk
    Geertkeano +298
    woensdag 14 november 2018 om 13:14
    is nochtans simpel als de kbvb zijn werk gedaan had en moeskroen geen licentie gegeven had dan sprak je niet over omkoping nu
    ten tweede de onderzoeksrechter wist ter van en werkte ook nog voor de kbvb en is vergeten zijn werkgever op de hoogte te stellen .
    met deze zaken als de kbvb kvm laat degraderen en de suporters van kvm trekken dan naar de rechtbank
    is het gedaan met de kbvb.dus de enige die hier fout is is de onderzoeksrechter en de licentiecomissie
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 14:45
    NEEN NEEN en nog eens NEEN. Degenen die in de fout gingen zijn de clubs die de boel verlinken ten nadele van de andere clubs (en hun supporters). Het gaat hier jammer genoeg niet over gevoelens, maar wel over gerechtigheid.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 15 november 2018 om 09:24]
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 14:23

    Ik bedoel wel niet de affaire Waterschei-Tilleur...🤔 !!!
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 14:30
    Weet ik wel, daarom heb ik mijn betoog in 3 delen verdeeld. Lees punt 2 dan maar eens opnieuw.
    Vind ik leuk
    Patfey +5518
    woensdag 14 november 2018 om 11:05
    Dat was toen verjaard. En het zou veel te makkelijk zijn om enkel de rechtstreeks betrokkenen te straffen, dan zoek je gewoon als club een gewillig slachtoffer om omkoping te proberen en je riskeert niks.

    In ieder geval, een hoop clubs zijn in hert verleden al met degradatie gestraft voor veel minder.
    Vind ik leuk
    Tornado79 +989
    woensdag 14 november 2018 om 09:12
    Allemaal degraderen... en slechts 1 stijger...
    Kunnen we eindelijk eens een volwaardige competitie spelen zonder play-offs met een 15 tal ploegen...
    Mechelen, Beveren, Moeskroen en Cercle hebben boter op het hoofd. Hebben zich laten omringen met foute personen en hoe jammer dat ook is, degradatie is enige mogelijke sanctie.
    1 persoon kan enorme schade aanrichten, maar sterke clubs met goede omkadering komen terug. Zie Juventus.
    Vooral jammer voor de supporters wel.
    Vind ik leuk
    vhynnor +93
    woensdag 14 november 2018 om 11:41
    Tornado 79
    Lees krantenknipsel december 2000
    BRUGGE - Het Brugse parket heeft een vooronderzoek gestart naar de omkoopaffaire bij de voetbalvereniging Club Brugge.
    Het parket wil de exacte data vaststellen waarop mogelijke omkoping plaatsvond. Als de feiten dateren van na 2 april 1999, dan is strafwet overtreden. Als de mogelijke omkopingen van voor 2 april 1999 dateren, dan zijn ze wettelijk in orde.
    De omkoopaffaire bij Club Brugge draait rond de hulptrainers René Verheyen, Hans Galjé, Alex Querter en voormalig trainer Eric Gerets.
    Verheyen, Galjé en Querter zouden door de Joegoslavische spelersmakelaar Ranko Stojic een enveloppe met 400.000 frank in de handen zijn gestopt.
    De eerste twee gaven het geld door aan het clubbestuur, waarna het geld in een kluis is beland. Alex Querter gaf het geld niet onmiddellijk door en werd daarom ontslagen.
    Erik Gerets ontkent ooit geld te hebben gekregen van Stojic.
    Met het smeergeld zou Stojic positieve evaluaties hebben afgekocht over spelers van wie hij manager was.


    ZIJN JULLIE TOEN OOK GEDEGRADEERD ?????
    Waarschijnlijk waren dat eveneens geruchten !!!
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 11:44
    Gerets 'de heilige'. Kwam in die tijd wel dikwijls in opspraak.
    Vind ik leuk
    Tornado79 +989
    woensdag 14 november 2018 om 13:00
    Voor Gerets zou ik mijn handen ook niet in het vuur durven steken...
    Omkopen is voor mij wedstrijden vervalsen en niet geld onder tafel krijgen van makelaars...
    Er zijn al heel wat andere en ergere voorbeelden waar achteraf niets mee gedaan werd... paarswit, Standard,...
    Het geluk van Mechelen en Beveren is dat er voorbeelden genoeg zijn waar er niet gedegradeerd werd.
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 14:36
    Een mes dat aan twee kanten snijdt. De pech van Mechelen en WB is dat er voorbeelden genoeg zijn waar er WEL gedegradeerd werd (zelfs zonder betrokkenheid van bestuur (Waterschei/Tilleur) of op enkel op basis van sterke vermoedens (Aalst en Cercle)). Wat Gerets betreft heb je overschot van gelijk. Daarom dat ik het (misschien gezien mijn hogere leeftijd) zo moeilijk heb met het 'verafgoden' van mensen zoals hij en 'god' Goethals.
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 12:21
    Het zijn niet de spelers en de club die de dupe moeten zijn maar de mensen die er financieel beter van werden moeten gestraft worden.
    Vind ik leuk
    Tornado79 +989
    woensdag 14 november 2018 om 12:55
    Als je door toedoen van een louche figuur in eerste klasse probeert te blijven, dan zou de club er ook financieel beter van geworden zijn. Helaas gebeurde aan de andere kant net hetzelfde... waardoor kV Mechelen toch zakte.
    Ongeacht dat ik heel veel sympathie heb voor de supporters en de club KV Mechelen, blijf ik bij mijn standpunt...
    Mocht mijn Club vals spelen en moeten degraderen zou ik hen even hard blijven steunen, maar het ook normaal vinden dat ze even niet meer mogen meespelen op het hoogste niveau...
    Omkopen = wedstrijden kopen of verkopen.
    Vind ik leuk
    Geertkeano +298
    woensdag 14 november 2018 om 13:18
    tornado da ze dan het reilen en zeilen van club maar es op de rooster leggen de voorzitter die tijdens de rust de scheids gaat bezoeken is ook een vorm van omkoping dus moet club ook maar degraderen .
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    woensdag 14 november 2018 om 14:40
    Daar heeft men in het verleden ook niet naar gekeken, zoals ik elders hier al heb uiteengezet. En ik kan je verzekeren dat je dit als echte supporter blijft meedragen, al is het nu meer dan 55 jaar geleden.





    Vind ik leuk
    Frefke +896
    woensdag 14 november 2018 om 16:02
    Chaos dreigt in 1A en 1B: 'KV Mechelen en Waasland-Beveren de pineut'
    WOW, hahah, maar dat is de omgekeerde wereld ! Wie is de pineut ? De supporters natuurlijk, sjoemelaars in je club toelaten is om miserie vragen, dus eigen schuld, dikke bult !. Allebei eruit want als je de verschillende "lekken" mag geloven zijn er genoeg bewijzen dat er kontakten zijn geweest en dat is voldoende om ze te laten degraderen. Weg er mee !!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 november 2018 om 17:28
    Hey gast hebt ge nog nie gegeten vandaag of wa?
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15969
    woensdag 14 november 2018 om 20:31
    Alle valsspelers moeten eruit, zonder twijfel!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws