Doorbraak in het dossier Propere Handen: Een aantal heeft bekend

    Doorbraak in het dossier Propere Handen: "Een aantal heeft bekend"

    zaterdag 13 oktober 2018 om 07:50

    In het Belgische voetbalschandaal blijven er dit weekend nog negen verdachten in de cel. Hun advocaten zijn daar niet zo blij mee. Onder meer Sven Mary (foto) – die makelaar Karim Mejjati verdedigt – snapt niks van de huidige rechtsgang, maar volgens het Federale Parket is dat niet nodig.

    Mary is boos dat Mejjati pas na veertig uren – nadat hij was meegenomen – werd ondervraagd door het parket. "Mijn cliënt had 40 uren niet geslapen. Ik vind dat niet normaal. Als men zo'n groot dossier wil organiseren, dat men dan zorgt dat er genoeg volk en genoeg rechters zijn", citeert Het Laatste Nieuws de advocaat.

    Om de deadline te halen zette het Parket twee extra onderzoeksrechters in. "Misschien had de eerste mijn cliënt ook wel vrijgelaten", stelt Mary. Bij het Federaal Parket vinden ze dat nonsens. "Volgens de wet moet de onderzoeksrechter pas binnen 48 uur beslissen. Waarom zo janken? Dat systeem belet nu ook eenmaal dat de onderzoeksrechter mensen in de bak steekt omdat hij niet genoeg tijd had om alles uit te pluizen", klinkt het bij het parket.

    De strategie van het parket was om eerst de kleine vissen te pakken en daarna over te schakelen op de grote vissen. Een tactiek die naar eigen zeggen vruchten afwerpt. "Een aantal van die kleintjes heeft bekend. En zo kunnen we ook de grotere proberen te pakken. Dat is perfect legaal."

    Plaats een reactie

    mapolean +651
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:23
    Hopelijk kan het parket zijn werk doen, zonder gehinderd te worden door advocaten die naar procedurele details zoeken...
    Vind ik leuk
    Marcus_A +1400
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:29
    Inderdaad..die zitten zelfs te bleiten en de media, burgers te beschuldigen van vooringenomenheid als ze mensen verdedigen die overduidelijk m***** zijn, die geen inkomsten hebben en zich enkel door de beste topadvocaten in België laten verdedigen
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 08:29]
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:43
    Een verdachte heeft recht op bijstand tijdens zijn verhoor.
    Had men de zaak voordien zo geregeld en drie of vier onderzoeksrechters aangesteld , dan was het veel vlotter kunnen verlopen.
    Ge zet niemand uren op een stoel zonder hem te verhoren,
    Moesten ze dat met u doen en u verhoren na 20 of 30 uur op een stoel zitten, het kot zou te klein zijn.
    Trouwens onderzoeksrechters zijn ook mensen en zo een dossier maak je u niet eigen op een uur.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2018 om 08:47]
    Vind ik leuk
    mapolean +651
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:36
    Heb je mij horen zeggen dat die mannen geen recht hebben op bijstand? Ik pleit er voor dat het onderzoek op de meest serene manier wordt gevoerd. Maar door te bleiten in de pers omdat een onderzoeksrechter maximaal gebruik maakt van zijn termijn van 48 uur om tot een beslissing te komen (hechtenis of vrijlating - al dan niet onder voorwaarden) krijg je mij niet overtuigd van de onschuld van de client. Als je vandaag de publieke opinie wil "mee krijgen", dan zal je transparant moeten zijn. Wat is de beschuldiging? Wat zijn de feiten? Waar zit het eventuele misverstand? Ik pleit voor openheid naar de pers over de inhoud van de aanklacht. Desgevallend zal ik ook graag luisteren naar de verdediging. Als ze gaan zeuren over het felle licht en de harde stoel tijdens de ondervraging, dan klinkt dat eigenlijk als een schuldbekentenis!!!
    Vind ik leuk
    dakcota +4335
    zaterdag 13 oktober 2018 om 11:09
    het is wel een strategie om hoofdverdachten lang te laten wachten, zemoe te maken,zodat ze minder opmerkzaam zijn en fouten maken in hun verhoor. liegen is moeilijker als je heel moe bent
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 11:45
    Ja en dat is echt zo gebeurd want gij zat ernaast of wat ? Sven Mary is een crapuleuze dramaqueen
    Vind ik leuk
    Vancamp +39
    zaterdag 13 oktober 2018 om 14:18
    Als ze mij daar zetten zou er geen haan naar kraaien.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 12:34
    Procedurefouten willen ze inroepen om indien ze straffeloos er mee wegkomen een riant salaris op te strijken . Hun strategie is om alles te minimaliseren om zo de buitenstaanders aan hun kant te halen;
    Vind ik leuk
    SD +8688
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:26
    Zoals Mary of Vansteenbrugghe reageerden is "part of the game"
    Vind ik leuk
    mapolean +651
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:37
    Ik vond Vansteenbrugghe veel serener reageren. Mary had een hoog Calimerogehalte...
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +10895
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:28
    40 uur niet geslapen, ocharme de dutskes!
    Diene Mary is toch echt een goed mens hé, zo begaan met z’n naaste. Die man verdient een standbeeld.
    De sukkels hebben wel een aantal jaar heel goed geslapen met al dat geld op hun rekening.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:50
    Van u is geweten dat je even is bent ban 40 uur zonder slaap.
    Er was idd te weinig volk.
    Chapeau voor de mensen die 40 uur ondervraagd hebben.
    Vind ik leuk
    Freddyploiks +10895
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:55
    Is bent zijn want heb mag kan hebben?
    Vind ik leuk
    LDN +131
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:45
    Moeten we een ambulance bellen?
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:44
    40 uren en dan rijden met de wagen?!
    Vind ik leuk
    Zetterberg +9279
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:05
    Ook verantwoord!
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:02
    Inderdaad geen compassie met die bedriegers, oplichters, witwassers...
    als ze 48 uur hebben dan zaten ze na 40 uur er nog op tijd voor een ondervraging. En wat zijn 2 dagen op een mensenleven.
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 08:56
    Stop sven mary 40 uur in een cel in china of noord korea.
    Vind ik leuk
    Heppen1J +49
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:08
    als je er niets van af kent zwijg dan dat ze 40.uren niet geslapen
    ze hebben genoeg miljoenen opgestreken laat ze maar afzien


    Vind ik leuk
    Lord Wenger +14078
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:14
    Mary heeft dus 40 uur gehad om zijn op hysterie af geëmotioneerde monoloog voor te bereiden. Die man had acteur moeten worden..
    Vind ik leuk
    LDN +131
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:48
    Dat zou eerlijker geweest zijn, dan heb je tenminste de keuze van hem niet te zien. Nu popt hij boven bij iedere controversieële zaak als behoeder van het kwaad. Sven Marie - de grootste morele hoer van’t land
    Vind ik leuk
    Verne +424
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:26
    Volgens GVA werden Waasland-Beveren-voorzitter Dirk Huyck in verdenking gesteld, maar vrijgelaten onder voorwaarden, net als financieel directeur Olivier Swolfs.
    Vind ik leuk
    Zetterberg +9279
    zaterdag 13 oktober 2018 om 09:31
    Volgens mij heeft die ondervraging 40 uren geduurd omdat ijdele Sven er telkens met zijn neus tussen zat! En nu reageert hij pissed omdat hij gehoord heeft van al die smartphones, dure horloges, etentjes...en die heeft de Sven allemaal gemist!



    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:30
    Wie was de eerste die vrij was , nvdr anderlecht man ;)
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 10:58
    Als er één eikel op deze planeet rondloopt die moordenaars, gangsters, drugdealers, verkrachters, ..... vrijkrijgt vanwege procedurefouten of een foutje in de wet, dan is het Svan Mary. En dan luid verkondigen dat hij gewoon de wet toepast. Awel advocaat van mijn voeten, nu past men ook de wet toe. Men mocht hem wettelijk 48 uur vasthouden en hij hij werd na 40 uur ondervraagd. Dat is helemaal volgens de wet. De wet is de wet 'mijnheer' Mary. Als er nu één iemand op deze aardbol die ik nog meer haat dan mijn ergste vijand, dan is het Mary die het gespuis vrijspreekt.
    Vind ik leuk
    Aio +4
    zaterdag 13 oktober 2018 om 11:23
    Maar toen ze al dat geld naar hun rekeningen sluizden hebben ze niet gezegd komaan man ik ben moe ik wil slapen. En nu spelen ze de slachtoffers samen met hun advocaten.
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14441
    zaterdag 13 oktober 2018 om 12:07
    Voila! Diegene die nog vastzitten, hebben sowieso prijs. Mss zelfs Leko nog..
    Vind ik leuk
    zaterdag 13 oktober 2018 om 19:46
    En wat denk je dat het resultaat gaat zijn? Voor matchfixing gaat het resultaat pijnlijk zijn, maar de rest? Wat hebben o.a. Messi en Ronaldo gekregen voor hun financieel gesjoemel?
    Wel raar dat RSCA die al jarenlang samenwerkt met Bayat, niet wordt geraakt. Het moeten serieuze constructies zijn geweest.

    Vind ik leuk
    camargue +1610
    zaterdag 13 oktober 2018 om 12:28
    Ik sta ook elke dag uren in de file ... Per week uitgerekend wordt ik dan langer vastgehouden in mijnen bak dan die mannen. Is dat dan ook de schuld van het gerecht?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Doorbraak in het dossier Propere Handen: "Een aantal heeft bekend"