'Voetballers betalen bijna niets, Coucke moet het komen uitleggen'

    'Voetballers betalen bijna niets, Coucke moet het komen uitleggen'

    donderdag 18 oktober 2018 om 20:00

    Komt er een einde aan de fiscale voordelen voor profvoetballers? Die vraag klonk in ieder geval in het parlement. Pro League-voorzitter Marc Coucke moet het daar ook komen uitleggen.

    Uit een berekening van Het Nieuwsblad bleek al dat de gemiddelde profvoetballer minder belastingen betaalt dan een vuilnisman. Die fiscale voordelen kosten de Belgische staat ieder jaar ongeveer 130 miljoen euro.

    Kamerlid Roel Deseyn (CD&V) wil dat aanpakken. "Wij vinden dat de regering en het parlement dit zelf in handen moeten nemen. Na een grondige studie moeten we bekijken hoe we het systeem kunnen hervormen. Daarvoor hadden wij deze fraudezaak trouwens niet nodig, enkele maanden geleden lieten wij dit al verstaan", zo vertelde hij.

    "Ik merk dat er vanuit de regering nog steeds weinig beweging komt, maar er zal iets moeten veranderen. Hoe kunnen wij de correcte belastingbetaler recht in de ogen kijken en zulke grote bijdragen vragen, terwijl anderen quasi niets bijdragen?"

    Plaats een reactie

    jericho666 +2286
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:11
    De opportunisten zijn weer van de partij
    Vind ik leuk
    SD +9378
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:11
    Dat het maar snel geregulariseerd wordt. Het is niet normaal dat er met geld gesmeten wordt en dat er voorkeurstarieven zijn voor sociale lasten en belastingen.
    Vind ik leuk
    Geert63 +65
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:15
    Schaf 5 regeringen af, jullie zijn ook nutteloos en kosten pakken meer geld dan voetballers.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:22
    Volledig mee eens.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:24
    Juist en hun pensioen gelijk bij ons ok.een woord dieven ze zijn niet beter.
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:00
    Toppie , dat zou de volgende bom zijn op 14 dagen in België en volledig terecht .
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:16
    Tja dat is dan het einde van onze competitie.
    Vind ik leuk
    Ku Ma +378
    vrijdag 19 oktober 2018 om 09:58
    Weet ik nog zo niet. Uiteindelijk zijn wij voor talenten een springplank naar grotere competenties. Het kan toch ook niet zijn dat de brave burger hiervoor moet opdraaien?
    Zo een straffe competitie hebben we nu toch ook niet?
    Vind ik leuk
    Reagens +2189
    vrijdag 19 oktober 2018 om 11:57
    De burger hiervoor opdraaien? De uitstaande schuld van België is ongeveer 450 miljard euro. Komt mij eens uitleggen wat een verschil van 130 miljoen zou doen.
    Trouwens niet vergeten dat de berekening gemaakt wordt op basis van de veronderstelling dat alles hetzelfde blijft. Wat ook zelden waar is. In het beste geval voor de clubs kunnen ze een financiële constructie maken die de belastingen legaal omzeild. In het andere geval gaan ofwel de uitgaven stijgen ofwel gaat de kwaliteit dalen. Nederland, Denemarken, Solvakije en andere landen zijn ook een springplank naar grotere competities. België is daar niet uniek in.
    Vind ik leuk
    Ku Ma +378
    vrijdag 19 oktober 2018 om 21:06
    Spijtig dat het voetbal bijna vergeten wordt... ergens heb je uiteraard gelijk, maar toch...
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    vrijdag 19 oktober 2018 om 15:37
    Zelfs de minister zegt dit. Onze talenten vertrekken vaak omdat ze elders meer kunnen verdienen. Dat gaat nu nog sneller zijn. Invoer buitenlandse spelers zal toenemen.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:17
    Niemand zal in het bestuur mogen zitten van 1a. Daar moet je neutraal kunnen zijn deze zijn gewoon corrupt in hun onderhandelingen.
    Vind ik leuk
    BS90 +4582
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:19
    Hmmm naar wie gaan ze luisteren, een miljoenenlobby of een parlementslid waar ik nog nooit van heb gehoord?
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:21
    Hoog tijd dat de heren voetballers een bijdrage betalen zoals iedere andere burger.
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:21
    Wij betalen ons Blauw ok.En iedereen gelijk voor de wet zou maar mooi zijn ook voor jullie Ministers het moet ook gedaan zijn van al deze voordelen hoor en deze grote Pensioen na jullie loopbaan voor jullie Broek te versleiten op de banken in Brussel. En nog iets stopt met al deze Ministers in ons kleine Apeland en heeft in de Toekomst het voorbeeld zoals Frankrijk en Engeland en ándere Landen 10 keer en 18 keer groter zijn als ons kleine Apeland ok groetjes Rene.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 20:22]
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:25
    Classic René. Legend!
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:35
    Toch effe meedelen dat een minister doorgaans op een jaar verdient wat een voetballer per maand opstrijkt... Daarnaast heeft een minister heel wat meer verantwoordelijkheden, véél langere werkdagen/werkweken en heel wat minder voordelen dan voetballers!
    Als laatste doen ze daadwerkelijk wat voor onze maatschappij! Wat doen voetballers eigenlijk?
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +11670
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:38
    Alle mooie vrouwen inpikken 😀
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:44
    Een minister zit meestal ook in een hoop raden van bestuur waar die ook voor betaald word. En wat denk je dat die daar doen? Zo goed als niets. Zijn meestal nog niet eens aanwezig op vergaderingen en dergelijke
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:10
    Maar die minister heeft ik weet niet hoeveel medewerkers die dan ook een riant loon verdienen en veel fiscale voordelen hebben .
    Als ik dan zie dat een minister in België plus minus 17000 euro per maand verdiend waarvan een grootgedeelte belastingvrij en ik lees dat er kleppers bij zijn die 7 à 8000 euro pensioen trekken voor de rest van hun leven dan mag men het voor mij toch ook beperken tot één federale regering
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +11670
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:38

    René for president!
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:13
    en Zwart!ok
    Vind ik leuk
    ROBSON +2923
    donderdag 18 oktober 2018 om 20:55
    De doodsteek voor het voetbal dus.maar dat is coucke sowieso.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 20:55]
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:01
    Hoeveel kost de fiscale voordelen van bedrijven de Belgische staat? die 130 miljoen waarvan hier sprake valt dan compleet in het niks.

    mss beter dat eens aanpakken, dan pas zult ge de gewone burger recht in de ogen kunnen kijken.
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:22
    Klopt natuurlijk maar bedrijven leveren ook heel wat op! Ze zorgen voor jobs, verhogen de koopkracht van gewone mensen, enz...
    Als een politieker “zijn zakken vult” steigert iedereen maar als voetballers dit doen blijven ze helden!? Ben eens benieuwd hoe de mensen zouden reageren als een minister net zoals Leko mogelijk voor miljoenen geld witgewassen heeft...
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:30
    klopt wel, maar ik vind dat heel goedkoop qua uitleg. Voetbal doet de economie ook ergens draaien, als je bij het ene gaat van alles regelen, moet het het voor iedereen doen die een 'voorkeursbehandeling geniet' wat brengt een minister bij aan de economie? ah sich , helemaal niks. Minister is een pure kostenpost. Het voetbal niet. Dusja van een minister zijn zakkengevul zouden we allemaal steigeren. Ja Gaby tis met ei :P
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:43
    Voetbal doet de economie draaien? Ze leveren amper jobs op, veel mensen werken immers vrijwillig voor een club! Daarentegen kost het voetbal de maatschappij een hele hoop... Vraag maar eens aan Zuid Afrika of Brazilië of zij beter geworden zijn van het WK voetbal! Als je het hebt over grote kostenposten... Stadions van honderden miljoenen liggen er te verkommeren terwijl de bevolking amper medicijnen hebben, allemaal voor koning voetbal!?
    Een land besturen lijkt me toch nog van een andere orde wat betreft noodzaak voor de maatschappij! Tuurlijk zijn er in België te veel politici voor ons kleine landje maar er is geen enkele politieker wiens fortuin groter is als dat van een middelmatige voetballer...
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:12
    Een land moet je besturen met capable mensen, niet met mensen die toevallig verkozen geraken, omdat ze een boodschap goed kunnen verkopen. Een boodschap mooi brengen is toch nog iets anders dan effectief besturen. Dat er te veel zijn is wel duidelijk. New York, Londen en steden van die omvang worden bestuurt door een Burgemeester en zijn gevolg. Dit zijn steden de omvang van ons land, en wij zitten hier constant met communautaire kwesties, verschillende regeringen en wat dan ook. Maar goed ik wil hier totaal geen politieke discussie voeren. Daar zijn andere plaatsen voor.

    Vertel verder eens aan de locale horeca en alles wat daaraan gelinkt is dat voetbal de economie niet doet draaien, ik heb het in deze totaal niet over Afrika. Uiteindelijk zijn die landen ook vrij om te bieden op de organisatie. Als zij vinden dat de organisatie ervan te veel kosten met zich meebrengt, dat moet je ook nie meedingen naar de organisatie ervan.

    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:17
    Wat het eerste betreft ben ik het absoluut met je eens! Ik zeg al jaar en dag dat ik het onzin vind om zogeheten verkozenen ons land te laten besturen zonder bewijs van kennis! Ik zou me in een ziekenhuis ook niet graag laten opereren door een verpleger door middel van stemming tot chirurg is benoemd...
    Maar om terug te komen op je aanvankelijke post: bedrijven leveren véél jobs, werkzekerheid, loon (waardoor supporters naar het voetbal kunnen gaan), zorgen voor welvaart, investeren hun winsten vaak in het openen van nieuwe vestigingen = nieuwe jobs! Bedrijven zijn gewoon veel belangrijker voor onze maatschappij! Als een bedrijf sluit en verhuist omdat ze in ons land teveel belastingen moeten betalen verliezen soms duizenden mensen hun job! Dit heeft daarnaast vaak een impact op de hele regio, andere bedrijven in onderaanneming alsook de winkels en horeca! Toen Ford Genk sloot kregen vele handelaren in Genk daar de weerslag van...
    Als een voetbalclub als RSCA om nu een hele grote te noemen wordt opgedoekt zal dit hooguit een effect hebben op de 15 omliggende cafe’s!
    En wat je zegt over de WK’s in Brazilië en Zuid Afrika: denk je echt dat de gewone bevolking gevraagd heeft voor de organisatie? Ganse townships werden van de kaart geveegd, mensen hun huizen werden gewoon zonder pardon neergehaald omdat er stadions moesten komen! Stadions van honderden miljoenen in landen waarin de bevolking in armoede leeft! Stadions die nu, 8 jaar later staan te verloederen!
    De organisatie van zo’n WK levert enkel op voor de heren voetballers en de organisatoren (lees voetbalbonden, FIFA ez,...). De kosten daarentegen betaalt de gewone burger!
    Je kan toch op geen enkele manier verantwoorden dat deze “sporters” ook nog eens minder belasting moeten betalen dan de modale bevolking!?
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:24
    Die toestanden die je aanhaalt, uiteindelijk komt dat neer op wat we ook van de belgische politiek vinden. Slecht bestuur, keuzes gemaakt door mensen die verkeerde prioriteiten leggen. Over het eerste deel zijn we het volkomen eens. Waar ik op doel is hoe het hier aan toe gaat tijdens grote sport events. Jij haalt er andere continenten bij , maar dat is niet geheel het punt waar ik naartoe wil. Kijk naar het huidige wk. Dat speelde zich af in Rusland, maar in elke gemeente in elk land waren er wel events rond bekijken van de matchen. Voetbal is bij manier van spreken een echt volksfeest. Of je nu van Brugge, kortrijk, genk, gent of poepkapelle bent, iedereen dronk at en feeste erop los. Gaat mij niet vertellen dat de middenstand in dit land, niet blij is met een WK voetbal :D over de andere continenten ga ik niet oordelen, kan je daar wel in volgen eigenlijk
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:33
    Stel dat het WK in België gehouden wordt... De middenstand geniet daar inderdaad kortstondig van maar kent onherroepelijk een terugval! Cafe’s moeten hun zaak aanpassen, meer mensen tijdelijk in dienst nemen, de overlast die er ook vaak is nemen ze voor lief!
    Maar: de kosten van het WK, en dat zijn er heel wat worden verhaalt op de belastingbetaler... Heel concreet: dat kost elke Belg op het einde van het jaar 200 euro, of je nu van voetbal houdt of niet!? Daarnaast zijn er minder middelen ter beschikking voor andere noodzakelijke dingen zoals bvb de bouw van een nieuwe school, enz... Allez, ik stel het hier simpel voor maar je begrijpt wat ik bedoel he!
    Als je het los van je voorliefde voor het spel bekijkt levert voetbal minder op dan het kost hoor... En het kost ook voor de mensen die niets met het voetbal hebben!
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:44
    Voordat ik inhoudelijk verder ga moet ik toch iets bekennen. Ik herinner me nog dat we het in onze eerste discussies grondig oneens waren (al weet ik niet meer precies waarover dat het ging), over veel andere zaken blijken onze meningen elkaar te volgen. Nu zitten we eens in een discussie waar we gedeeltelijk akkoord gaan. Ik moet zeggen, alleen al om het feit dat hoe er discussie gevoerd wordt ik best wel kan pruimen, je komt steeds met een duidelijke uiteenzetting van argumenten, goed onderbouwt. Alleen al daarom heb ik wel respect voor jou, met veel plezier had ik meerdere persoonlijkheden als jou hier op deze site/forum gezien (ze zijn jammer genoeg dun gezaaid)

    Na de commerciële break ga ik inhoudelijk verder (plaspauze :P )

    Bon, je hebt ergens wel een punt hoor, sommige zaken daaromtrent kunnen echt niet door de beugel. Sommige zaken zijn ronduit schandalig.

    Bon tegenargument. Er bestaat ook zoiets als emotionele rijkdom. Als er nu 1 sport is die emotioneel leeft dan is het wel het voetbal. De passie voor het spel is met zin voor overdrijving van onschatbare waarde op dat vlak.
    Als ze nu afkomen met zo'n regelgeving, tja , dan is dat enorm schadelijk voor onze nationale competitie, kun je haast gaan fluiten naar de jupkes league want die gaat dan niks voor voorstellen
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 23:51]
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:47
    Fijn te horen :) Ik respecteer jouw mening ook Geof en zoals je zegt hebben we ook al vaak elkaars mening gedeeld :)
    Weet je, ik ben werkzaam in de sociale sector... Dat verklaart misschien deels waarom ik zoveel moeite heb met de grote ongelijkheid!
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:53
    Ahzo ja, dan is je uiteenzetting natuurlijk een stuk makkelijker te plaatsen ook. Leuk te horen dat er wederzijds respect is, maar dat wist ik wel hoor, dat merk je meteen aan de manier van communiceren ;), bon de initiële comment van mij is ondertussen ietsje uitgebreider met een toevoeging :D
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:00
    Voor mij mag echt de tijd van vroeger terugkomen... Toen waren voetballers ook helden binnen de voetbalwereld (er zijn nu immers ook mensen die niet van voetbal houden :)) maar was het onderscheid veel minder groot! Ze gingen allemaal nog werken na hun carrière, hadden misschien wel een mooier huis als de gemiddelde mens maar daar bleef het dan ook bij. Onlangs Marc Emmers nog gezien in een reportage... Die werkt nu haast onherkenbaar in een doodgewoon bedrij als arbeider! Respect hoor!
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:15
    Klopt, en voor mij speelt de passie voor het spelletje ook. Maar soms vergeten we dat er minstens evenveel mensen in België niet die passie voor het voetbal hebben :)
    Daarnaast zou deze regelgeving inderdaad voor heel Europa moeten gelden i.p.v. alleen voor België!
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:39
    Euhm WK voetbal is met NIKS te vergelijken met dit. Daar gaat FIFA met alle geld lopen. Dat heeft nu absoluut niets te maken met waar het hier over gaat. Dit is oorspronkelijk in het leven geroepen omdat voetballers maar een heel korte loopbaan hebben. En dat ze daarom minder belast worden. Voetbal is niet alleen economisch een kracht maar vervult ook maatschappelijk een rol.
    Als wij in onze competitie dit veranderen en enkel in onze competitie dan kan je even goed de boeken neerleggen. Want niet 1 talent zal nog in België komen spelen.
    Of je verplicht de ploegen om meer te betalen voor hun spelers zodat de spelers hun loon behouden. Maar dat gaat ploegen de kop kosten.
    Of je doet het overal of je doet het niet.
    En al dit voor een beperkt iets. Want hoeveel geld ze er ook uithalen in "the grand scheme of things" gaat dat een druppel op een hete plaat zijn.

    Maar de vergelijking met WK voetbal is eigenlijk wraakroepend. Want dat is geen vergelijk. Op dat vlak van WK heb je 100 procent gelijk. Dat is schandalig. Maar heeft met dit helemaal niets te maken.
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:51
    Oké, weg WK... Wat dan met de Champions League, waarin systematisch gezorgd wordt dat de rijkere clubs (en dus ook spelers) nog wat rijker worden?
    Het klopt wat je zegt: Dit kan niet in ons land alleen veranderd worden maar zou globaal aangepakt moeten worden! Langs de andere kant: Wie zet de eerste stap?
    Als laatste: Omdat voetbal een economische kracht is en een maatschappelijke rol vervult krijgt het dan ook automatisch maar belastingvoordelen?
    Trouwens: Voor wie speelt voetbal een maatschappelijke rol? Voor die 5 miljoen voetballiefhebbers? En die 6 miljoen die niets met voetbal hebben???
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:58
    En dan? Waarom zouden we geld geven aan werklozen? Wat hebben al die werkenden daaraan?
    Of waarom betalen voor zieken? De gezonden hebben daar niets aan.

    Je kan dus enkel een maatschappelijke rol vervullen als je IEDEREEN er mee helpt? Dat is onzin.
    Ik heb geen auto of rijbewijs. Maar ik betaal ook voor wegen en dergelijke. Maak er nochtans geen gebruik van. Maar ik weet wel dat dat een maatschappelijk nut heeft.

    Trouwens in Afrika was tijdens het WK voetbal bijna geen gevechten te bespeuren. Hutu en tutsi die tijdens WK ipv vechten naar het voetbal keken. Na WK terug beginnen vechten.
    Als dat geen maatschappelijk nut is dan heeft NIETS maatschappelijk nut
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:08
    Dethklok, sorry, ben het vaak met je eens maar deze keer absoluut niet hoor. Je geeft hier trouwens dingen weer die totaal niet kloppen! Als je het over het WK van Afrika wilt hebben: De drugbendes werden uit de grote steden gehaald en gewoon in aanpalende dorpen neergezet waar ze ongestoord de mensen konden terroriseren! Alles werd gedaan om binnen het zichtveld van de camera's en de wereld Afrika zo mooi mogelijk voor te stellen maar wat zich daar echt afspeelde was onthutsend! Dat er in de media geen gevechten te zien waren betekende heus niet dat de clans mooi samen naar het voetbal aan het kijken waren. Zoals ik al zei werden ganse townships (honderdduizenden mensen) gewoon uit hun huizen gezet voor de bouw van stadions. Dat gebeurt ginder niet zoals hier he! Geen onteigening, geen andere woonst in de plaats, geen OCMW, niets! Met de matrak het huis (wat je al een huis kan noemen) uit gejaagd en that's it!
    Als je het over een maatschappelijke rol wilt hebben: Je maakt een absurde redenering hoor! Jij betaalt inderdaad voor de wegen ook al heb je geen auto... Maar als deze wegen er niet waren kwam jij niet aan voedsel, medische hulp, werk of wat dan ook! Als er morgen geen voetbal meer is in België kan ik perfect leven hoor en jij ook!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 00:09]
    Vind ik leuk
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:13
    Breng Verhaeghe en Gheyssens niet op gedachten maar daar 100 % gelijk in
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 19 oktober 2018 om 00:13]
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:14
    Ah Dehtklok, nog zo iemand die ik best kan pruimen, doorgaans ook vaak met hem eens moet ik toegeven.
    Hoe leuk ik deze discussie ook vind, kga het hierbij houden voor vandaag (wordt morgenvroeg in Paris verwacht), maar kga het hier met plezier nog wat volgen de komende dagen :)
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:15
    Verandert absoluut niets aan het feit dat maatschappelijk nut NIET wil zeggen dat dat voor iedereen moet. Voorbeelden genoeg van subsidies en dergelijke die maar een beperkt aantal mensen helpen. Voetbal is zoals de kerk. Opium voor het volk.
    Eigenlijk was da mss een beter vergelijking. Ik betaal belastingen voor de kerk. Ik ben niet gelovig.
    Beter voorbeeld dan de wegen. Daar heb je een punt.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:20
    Damn Dethklok , maak de discussie nu niet nog interessanter, i need my sleep, seriously hahha. Leuke discours hier, twerkt soms verslavend :D
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:21
    Klopt, voor de kerk wil ik ook geen belasting betalen :)
    Maar om het heel cru voor te stellen: wat zou je ervan vinden als morgen al het geld uit het voetbal gehaald wordt en in een sport gestoken wordt waar jij of ik geen voeling mee hebben en de voetballers krijgen enkel nog een BLOSO-contractje...
    Awel, dat gevoel hebben al die liefhebbers en beoefenaars van die andere sporten he!
    Ge moet aan Tiam eens proberen uitleggen dat een voetballer hier 1000 keer zoveel verdient als haar voor een pak minder trainingsarbeid en dan ook nog belastingvoordeel krijgt!
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:41
    Loon hangt af van commerciële dingen. Als iedereen naar Thiam zou kijken ipv voetbal dan lag haar loon hoger als dat van een voetballer. En als je dichterbij kijkt dan zal volgens mij blijken dat Thiam meer verdient als de meeste vrouwelijke voetballers. Want die hebben minder commerciële waarde. (Nu toch nog)
    Het is net omdat voetbal de grootste sport is dat daar meer geld in omgaat. En ook omdat het voetbal is word het "geviseerd"

    Want volgens dit artikel
    www.sport.be/nl/andere/article.html?Article_ID=201354&v=08082017
    Is het fiscaal gunstregime niet enkel van toepassing voor voetbal maar voor alle vormen van betaalde topsport. Worden vernoemd zijn basketbal voetbal en atletiek. Dus daar valt Thiam dan ook onder. Omdat haar loon lager ligt is natuurlijk het bedrag dat ze bespaart kleiner. Maar procentueel zou dat overeen moeten komen.

    En dat bloso contract dat is dus eigenlijk belastinggeld dat naar die sporters gaat. Ook dat is gegeven als maatschappelijk nut.
    (Ook een beter voorbeeld als mijn domme wegen opmerking :-) )
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:42
    Ik ga nu stoppen dan kan geoff gaan slapen ;-)
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4431
    vrijdag 19 oktober 2018 om 20:17
    Haha, bedankt dethklok :D
    Vind ik leuk
    dethklok28 +4767
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:27
    Ik heb het trouwens in Afrika niet over de plaatsen die ontruimd zijn. Dat is een gevolg van FIFA. Zij stellen regels op aan een organisatorisch land dat gewoon schandalig is. En alles moet dan wijken voor koning voetbal (lees het geld dat koning voetbal oplevert, het gaat niet over het spel)
    Maar in landen dat niet zuid Afrika was zoals centraal Afrika (waar Hutu en tutsi zitten) waren er bijna geen gevechten.
    Op plaatsen waar het voetbal gehouden werd werd het natuurlijk overspoeld met criminelen die wilden profiteren van al die buitenlanders. Al had FIFA een eigen rechtsgebouw laten oprichten in Afrika. Waar ze mensen konden veroordelen in een vorm van extreem snelrecht. (Hoe ziek is dat)
    Maar zo veel dingen heeft dat rechtsorgaan niet moeten uitklaren.

    Persoonlijk vind ik dat WK moet gegeven worden op een continent. Geen land. Gewoon verspreid. Gebruik maken van de stadia die er al zijn. Want in Brazilië daar zijn echt schandalige stadia gebouwd. Midden van oerwoud en dergelijke.

    Trouwens in een later bericht over maggie de block blijkt dat we eigenlijk veel te ver aan het discussiëren zijn. Ik denk niet dat de intentie er is om de belastingsgraad te veranderen. Gewoon een stok achter de deur zodat pro league werk maakt van die belastingfraude en witwaspraktijken. Laatste zin in dat artikel zegt bijna letterlijk dat als ze dat niet doen dat ze de belastingsgraad zouden aanpassen en dat het voetbal dat niet zou overleven. Dus is een dreigement. Dit word een storm in een glas water. (Alleen VP is er goed mee, want wij blijven klikken en reageren ;-) )
    Vind ik leuk
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:45
    Dat zal ze ook blijven doen wanneer iedereen zijn belastingen correct betaald. We gaan dan misschien minder derderangs voetballers zien in de JPL en meer kansen voor de jeugd, zodat ze niet van heel jong naar het buitenland trekken.
    Vind ik leuk
    franzke +100
    donderdag 18 oktober 2018 om 21:59
    Strak plan, dan wilt er helemaal niemand meer hier komen sjotten! Den boel stinkt maar aan de belastingstarieven dat wij hier moeten betalen een half degelijke voetballer een loon betalen dat kan concurerren met het buitenland is onmogelijk... we doen nu al nimmer mee in Europa!
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1564
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:19
    Politici die vennootschappen oprichten en hun inkomsten (al dan niet met veel cumuls) daarin storten, forfitaire onkostenvergoedingen krijgen zonder dat ze de kosten moeten bewijzen , een hoop fictieve kosten in rekening brengen betalen ook nauwelijks belastingen en die schermen ook met dat ze de wet naleven....of dacht je dat die ook een hoeveelheid belastingen betaalde gelijk een gewone loontrekkende
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    vrijdag 19 oktober 2018 om 00:17
    Tuurlijk niet en ook dat vind ik absoluut niet correct! Alleen wordt een politieker ervoor aan de schandpaal genageld en vindt men het van een voetballer oké...
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1564
    vrijdag 19 oktober 2018 om 17:49
    Dat aan de schandpaal nagelen dat val nogal heel erg mee.... enkel diegenen die zich ook nog laten betalen voor fictieve prestaties...die dus niet genoeg kunnen krijgen, die worden wel publiekelijk beschimpt....
    Vind ik leuk
    Bob Marley +292
    donderdag 18 oktober 2018 om 22:34
    Niet alleen voetballers halen voordeel uit dit statuut, maar alle topsporters.
    Vele van deze topsporters zouden in België hun job niet langer kunnen beoefenen wanneer men dit voordeel zou wegnemen.
    Dus dan zakt niet enkel het niveau van onze competitie, ook onze top wielerploegen zullen verdwijnen, geen toppers meer in het altetiek, enz...
    Dat terwijl grote multinationals ook quasi vrijgesteld zijn van belastingen... En ja zij zorgen voor werkgelegenheid, sporters onrechtstreeks ook en zij zijn ambassadeurs van ons kleine landje.
    Sommigen hebben blijkbaar toch moeite om het hele plaatje te zien 😒
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:25
    Ik denk dat je niemand hoort klagen als een topsporter met een BLOSO-contract voordelen krijgt omdat ze voluit voor haar sport wil leven! Dit zijn inderdaad ambassadeurs voor ons land!
    Als voetballers in België (ik noem ze zelfs geen sporters) op 2 maanden verdient wat onze grootste hartspecialist op jaarbasis verdient zijn de verhoudingen toch ver zoek lijkt me...
    Wanneer deze “sporters” dan ook nog gebruik mogen maken van belastingvoordelen klopt er toch iets niet!
    Wat betreft grote multinationals: lees mijn stuk hierboven even!
    Vind ik leuk
    Bob Marley +292
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:49
    Geen enkele werkgever zal een werknemer meer betalen dan hij/zij waard is (lees opbrengt). Dus ook een voetbalploeg zal haar spelers niet meer betalen dan ze waard zijn (in de ogen van het bestuur, rekening houdend met commerciële belangen en dergelijke).
    Als een werknemer vindt dat hij te weinig verdient, is de kans groot dat hij elders zijn geluk zoekt. Zo dus ook voetballers, die gemiddeld slechts 15 jaar hebben om genoeg te verdienen voor de rest van hun leven.
    En voor zij die jaloers zijn op de hoge lonen van sommige voetballers: had dan zelf leren sjotten of word makelaar, dat verdient naar het schijnt ook niet zo slecht.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 18 oktober 2018 om 23:50]
    Vind ik leuk
    Daydreamer +4760
    donderdag 18 oktober 2018 om 23:56
    Grapjas! Zij hebben gemiddeld 15 jaar om genoeg te verdienen voor de rest van hun leven? Daar hebben ze slechts 3 maanden voor nodig! Trouwens, is een voetballer op zijn 35e dan werkonbekwaam?
    Als je spreekt over jaloezie voel ik me echt niet aangesproken hoor! Wel ben ik werkzaam in de sociale sector waar dagelijks geconfronteerd word met de keerzijde van die blinkende medaille!
    Ik kan dan ook geen begrip opbrengen voor deze totaal van de pot gerukte ongelijkheid...
    Vind ik leuk
    Bob Marley +292
    vrijdag 19 oktober 2018 om 13:22
    Die jaloezie was echt totaal niet op jou gericht, mijn excuses moest dit zo overgekomen zijn.
    Verder blijf ik er van overtuigd dat geen enkele werkgever zijn werknemers meer zal betalen dan ze verdienen, behalve dan onze eigen staat die veel te lang veel te veel dopgeld geeft.
    Pas op, ik ben helemaal niet tegen een sociaal vangnet, vind enkel dat men meer moet doen om de echte luieriken en profiteurs aan het werk te krijgen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws