Coucke over de rol van makelaars: “Dat wist iedereen”

    Coucke over de rol van makelaars: “Dat wist iedereen”

    zaterdag 13 oktober 2018 om 13:35

    Tijdens de afgelopen jaren kregen makelaars almaar meer grip op het voetbal in ons land. Marc Coucke vindt dat een pijnlijke situatie. Bij De Afspraak ging de voorzitter van Anderlecht in op het onderwerp.

    "In feite heeft de zaak-Bosman de macht van de clubs naar de spelers gegeven. En de spelers hebben die macht weer doorgegeven aan makelaars", begint Coucke zijn betoog.

    "Neem een jonge gast die je jaren opleidt en die het goed doet. Je wil die een kans geven in het eerste elftal bij een Belgische eersteklasser. Op dat moment verandert die van makelaar. Ze nemen een buitenlandse makelaar en je krijgt meteen een mailtje: "Als je zijn contract wil openbreken, krijg ik - "zonder overdrijven" - 500.000 euro. En als hij later ooit verkocht wordt, wil ik zoveel op dat, zoveel op dat en zoveel op dat."

    Momenteel lijken de makelaars baas bij de Belgische clubs "Dus zo is het systeem. En dat wist iedereen. In heel Europa trouwens. Als Lokeren bijvoorbeeld een transfer wil doen met Standard, dan gaan de twee sportieve directeurs niet bij elkaar zitten, maar komt er een makelaar bij. Soms twee. Soms drie."

    Lees ookCoucke schoot meteen in actie bij RSCA: "Makelaars konden overal binnen"

    Plaats een reactie

    freeman +10995
    zaterdag 13 oktober 2018 om 13:53
    Koehandeltje .....besloten met een handjeklap !
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 13:54
    Ik blijf er bij,..een veilingsysteem met dataroom en dit allemaal onder beheer van derden zal veel oplossen..

    Alle data ( what so ever ) consulteerbaar door clubs met FIFA-licentie..

    Anoniem indien nodig met vage omschrijving land, historiek etc..

    Vanaf bepaald ogenblik kan geinteresseerde club one/one vragen en eventueel afsluiten en controle akkoord door derden voor het definitief wordt..

    Dan zakken de percentages met een factor tien en is iedereen. af van die,would-be goddiggers..
    Vind ik leuk
    E.V +2475
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:29
    En wat als die "derden" persoon of commissie een "Bayat" is?
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:55
    ??? Wat als...is een tv-programma.

    Heb toch gezegd.' Wordt gecontroleerd door derden (ethisch comité ) dat per land elke contract tegen het licht houdt..

    Controleren op redelijkheid en evenwichtigheid..
    Vind ik leuk
    E.V +2475
    zondag 14 oktober 2018 om 00:00
    Och wat als is een tv programma, dat wisten we nog niet.....voor een ventje met ne wijven naam heb je een ongelooflijke humor....voor de rest ga je wat kort door de bocht lees ik in verschillende van je posts....
    Vind ik leuk
    zondag 14 oktober 2018 om 00:13
    Jongetje met ene wijvennaam..

    Leuk dat je vrouw 'wijf' genoemd wordt als ge getrouw bent.

    Zal ze graag horen.

    Ooit gehoord van de aartsengel Gabriel, klungel...

    Ga elders uw paarse gal gaan spuwen..
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 15:29
    Een echte beestenmarkt
    Vind ik leuk
    Knightofh +337
    zaterdag 13 oktober 2018 om 17:43
    Veel te Easy te Manipuleren. Je onderhandelt onderhands laatste minuut drop je je bod en direct accepteert de tegenstander. Tadaa.

    Wil je het echt oplossen?
    Loonplafond. 2-3 sterspelers maximaal (genre Amerikaanse model). De rest in een lagere schaal.
    Daarnaast een beperkte transfer window 1 per jaar. Geen tussentijdse.
    Commissie voor makelaars een vast klein percentage. Er mag maar 1 makelaarsagentschap aanspraak maken op de commissie en spelers betalen een deel van hun loon aan de makelaars zelf zodat ze ook meer inzicht krijgen in het rijken en zeilen en dat de makelaars minder afhankelijk zijn van de transfers. Andere kosten worden NIET doorgerekend. Heel transparant.

    Pas op dit model zorgt voor een aardbeving in het voetbal. Transfers gaan stilvallen. En ploegen worden minder afhankelijk van de transfers
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 17:45]
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 17:56
    Loonplafond is verboden..vrije handel van goederen en diensten..

    In mijn voorstle onderhandel Je one/one met een toezeichthouder..

    Wat Je wel kan doen is een toelating tot,het beroep met opleiding etc.. ( bvb zoals BIV Voor vastgoedmakelaars ) met deontologie en tarief afspraken etc..

    Maar Dan is dat weer werk van min. van economische Zaken.

    Wat Bart verhaeghe aangekaart Heeft..

    Dus nog een paar jaar op onze honger blijven zitten..

    En Lieftst op Europese niveau en voor alle sporten.


    Vind ik leuk
    Knightofh +337
    zaterdag 13 oktober 2018 om 19:51
    Beste dat klopt. Atm is er geen regelgeving over een loonplafond. Dat kan echter wel een regel worden en dus niet meer verboden.

    Alsnog blijft het de enige manier hoor... Maar ach het is al lang te laat voor het voetbal.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 20:21
    In Europa kan je gewoonweg geen loonplafond invoeren.

    Voor niets en voor niemand.

    Lees verdomme wat er staat in de plaats van er altijd een ongepaste draai aan te willen geven
    Vind ik leuk
    Jijos +2
    zaterdag 13 oktober 2018 om 23:41
    Zo vloeken zeg en dat in combinatie met volledig foute informatie.
    Een loonbegrenzing in Europa is weldegelijk mogelijk (bestaat al in het rugby op Europees niveau) en is iets waar UEFA President Aleksander Ceferin voor aan het lobbyen is.

    De Europese Commissie heeft trouwens al onderzoeken lopen om te kijken hoe men dit kan implementeren op UEFA niveau eventueel via de FFP (Financial Fair Play).

    Nog een tip: als je wilt dat jouw voorstel serieus wordt genomen, doe dan wat minder uit de hoogte en probeer het neer te schrijven zonder schrijffouten.
    Vind ik leuk
    zondag 14 oktober 2018 om 00:05
    Jongetje toch..nog ne kiekefretter dit het ne keer ga zeggen zie..

    Loonbegrenzing is verboden..

    Heb toevallig Europees recht gestudeerd ( TEW - richting internationaal zakenwezen KUL met ondermeer Europees kartelrecht ... Art 85/86 Europese grondwet..)

    Er zijn lokale intitiatieven waarbij perverse gevolgen afgezwakt worden bvb. in België door RSZ en BV-bijdrages te beperken maar in feite worden deze oogluikend toegestaan door Europa.

    FFP heeft niets te maken met loonbegrenzing, wel onder meer met loonMASSA .

    FFP gaat over het beheer van een voetbalclub waarbij de stroom aan inkomsten en uitgaven redelijk dient te blijven en niet gebaseerd is op ondermeer schimmige constructies zoals aankoop met gespreide of uitgestelde betaling, excessieve kosten, aankopen door derden, aantal,spelers, beperking loonMASSA etc..etc...

    Leterme zal er U binnenkort meer kunnen over vertellen.

    En ben niet opgeleid voor secretaresse.

    Eet nog een kiekske en morgen met een Brusselse pêche en salade want t is zondag ..

    Wie doet er uit de hoogte, blaaskaak..
    [Reactie gewijzigd op zondag 14 oktober 2018 om 00:35]
    Vind ik leuk
    Jijos +2
    zondag 14 oktober 2018 om 08:42
    Op de artikels waar u naar verwijst zijn uitzonderingen mogelijk indien deze zouden leiden tot economische verbeteringen en onder voorwaarde dat dit geheel transparant verloopt met de overheden, consumenten,...

    Daarbovenop verwijst u dan ook nog eens naar artikels die specifiek gericht zijn op de bedrijfswereld en waar in de sportwereld vaak andere regels van toepassing zijn. Ik verwijs nogmaals naar het rugby waar salary caps al van toepassing zijn.

    Bedankt om ook nog een FFP uit te leggen maar het was niet mijn idee om salary caps via deze manier te bewerkstelligen. Ik denk dat u dan even een afspraak moet maken met de Europese Commissie om hun uw mening / interpretatie uit te leggen.

    We kunnen elkaar misschien vinden in 1 feit en dat is dat het niet gemakkelijk is om te typen op een iPad.
    Vind ik leuk
    E.V +2475
    zondag 14 oktober 2018 om 00:03
    Gabyke, Je eerst goed informeren voor je domme zaken schrijft...en zonder belachelijke schrijffouten graag...
    Vind ik leuk
    zondag 14 oktober 2018 om 00:07
    Domme Zaken,?

    Zeg ne keer..

    Nog ene,, zit op een ipad...niet gemakkelijk ..
    [Reactie gewijzigd op zondag 14 oktober 2018 om 00:35]
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14441
    zaterdag 13 oktober 2018 om 13:56
    Ruim gewoon heel dat boeltje van makelaarsbureaus op. De spelers zelf staan al lang niet meer centraal.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:00
    En iedereen heeft hier van de boter gegeten
    Vind ik leuk
    SD +8686
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:02
    Waarom werd deze situatie dan niet aangeklaagd ?
    Vind ik leuk
    Toca +33352
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:15
    Dat is gewoon mensenhandel. Maar in de sport wordt er meestal een oogje dichtgeknepen.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:58
    Ben akkoord..terug naar de oudheid..

    De eerste mensen die per veiling verkocht werden waren Griekse landarbeidsters...zie Herodotus 500 voor christus.

    Met dat verschil,dat het toen eigendomsrecht was..slavernij dus..

    Nu spreekt we over gebruiksrecht via een arbeiderscontract..

    Zoals een winkelpand met huurgelden en sleutelgeld ( handelsfonds)

    Maar er is volgens mij geen alternatief.

    Een veiling is een volmaakte beurs waar geven/nemen een evenwicht vinden..

    Bieden en loven

    En dit voor alle sporten he..

    Als je leest dat de clubs al nier meer met elkaar praten dan weet je dat dit systeem niet houdbaar is..

    Vind de analyse van de heer coucke trouwens een perfecte weergave
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 16:00]
    Vind ik leuk
    Rebel +752
    zaterdag 13 oktober 2018 om 20:13
    Amaai Gaby,analyse van Coucke,ben je ziek?
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 20:18
    Als het juist is,is het juist,,

    Nuchtere analyse van een west-Vlaming

    Wat is er verkeerd aan misschien?

    Ben niet zo dolgedraaid als sommige paarse ego-trippers en salon-supporters.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 20:21]
    Vind ik leuk