Club Brugge incasseert flinke uppercut in stadiondossier, fans plannen acties

    Club Brugge incasseert flinke uppercut in stadiondossier, fans plannen acties

    woensdag 12 september 2018 om 08:20

    Op sportief vlak gaat het Club Brugge voor de wind. Qua infrastructuur is Blauw-Zwart gestart met een nieuw project voor de jeugd. Het enige wat maar langzaam vordert, is het stadiondossier. De trouwe aanhang van Club roert zich stilaan.

    Vorig jaar leek een nieuw stadion niet meer veraf. De Vlaamse overheid gaf groen licht voor de bouw van een gloednieuw stadion aan de Blankenbergse Steenweg. Dankzij klachten van milieuverenigingen, grondeigenaars en projectontwikkelaars liep dat dossier spaak.

    Franky Demon, Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening, weet niet wanneer er een doorbraak komt. "Een termijn is moeilijk in te schatten, maar ik verwacht geen uitspraak voor juni 2019. Dat is de datum waar onze advocaten van uitgaan", klinkt het in Het Nieuwsblad.

    De fans van Blauw-Zwart slaan nu de handen in elkaar. Zij richtten 'Taskforce 5 na 12' op. Zij proberen in de toekomst met hun acties de bevoegde instanties erop attent te maken dat het sneller moet. Vrijdagavond, wanneer Club Lokeren ontvangt, volgt al een eerste actie.

    "In 2008 gaf de stad Brugge nog zijn fiat voor de bouw van een nieuw stadion, nu is het blijkbaar alweer wachten tot 2019 voor een beslissing. Dat is toch om achterover van te vallen", doet lid Hans Noyelle zijn verhaal.

    Plaats een reactie

    TageMeister +4623
    woensdag 12 september 2018 om 08:32
    Is net hetzelfde verhaal als bij het nationale stadion.... Als de fans acties gaan ondernemen zou dit wel eens uit de hand kunnen lopen met een omgekeerd resultaat als gevolg....
    Vind ik leuk
    Pis Tolee +820
    donderdag 13 september 2018 om 22:31
    Misschien zou het wel eens een goede zaak zijn als het uit de hand loopt, ook met de huidige politiek, het beleid, de banken... De echte macht ligt in de handen van het volk.
    Soms moet je alles omver werpen.
    Net als destijds ook het volk met de muur van Berlijn deed...
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 08:36
    Ja, dat krijg je wanneer je mensen wil onteigenen om een stadion te zetten. Wat hadden ze verwacht.
    Ik blijf het ook maar bizar vinden dat je voor een privé firma, want dat is een voetbalploeg, zelfs kan onteigent worden.
    Vind ik leuk
    TageMeister +4623
    woensdag 12 september 2018 om 08:48
    Ook daar zit wat in....

    De Brugse politiek weet dit ook en zegt nu ja omdat het verkiezingen zijn....
    Vind ik leuk
    freeman +10959
    woensdag 12 september 2018 om 08:50
    Privé firma ? Wat zeg je dan over de talrijke industrieparken ? En over de onteigeningen voor autostrades enz ..... Heeft hier wel met heel wat andere zaken te maken : politieke tegenkanting, drukkingsgroepen , milieugroeperingen .... verder ook stokken in de wielen door personen die recentelijk een perceel grond aankochten in de bouwzone van het stadion met als enig doel het bouwproject te boycotten ! Typische Belgische intrieste bedoeningen ......En dan maar steeds aanhalen : We moeten het Belgische voetbal op de kaart zetten .......
    Vind ik leuk
    Zetterberg +9248
    woensdag 12 september 2018 om 09:56
    Autostrades...lijkt me wel een hoger doel dan het voetbal! Maar je hebt wel gelijk dat een dringend een oplossing moet komen, zijn er echt geen andere alternatieven mogelijk?
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 10:41
    Als je de gronden enkel en alleen koopt om een potentieel stadion tegen te houden (als voorzitter van een andere ploeg of als stroman), dan is onteigening geen slechte zaak.
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 11:05
    Daar heb je een punt. Maar het gaat niet enkel over zulke mensen. De boeren die onteigent moeten worden hebben ook geen zin om te vertrekken.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 11:41
    Er zat daar een boer te klagen dat ze vruchtbare grond zouden verliezen, de vruchtbaarste grond van Brugge noemden ze het, tis daarmee dat het grootste deel van die gronden 3 jaar braak liggen...
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 12:03
    Dat zou ik dan toch nog eens beter kijken als ik jou was. Want volgens google maps zijn al die gronden toch wel bewerkt hoor.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 12:59
    Ja, want Google Maps gebruikt enkel kaarten van de dag ervoor zeker? Ik passeer er iedere dag, van de ganse beschikbare grond is er maximum 20% beplant
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 13:43
    Dat zeg ik niet maar het zou me toch verwonderen dat het foto's zijn van 3 jaar oud. Plus het is wel een groot verschil met jouw bewering dat er maar 20% gebruikt wordt nu. Want op die foto is alles in gebruik en ligt er geen enkel stuk braak. Het zou me verwonderen dat er nu plots maar 20% gebruikt zou worden.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 14:01
    Ze gebruiken soms foto's tot 4 jaar oud... als er geen grote veranderingen zijn komen ze niet met hun autootje langs he
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 15:39
    Ik denk niet dat satellieten veel auto's gebruiken...
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 14:06
    Vorig jaar starte Brugse Zot met een nieuw project om op brugs grondgebied gerst te verbouwen, merendeel van die beplanting kwam op de velden waarop het stadion zou komen, want daar werd op dat moment toch niks mee gedaan...
    Die velden staan trouwens ondertussen ingekleurd als bedrijfszone in de nieuwe GRUP, dus die vruchtbare velden verdwijnen sowieso
    Vind ik leuk
    Reagens +2004
    woensdag 12 september 2018 om 11:34
    Heeft er niets mee te maken.
    Verhaeghe wou de gronden in kwestie aankopen aan de prijs van landbouwgrond (= 2* niks) om dan toevallig vast te stellen dat de bestemming wordt gewijzigd en deze een veelvoud waard is.
    Ide en consoorten hebben dat op tijd ingezien en nog rap rap grond opgekocht om zelf een serieus stuk van de winst op te strijken.
    M.a.w. het gaat om geld, geld en nog eens geld. En eerlijk gezegd mogen ze der voor mijn part alletwee in stikken want de oorspronkelijke eigenaars zijn degenen die erop gelegd zijn.
    Dat gezegd zijnde nog 2 opmerkingen m.b.t. het stadion.
    1) jammer voor de Club fans dat ze naar die vaudeville moeten kijken. Ik begrijp de woede t.o.v. Ide en co maar uiteindelijk doet hij gewoon hetzelfde als Verhaeghe. Geld verdienen op de kap van de lokale bevolking.
    2) Een stadion is nooit algemeen belang. Niet van de Rode Duivels, niet van Anderlecht en niet van Club Brugge. Als de regels simpelweg niet toelaten dat er een project op die schaal wordt gerealiseerd moeten de regels voor iedereen veranderen en niet toevallig voor het ene project wel en het andere niet.
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 15:32
    Spijtig genoeg wel kijk maar naar firma's die willen uitbreiden dit is niet de eerste keer in Belgie, geld maakt macht (steekgeld omkoping en lobbyen)
    Vind ik leuk
    Ku Ma +342
    woensdag 12 september 2018 om 08:42
    Dacht dat ze daar met Dacia reden? Nu zie ik dat ze een Fiat geven ... raar
    Vind ik leuk
    mani88 +982
    woensdag 12 september 2018 om 08:46
    Tja, ik ben voorstander van verschillende nieuwe, moderne stadions in België maar wat moet je hierop zeggen... Verhaeghe krijgt zijn acties tegen het Eurostadion als een boomerang in zijn gezicht terug? Ik vind het jammer voor het nieuw stadion op zich, maar men zaait wat men oogst. Je kan niet op alle vlakken het ene stadion tegenwerken, maar dan wel verwachten dat iedereen je 100% steunt voor je Eigen stadion....
    Vind ik leuk
    ElPimpi +1584
    woensdag 12 september 2018 om 09:01
    Een reaktie die op niet veel slaat mijn beste.
    Indien jij echt nog van mening bent dat Bartje ervoor gezorgd heeft dat het Eurostadion er niet kwam?
    Tjongejonge jonge...
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 09:12
    In de. Het is de Vlaamse overheid en de gemeente Grimbergen die het probleem waren.
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 09:43
    Vanderhaeghe was niet radicaal tegen, nee, zolang RSCA zich maar op korte termijn failliet betaalde aan huurprijs, en hij zijn U-Place mocht zetten.
    Vind ik leuk
    FL +152
    woensdag 12 september 2018 om 10:27
    Elpimp 😉 , de reactie van Mani is volledig correct , eerst het stadion voor rsca dwarsbomen ( ja idd hij niet alleen weet ik wel ) maar neemt niet weg dat hij daar serieus zijn best voor heeft gedaan , dat kan je toch niet ontkennen , onze vriend van Ghelamco heeft de gronden pas gekocht nadat Bartje stokken in de wielen begon te steken, boontje komt om zijn loontje ! Gewoon eerlijk zijn voor jezelf en durf het toe te geven , the end.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 10:46
    Er is een groot verschil tussen stokken in de wielen steken (wat gheysen nu doet) en iets aankaarten wat totaal niet correct is... gheysen hield zich niet aan de bouwplannen en toch is het voor vele blijkbaar Bart zijn schuld dat dat stadion er niet kwam...
    Een megalomaan project ter glorie van enkele Brusselse politiekers, gebouwd met gemeenschapsgeld of een stadion waar al meer dan 10 jaar nood aan is, gebouwd met privegeld... er zijn toch wel enkele verschillen in dit dossier
    Vind ik leuk
    FL +152
    woensdag 12 september 2018 om 11:15
    Ok je hebt daar gelijk op enkele punten IVM gemeenschapsgeld, maar rsca zou dan ook wel huur betalen , 10 miljoen per jaar , en over club : met welk geld is het stadion opgewaardeerd voor euro 2000 ? Juist ! Overheidsgeld, toen heeft rsca niets gevraagd en ook niet liggen klagen ,denk je dat club bij het nieuwe stadion alles zelf betaald zonder enige tussenkomst voor de gronden + nog subsidies? No way , maar wil wel nog zeggen : ik hoop dat rsca en club ongeveer gelijktijdig een nieuw stadion kunnen bouwen !
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 11:37
    Euhm, en met welk geld denk jij dat neerpede is gebouwd? Anderlecht kreeg geen uitbreiding van hun stadion omdat er al het nationaal stadion was in Brussel, bij anderlecht waren ze, op zijn zachts gezegd not amused, in ruil heeft Anderlecht dan een mooie zak geld gekregen om neerpede mee te bouwen, een jeugdcomplex dat jullie geen windeieren heeft gelegd....
    Vind ik leuk
    ElPimpi +1584
    woensdag 12 september 2018 om 13:17
    Nagels met koppen... zo zie je maar LD: bezint eer ge begint (onzin uit te kramen) 😉
    Vind ik leuk
    FL +152
    woensdag 12 september 2018 om 14:01
    Rune : dat is gewoon een gokje en wat je zelf graag zou horen he ... Met je blauw zwarte bril aan ziet dat er zo uit , en aan elpooier , rustig blijven , het komt wel goed jongen !
    Vind ik leuk
    ElPimpi +1584
    woensdag 12 september 2018 om 14:04
    Pimpi heeft niets met pooier te maken trouwens, soit ... I know FL... alles komt uiteindelijk wel goed 😉
    Vind ik leuk
    FL +152
    woensdag 12 september 2018 om 14:26
    Ja ik had wel een vermoeden dat er geen verband was 😉 zand erover ! We kunnen mss overeenkomen dat club en rsca een nieuw stadion verdienen , voor de redding van het Belgische voetbal , sounds good ?
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 13:48
    Euhm Neerpede is gebouwd met steun van het Brussels gewest. Niet met steun van de nationale overheid, in tegenstelling tot de verbouwingen van de voetbalstadiums voor Euro2000.
    Vind ik leuk
    Rune1891 +2113
    woensdag 12 september 2018 om 13:59
    Het is en blijft gemeenschapsgeld... trouwens, het stadion is geen eigendom van Club, in tegenstelling tot neerpede...
    Vind ik leuk
    MrComment +1814
    woensdag 12 september 2018 om 15:44
    Dat heeft niets met de kwestie te maken. Jij beweert dat de subsidie van het Brusselse gewest te maken heeft met de verbouwingen aan de stadions voor Euro 2000. Terwijl dit niets, maar dan ook niets met mekaar te maken heeft.
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 08:50
    mooie boodschap zo net voor de verkiezingen....
    Vind ik leuk
    Toca +33164
    woensdag 12 september 2018 om 08:57
    Het process van echternach gaat gewoon verder.
    Vind ik leuk
    Geertvdd +2525
    woensdag 12 september 2018 om 09:12
    Feit blijft ook dat er eigenlijk niemand meer een overzicht van de situatie heeft. Je hebt heel wat aspecten om rekening mee te houden. Voor mij persoonlijk is het milieuvraagstuk bvb het belangrijkste, maar het kan niet dat dit vandaag geen probleem geeft, en er dus een go gegeven wordt, en dat er morgen plotseling vanalles mis is waardoor de start niet kan genomen worden. Als er geen akkoord mogelijk is dan moet dit duidelijk gemaakt worden, inclusief de reden waarom, maar dan blijft het ook een niet, niet een 'nee, maar als je nu eens...'
    Vind ik leuk
    Lodecol13 +1563
    woensdag 12 september 2018 om 09:42
    altijd het zelfde liedje hier als ge moet bouwen stokken in de wielen steken is hier een spel van kat en muis tussen de verschillende partijen, dukkings groepen enz en de mauve zijn ook zo blij dat het niet doorgaat
    [Reactie gewijzigd op woensdag 12 september 2018 om 09:46]
    Vind ik leuk
    Zetterberg +9248
    woensdag 12 september 2018 om 09:59
    De Mauven hebben geen probleem met een nieuw stadion voor Brugge...het mag voor mij vooruitgaan voor iedere ploeg, alleen zo kan het Belgisch voetbal zegevieren!
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +14390
    woensdag 12 september 2018 om 10:30
    Als je het in België op de gewone manier doet, lukt het nooit.
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 11:43
    Club moet een stadion bouwen buiten Brugge . Steden genoeg die ons willen ontvangen.
    Vind ik leuk
    woensdag 12 september 2018 om 12:40
    Wie wil nu boeren in hun steden 😁😁😁😁😁😁😁😁
    Vind ik leuk
    ElPimpi +1584