Verbist buigt zich over VAR-momenten: Oostende zal het zeker oneens met hem zijn

    Verbist buigt zich over VAR-momenten: Oostende zal het zeker oneens met hem zijn

    Gepubliceerd: dinsdag 13 november 2018 om 16:32di 13-11-2018 om 16:32

    KV Oostende ging de voorbije speeldag met 2-0 onderuit bij Royal Antwerp FC en voelde na afloop bestolen door de arbitrage. Met name de VAR van dienst kreeg er flink van langs. Drie cruciale beslisslingen vielen in het nadeel uit van de bezoekers. Scheidsrechtersbaas Johan Verbist geeft de Kustboys slechts op één punt gelijk. 

    Zo erkent Verbist dat Oostende een penalty is ontnomen. ''Na een voorzet van Brecht Capon raakt Ivo Rodrigues de bal met de arm die naast zijn lichaam is maar die hij eerst op zijn rug hield. Alhoewel er een duidelijke beweging is van arm naar de bal fluit de scheidsrechter niet voor strafschop. Hier had de VAR moeten tussenkomen en de scheidsrechter naar het scherm roepen om de beelden te bekijken'', zegt Verbist op de website van de Pro League.

    KVO was eveneens verbolgen over het feit dat Dieumerci Mbokani geen rood kreeg wegens natrappen. Een correct besluit, zo oordeelt Verbist. ''Na een duel tussen Nicolas Lombaerts en Dieumerci Mbokani maakt deze laatste nog een beweging met het been en raakt Lombaerts op de kuit. Dit gebeurt buiten het gezichtsveld van de scheidsrechter. Er is geen VAR-tussenkomst. Gezien de lage intensiteit en de fysieke integriteit van de Oostende-speler die niet in gevaar is, had hier een gele kaart volstaan. Correcte inschatting van de VAR om niet tussen te komen.

    De rode kaart voor Aristote Nkaka was dan wel weer gerechtvaardigd. ''Na een tackle van Aristote Nkaka aan hoge snelheid en met de voet vooruit op het onderbeen van Aurélio Buta fluit de scheidsrechter geen fout. Correcte VAR-tussenkomst om de scheidsrechter naar het scherm te roepen en hem de fout te tonen'', besluit de voormalige ref. Gezien de eerdere woede zal Oostende zich vermoedelijk niet kunnen vinden in de uitleg van Verbist.

    Lees ook: Lombaerts over de VAR: "Pinten gedronken met Bölöni''

    Plaats een reactie

    dinsdag 13 november 2018 om 16:43
    Was bij ons ook het geval maar dan met van damme die kreeg de bal ook tegen zijn arm en werd er ook niet gefloten laat staan de var in actie kwam.Oostende zijnde als ge 0-1 kunt voorkomen en op dat moment zaten ze goed in de wedstrijd had dit wel eens een andere uitslag kunnen zijn.Ze mogen zich zeker benadeeld voelen.
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 01:52
    Whahaha Loser en in 1b ist ook plezant !!!!! Ga wa met dat ander fusieclubke vechten of wenen in een hoekje 😭😭😭😭😭😤😢😤😤😤😤😤😢
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 01:53]
    Vind ik leuk
    camargue +3307
    dinsdag 13 november 2018 om 16:45
    Voor identiek hetzelfde dat Mbokani deed is Saelemaekers 3 weken geschorst geweest!
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 01:54
    Terecht te weinig Kriek Bel-vue afgeleverd
    Vind ik leuk
    camargue +3307
    woensdag 14 november 2018 om 11:13
    bwa, da's ouwen bucht zene :D
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3749
    dinsdag 13 november 2018 om 16:47
    Gezien de lage intensiteit en de fysieke integriteit van de Oostende-speler die niet in gevaar is, had hier een gele kaart volstaan.

    Bullshit! Natrappen is natrappen en dat is altijd rood!
    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 16:55
    was ook mijn gedacht !

    Vele zullen de rode kaart van (ik dacht) Diaby in de bekerfinale nog wel herinneren, was terecht rood voor de beweging en nu komt diene zot met zoiets af...
    Vind ik leuk
    Rune1891 +3749
    dinsdag 13 november 2018 om 17:16
    Efkes het artikel over desbetreffende fout opgezocht:
    Uit de tv-beelden blijkt dat Diaby een trappende beweging maakt in de richting van Kosanovic, waardoor diens fysieke integriteit in gevaar kon gebracht worden. De indicatieve tabel voorziet voor dergelijke overtreding een schorsing van 2 tot 6 wedstrijden, ook al wordt de tegenstrever niet geraakt”

    Vind ik leuk
    TageMeister +5296
    dinsdag 13 november 2018 om 18:24
    Ik wist wel dat er een Brugge fan mij verder ging helpen met mijn punt, waarvoor dank !

    en daar gaat plots de argumentatie van Verbist...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 17:32
    Alles om ref en var buiten schot te zetten, hij zou beter met pensioen gaan
    Vind ik leuk
    DirkRAFC1 +590
    dinsdag 13 november 2018 om 18:56
    Ik heb afgelopen seizoen nochtans weinig Clubsupporters gehoord die dezelfde mening hadden toen Wesley op Brugge simpelweg uit frustratie Haroun expres langs achter aantrapte terwijl de bal een meter of drie verder was en er tussen hem en de bal nog drie spelers stonden, Haroun inclusief.

    En vergis je niet, voor mij was het akkefietje met Mbokani ook altijd rood maar volgens een aantal supporters tellen bepaalde zaken in het voetbal enkel maar wanneer het in hun voordeel is.
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 01:56
    Nee tegen Anderlecht Brugge of Standard is dat toegestaan... die mogen dat ook... koekje van eigen deeg
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15810
    dinsdag 13 november 2018 om 16:58
    En Bolingi dan? Dat was toch altijd rood! Ongeveer dezelfde fout als die van Verstraete afgelopen weekend.
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 02:00
    Zot... jij bent steken blind als je dat echt vind... Bolingi stap op die zijn voet terwijl Verstraete er komt ingevlogen als een halve gek en dan nog die zijn enkel meeheeft ... is maar een klein verschil ze !!!!
    Vind ik leuk
    Polikarpus +182
    dinsdag 13 november 2018 om 17:08
    Die van Nkaka was geen rode kaart. Dat van Mbokani wel en die van Bolingi was erger dan van Nkaka.
    0-1 voorkomen, met 11 tegen 11 spelen of 1 à 2 rode kaarten voor Antwerp is wel een serieus verschil als je het mij vraagt. Verheyen had het al aangegeven dat er weer een uitleg ging zijn van 10 regels waarom het wel gerechtvaardigd is.

    Altijd da gezever ook van: je zal wel eens een match de scheids meehebben. ik wacht nog altijd op die wedstrijd. Kvo speelt absoluut niet vuil, maar krijgt toch elke match een hoop belachelijke kaarten of op zijn minst kaarten die niet consequent zijn. Er zijn nu al 3 fases in 3 verschillende matchen waar we een penalty tegen krijgen door hands. Mi waren er 2 onvrijwillig en effectief aangeschoten. We zien een schoon voorbeeld van wat echt hands is nu en we krijgen geen penalty.

    Als je dan op het einde geen strafschop geeft aan Antwerp is dit mss compensatie, maar de scheids gaat dan weer in de fout en de VAR ook. Op dat moment is het kalf al verdronken want we spelen met 10 en stonden 2-0 achter.

    Ik zeg niet dat we gingen gewonnen hebben, maar als je 0-1 voorkomt en met het spel dat we bezig waren, maakten we zeker een kans. Antwerp ging er geen 3 scoren, waardoor 1 doelpunt volstond om minstens een punt te halen.
    Vind ik leuk
    DirkRAFC1 +590
    dinsdag 13 november 2018 om 19:01
    Dit zwak KVO, want laat dat duidelijk zijn, had nooit een punt komen pakken op Antwerp dat zelf zowat zijn slechtste wedstrijd van het seizoen speelde. Maar indien ze, de discutabele, strafschop toch hadden gekregen waren er nog praktisch 85 minuten te spelen geweest en had Antwerp wellicht uit een ander vaatje getapt.
    Maar punten pakken gingen jullie hoe dan ook niet doen, geloof me.

    Als je dat van Bolingi (terecht geel) en zelfs van Mbokani (rood) erger vond dan het been van Buta dat Nkaka bijna over stampt dan lijkt me een bezoek aan de oogarts voor jou echt wel een aanrader, neem me niet kwalijk.
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 02:03
    Sprijt uw netten uit en ga op garnaal vissen... tijd dat jullie jullie bizen pakken uit 1A jullie horen hier niet thuis... 3de amateur ofzo !!!
    Vind ik leuk
    LDN +196
    woensdag 14 november 2018 om 02:22
    Zeg kerel, 10 jaar heeft antwerp er over gedaan om uit 2de klas te komen met verhalen van corruptie wanbegeer en wat nog niet allemaal. Wees eens rustig en beledig anderen niet. Je toont er alleen mee hoe laag je niveau is
    Vind ik leuk
    DDT +3445
    dinsdag 13 november 2018 om 17:16
    Verbist is een klucht en gezien zijn optreden tijdens het WK, waar gans de tafel hem eigenlijk uitlachte, niet geloofwaardig meer in zijn functie. KBVB wordt wakker aub.
    Vind ik leuk
    Chroom +343
    dinsdag 13 november 2018 om 17:30
    Het heeft lang geduurd maar toch vraag ik mij af of hij deze flut uitleg alleen heeft bedacht.
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +206
    woensdag 14 november 2018 om 02:05
    Loser pak nu is in ja...
    Vind ik leuk
    Darko +20
    dinsdag 13 november 2018 om 17:58
    Handspel van Wout Faes was ook heel duidelijk: PENALTY!!!
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 23:08
    Toch niet, schampte af op zijn been eerst
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 november 2018 om 18:16
    Akkoord met de uitleg van Verbist, maar de fase van het duidelijke handsbal van Faes werd niet besproken en is eveneens een duidelijke strafschop.
    Vind ik leuk
    Luvabo +227
    dinsdag 13 november 2018 om 18:30
    Hoe is die aan dat jobke geraakt? Was als fluitenier al niet top en dan maken ze zo iemand baas van de scheidsrechters. Arme voetbalbond............
    Vind ik leuk
    strat2 +456
    woensdag 14 november 2018 om 14:59
    Mijnheer Verbist, met alle respect, maar de VAR is er om naar de letter van het reglement in te grijpen, en niet als "interpretatief medium". Interpretaties kunnen dan nog altijd na grondige analyse gebeuren bij de bepaling van de strafmaat. Het is duidelijk dat U dit niet begrepen heeft, en daardoor schept U eigenlijk nog meer verwarring.
    Met andere woorden: volgens mij is natrappen reglementair nog steeds ROOD.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 14 november 2018 om 15:07]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws