55 wedstrijden Vanhaezebrouck: Onrustwekkende cijfers bij Anderlecht

    55 wedstrijden Vanhaezebrouck: Onrustwekkende cijfers bij Anderlecht

    vrijdag 9 november 2018 om 09:20

    RSC Anderlecht blijft maar sukkelen. Onder Hein Vanhaezebrouck heeft Anderlecht het periodes heel makkelijk gehad, maar ook bijzonder moeilijk. Ook de cijfers bewijzen dat het niet altijd peis en vree was onder Vanhaezebrouck.

    Na het ontslag van René Weiler werd Hein Vanhaezebrouck aangesteld als de nieuwe coach van Anderlecht. Hij moest niet alleen voor goed voetbal, maar ook voor resultaten zorgen. Dat goed voetbal zagen we met momenten wel. De resultaten? Die bleven toch wat wisselvallig.

    In zijn eerste seizoen als trainer van Anderlecht eindigde Vanhaezebrouck met paars-wit op een teleurstellende derde plek. Ook dit seizoen hebben de Brusselaars het moeilijk. Europees uitgeschakeld, uitgeschakeld in de beker en ook maar een vierde plek in de competitie met nu al zeven punten achterstand op leider KRC Genk.

    Meer winst, maar ook veel verlies
    Inmiddels heeft Vanhaezebrouck in officiële wedstrijden al 55 keer als coach van Anderlecht langs de lijn gestaan. In totaal won hij 25 van die wedstrijden. Geen dramatisch laag aantal, al is het niet meteen om over naar huis te schrijven.

    Vooral het aantal verlieswedstrijden is enigszins zorgwekkend. Zo verloor Anderlecht onder het bewind van Vanhaezebrouck al 22 keer. Een stevig aantal voor paars-wit. Hij haalde in zijn 55 wedstrijden dan ook maar een gemiddelde van 1,51 punten per wedstrijd.

    Ter vergelijking: René Weiler was net iets langer coach van Anderlecht. 66 wedstrijden in totaal. Hij won in totaal 36 keer, speelde zestien keer gelijk en verloor – mede door verdedigend te voetballen – amper 14 keer. Zijn gemiddelde? 1,88 punten per wedstrijd en dus een pak meer dan Vanhaezebrouck. Als we naar de huidige landskampioen kijken met Ivan Leko als trainer zitten we aan een puntengemiddelde van 1,90 per wedstrijd. (lees verder onder Instagram post)

    Veel goals, nog meer tegendoelpunten
    Vanhaezebrouck werd gehaald om aanvallend voetbal te brengen. Dat gebeurde ook. De supporters konden al 81 keer vieren en zien gemiddeld 1,47 doelpunten per wedstrijd.

    Maar aanvallend voetbal gaat (vaak) ook gepaard met veel tegendoelpunten. Onder Vanhaezebrouck slikte paars-wit al 85 doelpunten. Daarmee zit de trainer van Anderlecht dus aan een doelpuntensaldo van -4 op 55 wedstrijden.

    Plaats een reactie

    Shredder +3129
    vrijdag 9 november 2018 om 09:25
    Cijfers van een middenmoter. Zal niet lang meer duren voor Hein.
    Vind ik leuk
    ROBSON +2912
    vrijdag 9 november 2018 om 09:27
    Goed gewerkt Hein zal coucke zeggen,van zulke cijfers kon ik bij Oostende enkel dromen.
    Vind ik leuk
    Toca +36144
    vrijdag 9 november 2018 om 09:29
    Zelfs toptrainer Weiler zou met deze klote verdedigers zijn favoriete afbraakvoetbal niet kunnen spelen.
    Het gaat uiteraard niet goed met Hein, maar meer als een 3e plaats halen we zelfs met Guardiola niet.
    Vind ik leuk
    Minunten +249
    vrijdag 9 november 2018 om 09:34
    Volledig mee eens.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2242
    vrijdag 9 november 2018 om 09:56
    Gelukkig beschikte Weiler idd over toppers zoals Nsakala en Appiah.
    Vorig jaar was het ook niet geweldig onder Hein en dan had hij toch een betere kern.
    Vind ik leuk
    Toca +36144
    vrijdag 9 november 2018 om 10:08
    ja, Vranjes en Milic zijn natuurlijk een pak beter.
    We hebben deze discussie al is gevoerd, weiler was een perfecte coach voor successupporters waar enkel en alleen het resultaat telt.
    Nu gaat het ook niet goed, we zullen zien als er een nieuwe coach komt hoeveel plaatsen we gaan klimmen hé.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2242
    vrijdag 9 november 2018 om 12:00
    Ik heb nooit gezegd dat Vranjes/Milic beter zijn alleen dat Weiler het ook met beperkte kwaliteit moesr doen.

    Ik ben al 30 jaar supporter dus successupporter ben ik zeker niet. Ik vind wel dat Weiler met zikn systeem veel meer uit de kern heeft gehaald. Ik was ook geen voorstander vh voetbal maar hij heeft wel een systeem gevonden dat ondanks het gebrek aan talent resultaat heeft opgeleverd. In dat opzicht is hij een betere coach dan Hein. Want nu is het voetbal slecht en halen we ook geen resultaten
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 12:40
    Jericho666, herinner u de terugronde. Hein had in de spits de beschikking over Theo en Ganvoula. Dat was het. En dan hebben we het over de spitsen. Er waren amper ook nog valabele verdedigers. Kara en Najar heel het jaar in de ziekenboeg, enzovoort.... Hein had Tielemans ook niet he. Weiler heeft ook gewoon het geluk gehad in zijn eerste seizoen dat Theo zoveel scoorde, want zo verborg hij de mindere wedstrijden. Theo en Tielemans waren beslissend, zonder hen was Anderlecht (en dus Weiler) nooit kampioen geworden. En ik moet zeggen als Anderlecht supporter was het onwezenlijk om een trainer te hebben die de bal niet moet hebben. Ik kijk graag naar ploegen die balbezit willen, die hun voetbal willen opdringen aan de tegenstander, die aanvallende intenties hebben. Ik kijk niet graag naar ploegen die massaal terugtrekken, het initiatief en de bal aan de tegenstander laten en dan proberen uit te breken in de omschakeling. Pas op, dat kan mooi zijn als je de spelers ervoor hebt. Maar het was echt niet mooi om naar te kijken. Nu ook niet trouwens hoor, de ploeg is Anderlecht is gewoon ziek.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2242
    vrijdag 9 november 2018 om 13:10
    Ik volg je wat betreft Tielemans want het kanon vn Teo zweeg al vanaf de terugronde vh eerste seizoen onder Weiler.

    Ik heb ook liever het dominante voetbal maar als je als coach de analyse maakt dat je geen spelers hebt om dat te spelen, kan je volharden id boosheid en slechte matchen spelen, zonder resultaat, of je systeem/spelstijl aanpassen om toch tenminste resultaat te boeken. Als ik dan mag kiezen, heb ik liefst de 2e optie.

    Los daarvan wordt Weiler door vele, en zeker de analisten, als de baarlijke duivel beschouwd maar hij had op een aantal zaken wel een punt. De opmerking "met geschiedenis win je geen titels" was al om aan te geven dat de kern kwalitatief toch niet zo geweldig was en er zijn geen lessen uit getrokken.
    Ook het op de bank zetten van Kums was toen bijna erger dan een moord plegen. We zijn anderhalf jaar verder en het is nog steeds niets met Kums.

    Mij stoort vooral het feit dat HVH enorm veel krediet krijgt terwijl hij eigenlijk op 1,5 jaar niets presteert. Deels ligt de spelerskern aan de basis maar het is ook voor een groot deel zijn verantwoordelijkheid. Alleen mag je dat hier precies niet gezgd hebben.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 14:01]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 14:01
    Voor mij staat Anderlecht gelijk aan balbezit, aan aanvallend voetbal, technisch voetbal, uw wil willen opdringen aan de tegenstander, bijna onklopbaar, overal 3 punten willen pakken, de wil om kampioen te spelen, een sterke kern en vedetten. Dat is Anderlecht voor mij. En zo moet Anderlecht blijven. Dat moet de visie zijn, je moet ernaar streven om dat te behouden. Ik zeg niet dat Weiler een slechte trainer is, maar hij had andere ideeën. Het is alsof je een modern huis wil bouwen en je stelt een architect aan die vooral kickt op pastorijwoningen. Met de zin "met geschiedenis win je geen titels' is op zich niets mis. Maar wel met zijn idee dat het toch allemaal zo slecht niet was en dat je niet naar de successen van vroeger mag kijken. Die kern is kwalitatief niet sterk en dat is al jaren en jaren minder. Van Den Brom, Hasi, Weiler, ... die lieten dat allemaal maar toe. Er werd jaren gespeeld zonder linkerflankaanvaller. Dat is toch ondenkbaar. Maar die trainers waren veel te braaf. De trainers van vroeger die zeiden cru in de pers "het bestuur wil dat we kampioen spelen, maar met deze kern kan ik dat niet garanderen" en de week nadien stond de beoogde versterking op de grasmat. Van Constant moest je spelen voor de titel. Roger had dat ook graag, maar was al iets milder want toen was er al sprake van een 'overgangsjaar' en Coucke die WIL voor de titel spelen (maar ik hoor niet dat het een must is). Hein heeft gewoon geen goede kern. Zet er eender welke trainer en je zal geen goede ploeg krijgen. Ik weet wel wat er moet veranderen om de ploeg terug op de rails te krijgen. Als ik Coucke zie zal ik het hem zeggen ;-). Maar helaas krijg ik die kans niet.
    Vind ik leuk
    jericho666 +2242
    vrijdag 9 november 2018 om 14:06
    Ik zou hem eens bellen 😉
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:21
    Ja, want Twitter heb ik niet
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:28
    In het moderne voetbal is balbezit overroepen. Ook zonderbalbezit kan je mooi voetbal spelen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 17:34
    Zeg ik toch ook dat het mooi kan zijn als je de spelers ervoor hebt....
    Maar persoonlijk kijk ik liever naar een club met balbezit. En overroepen zou ik het niet noemen. De bal in de ploeg hebben is de beste verdediging, want dan kan de andere ploeg niet scoren. Anderlecht heeft niet de ploeg om in de omschakeling te spelen, evenmin dat ze een ploeg hebben om aanvallend te spelen.... Een zootje ongeregeld om het omfloerst te zeggen.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +2940
    vrijdag 9 november 2018 om 09:57
    En toch vind ik dat je Pep een kans moet geven. Of Bob..
    Vind ik leuk
    Riddlin +2371
    vrijdag 9 november 2018 om 10:16
    Jawel want Guardiola zou eerst alle spelers vervangen 😂
    Vind ik leuk
    Toca +36144
    vrijdag 9 november 2018 om 10:36
    Wij verstaan mekaar.
    Vind ik leuk
    focuske +254
    vrijdag 9 november 2018 om 10:45
    Die verdedigers en andere spelers werden er ook gehaald in samenspraak met Vanhaezebrouck. Dat wordt nogal snel vergeten...
    Vind ik leuk
    Toca +36144
    vrijdag 9 november 2018 om 11:03
    Vranjes dat weet ik. Sanneh zeker niet. En Milic die deal had coucke al toen hij vertrok bij zijn weireldploeg.
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:33
    Cijfers liegen nooit... en zeggen alles.
    Transferbeleid is de grote oorzaak en het gevolg. Met goede spelers van Kortrijk en Oostende, afdankers als Dimata en Bakkali en Santini, enz... haal je geen topniveau noch in België en zeker niet in Europa League !
    Dit RSCA IS EEN B-TEAM 😡
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:37]
    Vind ik leuk
    strat2 +174
    vrijdag 9 november 2018 om 09:36
    Met alle respect voor Hein van Haezebrouck, maar ik heb er toch moeite mee om te geloven dat hij geen inspraak gehad heeft bij de transfers.
    En dan is dit resultaat, zelfs met de huidige spelerskern, te weinig voor een Club die pretendeert van een topclub te willen zijn.
    Er zijn drie doelen gesteld voor het seizoen: zo ver mogelijk in de beker, Europees overwinteren, en een plaats in de top 3.
    Twee van die doelen zijn reeds mislukt, en rond het derde hangen met recht en reden (zeer) grote twijfels.
    Mijn conclusie: Exit van Haezebrouck......
    en een echte toptrainer als alternatief.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 09:47]
    Vind ik leuk
    Hhti +1477
    vrijdag 9 november 2018 om 10:39
    Het is maar de vraag of de spelers nog effectief achter hun trainer(s) staan. Dat zou me ten zeerste verwonderen. Hein heeft hetzelfde gedaan in Gent met dergelijke spelers, daar is het gelukt en in RSCA lukt het op dit moment niet. In Gent was alles meegenomen wat meer was dan PO1, in RSCA moet je top drie spelen minimum en daar het al een tijdje geleden is dat men aldaar kampioen heeft gespeeld was het dit eigenlijk wel van moeten volgens Rsca normen. Het enige wat je hier kunt uit concluderen is dat HVB niet slaagt in zijn doelen, wat hijzelf absoluut dacht te halen met de groep. Hein is ZEKER medeverantwoordelijk voor dit RSCA van nu en Devroe en Coucke hebben natuurlijk ook veel boter op hun hoofd. Maar ik ben er zeker van dat als Hein nu eerste had gestaan en het anders was gelopen in de beker en Europees, dan had je wel een andere Hein gehoord in de media... met een pretentie van hier tot in Tokio!!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 10:41]
    Vind ik leuk
    Geertvdd +2940
    vrijdag 9 november 2018 om 16:10
    Je kan ook de situatie tss Gent in het kampioenenjaar niet vergelijken met Anderlecht. Nu is het van moeten en tegen extra gemotiveerde tegenstanders, gewoon door de naam van het instituut Anderlecht. Bij Gent heeft hij heel lang in de schaduw rond plaats 2-3 kunnen werken. Tegen dat de tegenstanders door hadden dat Gent kampioenmateriaal was kreeg je een met geen paarden meer van hun roze wolk getrokken. Puur tussen de oren van spelers is dat al een verschil. Luister maar naar een Clement die donders goed weet dat hij zijn spelers in de flow van de onoverwinnelijkheid moet houden. Dat lukt op dit moment niet bij Sporting, voeg daar nog bij dat niemand nog schrik heeft om er tegen te spelen en dan krijg je dit soort statistieken.
    Het is om deze reden dat een nieuwe trainer soms voor een schokeffect kan zorgen, hoewel dat uiteraard nooit een garantie is.
    Vind ik leuk
    Fcb for ever +2766
    vrijdag 9 november 2018 om 09:36
    Geintje hou de eer aan jezelf ,en stop met deze clouwn augusterei .
    Je hebt je limieten berijkt.
    Het zelfde geld voor de heren coucky & smilie Devroe.
    Zij het dan elk op een ander level.
    Als club supporter is een competitie zonder concurrentie van de nekken ondenkbaar .
    Dat is als een gezellige bruine kroeg waar alleen maar fristi wordt geschonken .
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 09:40
    22verloren wedstrijden? mijn god, dacht nog niet dat het zó erg was.
    En dat doelpuntensaldo, is om in een klein hoekje te kruipen en om te wenen. Shame on you..
    Vind ik leuk
    Geertvdd +2940
    vrijdag 9 november 2018 om 16:11
    Zijn idd harde cijfers; schrik er ook van.
    Nu, een periode van meer dan 50 wedstrijden lijkt me lang genoeg om conclusies te trekken...
    Vind ik leuk
    Xynix +137
    vrijdag 9 november 2018 om 10:04
    Zouden de statistieken van MPH zoveel beter zijn? Het Nieuwsblad schoof Standard als grootste titelkandidaat naar voor en zette paarswit op de derde stek. De wisselvallige resultaten van de Rouches worden nu verklaard als zouden spelers een volledig seizoen nodig hebben om zich de taktiek eigen te maken. Akkoord, het loopt momenteel niet voor Hein, maar kennelijk hebben de media voor hem wat minder schrik dan van bvb MPH.
    Vind ik leuk
    Toca +36144
    vrijdag 9 november 2018 om 10:14
    Bij standard ligt het niet aan de trainer hé, maar aan de spelers.. :-)
    Vind ik leuk
    focuske +254
    vrijdag 9 november 2018 om 10:44
    Ik wens Vanhaezebrouck nog een job toe tot en met 22 februari 2019. Daarna, na het verlies in eigen huis van Club Brugge, mag hij ontslagen worden :)
    Vind ik leuk
    Weareleko +85
    vrijdag 9 november 2018 om 10:59
    Voor mijn part mag hij blijven tot het einde van het seizoen. Dan halen ze met moeite po's 1 en belanden op de zesde plek, na beide matchen tegen club te hebben verloren.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 november 2018 om 11:00]
    Vind ik leuk
    Frefke +595
    vrijdag 9 november 2018 om 11:03
    Al decennia lang supporter van RSCA dit te moeten lezen doet pijn aan de ogen en niet alleen aan de ogen.
    Stel je voor... RSCA met een negatief doelpuntensaldo...bijna de helft van zijn matchen verloren... dat zijn wij niet gewoon en daar moet dringend iets aan gedaan worden. Dit seizoen in ogenschouw genomen heeft het huidige bestuur alleszins gefaald en is het hun schuld dat er geen PLOEG op het veld staat die naam waardig !
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 november 2018 om 16:16
    En met statistieken kan je altijd je gelijk halen.
    Vind ik leuk
    vampire81 +1092
    vrijdag 9 november 2018 om 16:20
    zonder zeveren, ik dacht toch echt dat het aantal overwinningen lager lag dan 25 op een totaal van 55 wedstijden, de cijfers ogen natuurlijk niet goed (de HOERA daarvoor kan niet groot genoeg zijn), maar ik dacht echt dat het nog negatiever was dan dat, zeker de extreme negativiteit die toch al vrij lang rond anderlecht hangt (en zeker en vast met goede redenen) en dat mag nog heel lang zo doorgaan en dat zal zo zijn ook, HAHA
    Vind ik leuk
    Elise +428
    vrijdag 9 november 2018 om 17:23
    Als Anderlecht nog kampioen zou spelen spreekt men over nog groter mirakel dan hun voorbije 2 titels. Maar stomweg blijven ze dan lullen over #34 nog steeds veel maar tiental zonder veel franjes! Dat hij zijn kern helemaal omgooide is zijn eigen inbreng, maar wou Sels, Kums...Dacht nog eens het uitzonderlijk jaar van Gent over te doen. Nu wegsteken achter de jeugd. Maar club speelde 11j geen kampioen en hun stadion zat steeds vol. Dus de steun begint ook vanuit de supportersclan. Nu 1/3 leeg stadion? Idd, niet alles is aan Hein te wijten. Maar als je spelers haalt tss de 5 en 10 miljoen wat geen enkele andere club kan, heb je toch kwaliteit (op papier althans)
    Vind ik leuk
    Heppen1J +95
    vrijdag 9 november 2018 om 20:28
    focussen
    het is 20 jaar geleden dat de boeren nog konden winnen telt er nog maar een jaartje bij onozelkieken belachelijke zak
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws