Daarom wees De Bruyne Club Brugge en Anderlecht de deur

    "Daarom wees De Bruyne Club Brugge en Anderlecht de deur"

    zaterdag 14 juli 2018 om 11:30

    Kevin De Bruyne is nog altijd één van de stokpaardjes van de Genkse jeugdopleiding. Nochtans is De Bruyne eigenlijk afkomstig uit Drongen, in Oost-Vlaanderen. Toch koos hij voor een avontuur in het 'verre' Limburg.

    Ronald Breugelmans, directeur van de Genkse academie, weet waarom. "Kevin kon toen ook naar Brugge en Anderlecht, maar hij koos er bewust voor om 130 kilometer van huis te gaan voetballen omdat Genk toen de enige club was waar jeugdspelers kans maakten om door te stromen naar de A-kern", klinkt het in Het Belang Van Limburg.

    De amper veertienjarige De Bruyne maakte snel indruk in Genk. "We hadden snel door dat hij iets 'speciaals' had. Qua vista was hij zijn leeftijd ver vooruit", aldus Breugelmans.

    Ook toen al had hij een duidelijke winnaarsmentaliteit. "Gebeurde er iets wat hem niet zinde, dan zagen we dat meteen. Dan kleurde zijn gezicht rood en begon hij te 'ezelen'. Hij had als puber al een hekel aan verliezen. Dat heeft hij nu nog altijd. Ook het nut van trainen zonder bal was voor hem een raadsel. Het krachthonk of de looppiste? Dat vond hij maar niks. En bekijk hem nu eens: een geweldig lichaam en een gigantisch loopvermogen. Dat is iets waar wij trots op kunnen zijn."

    Plaats een reactie

    JanB +5980
    zaterdag 14 juli 2018 om 11:35
    De waarheid heeft haar rechten
    KRC Genk heeft een sterke reputatie qua jeugdopleiding
    Daar kunnen véél topploegen een puntje aan zuigen
    Vind ik leuk
    BS90 +4582
    zaterdag 14 juli 2018 om 11:40
    Geen jeugd die doorbreekt bij Anderlecht? De Bruyne vertrok in 2005, toen Kompany vast in de basis stond. Welk jeugdproduct stond er toen bij Genk in de 11?
    Vind ik leuk
    Mckenzie +3853
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:14
    En Vandenborre. Basegio ook nog, denk ik.
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 14 juli 2018 om 12:16]
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 21:55
    Koen Daerden. Logan Bailly was de doublure voor Moons. Verder heeft ook Pocognoli enkele jaren jeugdopleiding in Genk genoten. Wel objectief blijven hé. Je kan er niet omheen dat de jeugd bij Anderlecht minder kansen krijgt, en dat geven ze ook zelf toe. Vanden Stock jr. zei immers zelf, toen hij geconfronteerd werd met dat verwijt, dat hij niet de luxe had om met jeugdspelers 5 seizoenen lang 'ergens in de top 6' te eindigen 'zoals KRC Genk'. Anderlecht MOET kampioen spelen en dus moeten de jeugdspelers echt top zijn om een kans te maken. De hele jeugd van Anderlecht speelt kampioen. Benieuwd hoeveel daarvan de eerste ploeg halen in het Astridpark...
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 22:11
    Courtois, De Bruyne, Carrasco, Origi, Benteke, Casteels, Praet, Castagne, Bolat,... Dat kan toch tellen als oogst van de jeugdopleiding (ik vergeet er zeker enkele). Ook in de nationale ploeg kan ex-Genk mee met (ex)-Anderlecht. En dan hebben we het nog niet over de jonge buitenlanders die Genk verbeterd en verkocht heeft. Ndidi, Zokora destijds, Sergej Milinkovic, Koulibaly, Bailey, Kabasele. Met de gecumuleerde marktwaarde van voornoemde spelers koop je de hele Jupiler-League...
    Vind ik leuk
    VeeDeeVee +15052
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:05
    De enige juiste beslissing, zo blijkt.
    Vind ik leuk
    Mckenzie +3853
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:32
    Een keuze die succesvol bleek. De enige? Het zou er overal wel 'uitgekomen' zijn, zeker? Maar Genk heeft goede jeugd. Kunnen we niet naast kijken.
    Vind ik leuk
    Geofpurple +4432
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:11
    De jeugdopleiding is hier over het algemeen goed. Zowel in Genk, Brugge, Rsca, als Luik. Maar over doorbreken van jeugd in de A ploeg dat is bij zowat alle ploegen een probleem, Ook zo in het buitenland. Hoeveel jeugd stroomt er tegenwoordig door bij Barca, Real, Man U, PSG, Juve, Milan. Als je een uitzonderlijk talent bent kom je erin, anders gewoon niet.
    Enige uitzondering hierop is wrs Ajax
    [Reactie gewijzigd op zaterdag 14 juli 2018 om 12:32]
    Vind ik leuk
    Goegebuer +1232
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:13
    Euhm debruyne een geweldig lichaam?
    Als je hem naast een marathonloper zet misschien ja...
    Vind ik leuk
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:33
    Kevin is een jeugdprodukt van AA Gent
    Vind ik leuk
    Reagens +2190
    zaterdag 14 juli 2018 om 12:52
    Gent heeft DB weggeplukt bij Drongen zoals Genk het bij ons heeft gedaan. Elk heeft een deel van de verdienste
    Vind ik leuk
    zaterdag 14 juli 2018 om 13:23
    De bruyne plis ga terug bij krc genk
    Vind ik leuk
    zaterdag 14 juli 2018 om 14:02
    Hahaha en hoe ga je dat betalen?
    Vind ik leuk
    maandag 16 juli 2018 om 07:19
    Bij Chelsea kon hij ook niet doorstromen het was ook de bank en uiteindelijk verkocht worden aan Duitsland.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws