Woedende Vandenbempt: Altijd zeer goed om aandacht af te leiden van de kern

    Woedende Vandenbempt: "Altijd zeer goed om aandacht af te leiden van de kern"

    Gepubliceerd: maandag 12 november 2018 om 22:23ma 12-11-2018 om 22:23

    Een nieuwe wending in het fraudedossier rond het Belgische voetbal. Onderzoeksrechter Joris Raskin moet worden vervangen omdat er sprake zou kunnen zijn van belangenvermenging. Peter Vandenbempt vindt dat de waanzin voorbij.

    "Als een andere onderzoeksrechter het kan overnemen, is het probleem nog beperkt", opent de journalist bij Sporza. "Als de heer Rieder een volgende stap zet en ook alle onderzoeksdaden nietig laat verklaren, kan het onderzoek de prullenmand in. Dat zou zeer goed nieuws zijn voor iedereen die graag wil dat het snel vergeten is, dat er niets van komt en de voetbalwereld kan blijven bestaan zoals zij heeft bestaan. Zelf vind ik het een catastrofe", is hij duidelijk ontgoocheld.

    "Dat is de specialiteit van advocaten natuurlijk. Ik ben nog nooit aangesproken door een voetbalsupporter over de belangenvermenging van een onderzoeksrechter. Wel vraagt men mij: wie heeft wat gedaan? Hebben scheidsrechters wedstrijden gemanipuleerd? Heeft KV Mechelen een poging gedaan om de competitie te vervalsen? Dáár is de publieke opinie mee bezig", windt Vandenbempt zich op.

    Advocaat van de duivel
    Vandenbempt trekt het besluit ook in twijfel. "Ik heb daar over gepraat met juristen en die zagen daar geen graten in. Maar ik leg me neer bij het vonnis van de rechtbank. Het is altijd een zeer goed idee om de aandacht af te leiden van de kern van de zaak als die verkeerd is. De kern van de zaak is: wat is er gebeurd met ons Belgisch voetbal? Daar heeft de heer Rieder natuurlijk geen boodschap aan, want die zou wel eens vervelend kunnen zijn voor zijn cliënt."

    "Dus kunnen we beter de aandacht daarvan afleiden en kijken of we de mensen die het onderzoek voeren, niet in diskrediet kunnen brengen. Dus: proficiat!", roept hij cynisch uit. "Die man doet zijn werk, maar ik ben blij dat het het mijne niet is. Ik vind het echt ongelooflijk. Bwa, ze doen maar. Er zijn er veel in het voetbal die het gerecht gangsters noemen. Een prul vinden zij dit, dus die zijn ook erg tevreden dat deze onderzoeksrechter wordt afgevoerd."

    Plaats een reactie

    Geert63 +66
    maandag 12 november 2018 om 22:50
    300% gelijk Peter. Corrupte nest.
    Vind ik leuk
    koalaM +271
    maandag 12 november 2018 om 23:05
    De verdediging heeft ook zijn rechten, dat noemen ze democratie.
    Vind ik leuk
    Kingambo +1929
    maandag 12 november 2018 om 23:10
    Jawadde schoon voorbeeld van democratie...waanzin voorbij noem ik dit .,om van te kotsen
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    dinsdag 13 november 2018 om 04:09
    Het wordt pas 'democratisch' wanneer clubs die de boel belazeren ook daadwerkelijk gestraft worden. De medeburger of het volk ('demos') heeft ook rechten. Jij betaalt om naar wedstrijden te zien en niet om naar vervalste shows te kijken. Maar troost je in deze, de schelmen en de sjoemelaars zullen niet vrijuit gaan. En dàt heet dan democrarie.




    Vind ik leuk
    Knightofh +599
    dinsdag 13 november 2018 om 06:54
    Men vergeet dat vaak idd.

    Ik vind het wel straf dat in een wereld waarin de term fake news te pas en te onpas wordt gebruikt en de rol van journalisten openlijk in vraag wordt gesteld men het nodig acht hetzelfde te doen voor de advocaten.

    De verdediging heeft ook rechten Peter en een advocaat moet deze verdedigen. Voelt dat altijd fair aan? Neen zeker niet. Denk aan de agusta affaire en spaghetti affaire. Maar het is wel een basisrecht dat elke mens recht heeft op een eerlijk proces. En dat moet gewaarborgd zijn.

    Ps: We staan nog ver van het teniet doen van het hele proces hoor!
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    dinsdag 13 november 2018 om 11:50
    Verdediging heeft inderdaad haar rechten, en maar goed ook. Maar de rechten van slachtoffers/gedupeerden (in deze, de betalende toeschouwers) worden in de 'moderne' rechtspraak meer en meer onderuit gehaald door al dan niet terechte procedureslagen dan door uitspraken ten gronde (betreffende de eigenlijke schuldvraag dus). In de praktijk komt het hier op neer : ik kan me een dure advocaat (Rieder) permitteren (want door gesjoemel heb ik voldoende kapitaal vergaard) om via een achterpoortje (procedure) mijn slachtoffer een neus te zetten. Fraaie rechtspraak, en totaal geen democratie.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 november 2018 om 12:35]
    Vind ik leuk
    mapolean +935
    dinsdag 13 november 2018 om 08:32
    Ik citeer graag wat Churchill zei over democratie - en sluit me hier graag bij aan: "The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."

    Nee, je hebt gelijk! We mogen gelukkig zijn dat de verdediging rechten heeft. Maar ik zal nog veel gelukkiger zijn als deze vuile beerput wordt leeggemaakt.
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    dinsdag 13 november 2018 om 11:55
    Ongelukkig is Churchill te vermelden wat democratie betreft. Enkel door kortzichtige en aan (leugenachtige) tradities gebonden Britten wordt deze oorlogsmisdadiger nog aanbeden.
    Vind ik leuk
    Toca +39982
    maandag 12 november 2018 om 23:10
    De valsspelers gaan.toch gestraft worden. Dat moet om ons voetbal een beetje geloofwaardig te houden. Als dat nog mogelijk is want overal worden we nu als een corrupt voetballand aanzien. Wellicht met recht en reden.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 23:42
    Ik hoop oprecht dat je gelijk hebt... Wat ik denk dat er gaat gebeuren: die refs gaan nooit nog een wedstrijd fluiten, maar komen weg zonder straf. Die makelaars krijgen een voorwaardelijke straf, en gaan rentenieren of verleggen hun actieterrein naar het buitenland. Zwaarste straf komt er voor Kvm, waar een wanhopige bestuurder uit liefde voor zijn club een vreselijke fout heeft begaan, en waarmee heel de club en de supporters mee gestraft zullen worden.
    Vind ik leuk
    freejazz +1370
    dinsdag 13 november 2018 om 04:21
    Dat van die wanhopige bestuurder die zijn club wil redden is wel heel kort de bocht. Dat wil 'in principe' zeggen dat je een andere club met haar supporters onterecht slachtoffer maakt. Er zijn in het verleden verschillende clubs (en dus ook de supporters) gestraft - op basis van vermoedens dan nog. (oa Thor Waterschei, Cercle Brugge, Eendracht Aalst).

    Vind ik leuk
    freeman +11946
    dinsdag 13 november 2018 om 00:19
    Hopelijk wordt het zo , maar vrees dat heel wat terug in de doofpot zal verdwijnen !
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 23:25
    Groot gelijk Peter dat is een zoveelste schande bij justitie
    Vind ik leuk
    Vlad +2663
    maandag 12 november 2018 om 23:26
    Als protest volgende speeldag geen enkele supporter van alle clubs een wedstrijd live gaan bij wonen...
    Vind ik leuk
    RAFC 1880 +236
    dinsdag 13 november 2018 om 00:24
    Peter 100000000% gelijk... maar doofpot kennen ze in België zoooooooooooooooooooooooo goed
    Vind ik leuk
    Bart Joos +962
    dinsdag 13 november 2018 om 06:56
    Puur procedurematig had Raskin beter moeten weten en beseffen dat er een weerbots zou komen.An sich geen probleem of de KIB zou moeten oordelen dat de gestelde onderzoeksdaden onwettig zouden zijn. Ik blijf erbij, niet echt slim van Raskin.
    Vind ik leuk
    mapolean +935
    dinsdag 13 november 2018 om 08:23
    Ik denk dat de Heer Vandenbempt de woede van de gemiddelde voetballiefhebber héél mooi verwoordt... De kern van de zaak mag niet overschaduwd worden door procedureslagen...
    Vind ik leuk
    DDT +3445
    dinsdag 13 november 2018 om 17:23
    Het gerecht maakt hier de blunder niet de advocaat, ze zullen gedacht hebben die werkt voor de voetbalbond dus die kent het wereldje. Hij had intern beter advies gegeven aan zijn collega ipv het onderzoek te willen leiden.
    Vind ik leuk
    THOR4ever +2054
    dinsdag 13 november 2018 om 18:54
    Naieve journalist.., Als je mee in de boot zit bij de aflevering van licenties aan Moeskroen, dan heb je in mijn wereld boter op je hoofd
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws