Club Brugge-youngsters hebben het moeilijk: Een zware opdracht

    Club Brugge-youngsters hebben het moeilijk: "Een zware opdracht"

    dinsdag 14 augustus 2018 om 15:37

    Club Brugge zet meer en meer in op de eigen jeugdopleiding, maar echt veel effect heeft dat nog niet gehad. Van de huidige basiself is enkel Brandon Mechele een jeugdproduct van Blauw-Zwart. Coördinator Pascal De Maesschalck benadrukt hoe moeilijk het is om door te breken voor een jongere.

    Zeker nu Club landskampioen is, wordt het niet gemakkelijker voor de jeugd. "Alle jongens die bij ons spelen, hebben talent, alleen zijn de eisen in een kampioenenploeg hoger. Dat geldt niet alleen voor de eigen jeugd, maar ook voor de buitenlanders. Voor eender wie die dat niveau wil bereiken, is dit een zware opdracht", vertelt hij in Het Laatste Nieuws.

    Een kampioenenploeg laat niet zomaar jeugdspelers toe. "Er is een groot verschil tussen een ploeg die kampioen wil worden of een ploeg die derde wil worden. Willen jeugdspelers doorbreken, moeten ze niet gewoon goed zijn, ze moeten de beste zijn. Het gaat niet over kansen krijgen, maar ze afdwingen. Iemand die klaar is, zal niet over het hoofd worden gezien door de staf. Anderzijds zullen zij die niet klaar zijn geen cadeautjes krijgen", benadrukt hij.

    Ook andere topclubs hebben dit probleem. "Jeugdspelers die basisspeler worden in een topclub zijn heel schaars. Dat is ook zo bij Anderlecht, Gent, Genk en Standard. Kansen krijgen is één ding, ze grijpen een ander. Het is ook een zaak van doorzetting, niet te snel opgeven en terugvechten na een ontgoocheling. De grootste talenten kennen tijdens hun opleiding amper weerstand, spelen vaak in de nationale ploeg en verdienen al een aardig centje. Omringd door makelaars ontbreekt het hen vaak aan realiteitszin en vooral geduld."

    Lees ook: Twee ruwe diamanten bij Club Brugge: "Zij kunnen iets betekenen"

    Plaats een reactie

    hoekschop +1671
    dinsdag 14 augustus 2018 om 15:44
    Bullshit, toen Standaard, Genk en Anderlecht kampioen speelde was dat vaak dankzij de eigen jeugd.
    Vind ik leuk
    blondel +2186
    dinsdag 14 augustus 2018 om 17:40
    Ja ,en hoelang speelde die jeugd dan al in het eerste elftal?Het is wel een verschil tussen uw eerste jaar mee te spelen dan al enkele seizoenen mee te spelen.Maar kampioen spelen met jeugd die hun eerste seizoen meespelen.Nog niet veel gezien.
    Vind ik leuk
    hoekschop +1671
    dinsdag 14 augustus 2018 om 17:49
    In die 11 jaar dat Brugge niet kampioen speelde hadden ze een dozijn spelers kunnen lanceren. Wat was toen het excuus?
    Vind ik leuk
    Frutos +13
    dinsdag 14 augustus 2018 om 16:26
    Inderdaad, en in al die jaren dat ze geen kampioen speelde zag ik ook weinig eigen jeugd doorbreken daar...
    Vind ik leuk
    CZNK +164
    dinsdag 14 augustus 2018 om 16:29
    Raar.. maar bij Anderlecht, Genk gebeurd het wel.. is de mindset van de coach en het bestuur
    Vind ik leuk
    Kris1 +594
    dinsdag 14 augustus 2018 om 16:58
    Kort door de bocht van ons bestuur. Waar is die visie naar de doorstroming van de eigen jeugd ? Een schitterend oefencomplex is zeker een stap in de goede richting. Maar zonder talenten die ook effectief een kans krijgen brengt dit niet op. Daar doet onze concurrent het helaas beter. Bij Anderlecht stroomt de jeugd dit seizoen wel door. Een sterk argument om iemand die twijfelt tussen de twee clubs te overhalen. In de toekomst gaan de echte talenten dan ook waarschijnlijk voor Anderlecht kiezen en moeten wij ergens een reserve gaan halen die als talentvol omschreven wordt. Recentelijk hetzelfde liedje met Mitrovic, Scholz, Tomecac, Gabulov. Allemaal middelmatige voetballers, het kan toch niet dat er in de eigen jeugd geen jongens zitten dit ook kunnnen als ze vertrouwen krijgen. Het bestuur zou de trainer kunnen verplichten om met minimaal één eigen jeugdspeler te spelen. Laat Leko maar bewijzen dat hij jongeren beter maakt en niet naar namen of nationaliteiten kijkt. Mechele en Cools zijn beter dan de Kroaten(Mitrovic en Tomace) die op verzoek van Leko gekomen zijn.
    Vind ik leuk
    Kettos +1929
    dinsdag 14 augustus 2018 om 22:46
    Volgens mij is de reden dat de jeugd daar teveel moet werken op de akkers...