Racistische spreekkoren richting Mpoku op Kortrijk: “Altijd hetzelfde hier”

    Racistische spreekkoren richting Mpoku op Kortrijk: “Altijd hetzelfde hier”

    Gepubliceerd: maandag 12 november 2018 om 08:00ma 12-11-2018 om 08:00

    Paul-Jose Mpoku scoorde in de wedstrijd tegen KV Kortrijk. Na afloop had de middenvelder echter een negatieve boodschap over de aanhang van de uitploeg.

    Mpoku vertelde tegenover Het Laatste Nieuws dat enkele spelers van Standard racistische spreekkoren werden toegezongen. “Het is hier altijd hetzelfde. Wat ze deden? Des gestes de singes, apengebaren. Weet je wat ik jammer vind? Dat ze het niet in je gezicht doen, nooit 'face to face'. Ach, ik wil er niet over uitweiden.”

    "Je kent de sfeer hier ook. Altijd gespannen, je wordt geprovoceerd. In die val mag je niet trappen. Het verbaast me niet eens dat het opnieuw gebeurde met deze fans. Als er van bovenaf niet ingegrepen wordt... Maar eigenlijk raakt het me niet”, aldus Mpoku.

    Poll

    Moeten hier maatregelen tegen worden genomen?

    (282 stemmen)

    Plaats een reactie

    Daydreamer +5138
    maandag 12 november 2018 om 08:38
    "je kent de sfeer hier ook, altijd gespannen en provocerend"!? Dat komt werkelijk uit de mond van een speler van Standard? Als er nu ergens een gespannen en provocerende sfeer hangt is het toch wel op Standard zeker...
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 08:49
    En dat wordt gezegd door iemand die het verschil niet weet tussen gespannen en provocerende of sfeervolle stadion. Maar wat wil je wanneer je niet achter pc uitkomt.
    Vind ik leuk
    Daydreamer +5138
    maandag 12 november 2018 om 08:50
    Standard niet gespannen en provocerend maar gewoon sfeervol? Ja, hoe heb ik me zo kunnen vergissen... Sorry, echt waar!
    Vind ik leuk
    Basvyncke +692
    maandag 12 november 2018 om 09:04
    Wie gebruikt nu nog een pc ;)
    Vind ik leuk
    Ku Ma +414
    maandag 12 november 2018 om 10:30
    Guess who?
    Vind ik leuk
    JDP +309
    maandag 12 november 2018 om 17:12
    Daydreamer : juist, de sfeer op Standard kan ook provocerend zijn, maar Mpoku plaatst die sfeer op Kortrijk wel binnen het kader van racisme : apengebaren, spreekkoren, oerwoudgeluiden... Dat is toch van een andere orde en dat moeten we toch blijven veroordelen. Niet?
    Vind ik leuk
    Wankstar123 +1508
    maandag 12 november 2018 om 09:44
    Meneer Mpoku iedere thuismatch wordt er wel een speler geviseerd als diegene tijdrekt of iets doet wat niet kan in Kortrijk. Ze gebruiken de term “hoerenzoon”. En ze zeggen het als Hoe-hoe-hoerenzoon. Maar natuurlijk interpreteer jij dat als oe oe= apengeluiden. Dit is natuurlijk weer een herhaling van een speler die eens in de spotlight wil staan door zich aangevallen te voelen.
    Vind ik leuk
    JDP +309
    maandag 12 november 2018 om 17:15
    Ja, “hoerenzoon” dat is nu eens een scheldwoord waar je niemand mee kwetst. 🧐
    Misschien moeten we voortaan mekaar hier op die manier beginnen aan te spreken.....?!?
    Vind ik leuk
    Wankstar123 +1508
    maandag 12 november 2018 om 19:18
    Zeg ik nu dat dit acceptabel is? Zet eens uw politiek correcte knop uit man. Mpoku heeft wel ieder jaar een moment of 2-3 dat hij zogezegd racistische opmerkingen aan zijn adres krijgt.
    Vind ik leuk
    JDP +309
    maandag 12 november 2018 om 19:27
    “Zogezegd racistische opmerkingen”…? Die oerwoudgeluiden en apengedrag zijn dus niet racistisch?
    Dan zou ik zeggen : “Zet eens uw racistische knop uit man.”
    Vind ik leuk
    Wankstar123 +1508
    maandag 12 november 2018 om 20:37
    Wie zegt dat er effectief zo’n geluiden waren? Iedereen kan dit zeggen he.
    Mpoku doet dit ieder jaar
    Vind ik leuk
    JDP +309
    maandag 12 november 2018 om 23:01
    Ja, omdat de supporters van Kortrijk het ook ieder jaar doen...
    Toevallig dit gelezen : https://m.hln.be/regio/wichelen/scheidsrechter-legt-match-stil-en-roept-alle-spelers-naar-binnen-na-racistische-opmerking-van-supporter-ik-ben-het-kotsbeu~a3d14bcc/
    Ook geen racisme zeker?
    Vind ik leuk
    Wankstar123 +1508
    dinsdag 13 november 2018 om 07:40
    Schellebelle is wel gelijk aan Kortrijk moet ik zeggen...
    Het is nu eenmaal zo dat men heel snel denkt dat het om racistische uitspraken gaat...
    Vind ik leuk
    JDP +309
    dinsdag 13 november 2018 om 07:51
    We zullen de discussie her maar stoppen. Maar ik denk dat je niet mag onderschatten wat racistisch gescheld doet met iemand van een andere afkomst. Dat begint al op school en houdt eigenlijk nooit op. Enfin, laat het ons verder over voetbal hebben 😊
    Vind ik leuk
    Hierulf +1285
    maandag 12 november 2018 om 09:50
    En op Sclessin wordt men niet geprovoceerd misschien ??? Eens in je eigen boezem kijken, eitje.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:47
    Voetbal supporters zijn in meerderheid gefrusteerde mensen die de sport als uitlaatklep gebruiken en geen enkel respect hebben voor hun medemensen
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 10:44
    Scoor er nog een paar en zet die onnozelaars voor aap ! 👍👍
    Vind ik leuk
    Gimini +747
    maandag 12 november 2018 om 11:21
    Iedere club heeft dat soort belhamels tussen zijn supporters , daar is moeilijk iets aan te doen .
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 12:44
    Daydreamer, los van uw bekrompenheid en het feit dat je nooit in een stadion komt...supporters de racistisch reageren tov spelers van de tegenpartij, terwijl de helft van hun eigen ploeg zwart is... hoe debiel kan je zijn? Genk supporters die anti Waals zingen, terwijl er drie Walen op het veld staan in hun eigen team... Wat zegt dat over die supporters? Je kan zeggen wat je wil over ploegen als Anderlecht en Standard, hun supporters zijn nooit racistisch of communautair getint, omdat het de enige clubs zijn met supporters in beide landsdelen.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 13:05
    Hoe dom zijn die paar pipo's van Kortrijk
    Nooit geschiedenis op school geleerd.
    Vind ik leuk
    maandag 12 november 2018 om 16:24
    Die mpoku hoort overal racistische gezangen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws