'Voorzitter uit JPL in nauwe schoentjes, bewijzen van matchfixing onthuld'

    'Voorzitter uit JPL in nauwe schoentjes, bewijzen van matchfixing onthuld'

    woensdag 24 oktober 2018 om 07:15

    Operatie Propere Handen draait op volle toeren. Naast het dossier van witwassen en fiscale fraude is er ook dat van matchfixing. In dat onderdeel zitten KV Mechelen en Waasland-Beveren in nauwe schoentjes, zo blijkt.

    Dirk Huyck, voorzitter van Waasland-Beveren, werd dan wel vrijgelaten onder voorwaarden, mogelijks komt daar binnenkort verandering in. Het Nieuwsblad onthult namelijk hoe hij werd benaderd door Dejan Veljkovic.

    De preses van de Wase fusieclub gaf aan de makelaar afgewimpeld te hebben, maar een ander verhaal doet anders vermoeden. Zo zou Huyck twee privéontmoetingen gehad hebben met spilfiguur Veljkovic. De eerste vond plaats in de garagezaak van Huyck in Sint-Niklaas, een tweede in de keukenzaak van zijn vrouw in Beveren.

    Afgeluisterde telefoongesprekken
    Het gerecht vermoedt dat tijdens de eerste ontmoeting een voorstel werd gedaan van Veljkovic. In de tweede ontmoeting zou de deal mogelijk beklonken zijn. Kort nadien belde de Serviër naar Thierry Steemans, financieel directeur bij Mechelen. "Alles is in orde. De keuken is besteld", blijkt uit de afgetapte telefoongesprekken.

    Dat zinnetje ziet het parket als één van de cruciale elementen in het dossier 'Propere Handen'. Ook al is het onduidelijk wat Veljkovic beloofd heeft aan Huyck en Waasland-Beveren, het ziet er in ieder geval niet al te best uit voor de voorzitter én de club.

    Poll

    Moeten beide clubs, bij bewijzen, verbannen worden uit het profvoetbal?

    (1631 stemmen)

    Plaats een reactie

    Toca +37098
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:03
    Omdat iedereen het altijd alleen maar over de fans van kv Mechelen heeft wil ik bij deze toch ook is mijn steun geven aan die van Waasland Beveren. Die mensen zitten minstens even diep in de shit vrees ik.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:40
    Danku!
    Vind ik leuk
    Zetterberg +10044
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:31
    Mooie reactie. Een malafide persoon kan een club de kop kosten. De gedupeerden zijn veel groter in aantal!
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:18
    Die hebben stront aan de knikker! Beide clubs afvoeren, zonder enige twijfel. Hoe jammer voor de fans ook, dit kan niet door de vingers glippen met 'slechts' een boete voor Huyck. Hoe kan je nu enkel de individuen bestraffen? Die man vertegenwoordigt als voorzitter de héle club.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 24 oktober 2018 om 07:23]
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:26
    Wa hebben die supporters er nu mee te maken en de clubs ? Het zijn de individuen die eruit moeten en heel zwaar straffen , zij zijn het die omkopen dus zij moeten nogmaals zwaar gestraft worden niet de beide clubs !!
    Vind ik leuk
    Toca +37098
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:33
    Vermits de voorzitter niet mee speelt vrees ik dat er ook spelers bij betrokken zijn.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:40
    Serieus? Dus als er drie spelers bv werden omgekocht, verdienen enkel zij een straf, maar de club blijft uit de wind? Zo werkt het niet. Bij uw redenering kan een club enkel gestraft worden wanneer ALLE leden schuld treffen.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:50
    Sinds wanneer is een supporter lid van een club.

    Als de directie van Kinepolis strafbare feiten zou gepleegd hebben dien jij gestraft als je een ticket gekocht hebt?

    Raakt kant noch wal..
    Vind ik leuk
    AzEz86 +6317
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:01
    Klopt enigszins, maar als door die strafbare feiten Kinepolis wordt opgedoekt ben je er als klant (door het gekochte ticket of het ticket dat je nog wil gaan kopen) wel mee de dupe van. Ik vermoed dat dit is wat VeeDeeVee bedoeld?
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:04
    Toch iemand dat mee is ;)
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:03
    Maar nee, ik praat over spelers, toch niet over supporters.De fans zijn de dupe, dàt is mijn punt..
    Vind ik leuk
    pitroken +109
    woensdag 24 oktober 2018 om 12:51
    de supporters betalen veel voor een nepwedstrijd
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:34
    spelers als ge een macht wilt omkopen zou ik zowizo de keeper al omkopen he maar die heeft zo goed als alles gepakt dus de logica lopt langs geen kanten da ze is zoeken in eupen moeskroen en kortrijk moeskroen duidelijker kan het ni zenne
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:02
    Nochtans is het destijds bij Lierse zo gelopen met de zaak Ye. Daar zijn enkel spelers en trainer voor gestraft geweest, niet de club. ;)
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:05
    Spelers en trainer zijn geen bestuur hé..
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:10
    Was individueel, voor de gokmaffia. Er is nooit bewijs gevonden dat de matchfixing vanuit de club en dus bestuur plaatsgreep om de club te redden. Heel andere situatie dus. Niet te vergelijken.
    Vind ik leuk
    freejazz +1238
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:09
    In het verleden werden ook clubs gedegradeerd ondanks dat de 'handelingen' door individuen werden verricht (in sommige gevallen zelfs enkel op basis van vermoeden - o.a. Waterschei, Aalst, Cercle Brugge) Met die supporters werd ook geen rekening gehouden.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:12
    Maar in het geval Standard werden enkel de spelers gestraft. Een Gerets, Renquin, Preud'homme, Daerden, Tahamata, Plessers... kregen schorsingen, de trainer en petit. De club werd niet gedegradeerd, als ik het goed heb omdat de zaak zou verjaard geweest zijn voor de KBVB.
    Dus Mechelen en WB rek de zaak een beetje en de ploeg mag blijven. 😉
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:05
    Dus volgens jou : omkopen mag zolang je niet gepakt wordt, en als je gepakt wordt gaat de club vrijuit ?
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:15
    De omgekeerde redenering is dan : als de regering corrupt is, moeten we dit land opdoeken ?
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 11:41
    Goede poging maar volledig naast de kwestie.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 12:02
    Niet echt toch ? Het is toch niet omdat de leiding van een club iets fout doet dat perse de hele club dient opgedoekt te worden. ? Straf de verantwoordelijken, zorg dat ze levenslang op geen enkele manier nog iets met een club te makenl mogen hebben, maar de club opdoeken lijkt me te ver gaan. Laat ze x aantal matchen achter gesloten deuren spelen, neem ze punten af, weer ze uit de beker en dies meer, maar toch niet een hele gemeenschap laten boeten voor de fouten van een minderheid
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 12:40
    Het gerecht spreekt zich niet uit over wat er met KVM moet gebeuren hé. Maar als de hoofdaandeelhouder, financieel directeur en sportief verantwoordelijke van een bedrijf de regels niet naleven, bovendien ten voordele van dat eigen bedrijf én ten nadele van andere bedrijven, mag je dat dan met de mantel der liefde bedekken ? Want ach, die arme supporters toch. Wat met de supporters van de ploeg die ten nadele zou zijn gedegradeerd ? Ik hoop dat De schade voor KVM meevalt. Anderzijds hebben ze vorig seizoen er alles aan gedaan om Moeskroen te laten schrappen. Nu zijn de rollen omgekeerd en och heer och arme de kakkers. De dutskes. Ik denk het niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 16:15
    Het hoeft ook niet met de mantel der liefde bedekt te worden. De schuldigen dienen gestraft te worden, zowel door het gerecht als door de bond. En ik snap jouw punt echt wel hoor, alleen lijkt het me voor de betrokken (onschuldige) partijen, met name spelers (?) en zeker supporters, een hard verdict om de ploeg te schrappen. Laat ze desnoods degraderen, straf ze zowel juridisch als sportief, maar gooi met het badwater ook niet de baby weg. Tref ze financieel, juridisch en sportief, dat is het enige dat ik wou zeggen.
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 16:20
    Akkoord.
    Vind ik leuk
    Ivo1963 +26
    woensdag 24 oktober 2018 om 14:41
    Nope, de partijen die zich schuldig maken aan die corruptie moeten zeer zwaar gestraft worden, niet de regering. ;-)
    In deze zaak dus de clubs, niet de voetbalbond waar ze deel van uitmaken.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 14:43
    En doping dan?
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:28
    Voer lokeren dan maar mee af... constructies om gelden terug te sluizen is evenzeer competitievervalsing... besides lokeren-lierse van jaren terug waardoor beveren degradeerde... ook matchfixing!
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:39
    Matchfixing vergelijken met zwart geld verdienen, serieus? In die zak van witwassen zijn er bij élke clubs genoeg gevallen, sowieso. Dat is voor eigen profijt, bij omkoping steek je de hele club een mes in de rug.
    Vind ik leuk
    freejazz +1238
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:11
    En de betalende supporters....
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 15:48
    Meer geld in club = betere spelers... waarom zou dit dan geen competitievervalsing zijn ???
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:44
    Omdat enkele pippo's het verknoeien, moet een volledige gemeenschap boeten, dit is niet fair. De betrokkene paar jaar wegsteken in de gevangenis en de clubs behouden... Of heb je liever een Eupen of Moeskroen in eerste klasse waar er niemand vrolijker van wordt?
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:50
    De bondsregels zijn op dat vlak nogal duidelijk. Dat je spelers individueel kan bestraffen oké. Maar als bestuursleden onderling de boel bepalen, kan dat enkel degradatie of schrapping opleveren in mijn ogen.

    Even een nieuwe voorzitter of financieel directeur halen en al de rest door de vingers zien? Ik denk van niet.
    Vind ik leuk
    Tornado79 +947
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:58
    Wat gebeurde er met Juventus?
    Juist...
    als een club of de leiders er van met medeweten van spelers de boel saboteren, moet die er uit...
    Jammer voor de supporters en zelfs al zou ik zelf supporter zijn van die ploeg, zou ik dat blijven zeggen.
    Supporters moeten zich bedrogen voelen, toch...
    Supportersclub moet zelf maar alle abonnementsgelden van dat seizoen via advocaat terugvorderen...
    BTW, je wil toch geen supporter zijn van zo’n club?
    Alhoewel, sommigen vinden dat blijkbaar ok... hmhm paarswit...
    [Reactie gewijzigd op woensdag 24 oktober 2018 om 09:00]
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:12
    Niet akkoord : er is imo een groot verschil tussen matchfixing door individuen om gokgeld op te strijken en bestuursleden die dit doen om een club te redden van degradatie.
    Vind ik leuk
    Toca +37098
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:32
    Ok maar hoe kan enkel een voorzitter of een bestuurder een match fixen?
    Vind ik leuk
    Goaltje +1104
    woensdag 24 oktober 2018 om 11:43
    De ref ? Via een makelaar ? Met een frauduleuze constructie ?
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:23
    Ik begrijp echt niet dat ze dit soort zaken met hun gewone gsm nr doorgeven.
    Allez komaan dat is er toch om vragen !
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 07:43
    Sommigen vergeten trouwens dat dit onderzoek enkel en alleen dat van het gerecht is. Boetes en opsluitingen zullen volgen. Het is echter de bond die bepaalt wat er met de clubs gebeurt, dat staat los van het proces.
    Vind ik leuk
    Bertjen +80
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:11
    Dank je wel Toca ,en VeeDeeVee ondanks dat ik Beveren supporter ben zijn we het vaak eens , beetje te vaak mss :-))) maar nu ook weer dit is volgens mij ook met medeweten van de club en ons op zijn minst gezegd achterlijk bestuur !! Ben 43 jaar ga van mijn 6 jaar zien , dus dat is al 37 jaar dat bestuur met ons kloten speelt eerst KskBeveren bestuur nu dit van WB .
    135 transfers op 10jaar zal er niet ver naast zitten , waarvan 125 om via makelaars geld te verdienen volgens mij .
    Als dit effectief klopt dat ze afgetapte telefoon gespreken hebben en bewijzen van ontmoetingen dan is er maar 1 straf mogelijk :-( ik ben abonnee en supporter in goede en kwade dagen vooral kwade maar kom. Maar dit is een schandaal en een kaakslag voor onze supporters en vooral heel triest.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15152
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:30
    Zoiets wens je niemand toe, want de supporters zijn overal het kloppende hart van een club. Zij zijn de grootste en misschien wel enige slachtoffers van heel dat corrupte boeltje.
    Vind ik leuk
    Ivo1963 +26
    woensdag 24 oktober 2018 om 14:53
    Is altijd zo geweest hoor, en supporters van de éne club zijn niet beter dan van de andere.
    Als een populaire mediafiguur er zijn sympathieke schouders onder zet kan je tot mooie resultaten komen (supporters die € 1000 storten etc.) om de club te laten overleven, maar niet elke club heeft dat geluk.
    Is het daarom dat de Coucke's of Vandenbempten van dit land vinden dat KV of Beveren mogelijk moeten gespaard worden van het ergste?
    Eerlijkheid jongens naar alle supporters van dit land toe!
    Enkel zo kan je streven naar een zuivere sport.
    En dat zouden deze mensen vooral moeten beseffen!!! :-@
    Vind ik leuk
    Zelfkweek +866
    woensdag 24 oktober 2018 om 08:15
    de advocaten hebben de telefoongesprekken nog niet gehoord, maar VP weet wat er gezegd is...... 🤔
    Vind ik leuk
    freejazz +1238
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:15
    Dit komt niet van VP maar van Het Belang van Limburg, en dit n.a.v. een persmededeling door het gerecht.
    Vind ik leuk
    Chroom +336
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:12
    Als dit klopt dan denk ik dat het gerecht een serieus probleem heeft en zouden ze eerst eens voor eigen deur vegen en de lekken naar de pers stoppen want dit is ook niet normaal, voor de rest zou ik gewoon de resultaten van het onderzoek afwachten alvorens hier clubs, spelers en bestuursleden te veroordelen(een keuken bestellen is niet strafbaar).😉
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:37
    Schandalig.
    Direct laatste wedstrijd omzetten in forfaitnederlaag. 😁😁😁
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:17
    Lol... Ik neem aan dat dat totaal niks te maken heeft met ons gelijkspel tegen WB? 😉😉😉
    Vind ik leuk
    TageMeister +5061
    woensdag 24 oktober 2018 om 09:44
    Volgens mij is er bewezen dat er een voorstel gedaan is, er is (nog) niet bewezen dat WB hier is op ingegaan .

    Wat wel compleet fout is, is dat WB dit niet gemeld heeft...
    Vind ik leuk
    Intel +1284
    woensdag 24 oktober 2018 om 10:26
    Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid komt , zo is het voor niemand leuk ..
    Als ge kijkt naar de poll ziet ge hoe verschillend de meningen zijn .
    Dat al die details al lekken naar de pers zou ook ni mogen zolang er geen beslissing gevallen is is het toch maar giswerk.
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 12:11
    Ach die komen toch allemaal weer vrij wegens procedure fouten , ook zo'n sport hier in Belgie die eens dringend onderzocht dient te worden , want hier in Belgie kan toch alles hé , van alles maken ze een sport , corruptie voetbal kapot maken en ons land BELACHELIJK maken , Theo Francken zou zeggen OPKUISEN die boel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Vind ik leuk
    woensdag 24 oktober 2018 om 13:03
    Het is gevoel maar als ik lees bij WB van de voorzitter en afspraken in de keukenfirma dan zou WB wel eens het grootste kind vd rekening kunnen worden... Zoiets wens je toch geen enkele supporter toe !!
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4784
    woensdag 24 oktober 2018 om 13:20
    Hoe jammer ik het ook voor de supporters vind van beide groeperingen, als matchfixing aangetoond is moeten niet enkel de individuen maar de clubs geschrapt worden. Verbannen vind ik iets te ver. De individuen voor een periode weren (zoals bij Put) en de clubs terug zetten in klasse. Een beetje zoals in Italië in de tijd. Ja ik ga dit ook vinden als het bij Anderlecht of Brugge gebeurt.
    En dan mag je van mij die individuen geven aan de verschillende supportersgroepen. (Dat gaat te ver ik weet het maar daar zou ik begrip voor kunnen hebben)

    (Dit is geen reactie op het voetbal, maar nog steeds over de affaire)
    Vind ik leuk
    DOMI +150
    woensdag 24 oktober 2018 om 17:16
    Nogmaals het bewijs dat telefoontaps onmisbaar geworden zijn in onze huidige misdaadbestrijding, ondanks de vele tegenstanders ervan! Gelukkig bestaan deze want niemand heeft iets gedaan. Laat de bestelbon van de keuken anders maar eens zien!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws