'Diepe crisis' in ons land na arrestatiegolf: 'Legt het Belgische voetbal lam'

    'Diepe crisis' in ons land na arrestatiegolf: 'Legt het Belgische voetbal lam'

    donderdag 11 oktober 2018 om 07:17

    Het Belgisch voetbal werd woensdag opgeschrikt door een grote arrestatiegolf. Onder meer Club Brugge-trainer Ivan Leko, de scheidsrechter Sebastién Delferière en Bart Vertenten en de invloedrijke zaakwaarnemer Mogi Bayat zijn verhoord door de politie in verband met een grootschalige fraudezaak en mogelijke matchfixing.

    Bayat werd opgepakt om financieel gesjoemel aan het licht te brengen. De Iraniër is echter bij meerdere Belgische clubs actief als huismakelaar, omdat hij relatief goedkoop zakendoet en lage commissies vraagt. "Daarom is hij 'Mister Popular' bij financieel geplaagde Belgische clubs", vertelt sportjournalist Frank van Laeken aan het Algemeen Dagblad.

    Van Laeken vindt het echter verdacht dat Bayat 'exclusief alle transfers regelt' bij sommige clubs. "Het neigt naar manipulatie als er vier of vijf spelers van hem bij beide teams spelen en hij een voorkeur heeft voor spelers die het meeste geld opleveren." De journalist vreest dan ook het ergste. "Met matchfixing is er iets veel fundamentelers aan de hand. Stel: de degradatiezaak van Westerlo wordt bewezen, dat zou een atoombomeffect zijn. Dan wordt alles van de kaart geveegd."

    'Een zeer diepe crisis'
    Sporza-commentator Peter Vandenbempt ziet het eveneens somber in. "Als onze topscheidsrechters Vertenten en Delferière erbij betrokken zijn, zijn we écht ver van huis en hebben we een zeer diepe crisis." Ook Aad de Mos realiseert zich hoe ernstig de zaak is. "Dit heeft zó veel impact op spelers, clubs, sponsors en betrouwbaarheid van scheidsrechters. Dit legt het Belgische voetbal echt lam."

    Plaats een reactie

    donderdag 11 oktober 2018 om 07:24
    Bayat werkte ook buiten België, he Aafje. Ze kennen hem overal in Europa.j
    [Reactie gewijzigd op donderdag 11 oktober 2018 om 07:25]
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:25
    Bayat werkte ook buiten België, he Aafje. Erkennen overal in Europa.
    Vind ik leuk
    TageMeister +4622
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:28
    Refs, makelaars, bestuursleden dat snap ik, maar Leko? Wa zou die fout gedaan hebbe?

    Het enige waar ik aan kan denken via makelaar inside info hebben verkregen of gevraagd da bepaalde spelers ni spelen...??? (puur speculatie e)
    Vind ik leuk
    Rebel +752
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:53
    Toch heel raar dat die in zen 1ste jaar kampioen speelt en verliest van Deinze,kijk dan naar Standard met MPH die verliest van Knokke??????
    Die waren toch 1 en 2 vorig jaar met toch enkele bedenkelijke uitslagen.
    Alle dit zal me wel lukken zeker(beetje olie op het vuur) 😂😂😂
    Vind ik leuk
    LDN +130
    donderdag 11 oktober 2018 om 08:30
    Die ene opgepakte makelaar (niet Bayat) was de makelaar van Leko toen hij nog voetballer was zeiden ze op radio 1
    Vind ik leuk
    TageMeister +4622
    donderdag 11 oktober 2018 om 09:25
    Nadien ook nog, dacht ik
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 09:40
    mss zien de speurders, zijn vriendschap met vjelkovic een reden??? toekomst zal het ons zeggen hé... allez binnen paar uur mss?
    Vind ik leuk
    Wankstar123 +1253
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:33
    Sensatie!
    Vind ik leuk
    Couto76 +621
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:40
    Dit zal echt niet alleen in België zijn. Vast ook bij ons in Nederland en de rest van Europa.
    Vind ik leuk
    blondel +2433
    donderdag 11 oktober 2018 om 11:32
    In Nederland niet zo vlug denk ik.Daar verdienen de makelaars stukken minder en om makelaar te worden zijn de regels er strenger.Anders had Bayat ook daar gezeten ,me dunkt,want daar rollen de centen meer in de transferperiode.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 oktober 2018 om 07:49
    Als ik iets geleerd heb ik het leven is dat we geen mensen veroordelen zonder proces. Dus zonder feiten niet speculeren/veroordelen
    Vind ik leuk