KBVB zwaait met lof naar Coucke: Dat was vroeger nooit gebeurd

    KBVB zwaait met lof naar Coucke: "Dat was vroeger nooit gebeurd"

    dinsdag 17 juli 2018 om 15:00

    Chris Van Puyvelde, technisch directeur bij de KBVB, kan terugkijken op een mooi WK. De gouden generatie zal echter niet eeuwig meegaan. Is er opvolging voorzien?

    Van Puyvelde wil nu alles zetten op jeugdopleiding. Te veel talenten blijven nog hangen. "Waar gaan velen verloren? Bij de overgang van talent naar performance. Ik ben blij dat jongens die uitweken, nu terugkeren: Senna Miangue, Zinho Vanheusden, Zakaria Bakkali... De befaamde lichting van 1996 waar Johan Boskamp zo lovend over was. We moeten analyseren wat daarmee gebeurde en ons behoeden voor lof op andere jongeren die volgen. We moeten hen leren winnen", stelt hij in Sport/Voetbalmagazine.

    De Belgische clubs zetten daar stappen in. "Marc Coucke heeft, voor de U17 naar het EK vertrok, al zijn jongens een contract gegeven. Dat ging vroeger niet gebeuren. Youri Tielemans en Romelu Lukaku hebben bij Anderlecht een goeie opleiding gehad, een belangrijk aantal wedstrijden in de Pro League gespeeld en dan de stap gezet."

    Van Puyvelde haalt er nu ook wetenschappers bij. "Op een halfuur kunnen wij nu bij de nationale ploeg de maturiteit van iemand meten. Een early, een late of een normal. Dries Mertens was een jongen van vijftien met de fysieke maturiteit van iemand van dertien. Dat soort zaken dien je te weten, omwille van één ding: we mogen geen talent verliezen. Want ik durf van niemand op zijn zestiende te zeggen: die gaat het maken. Zelfs niet van Hazard. Want voor elke Hazard is er een Charly Musonda. En zo kan ik tien voorbeelden geven."

    Plaats een reactie

    dinsdag 17 juli 2018 om 16:32
    En voor elke Van Puyvelde is er een Guardiola.
    Vind ik leuk
    Hhti +1298
    dinsdag 17 juli 2018 om 16:39
    Idd Vanpuyvelde denkt ook dat hij de opleiding heeft uitgevonden! Persoonlijk denk ik vooral dat het NIETS met de KBVB te maken heeft dat de jeugd er komt of niet. Het ligt aan de begeleiding (trainers & afgevaardigden die hopelijk altijd met het hart hebben gevoetbald ipv voor de centen) en VOORAL aan de ouders. De rest moet de speler doen en geluk hebben in scouting en op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. KBVB heeft hiermee niet veel te maken!! Daar zitten ze vooral (zeker de oude garde) hun zakken te vullen. Zeker na dit WK zullen de bonussen rondvliegen!!
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 17 juli 2018 om 16:39]
    Vind ik leuk
    Prpldynmt +4611
    dinsdag 17 juli 2018 om 17:39
    Inderdaad, en het is niet toevallig dat de uitblinker (Hazard, Courtois en De Bruyne) op redelijk vroege leeftijd al naar het buitenland vertrokken zijn en daar gegroeid zijn in plaats van in de Pintjesliga. Maar er zijn uiteraard ook voorbeelden waar het tegenovergestelde gebeurd is. Het hangt voor 70% af van de mentaliteit van de speler en zijn entourage af. Hard work beat talent if talent doesn't want to work hard, zeker in het geval van Musonda.
    Vind ik leuk
    jericho666 +1008
    dinsdag 17 juli 2018 om 18:17
    Courtous en De Bruyne hebben wel eerst 2 jaar bij Genk in de basis gestaan. Lukaku en Kompany bij Anderlecht, Meunier bij Brugge, Witsel en Fellaini,... Dus meer voorbeelden vn spelers die eerst in eigen land gegroeid zijn dan andersom.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 17 juli 2018 om 18:18]
    Vind ik leuk
    dinsdag 17 juli 2018 om 19:28
    Ochja, succes heeft veel vaders. Degene die nu toppen zaten niet in zo'n super opleiding programmas. Talent komt en gaat in golven,zoals alles.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    KBVB zwaait met lof naar Coucke: "Dat was vroeger nooit gebeurd"