Spelersmakelaar vs. de KBVB over Belgenregel: Handelsrechter legt uitspraak vast

    Spelersmakelaar vs. de KBVB over Belgenregel: "Handelsrechter legt uitspraak vast"

    woensdag 12 september 2018 om 07:45

    De kans bestaat dat de Belgenregel binnenkort verleden tijd is. Een klacht van een spelersmakelaar heeft ervoor gezorgd dat de rechter kan beslissen om die regel in de vuilnisbak te werpen.

    Het is makelaar Daniel Striani die de regel aanvecht. De handelsrechtbank van Brussel zal over een tweetal maanden een beslissing maken, nadat de advocaten hun pleidooien hebben afgerond. Het Laatste Nieuws weet waarom de klacht er kwam.

    'Meer bepaald met het vrije verkeer van personen en de vrije dienstverlening. Striani vindt dat het zijn beroep als makelaar bemoeilijkt. Door die regel kan hij een reeks buitenlandse spelers niet naar België brengen', klinkt het.

    Een bom onder de competitie
    Dit seizoen moeten de Belgische clubs minstens zes Belgen op het wedstrijdblad staan hebben. Indien Striani gelijk krijgt, keren we misschien terug naar enkele jaren geleden, waar een team zonder landgenoten schering en inslag was. De Ivorianen bij het toenmalige SK Beveren zijn een voorbeeld van hoe het er opnieuw kan uitzien.

    Update 12/09, 07.45u: Dinsdag kwam de zaak voor in de Handelsrechtbank in Brussel. Spelersmakelaar Daniel Striani wordt bijgestaan door Martin Hissel. "Alle pleidooien vonden plaats", liet zijn advocaat weten aan Het Laatste Nieuws.

    Samen met raadsman Jean-Louis Dupont nam hij voor amateurclub Seraing ook al eens de UEFA en FIFA onder vuur omdat zij de inmenging van investeringsmaatschappijen bij transfers verbieden. Beide zaken werden behandeld.

    "De handelsrechter vroeg nu ook bewijsstukken en uitspraken rond die zaak van Seraing op. Dinsdag komt de zaak opnieuw voor. Dan kan hij een datum voor een uitspraak vastleggen of de kwestie verder in beraad geven", verwacht Hissel volgende week meer nieuws.

    Poll

    Moet die regel behouden blijven?

    (1738 stemmen)

    Plaats een reactie

    Zetterberg +8832
    woensdag 5 september 2018 om 07:06
    De maffia verdient nog niet genoeg?
    Vind ik leuk
    Goegebuer +987
    woensdag 5 september 2018 om 07:13
    Wa ne zever! Een brandweerman gaat ook een klacht indienen. Die doet 24-uren schiften en krijgt snachts ook oproepen om op interventie te gaan.
    Dit bemoeilijkt zijn job dus mag hy een klacht indienen om te bekomen dat er snachts niet meer op interventie mag gegaan worden.
    Jongens toch
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 07:57
    Tijdens de 24 uur in dr kazerne slapen ze ook wel als er niets is
    Vind ik leuk
    BVDS +1100
    woensdag 5 september 2018 om 07:13
    Makelaars en advocaten... nu nog de vakbond en de axis of evil is compleet in het voetbal.
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 5 september 2018 om 07:27
    Ik vrees dat dit voortkomt uit het in twijfel trekken van de indicatieve tabel, iedereen denkt nu dat ze alles kunnen aanklagen.

    "De Ivoriaantjes bij SK Beveren zijn een voorbeeld van hoe het er opnieuw kan uitzien."
    @VP: Iets meer respect en iets minder 'racistisch' geladen mag wel hoor.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 september 2018 om 07:28]
    Vind ik leuk
    Wim1966 +850
    woensdag 5 september 2018 om 08:26
    Slecht geslapen? Wat is daar racistisch aan?
    Het waren gewoon allemaal Ivoriaanse spelers. Moest men misschien Italiaantjes schrijven om dergelijke flauwe reacties niet te krijgen?
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 september 2018 om 08:27]
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 5 september 2018 om 08:55
    Het feit dat het als verkleinwoord wordt gebruikt komt heel denigrerend over (niet perse racistisch, maar daarom dat ik dat woord ook tussen aanhalingstekens had gezet)

    EDIT: VP heeft het intussen aangepast.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 september 2018 om 09:42]
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 september 2018 om 16:00
    jongens toch, simpele duif zeg hier
    Zwarte
    Negertje's
    Marokaantjes
    Mohamedjes
    Aub
    Nozelaar
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    zaterdag 8 september 2018 om 07:29
    Als ge mij dan toch gaat uitschelden (wat voor niks nodig is) zorg dan op zijn minst dat het juist geschreven is -_-
    (En dan durven zeggen dat ik simpel ben)
    Vind ik leuk
    Zelfkweek +703
    woensdag 12 september 2018 om 10:11
    Mijn gevoel zegt me dat je zelf niet blank bent , azez lijkt verdacht veel op Aziz , Marokkaan , turk ?? ;))
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 12 september 2018 om 10:19
    Hahahaha, lol ten eerste snap ik niet dat jij reageerd op een post van een week geleden.
    Ten tweede vind ik dat echt een achterlijke conclusie!

    Ik ben wel degelijk blank, blond, blauwe ogen, katholiek en heel de reutkemeteut, ik heb gewoon respect voor mijn medemens ongeacht hun huidskleur/geloof/leeftijd/...
    Vind ik leuk
    Zelfkweek +703
    woensdag 12 september 2018 om 10:08
    Azijnpisser
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 12 september 2018 om 10:15
    Lol, reageer jij nu echt op iets van een week geleden?
    Vind ik leuk
    Zelfkweek +703
    woensdag 12 september 2018 om 16:32
    Tja een hard werkende mens , geen tijd om alle dagen hier......je weet wel 😉
    Vind ik leuk
    Rune1891 +1634
    woensdag 5 september 2018 om 09:35
    Racisme... het meest uitgeholde woord in de Nederlandse taal
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 5 september 2018 om 09:43
    Wederom: Het feit dat het als verkleinwoord wordt gebruikt komt heel denigrerend over (niet perse racistisch, maar daarom dat ik dat woord ook tussen aanhalingstekens had gezet)

    VP heeft het trouwens intussen aangepast.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 september 2018 om 09:43]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 10:37
    Zover in mij kan herinneren waren die spelers bij SK Beveren toen niet echt groot van gestalte Dus Ivoriaantjes lijkt mij perfect Nederlands en zelfs niet denigrerend. Aan de andere kant heb je dan mensen die in zoiets altijd het negatieve moeten zien en daar dan gretig gebruik van maken om het als 'racistisch' of 'denigrerend' te gaan interpreteren.
    Vind ik leuk
    AzEz86 +5833
    woensdag 5 september 2018 om 10:54
    Marco Né is 1.83m, Romaric is 1.87m en Yaya Touré is 1.88m
    Da's nu ni bepaald klein te noemen hé ;-)
    (je hebt wel gelijk dat het overgrote merendeel kleiner was van gestalte)

    Ik ben zeker niet iemand die die woorden te pas en te onpas gebruikt, ik vond het in deze context gewoon ongepast en respectloos (maar blijkbaar zijn er hier genoeg die dat niet vonden).
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 12:49
    Ik zou nog niet aan racisme denken. Maar jij moet wederom iets zoeken wat er niets is. Andere mensen op ideen brengen en alles weer verneuken. Racisme is niet relatief he vriend.
    Verkleinwoorden worden voor jou dus als racistisch gezien? Door zulke mensen als jou gebeurt er echte onzin, die in alles iets zien en overal een complot in WILLEN zien... Aub, begin niet overal iets in te ontdekken waar al genoeg bullshit over is, zeker wanneer er niets aan de hand is. Dat is net hetzelfde als zwarte piet, overal iets zoeken om het woord racisme te gebruiken en uit te pluizen.
    Terwijl we in 2018 zitten en waar 90% van de wereldbevolking rasicme heeft gebanned, oke er zijn nog sukkels en oermensen op de wereld, dat zeker. Maar je moet het niet expliciet gaan zoeken!
    [Reactie gewijzigd op woensdag 5 september 2018 om 17:02]
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 21:06
    90 procent van de wereldbevolking heeft racisme gebanned? Vanwaar haal jij die cijfers? Mag ik de bron a.u.b? Want dat percentage ligt zeker en vast lager.
    Vind ik leuk
    donderdag 6 september 2018 om 03:00
    Mijn beeld van de mensheid is al laag, wil jij die nog verlagen?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 september 2018 om 12:01
    Ik vraag enkel de bron? Wat is hier laag aan?
    Vind ik leuk
    donderdag 6 september 2018 om 13:25
    Ja snapt het niet......
    Vind ik leuk
    vrijdag 7 september 2018 om 18:37
    Ooh ik snap het wel. Verlaag je beeld van de mensheid dan nog maar want ik vind je te positief als het over mensen gaat.
    Vind ik leuk
    Patfey +4898
    woensdag 12 september 2018 om 08:00
    Hij heeft wel een punt, ik vrees dat er niet alleen in Europa, maar zeker ook in Azië, Afrika, Rusland en het Amerikaans continent nog heel wat reëel racisme is. Dat je dat niet leuk vindt, verandert het niet.
    Vind ik leuk
    firedwarf +2938
    donderdag 6 september 2018 om 00:17
    Niet zo denigrerend over oermensen aub... Deze hadden meer herseninhoud qua cc's dan de meesten hier opt forum :p
    Vind ik leuk
    Vlaming +1493
    woensdag 5 september 2018 om 08:01
    De huidige regel zorgt er voor dat de eigen jeugd meer kansen krijgt.
    Vind ik leuk
    Vlad +1627
    woensdag 5 september 2018 om 08:13
    Is gewoon pure mensenhandel , belast die mannen nog wat zwaarder, ze verdienen hopen geld om niets te doen en maken het voetbal kapot.
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    woensdag 5 september 2018 om 09:11
    je hebt natuurlijk de europese wetygeving, maar je neemt deel aan een competitie waar er regels ter deelname worden uitgeschreven,
    wil je die regels niet volgen, dan moet je maar deelnemen aan een andere competitie
    Vind ik leuk
    Patfey +4898
    woensdag 5 september 2018 om 12:17
    Wetgeving staat boven competitie regels. Maar Europa kan wel specifieke uitzonderingen toestaan.
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    woensdag 5 september 2018 om 14:34
    tegen welke europese wetgeving zondigt de competitie dan ?
    Je mag zo veel buitenlanders in dienst nemen als je wil, geen enkel probleem.
    Vind ik leuk
    Patfey +4898
    woensdag 5 september 2018 om 19:42
    Tegen het principe van vrij verkeer van werknemers. Je discrimineert in het voordeel van een bepaalde categorie, wat in principe niet mag. maar je kan pleiten dat de “eigenheid van de situatie” speciale maatregelen vereist. Ik dacht trouwens dat er daarover een akkoord met Europa was, maar ik kan het fout hebben.
    Vind ik leuk
    Mario_ +1645
    donderdag 6 september 2018 om 09:15
    de reglementen verbieden geen werknemers uit andere landen. Enkel dat er 6 belgen op het wedstrijdblad mogen staan.

    Zelfs de NMBS komt uitgebreid in het nieuws vertellen dat ze hoofdzakelijk vrouwen willen aannemen......
    Vind ik leuk
    Patfey +4898
    donderdag 6 september 2018 om 11:41
    Mag waarschijnlijk ook niet, onlangs is een winkel veroordeeld omdat ze een man weigerden met het argument dat ze een vrouw zochten. En ik had het niet over verbieden, maar over discrimineren. En dat is de werkelijkheid.
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 11:09
    Dat ze die comediant van Kortrijk maar enkele weken schorsen, dat is pas een scheids voor de gek houden triestig geval...
    Vind ik leuk
    Ludoro +2
    woensdag 5 september 2018 om 12:47
    De regel moet behouden blijven, mits een kleine aanpassing. Minstens 8 Belgen op het veld!
    Vind ik leuk
    woensdag 5 september 2018 om 14:16
    Kan dit alleen in België ?
    Vind ik leuk
    vanhimst +912
    woensdag 5 september 2018 om 17:00
    die makelaars willen maar één ding en dat is hun zakken zoveel mogelijk vullen
    Vind ik leuk
    Roach +1317
    woensdag 5 september 2018 om 22:59
    Ofwel is dit fake news, ofwel juridisch één van de zwakste klachten ooit. De wetgeving bepaalt alleen dat buitenlandse spelers kunnen tewerkgesteld worden bij Belgische ploegen, wat ook het geval is. Dat ze niet allemaal tegelijk mogen opgesteld worden, heeft niks met het vrij verkeer van personen te maken.
    Vind ik leuk
    mapolean +329
    donderdag 6 september 2018 om 08:15
    Enerzijds is die regel discriminerend. Ik kan die makelaar nog een beetje volgen. Anderzijds vind ik dat hele transfergedoe een vorm van slavernij. Afschaffen, als het van mij afhangt. Laat die makelaar maar appartementjes en huisjes aan de Kroatische kust verkopen... : Oplossing (volgens mij): "Laat spelers een contract tekenen, en aan het eind daarvan zijn ze vrij. Willen ze dat contract verbreken, dan betalen ze een schadevergoeding gelijk aan het reeds ontvangen salaris."
    Vind ik leuk
    Patfey +4898
    donderdag 6 september 2018 om 11:44
    Aan het eind van hun contract zijn ze ook nu al vrij. Het systeem van schadevergoeding bestaat in principe in Belgie (het baseert zich wel op de resterende looptijd, wat ook logisch is, maar met een plafond), maar wordt in onderling overleg neit door de ploegen toegepast en wordt niet aanvaardt door de UEFA (of de FIFA, juist weet ik niet meer) voor overgangen naar het buitenland.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Spelersmakelaar vs. de KBVB over Belgenregel: "Handelsrechter legt uitspraak vast"